Ideea de an sabatic nu mai e ceva străin de România, de câțiva ani buni deja, și din ce am observat, există doar două tabere, ambele extreme: este privită ori ca o fiță a millenialilor (și oricum, ceva ce se practică mai mult prin alte țări), ori precum ceva care sună tare bine, dar sigur este imposibil de obținut în România. Practic, o tabără a angajatorilor, cărora li se pare o idee deja exagerată, și una a angajaților, cărora le-ar plăcea mult, dar sunt siguri că își vor pierde jobul dacă pun problema.
Ce e mai interesant este că această practică este un beneficiu deja firesc pentru un sfert din companiile listate în top 100 de revista Forbes, încă de acum 7 ani.
În Romania, deși de 12 ani fac studii salariale la care participă sute din cele mai cunoscute și mai progresiste companii multinaționale prezente la noi, nu am reușit să identific încă acest beneficiu la mai mult de 3% dintre companii.
Și după cum știm, dacă nu este un trend, e mai greu să propui implementarea lui în companie fiindcă nu ai argumente suficient de solide – sau măcar vizibile. Vestea bună este ca încet-încet se extinde și aici modelul, și asa cum beneficiile flexibile au fost un deziderat timp de 10 ani până cand au ajuns să fie norma, și sabaticul este un beneficiu care poate deveni standard în ofertele de angajare.
Poate că motivele pentru care acest beneficiu este foarte util sunt evidente, dar am să fac totuși o listă cu primele 10 motive pentru care o companie ar trebui să vrea să aibă sabatic pentru angajati:
1. Psihologia inversă
Cu cât este mai preocupată compania de echilibrul dintre viața personală și cea profesională a angajaților săi, cu atât oamenii vor fi mai relaxați și sunt mai puține șanse să își ia un sabatic. Oricât de contraintuitiv ar suna, așa funcționează psihologia inversă.
2. Avantajul unui angajat pasionat de învățat
Multe sabatice sunt luate pentru studii sau pentru urmarea unei pasiuni care presupune voluntariat. Un angajat care este încurajat să facă oricare din cele două, va aduce mult mai multa valoare în companie, și cu toată inima.
3. Loialitate
Pentru că sabaticul se acordă după câțiva ani buni de vechime în companie. Cinic vorbind, probabil că de fapt vor putea beneficia de el destul de puțini oameni. Și atunci ne întoarcem la efectul de la punctul 1.
4. E tot un concediu
Chiar dacă acum ni se pare ceva absolut normal, concediul plătit are mai puțin de 100 de ani vechime, și a fost nevoie de multe lupte (uneori chiar la propriu) ca el să fie acceptat. Dar acum aproape toți angajatorii din lume sunt de acord că un concediu e o metodă excelentă pentru a crește productivitatea și loialitatea într-o companie. Ei bine, sabaticul este pur și simplu un concediu mai lung, în care toate beneficiile acestuia sunt amplificate.
5. E bun pentru economie – și a țării, dar și a angajatului.
La prima e destul de clar: cu cât ai mai mult timp liber cu atât ai mai mult timp la dispoziție să cheltuiești bani – bani care se duc înapoi în economie. Însă ce e mai puțin evident e faptul că atunci când ai mai mult timp liber, îți permiți să-ți alegi destinații și perioade care sunt mai economice. Eternele dileme „mergem cu avionul și e scump sau cu mașina dar pierdem 3 zile pe drum?” sau „intrăm la primul restaurant, deși e turistic și scump sau căutăm ceva ieftin și apreciat de localnici, dar riscăm să nu fie ok?” dispar complet atunci când ai o lună-două pentru colindat lejer.
Dacă ar fi să trag o concluzie, aceasta ar fi simplă: includeți sabaticul în pachetul de beneficii! Efectul este de 100 de ori mai mare decât costurile și, în condițiile în care fluctuația de personal este de 23%, în medie, și ajunge la peste 40% în anumite industrii, orice metodă de a atrage și reține oamenii și de a le arată ca organizației îi pasă de pasiunile și preocupările lor, este o metodă de a crește numărul oamenilor care sunt engaged și care vor să rămână în companie.
Narator curios – Gloria Csiszer