„A purta mătase și cașmir este “quiet luxury”, un concept bun de aplicat în orice context sau moment al vieții” | Laura Hîncu, Fashion Designer

Laura Hîncu este fashion designer și owner-ul brandului cu același nume, un brand care produce în exclusivitate piese din mătase și cașmir.

După studiile economice și o perioadă scurtă petrecută într-o multinațională, Laura și-a dat seama că vrea să schimbe perspectiva și a urmat un internship în zona de fashion. A realizat apoi că își dorește să își construiască o carieră ca designer vestimentar, punând bazele propriul business, unde putea să își exprime liber viziunea despre modă. Spune că a ales mătase din instinct, iar cașmirul a venit ca o completare.

Am stat de vorbă cu Laura la 13 ani de la lansarea brandului său. Ne-a povestit despre începuturile grele și despre ce au învățat-o acești ani, despre produse, cui se adresează acestea și cum reușește să fie aproape de comunitatea ei, dar și despre cum se împacă designerul cu antreprenorul și care sunt provocările antreprenoriatului creativ.

 

Draga Laura, povestește-ne despre femeia din spatele brandului Laura Hîncu. Cine ești tu? Cum te-ai descrie pentru cei care nu te cunosc?

 

Îmi place să lucrez mult, intens mai ales pentru proiectele care mă motivează și în egală măsură să dorm 12-16 ore legate ori de câte ori prind momentul. În rest, îmi plac dezbaterile, socializarea și jocurile, restaurantele cu poveste și vacanțele la apă, cu soare. 

Sunt entuziasmată foarte des de oameni și poveștile lor, de idei, de planuri mărețe și de cele mici cu însemnătate, iar de cele mai multe ori sunt blândă și tolerantă, exceptând momentele când nu sunt. 

 

Ai urmat cursurile Academiei de Studii Economice, iar apoi ai profesat doar doi ani în domeniu. Ce te-a făcut să schimbi perspectiva? Cum te-au ajutat studiile economice în viitoarea ta carieră de owner de brand?

 

Facultatea și masterul le-am făcut pentru că îmi erau la îndemână, însă nu simțeam că mă pregătesc pentru ce îmi doream. Nu vedeam un drum clar spre cariera dorită, doar niște puncte pe care am reușit să le leg atunci abia în anul II, când am schimbat și perspectiva.

Experiența scurtă în multinațională și studiile economice m-au ajutat în a înțelege și a aprecia procedurile, organizarea și disciplina, ierarhizarea. Plus aprecierea unui excel bine făcut.

  

 

Cum a început povestea brandului Laura Hîncu? De ce mătase? De ce cașmir?

 

În România anilor 2010, variantele de a lucra în fashion erau foarte puține – internship branduri autohtone, lucrător comercial la branduri de mass market sau antreprenoriat.

După ce am terminat un internship de 3 ani, varianta prin care am ales să încep cariera în design vestimentar a fost prin începerea unui business propriu care mi-a permis să îmi exprim liber creativitatea și propria viziune despre modă. Am ales mătase din instinct și poate corelat cu vorba „suntem prea săraci să ne îmbrăcăm ieftin”, iar cașmirul a venit ca o completare pentru sezonului rece. 

 

Din punct de vedere antreprenorial, care au fost cele mai grele etape pe care le-ai parcurs în această poveste?

 

Primii anii în care produsele se vindeau foarte puțin, mentalitatea clientelor de a „ține hainele de bune, în dulap”, în loc de a le folosi și de a se bucura de ele odată cumpărate, fidelizarea cumpărătorilor, piață impredictibilă din România, condiția antreprenorului creativ și mă opresc. 

 

Dar din punct de vedere al produselor în sine?

 

Mâna de lucru, care a fost și este o problemă principală în domeniul nostru, dar în special pentru mătase, care este un meșteșug în sine. Plus partea de educație a gustului consumatorului care a necesitat timp pentru a comunica eficient că designul minimalist pe care îl propunem înseamnă de fapt confort și un tip de senzualitate demnă – fără decolteu chinuit, spatele gol, corsete sau paiete.

 

Cum ți-ai construit comunitatea, având în vedere că mulți oameni aleargă încă după trenduri și preferă fast fashion? Cum au fost începuturile, din acest punct de vedere? Dar acum, la 13 ani distanță?

 

În timp, cu creativitate, muncă, feedback și spirit competitiv. Începuturile au fost oribile, însă au însemnat acumulare de experiență.

Acum, la 13 ani parcă un pic răsuflu ușurată, însă planurile sunt mari și ambițioase și simt, în continuare, că mai este mult până departe.  

 

Cum reușești să păstrezi echilibrul între semnătura și aspectele care caracterizează brandul și evoluția domeniului de fashion, trendurile care apar și rapiditatea cu care se întâmplă schimbările astăzi?

 

Îmi place să fiu la curent cu ce e trending, așa cum îmi place să citesc presa zilnic, doar că nu simt nicio presiune să mă aliniez. Trendurile sunt o formă de a înțelege vremurile pe care le trăim și cred că o proporție bună de a le adopta e 80% care te inspiră și 20% care te scot din zona de confort, în timp ce minimalismul, calitatea și confortul sunt mereu o investiție sustenabilă

 

Știm că organizezi evenimente pentru a fi mai aproape de comunitatea ta. Cum a pornit această idee? Cum a primit comunitatea aceste evenimente?

 

Silk Garden Party este evenimentul nostru anual pentru comunitatea de mătase și cașmir, aflat la ediția a 8-a anul acesta și este o formă prin care rămânem în contact cu clienți și potențiali clienți dincolo de campanii de marketing și social media.

Primul eveniment a marcat lansarea shop.laurahincu.ro în 2016, iar apoi a devenit evenimentul nostru aniversar. În esență, SGP este un eveniment de PR – un extra efort pe care îl facem anual al căror efecte se simt în creșterea afacerii pe termen mediu până la lung.

 

Recent, ai organizat un astfel de eveniment pentru a celebra 13 ani de existență a brandului. Privind în urmă, ce ai face diferit și ce ai face exact la fel? Ne poți împărtăși câteva momente definitorii pentru brand și pentru tine, ca persoana din spatele său?

 

Diferit, cred că aș apăsa pedala mai cu încredere – pare că am analizat și răsanalizat fiecare mișcare, deși privind în urmă, cele mai bune decizii au venit pe nesimțite. În același timp, îmi place să văd ultimii 13 ani ca o perioadă de pregătire în care am testat, învățat și aprofundat cunoștințele acumulate.

Un moment definitoriu a fost în lockdown când am simțit că este posibil să nu mai pot face ceea ce și cum îmi place, perspectivă care m-a speriat și motivat în egală măsură.  

 

Povestește-ne puțin despre ceea ce nu se vede. Cum arată selecția materialelor, pregătirea conceptului, producția? Cine sunt oamenii din echipa ta și cum ești tu ca lider pentru ei? 

 

De la lansarea brandului, cel mai probabil am lucrat cu toate texturile și calitățile de mătase existente, ceea ce ne permite să începem orice cu pregătirea conceptului și apoi cu selecția materialelor pentru că texturile alese să vina în sprijinul design-ului și al produsului pe care vrem să-l obținem.

Echipa fixă este formată doar din două persoane pentru că am încercat să externalizăm pe cât posibil având în vedere diferențele mari de volume între sezoane – piesele din mătase le producem în România, în timp ce cașmirul în afara țării. Cu organizarea asta, nu prea s-a cramponat nimeni de titulatura de lider, fiecare știe mersul pe proiect și partea bună e că avem timp să ne și „aerisim” între proiecte.

 

Cum se împacă designerul Laura Hîncu cu owner-ul de brand? Unde te simți mai în elementul tău? Există o delimitare clară între cele două roluri? 

 

În mintea mea, nu există nicio diferențiere între cele două, deși uneori, parcă owner-ul se simte tras în jos de designer și al lui proces creativ care e time & money consuming. Am înțeles că sunt probleme clasice în antreprenoriatul creativ. 

 

Care sunt planurile de viitor pentru tot ce înseamnă Laura Hîncu?

 

Creștere pe termen scurt, scalare pe termen mediu și îmi doresc mult pentru mine personal, să mă bucur un pic mai mult de proces, fără să pierd din preocuparea pe care am avut-o mereu pentru rezultate, un fel de a mă bucura mai mult de „călătorie”. 

 

Produsul favorit din colecțiile Laura Hîncu: Mereu, ultimul făcut, care acum e o rochie pe care am reușit să aplicăm metal în mod sustenabil, după luni de zile de încercări tehnice eșuate.

Clienta Laura Hîncu descrisă în câteva cuvinte: echilibrul între bun gust și bun simț, cu o dorință puternică de a investi în propria educație și dezvoltare personală. A purta mătase și cașmir este “quiet luxury”, un concept bun de aplicat în orice context sau moment al vieții.

De unde te inspiri? – Din orice, oricând fără proceduri.

Designerul favorit de fashion: Nu am.

Ce faci când ai timp liber? – Dorm, socializez, plus seriale/cărți/filme.

Cu ce fel de oameni te înconjori? – Sunt într-o tranziție de la inteligenți & energici la energici și cu bun-simt susținut.  

 

Credit foto: Alex Galmeanu, Dani Lenghel

 

Editor: