Explorează de ani buni lumea digitală, iar astăzi dă mai departe din tot ceea ce a învățat. Alexandra Lovin, Managing Partner re7consulting România, și-a construit experiența pornind de la o pasiune nestăvilită pentru tot ce înseamnă mediul online. Și, chiar dacă marketingul digital se află mereu în schimbare, antreprenoarea se adaptează tendințelor și își face noi planuri.
Ce înseamnă „Social Media” pentru tine? Când te-ai axat pe acest domeniu și ce influență are în cariera ta profesională?
Privesc „Social Media” din trei perspective: cea de utilizator, cea de specialist și cea de companie. Pentru mine Social Media reprezintă un canal de marketing complex și dinamic. M-am axat pe acest domeniu după ce am explorat alte ramuri ale marketingului online cum ar fi SEO, Google Ads. M-am oprit la Social Media pentru că este canalul cel mai provocator și care îmi oferă cea mai mare satisfacție atunci când rezultatele depășesc așteptările.
De unde a pornit pasiunea pentru marketing digital?
Povestea începe acum 13 ani, când am auzit pentru prima dată de promovarea online și, în special, de optimizarea pentru motoarele de căutare. La acea vreme, eram implicată în marketing, lucrând ca promoter, dar conceptul de promovare online m-a făcut să cred că aceasta este direcția viitorului. Am dedicat aproximativ un an învățării SEO pe cont propriu, iar pasiunea mea a fost declanșată atunci când am reușit să clasez un cuvânt cheie pe prima pagină a rezultatelor din Google. Pentru mine, acesta a fost momentul în care mi-am dat seama că munca mea poate aduce rezultate, deschizând astfel o carte cu pagini albe, pe care urma să le umplu cu experiențele și realizările mele ulterioare.
În urmă cu mai bine de opt ani, ai pus bazele re7consulting. Cu ce te ocupai înainte de antreprenoriat? Și cum ai luat decizia să devii antreprenoare?
Mi-am dorit să aprofundez și mai mult domeniul promovării online și aveam nevoie de experiență și cunoștințe. Înainte de a deschide agenția re7consulting, am lucrat în domeniul marketingului online intern, la o clinică stomatologică. Acolo am reușit să pun în practică toate ideile de promovare pe care le aveam și, în același timp, să învăț, să testez și să implementez noi strategii. După doi ani de muncă în acest domeniu, am simțit nevoia de stabilitate, de o echipă și de a crea ceva scalabil. Știam că nu va fi ușor, dar am crezut că ceea ce fac bine pentru o companie, pot face pentru mai multe.
Cum definești experiența pe care ai avut-o de la început și până astăzi cu re7consulting? Care sunt principalele lecții învățate?
Dacă ar fi să definesc într-un cuvânt experiența pe care am avut-o de la început până acum, acel cuvânt ar fi carusel (montagne russe). Cu un entuziasm deosebit, am cumpărat biletul, m-am urcat în carusel cu așteptări, apoi au urmat multe experiențe, unele mai bune, altele mai puțin bune; la un moment dat am vrut să cobor, însă am hotărât să rezist și, în final, a fost și va rămâne o experiență de neuitat.
Una dintre cele mai importante lecții învățate, după câțiva ani de la deschiderea agenției, a fost că nu poți face totul singur și nu toate parteneriatele sunt ceea ce par.
Cu ce provocări te-ai confruntat în parcursul tău antreprenorial?
Privind în urmă, nu am întâmpinat foarte multe provocări sau poate că aceste provocări mi-au furnizat energia necesară de a găsi soluții. Am preferat să mă adaptez la fiecare obstacol, să reflectez și să iau deciziile cele mai bune în acel moment. Am investit mult timp în crearea unei echipe stabile, mi-a fost dificil să găsesc parteneri de încredere, iar cea mai mare provocare a fost să găsesc o modalitate de a menține serviciile la o calitate înaltă și de a oferi partenerilor noștri o experiență plăcută. Mă bucur să menționez că, după opt ani, încă lucrăm cu primul nostru client.
Pe termen mediu și lung, ce planuri ai pentru re7consulting? În context, cum crezi că o să evolueze domeniul de marketing digital în România? Vor apărea schimbări majore în următorii ani?
Consider că fiecare companie are ca obiectiv o creștere, însă suntem realiști și ne dorim o expansiune naturală. Ne propunem să păstrăm valorile fundamentale ale companiei noastre și să realizăm o scalare graduală. În România, marketingul digital se află într-o continuă evoluție și transformare. În viitor, ne așteptăm să integrăm cât mai mult inteligența artificială în procesele noastre de marketing. De asemenea, anticipăm că se va diversifica tipul de conținut folosit, probabil vom folosi mai mult conținut interactiv, cum ar fi realitatea augmentată (AR) sau realitatea virtuală (VR). Cu toate acestea, platformele de socializare vor rămâne o componentă esențială în marketingul digital.
În opinia ta, ce se află la baza relațiilor de afaceri din lumea digitală?
Chiar dacă în ultimii ani s-a vorbit mult despre digitalizare, consider că la fundamentul relațiilor comerciale stau valorile. În spatele fiecărui profil de social media există o persoană și, până la urmă, relațiile sunt umane (încă). Cred că principiul esențial este comunicarea eficientă, mai ales în contextul actual în care predomină comunicarea scrisă. Adăugând la această comunicare eficientă elemente precum transparența și personalizarea, cu siguranță se poate construi o relație de lungă durată. Având în vedere că interacțiunile au loc online, încrederea devine crucială în menținerea relațiilor comerciale.
Pe ce ar trebui să se axeze un antreprenor din acest domeniu – un domeniu extrem de dinamic, aflat mereu în schimbare – pentru a fi în pas cu tendințele?
Fiind un domeniu dinamic, consider esențială înțelegerea afacerii pe care o promovăm. De multe ori, putem pleca de la obiective setate greșit și întreaga strategie să ducă în direcția nedorită. Crearea unei strategii de marketing este o sarcină complexă, fiind important să fim întotdeauna pregătiți să o ajustăm. Nu în ultimul rând, un antreprenor specializat în marketing online ar trebui să se concentreze pe obținerea de rezultate. Succesul agenției se bazează pe succesul campaniilor partenerilor noștri.
La modul general, ești de părere că antreprenoriatul feminin este sprijinit în România? Punctează câteva dintre avantajele pe care le au femeile care se lansează într-un business. Dar dezavantaje?
Demararea unei afaceri în România aduce cu sine mai multe beneficii pentru femeile antreprenor. Un prim aspect pozitiv îl reprezintă programele de finanțare și granturile create special pentru ele. Există, de asemenea, numeroase comunități de business focalizate pe sprijinirea femeilor, oferind acces la mentorat, consiliere și sesiuni de formare, esențiale pentru creșterea și succesul oricărei noi întreprinderi. Dezavantajele la care mă gândesc nu sunt specifice neapărat antreprenoriatului feminin.
Este eșecul un imbold pentru a merge mai departe? Poate fi considerat „o lecție”? De ce este important pentru un antreprenor să nu renunțe chiar și atunci când lucrurile par a fi în defavoarea lui?
Una dintre lecțiile fundamentale învățate este absența conceptului de eșec. Există momente când e necesară o pauză, o detașare și o evaluare obiectivă a afacerii pentru a putea lua decizii adecvate. În opt ani, am fost aproape să renunț doar o singură dată, dar atunci mi-am dat seama că afacerea nu se învârte doar în jurul meu, ci include și echipa, partenerii, clienții. Am ales să nu abandonez, deoarece am avut încredere în potențialul nostru comun.
Pentru că ești pasionată (printre altele) și de NLP (Programare Neuro-Lingvistică), punctează ce rol poate juca această abordare în evoluția unei persoane, indiferent de domeniul său profesional.
Programarea Neuro-Lingvistică (NLP) poate fi utilizată pentru a atinge obiective atât personale, cât și profesionale. Practicând tehnici NLP, putem îmbunătăți comunicarea, putem gestiona stresul și ne putem schimba anumite comportamente. Consider că rolul pe care îl poate juca NLP-ul în evoluția unei persoane este de a îmbunătăți semnificativ eficacitatea personală și profesională, prin depășirea blocajelor mentale și emoționale.
În cazul tău, cât de important a fost să practici NLP? Ce rol a avut în evoluția ta?
Masterul în Programare Neuro-Lingvistică (NLP) mi-a oferit capacitatea de a privi o situație din multiple perspective, iar prin exercițiu constant, acum pot face această analiză aproape instantaneu. Acest lucru mă ajută să-mi controlez emoțiile, să previn conflictele și să explorez diverse opțiuni. Chiar dacă scopul meu inițial era să învăț tehnici de vânzare, am realizat că acest curs mi-a deschis ochii către o nouă viziune asupra lumii, nu doar prin prisma propriei perspective.
Cum arată o zi de lucru pentru tine sau, altfel spus, cum împarți timpul între viața personală și cea profesională?
De când am devenit mamă, acum un an, am fost nevoită să îmi reorganizez modul în care îmi gestionez timpul. Fiind o persoană care preferă să își înceapă ziua devreme, îmi programez întâlnirile importante dimineața. În partea a doua a zilei, mă concentrez pe activitățile de management din cadrul agenției. Sunt direct implicată în elaborarea strategiilor de promovare pentru partenerii noștri, supervizez împreună cu echipa campaniile și rezultatele acestora și organizez task-urile echipei pentru zilele următoare. Munca mea în agenție este variată, deoarece oscilez între rolurile de antreprenor și specialist, însă consider că asta face ziua mai captivantă.
Există o persoană din mediul de business (local sau internațional) care te inspiră? De ce?
De o perioadă, am început să o observ cu atenție pe Cristina Bâtlan și urmăresc activitățile ei cu interes. Mă inspiră și îmi oferă încredere, regăsind valorile Musette în cadrul brandului re7consulting. Sunt atrasă de modul în care se prezintă în mediul online, de transparența informațiilor pe care le împărtășește și de principiile după care își ghidează viața.