Alina Bota, Președintă Mamprenoare: „Antreprenoriatul nu este un job, este un stil de viață”

Alina Bota este Trainer și Consultant și Președinta Asociației Mamprenoare. Are peste 20 de ani de experiență în training și management de vânzări, mii de ore de training livrate și peste 6 ani petrecuți în antreprenoriat.

Îi place schimbarea, definind-o drept evoluție, învață permanent de la oamenii care îi sunt alături și se implică doar în acele proiecte care îi plac și care o determină să își depășească limitele. Din dorința de a crea metode și instrumente pentru a ușura viața femeilor, Alina a pus bazele Asociației Mamprenoare, devenită astăzi un Business Hub.

Ne-a descris mediul antreprenorial feminin de la noi din țară, ne-a vorbit despre construirea sănătoasă a unui business, despre importanța planului de afaceri și cum ar trebui să pornească la drum tinerele antreprenoare și ne-a împărtășit misiunea Mamprenoare în prezent.

 

Domeniile dominate de către femei și cele în care suntem slab reprezentate

 

În lumea afacerilor, femeile au adus o contribuție semnificativă în zona de servicii, în domenii precum terapie, coaching, consultanță, psihologie, training, educație, gradinițe, școli, avocatură, arhitectură, contabilitate, marketing, comerț online sau offline, organizarea de evenimente, beauty, servicii medicale, în industria HoReCa, dar și în producție: mici laboratoare de cosmetică, textile, accesorii, încălțăminte, producție alimentară și producție handmade. 

Suntem încă slab reprezentate în industrie, construcții, logistică și tehnologie, însă sunt multe femei care activează în aceste domenii în roluri de management, vânzări, relații cu clienții sau administrare.

 

Misiunea Mamprenoare în 2023

 

Misiunea noastră este de a sprijini femeile antreprenor să-și dezvolte afacerile și să-și atingă potențialul maxim. 2023 a fost pentru noi un an plin de provocări, din cauza modificărilor repetate ale Codului Fiscal și a obligativității introducerii unui angajat cu normă întreagă, multe afaceri aflate la început de drum sau care nu erau încă pregătite pentru o astfel de schimbare și-au suspendat activitatea, femeile au trebuit să se reorienteze profesional și să se întoarcă la statutul de angajat pentru a-și putea susține familiile. 

Mamprenoare a fost întotdeauna o pepinieră de afaceri ale femeilor și faptul că pepiniera nu mai este atât de plină, mă îngrijorează profund. Afaceri care au pornit de la zero în urmă cu 4-5 ani în bucătării sau balcoane sunt acum companii care au accesat finanțări, au angajați și clienți fideli. 

Puține femei mai au curajul acum să pornească la drum dacă nu au fonduri suficiente să se susțină în primele luni de activitate. De aceea, în 2023, ne concentrăm pe organizarea de evenimente și programe de mentorat, pe dezvoltarea abilităților antreprenoarelor și pe crearea unui mediu propice pentru a se conecta și pentru a construi parteneriate. Am observat că afacerile membrelor noastre active au trecut mai ușor peste această perioadă pentru că au găsit soluții împreună pentru a rezista, iar unele dintre ele au reușit să crească. 

În 2023 ne-am dorit să punem accentul și pe sănătatea femeii antreprenor. Stresul pandemiei și al războiului de la graniță și incertitudinea cauzată de modificările fiscale ne-au afectat profund pe fiecare dintre noi. 

În cadrul Programului BusinessSkills4Women – ediția de primăvară, am oferit acces gratuit pentru 50 de femei diagnosticate cu cancer. Interacțiunile cu aceste femei ne-au sensibilizat și ne-au făcut să fim mult mai conștiente de importanța sănătății noastre. Femeile sunt prinse de multe ori în vâltoarea vieții și au tendința de a se pune pe ultimul loc, uitând cât de vital este să aibă grijă de propria sănătate, pentru copii, familie și afacere. 

Încheiem anul cu Conferința „Femeia în Formă – Ai grijă de tine ca să poți avea grijă de ai tăi”, pentru a atrage atenția asupra acestui aspect crucial. Grija față de tine începe cu conștientizarea faptului că micile tale obiceiuri de zi cu zi, cum ar fi hidratarea, alimentația corectă, mișcarea sau somnul, pot avea impact imens asupra sănătății tale, dar și asupra fericirii familiei și a dezvoltării afacerii tale. 

Ca de obicei, finalul de an este dedicat campaniilor caritabile pentru copilașii nevoiași, pentru noi caritatea este o valoare fundamentală. 

Anul viitor vine cu proiecte noi și cu o perspectivă europeană pentru comunitatea Mamprenoare din Cluj-Napoca, vom oferi mai multe detalii în curând. 

 

Construirea unui business sănătos

 

Un business sănătos se bazează pe o fundație solidă. 

Este crucial să ai o viziune clară, o strategie bine definită și un plan de afaceri sustenabil. De asemenea, gestiunea financiară responsabilă, înțelegerea nevoilor clienților și adaptabilitatea sunt esențiale pentru succes. Cea mai mare greșeală pe care o poate face un antreprenor este să rămână blocat în propriile idei și să ignore nevoile pieței și schimbările ce au loc zilnic datorită evoluției tehnologiei.

Dacă este nevoie de un sat întreg pentru a crește un copil, pentru a crește o afacere este nevoie de o comunitate întreagă formată din angajați, furnizori, colaboratori, clienți, fani și foarte mulți prieteni cu valori similare, care să te susțină și să te încurajeze la nevoie și să sărbătorească succesul împreună cu tine. Fără acest suport social, fără să ai o comunitate care să te sprijine cu informații, soluții sau parteneriate, este foarte costisitor să construiești o afacere în România. 

 

Viziunea asupra unui plan de afaceri

 

Un plan de afaceri este harta ta către succes. 

El trebuie să se bazeze pe studii de piață și cifre solide. Chiar dacă uneori antreprenorii vizionari pun mai mult accent pe promovarea ideii de afaceri decât pe conceperea unui plan, cred cu tărie că un plan de afaceri te ține cu picioarele pe pământ și te ajută să iei decizii informate. Un astfel de plan ar trebui să fie parte din procesul de înființare a oricărei afaceri.

Chiar dacă pare imposibil să gândești un plan de afaceri chiar și pe 1 an în mediul imprevizibil de afaceri din România, un plan de afaceri pe 1, 2, 3 ani e un bun exercițiu. Un plan de afaceri nu este sculptat în piatră, așa că se poate adapta mult mai ușor dacă este făcut, decât dacă nu îl ai deloc și ești ca o barcă în derivă. 

 

3 sfaturi pentru tinerele antreprenoare din România

 

1. Alege un domeniu care te pasionează cu adevărat, pentru că această pasiune va fi motorul tău în momentele dificile. Nu uita însă că un antreprenor are mai multe roluri, nu toate te vor pasiona la fel de mult, însă e important să le știi pe toate, pentru a le putea delega eficient. 

2. Fă din educație un obicei. Educația și dezvoltarea personală sunt esențiale în antreprenoriat. Fii deschisă să înveți mereu și să-ți dezvolți abilitățile.

3. Investește în construirea de relații cu oameni care te provoacă în permanență să crești, oferă înainte de a cere, fă din networking un obicei. Networking nu înseamnă doar întâlniri de afaceri, cele mai solide relații se construiesc în comunități construite în jurul unui hobby sau în proiecte caritabile. 

Antreprenoriatul nu este un job, este un stil de viață. Sunt oameni care se adaptează acestui stil și cărora le plac provocările și libertatea de a-și conduce propria viață așa cum vor, însă sunt și oameni pentru care antreprenoriatul înseamnă stres și nesiguranță.

 

Definiția succesului pentru femeile antreprenor

 

Pentru a avea success în antreprenoriat, trebuie să ne folosim atuurile noastre și să nu încercăm să copiem modul în care fac afaceri bărbații. O femeie care își folosește în afaceri empatia reușește să înțeleagă foarte bine nevoile clienților. O femeie care este deschisă la colaborare construiește în jurul afacerii ei o întreagă comunitate care o va susține și promova. O femeie care este atentă la nevoile semenilor mai puțin norocoși din comunitatea ei și dăruiește din puținul ei, se implică în proiecte caritabile, va atrage energie bună și prosperitate. 

Empatia, colaborarea și caritatea sunt cele 3 elemente care aduc succesul în antreprenoriatul feminin.

 

Materialul a fost publicat în Ediția Print The Woman 2023, care poate fi comandată aici.

 

Editori: Crina Ciocian și Mara Rusu