Aura Oprea a știut dintodeauna că vrea să devină antreprenor, dar a ezitat negăsind povestea potrivită. Totul a devenit clar în momentul în care s-a întâlnit cu brandul Chocolissimo, despre care ne spune că o provoacă zi de zi să se cunoască și să se dezvolte.
Nu știa câte sacrificii presupune viața de antreprenor, dar tot ceea ce înseamnă Chocolissimo i-a dat încrederea să meargă mai departe.
Un interviu despre ciocolata premium și ce o diferențiază, despre antreprenoriat și pasiune, despre consumatori și echipă. O poveste despre business, de la o întâlnire întâmplătoare la peste 10 ani în industrie și planuri de viitor.
Aura, povestește-ne puțin despre tine. Ce te-a făcut să doreșți să intri în lumea fascinantă a ciocolatei?
Ciocolata m-a invitat, a fost irezistibilă.
Sunt o persoană cu inițiativă, destul de autonomă și independentă și cred că am știut tot timpul că îmi doresc să fiu antreprenor. Știam cine sunt eu, ce îmi doresc să fac, dar nu îmi găsisem brandul „pereche”. Cu Chocolissimo m-am întâlnit întâmplător, într-un research online, dar când ne-am cunoscut, am știut că vom rămâne împreună. Ca într-o poveste de iubire, când pur și simplu știi că el este cel cu care vei merge mai departe, pentru că așa simți. Este un clișeu pentru că este adevărat.
Știm că inițial propunerea de a lansa brandul Chocolissimo pe piața din România a fost respinsă de ownerii brandului. Ai insistat, realizând un studiu de piață și propunându-le o întâlnire. Care au fost motivele pentru care ți-ai dorit atât de mult Chocolissimo în România?
Începutul nu a fost lin, inițial am fost refuzată de ownerii brandului. La momentul acela, în 2014, nu considerau România o piață potrivită pentru Chocolissimo, focusul era pe piețe precum Germania și Polonia. Mi-am propus să le demonstrez contrariul, fără să am însă vreo certitudine că piața noastră va primi bine produsele. M-am bazat pe faptul că în gama competitorilor direcți nu existau produse din categoria super premium, deși activau pe piață de mult timp și exista cerere. Știam că românii sunt deschiși către inovație și creativitate, dar nu știam cât de mare este potențialul pieței de produse premium de ciocolată.
Pentru a exista cerere, consumatorii trebuie să știe că există un astfel de produs, să înțeleagă ocaziile de cumpărare și ocaziile de consum și să existe și o anumită deschidere pentru gusturi noi. Trecuseră doar 25 de ani de când ciocolata devenise un produs disponibil, anterior categoria în sine era considerată de lux, astfel încât segmentarea s-a făcut mai greu. Exista deci, cerere, dar nu aveam certitudinea unui business de success. Acesta a fost riscul meu, dar am crezut în Chocolissimo și am mers mai departe.
M-a atras în primul rând unicitatea brandului. Eu sunt om de marketing și pot să îmi dau seama când un produs are potențial pe o anumită piață. Iar în cazul Chocolissimo, imaginea de brand, dar și produsele în sine sunt spectaculoase și unice. Pe lângă calitatea ingredientelor și tradiția rețetelor, ceea ce diferențiază acest brand este inovația și acel spirit mereu în pas cu prezentul. Și astăzi, după aproape 10 ani de când am intrat pe piață, încă nu avem concurență pe segmentul figurine din ciocolată.

Înainte de acest capitol ai lucrat în domeniul marketing. Cum te-au ajutat experiențele profesionale trecute în noul rol?
Când am lansat Chocolissimo în România, în primul an, am lucrat exclusiv cu clienți corporate. Ne-am remarcat încă de la început prin servicii de personalizare, avantaj competitv pe care încă îl păstrăm, pentru că ne definește și ne reprezintă.
Experiența mea anterioară m-a ajutat să cunosc foarte bine nevoia companiilor de cadouri corporate pentru clienți și parteneri, astfel că mi-a fost ușor să prezint produsul și să realizez proiecte conform așteptărilor lor. Și acum, portofoliul nostru este format în special din clienții corporate, suntem furnizori agreați pentru peste 300 de companii.
Cum au fost începuturile în antreprenoriat? Ce ți s-a părut cel mai dificil? Ce ai fi vrut să știi la început de drum și ai aflat doar pe parcurs?
Eu sunt o persoană optimistă și încrezătoare, deci așa au fost și începuturile în business. Am crezut foarte mult în brand și asta m-a făcut să îmi fixez clar obiectivul și să avansez cu încredere. Voiam ca Chocolissimo să devină cel mai cunoscut brand pe piața din România, pe segmentul praline și figurine de ciocolată, premium și super premium.
Nu am știut câtă muncă va presupune antreprenoriatul, cât efort mental, fizic și emoțional va implica și câte sacrificii. Asta am aflat pe parcurs. Dar a fost un drum frumos, iar eu am învățat multe despre mine, despre brand și despre oameni. Se spune că un om creează sau dezvoltă un brand în funcție de propria personalitate, de propriile valori. În cazul meu lucrurile au funcționat și invers – Chocolissimo mă definește și mă provoacă să mă cunosc și să mă dezvolt.
Cum ai descrie industria ciocolatei din România, din punct de vedere al producătorilor? Dar dacă vorbim despre consumatori?
Aici trebuie să menționez că noi nu activăm pe piața ciocolatei în general, ci doar pe segmentul de produse din ciocolata belgiană premium. Când analizăm piața, noi ne raportăm doar la acest segment. Și profilul consumatorilor este diferit și produsul în sine este diferit de alte produse, cum ar fi tabletele de ciocolată, cele mai cunoscute din această categorie.
Acum 10 ani, când am intrat noi pe piață, informațiile despre ce înseamnă o ciocolată de calitate erau destul de puține și consumatorii erau destul de confuzi. Azi lucrurile stau mai bine în ceea ce privește preferințele consumatorului și apetitul pentru specialități. Oamenii au călătorit mult, în vacanțe sau cu serviciul, au trăit experiențe culinare diferite, s-au îndrăgostit de produse noi și și-au rafinat gusturile. Acum vor să retrăiască acele momente și acasă și să le împărtășească. Noi le readucem în viață acel strop de magie cu produse care transformă o sărbătoare sau o zi obișnuită în momente memorabile.
Spuneai așa: „Nu tot ce este artizanal este premium. Nu tot ce este “handmade” este calitativ”. Cum facem diferența între o ciocolată premium și una oarecare, din comerț?
Da, așa este, spun asta pentru că pe piață există foarte multe produse făcute artizanal. Acestea au calitățile lor, dar nu sunt toate produse premium.
Conceptul de premium trebuie susținut de o anumită calitate a ciocolatei, dar și a tuturor celorlalte ingrediente, a ambalajelor și a serviciilor adiacente. Consumatorul trebuie să învețe să nu mai asocieze automat ideea de artizanal cu premium și calitativ, ci să se informeze, să deguste și să facă diferența. Ciocolata premium se simte, pur și simplu: are un gust deosebit, se topește efectiv în gură, arată într-un mod excepțional, atât produsul, cât și ambalajul, iar combinațiile de arome și gusturi sunt speciale.
Un criteriu mai pragmatic este ciocolata albă. O ciocolată albă de calitate inferioară este greu comestibilă, este grea, are un gust ușor acru, este tare. În cazul ciocolatei premium, chiar și cei care nu consumă de obicei ciocolată albă, pot aprecia pralinele în această combinație, pentru finețea ciocolatei.
Ce ne poți spune despre echipa ta? Cine sunt oamenii cu care te înconjori? Cum ești tu că lider pentru ei?
Sunt oamenii cei mai dulci! Sunt foarte norocoasă să am alături mine oameni dedicați, care fac cu plăcere ceea ce fac, care cred în brandul Chocolissimo, iubesc produsul și au grijă să contribuie prin munca lor la calitatea produselor și serviciilor cu care s-au obișnuit clienții noștri. Lucrăm foarte bine în echipă, iar faptul că businessul este sezonier și volumul nostru de lucru crește considerabil în perioada septembrie – aprilie, pune presiune de multe ori și pe relațiile de muncă. Am știut să găsim împreună tot timpul soluții și să ne ajutam reciproc.
Îmi propun să fiu un lider inspirațional și deschis, dar în același timp am o fermitate în abordare, mai ales în timpul sezonului. Când presiunea este foarte mare avem nevoie de reguli și proceduri clare, pe care trebuie să le respectăm cu strictețe dacă vrem să excelăm. Când lucrurile se depresurizează, avem nevoie de degajare și relaxare, să ne uitam la ce am făcut bine ca să învățăm să fim și mai buni, mai performanți. Într-un business cu produse premium și cerințele sunt pe măsură.

Cum arată drumul unei praline de ciocolată care ajunge în mâinile noastre? Împărtășește-ne câteva detalii, neștiute de publicul larg.
În lumea ciocolatei, o pralină este un masterpiece, este o bijuterie. Nu există nimic mai fin decât o pralină de ciocolată. Și nimic nu este întâmplător în realizarea unei praline. Maeștri ciocolatieri se îngrijesc de tot ce înseamnă ingredientele combinate, de la gradul de intensitate al ciocolatei, în funcție de procentul de cacao folosit, la combinațiile de arome și gusturi din crema care însoțește ciocolata. Totul este gândit, măsurat, testat și degustat, apoi reinventat, pentru ca rezultatul final să aducă acel “mmmmmm” care definește pralinele noastre și le face atât de iubite.
Care sunt planurile de viitor pe termen mediu și lung pentru Chocolissimo România?
Ne concentrăm în continuare pe piața din România, încă avem mult de construit aici. Obiectivul nostru este să livrăm produse excepționale pentru segmentul nostru principal de clienți, clienții corporate, iar pentru anul viitor ne propunem să dezvoltăm mai mult magazinul online, astfel încât să ajungem la cât mai mulți clienți individuali.
Avem în vedere extinderea pe piețele din Bulgaria și Ungaria unde ne dorim să ajungem până în 2025.
Cum este Aura, când părăsește biroul? Cum te încarci pentru zilele de muncă? Cu ce îți umpli zilele libere?
Cel mai des merg la SPA, acolo îmi relaxez corpul și mintea. Totul îmi este mai clar după o ședință relaxantă de masaj. Mă fascinează aceste oaze de relaxare. Și în călătorii când merg, încerc să testez centrele SPA din locurile în care ajung, mai ales dacă sunt recunoscute pentru asta.
Îmi place să descopăr locuri și lucruri noi care mă ajută să mă cunosc și să cresc. Cred că pentru a dezvolta o afacere sustenabilă și durabilă, trebuie să înțeleg oamenii cu toată diversitatea și complexitatea lor, dar să îmi cunosc și eu punctele forte, ce trebuie să pun cel mai bine în valoare în relație cu echipa mea pentru a oferi mereu inspirație și exemplu de bună practică.
Ceea ce fac mă reprezintă și îmi este greu să fac diferența între lucru și timp liber. Am nevoie să mă reîncarc, dar creativitatea și pasiunea nu sunt doar pentru zilele și orele de lucru, ci constante care completează armonios un om care crede în ceea ce face.

Ciocolata preferată: pralinele belgiene din ciocolata albă
Tocuri sau flat shoes? – Ambele, în funcție de stare și programul zilei
3 cuvinte care te caracterizează, ca antreprenor: creativitate, perseverență și curaj
Ultimul lucru pe care l-ai învățat despre tine: Timpul meu este cea mai prețioasă resursă pe care o am de investit
Note to self: Alege tot timpul încrederea în detrimentul fricii
–
Editor:
