Bianca Lascoi și Diana Nistor sunt PR Specialists și Owners Storyfy. Ele au început să scrie povestea parteneriatului lor în business încă din 2014, după ce s-au cunoscut în cadrul unei agenții de PR în care au activat amândouă o vreme. Plecarea lor din agenție și, respectiv, punerea bazelor parteneriatului dintre ele două n-a fost ceva planificat sau strategic. A venit natural: „Cred că viața ni s-a întâmplat pur și simplu și a dus la asta”, ne-a împărtășit Bianca.
Diana a fost cea care a plecat din agenție prima. La câteva luni distanță, a plecat și Bianca. „Eu am fost cea care a fondat compania întrucât aveam nevoie să facturez pentru niște proiecte pe care lucram ca freelancer și am sunat-o pe Diana pentru că avem nevoie de ajutor cu munca”, a continuat ea.
Din momentul acela încoace nu a mai luat în calcul niciuna dintre ele să mai lucreze fără să împartă proiectele pe care activau. Sunt complementare și partea fiecăreia de muncă este de la sine înțeleasă, așa că e foarte naturală colaborarea lor.
Cum vă imaginați voi, la început, că ar urma să arate traseul vostru profesional ulterior punerii bazelor parteneriatului vostru? În ce măsură au coincis așteptările voastre cu realitatea din 2014 până astăzi?
Bianca: În 2014, zona în care activam în agenție era în mare parte compusă din industria muzicală din România. Am făcut PR pentru jumătate din industria muzicală românească: de la artiști pop precum Alex Velea, Shift, Jorge, Alexandra Stan până la o zonă mai rock ca Holograf, Iris și Compact.
După plecarea din agenție, am accesat o arie nouă, și anume societatea civilă, unde am comunicat multe proiecte din zona de educație și cultură ale unor ONG-uri, însă, inevitabil, continuau să apară și cereri din muzică și industriile creative.
S-a diversificat apoi portofoliul nostru în zona de influenceri, film, zona de media și business. Deși sperăm încă din 2014 să lucrăm într-o arie mai organizată din punct de vedere al flow-ului de muncă, nu cred că am vizualizat-o cu exactitate atunci, ci ne-am dat seama în timp de ce presupune fiecare tipologie de client, implicit de domeniu.
Am învățat mai târziu, de-abia prin 2019 – 2020 de la un mogul al presei, care ne-a fost client și pe care îl consider și mentor, că “the real biz is showbiz” și asta mi-a dat extrem de multă claritate atât pentru realitatea actuală, cât și pentru viziunea de business.
Fără să am o intenție egocentristă în spate, cred că aș putea să încep oricând un business de la 0, în orice domeniu, și aș reuși.
Când și cum s-a conturat ideea lansării agenției Storyfy, așa cum o cunoaștem noi astăzi? A fost vreodată o opțiune să porniți pe drumuri separate, fiecare dintre voi activând în regim freelance pe cont propriu, sau ați știut de la bun început că vă doriți să puneți bazele a ceva frumos împreună?
Bianca: Ideea concretă de Storyfy s-a conturat încă de când am început să lucrăm împreună după plecarea din agenția unde eram angajate. Deși nu aveam un nume oficial, simțeam nevoia de „o umbrelă” sub care „să defilăm”.
Totuși, vreme de câțiva ani, proiectele au venit către noi datorită brandingului personal al fiecăreia și, partea frumoasă este că, deși veneau către una sau cealaltă dintre noi, nu a existat varianta să nu le împărțim și să vrem să le păstrăm ca proiecte personale.
În ce moduri vă face prietenia care vă leagă mai puternice în business?
„Ne cunoaștem foarte bine, știm că oricând și oricum putem avea încredere una în cealaltă. Ne susținem negreșit pe toate planurile.”
Diana: În toți anii aceștia de prietenie și de parteneriat în business nu ne-am certat niciodată. Cred că ajută foarte mult faptul că amândouă am copilărit în mediul rural, unde ne-a fost insuflat bunul-simț, unde am învățat cât de mult contează respectul pentru celelalte persoane și cât de importantă este familia, legătură umană.
Suntem firi diferite, de asta ne și completăm perfect.
Eu sunt întruchiparea calmității și blândeții, Bianca este mai pragmatică, mai business-oriented – un duo perfect. 🙂 De multe ori am spus că Bianca este pentru mine sora pe care mi-am dorit-o în copilărie, dar am primit-o la maturitate.
Fiecare femeie joacă numeroase roluri în viața profesională și, deopotrivă, în cea personală. Dintre toate rolurile pe care le aveți de îndeplinit în fiecare zi, care este cel care vă dă cele mai semnificative bătăi de cap? Dar cel care vă aduce cea mai multă satisfacție – și de ce?
Bianca: Nu cred că un singur rol îți da bătăi de cap sau, din contră, satisfacție. Cred că dacă aș numi unul singur acum și l-aș cataloga ca atare (fie ca pe o bătaie de cap sau ca pe o satisfacție) aș crește în însăși rolul de femeie o rigiditate interioară.
Nu cred că ne putem conserva permanent într-o singură stare, așadar, aș spune mai degrabă că anumite situații pot fi provocatoare pentru o femeie, dar odată rezolvate sau depășite îți oferă satisfacție și învățăminte.
În funcție de etapele vieții fiecărei femei, rolurile oricum se mai întrepătrund.
„E un amalgam de emoții destul de complementare în a fi femeie și a face business. A fi femeie în sine e, de fapt, un fel de caramel sărat.”
Care ați spune că sunt cele mai importante valori și principii care v-au însoțit pe tot parcursul activității voastre în calitate de PR Specialists și Owners ai agenției Storyfy?
Diana: Omenia și loialitatea. Și, bineînțeles, comunicarea. Am discutat și dezbătut mereu fiecare situație, reușind să ajungem la un front comun ușor. Relația noastră de prietenie și parteneriat este una puternică în special prin prisma faptului că avem aceleași valori.
Știu că portofoliul vostru include nume precum: Alexandra Stan, Adina Foldager, SQUAD Influencers și Bravo Films. Care au fost cele mai importante lecții de business pe care le-ați învățat pe parcursul anilor, lucrând cu persoane și branduri cunoscute? Dar de omenie?
Diana: Avem în portofoliu persoane cu care lucrăm de ani de zile, s-au legat prietenii, ne-am fost alături la momente personale importante, ne-am susținut profesional indiferent de situații.
Dar am învățat că, indiferent de istoric, de emoțiile implicate, este în regulă ca unele relații profesionale să se încheie fără resentimente.
Amândouă ținem foarte mult la conexiunea umană. Dacă partea asta nu există, nu o simțim sau dacă se pierde, este mai bine să nu colaborăm profesional. 🙂
Care ați spune că este cea mai semnificativă modificare prin care a trecut industria PR-ului românesc din 2014, de la debutul brandului vostru, până în ziua de astăzi? Cum a fost necesar să vă modificați voi serviciile, procesul de lucru și chiar și biroul virtual ca să vă adaptați la nevoile clienților și ale pieței?
Bianca: Sunt multe schimbări în ultimii 10 ani în industrie. Partea de digital PR e totuși prima pe care aș nominaliza-o ca semnificativă.
În 2014 comunicam în social media puțin pe Facebook și puțin, înspre deloc, pe Instagram. Nu știu dacă erau mai mult de 100.000 de conturi active în Instagram, în România în urmă cu 10 ani. LinkedIn, la momentul respectiv, nu avea relevanță, greutate. TikTok nu exista pe atunci.
Acum, PR-ul digital e vedeta principală și cred că cel mai mare shift a fost nu să ne adaptăm noi la el, ci să ne convingem clienții că e un #musthave. Pentru noi, să vedem blogurile, influencerii și comunitățile lor ca pe niște canale noi de comunicare a venit nativ, fără a ne uimi in vreun fel, însă pentru clienți nu s-a simțit la fel.
În concepția majorității dintre ei, canalele clasice primau și a fost un exercițiu de adaptabilitate pentru ei și de convingere din partea noastră că digitalul e obligatoriu. Iar procesul de lucru și ideea de birou virtual au fost susținute de pandemie pentru a deveni o normalitate pentru clienți.
Altă modificare este IR-ul. Noi, inevitabil, fie și nepropus sau nediscutat inițial, ajungem să facem acțiuni de IR pentru clienții noștri. Din perspectiva noastră, cele două merg oricum ținându-se de mână, ca într-un cuplu, însă aici încă ne lovim deseori de inflexibilitatea clienților de a vedea acțiunile sau rezultatele respective ca parte a muncii de PR.
Ce-și doresc persoanele publice, brandurile și companiile din România de la industria PR-ului românesc și de la specialiștii în PR? Care ați spune că este cel mai important și, deopotrivă, mai neașteptat lucru pe care l-ați învățat despre PR de la clienții voștri?
Bianca: Să le dai soluții minune, pe care ei să le deturneze cât ai clipi, poate?! Glumesc… Cred că e, de fapt, despre încredere. Cred că își doresc încredere în specialiștii cu care lucrează.
De asemenea, și noi, de partea cealaltă a baricadei, ne dorim ca ei să creadă și să susțină acțiunile și ideile noastre. Cel mai important lucru pe care l-am învățat este că pe termen lung poți clădi multe și ajunge mai departe decât sperai, asta dacă există capacitatea de a avea răbdare până la rezultatele „minune” vizualizate de noi toți la începutul colaborărilor.
Din 2014, de când ați pus bazele colaborării voastre, afacerea a fost pe o pantă ascendentă. Care este cuvântul-cheie prin care se definește agenția voastră, Storyfy, astăzi? Ce este și, respectiv, ce nu este ea?
Bianca: Interesantă întrebare. Sigur nu este o corporație și, cel puțin momentan, nu e nici un business din care am face exit, însă are multe alte atribute.
„Câteodată Storyfy poate fi un cabinet psihologic, alteori o curte de tribunal și aproape zilnic o redacție in care mai scriem câte o poveste.”
Ați putea spune că ați atins succesul? Cum se definește, în accepțiunea voastră, succesul?
Diana: Succesul, așa cum bine ai spus, este privit și înțeles diferit în funcție de valorile fiecărei persoane. Eu simt că am atins succesul prin prisma faptului că am o familie frumoasă, că am reușit să rămân activă profesional chiar și pe perioada sarcinilor și după nașterile celor două fetițe, că am găsit echilibrul între viața profesională și cea personală.
Succesul ar putea fi pentru agenția noastră stabilitatea, clienții recurenți, relațiile de încredere cu jurnaliștii care sunt la un apel distanță, recunoștință din partea colaboratorilor, mulțumirile clienților și, bineînțeles, rezultatele optime prin implementarea campaniilor de comunicare și promovare.
Cred că dacă ar fi să alegem două emoticoane care ne reprezintă starea actuală, le-am alege pe acesta 🤗 și acesta 😊.
Care este amprenta personală pe care o lăsați voi asupra industriei PR-ului și comunicării în România?
Diana: Hmm, nu știu dacă lăsăm neapărat o amprentă, dar sigur se lucrează ușor cu noi, suntem atente la nevoile colaboratorilor, ne adaptăm la schimbările apărute, anticipăm trendurile în comunicare. Credem în transparență, autenticitate și avem responsabilite față de orice produs/brand/persoană.
În ce fel vă împlinesc poveștile pe care le spuneți în fiecare zi:
Diana: Ne bucură faptul că prin poveștile noastre reușim să clădim imaginea unei persoane, că suntem acolo să punem temelia, să ridicăm „construcția”, iar mai apoi să o menținem integră și integrală.
Există un citat care mie îmi place foarte mult și exprimă, de fapt, cât de multă muncă este în spatele imaginii unei persoane. Warren Buffett a spus așa: “It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently”.
Ce reprezintă numele agenției voastre de PR, “Storyfy”:
Bianca: „O poveste pentru tine”. Am făcut o traducere, dar e cel mai cuprinzător răspuns având în vedere că spunem povești zilnic.
Cuvântul-cheie care descrie dinamica dintre voi două:
Diana: Încredere 100%.
Pentru ce v-ați dori să aveți mai mult timp:
Bianca: Eu pentru lenevit cu zilele pe un șezlong, pe o plajă, iar Diana probabil pentru a explora la pas toată insula în timp ce mă bronzez eu. 😂
Diana: 100% de acord cu Bianca 😂.
Un vis profesional pe care încă nu vi l-ați îndeplinit:
Diana: Ne-am diversificat foarte mult portofoliul, dar încă nu am avut clienți din zona de imobiliare și auto. Ne dorim și astfel de clienți.
Bianca: Și bijuterii, să nu uităm de bijuterii 🙂.
O întrebare care v-ați fi dorit să vă fie adresată într-un interviu, dar care încă nu a fost, și răspunsul la aceasta:
Diana: Nu aș vrea să fie ceva cu tentă negativă, dar este în direcția de „Cum vă alegeți clienții?”.
Iar răspunsul este: „Ne place să colaborăm cu oamenii care înțeleg importanța PR-ului, care știu ce înseamnă asta sau vor să învețe ce înseamnă PR-ul pentru business-ul lor sau pentru propria imagine. Refuzăm clienți care privesc PR-ul drept un tabel în Excel cu cifre și care vor rezultate după o lună de colaborare. PR-ul este ca o pânză albă de desen, asupra căreia mai trasăm o linie de culoare, și încă una, încă una, în funcție de poveștile spuse către public prin diferite medii de comunicare.”
___
Editor: Carina-Marisa Cichi