Specialist și consultant în amenajări interioare, Bianca Rotbasan a pus de curând bazele propriului showroom – „o experiență autentică, cu încăperi care reprezintă fiecare aspect al proiectelor sale”.
După cum chiar Bianca ne împărtășește, Rotbasan & Co. s-a născut din nevoie. În primul rând, din necesitatea de exprimare, apoi din dorința de a da naștere unei noi abordări în business: integrator de servicii și produse pentru zona de amenajări interioare. Situat într-o clădire istorică din inima orașului Cluj-Napoca, showroom-ul oglindește experiența Biancăi, adunată în ani de muncă: de la aspecte regăsite în zona de rezidențial, până la HORECA și zona de office, reflectând îndrăzneala de care aceasta dă dovadă în creionarea proiectelor sale.
Mai multe despre ce înseamnă Rotbasan & Co., despre proces, călătorie și planuri de viitor, ne povestește Bianca în acest interviu.
Bianca, ce s-a schimbat în viața ta profesională, de la ultimul interviu pe care ni l-ai acordat?
Am învățat ce înseamnă să începi singură un business pe care îl cunoști dintr-o perspectivă de parteneriat. Am descoperit greul și frumosul de a fi persoana de la capătul deciziei finale. De ce spun decizie finală? Pentru că până acolo e un lung șir de întrebări către oamenii care au multă experiență în domeniul în care activez, multa analiză și presiune. Când începi acest parcurs, fără un partener de business, te bântuie două gânduri contradictorii: „De acum o să exploatez ideile mele cât îmi permite universul meu și rezultatul va fi extraordinar” versus „Analiza din două direcții și conturarea unei idei împreună, este mai sigură”.
Am mers pe credință și instinct și am ales prima variantă, al cărui rezultat a fost peste așteptări. Nu spun că un parteneriat ne poate limita, ci mai degrabă potențialul ți-l descoperi atunci când ești pus la încercare fără plasă de salvare.
Un pas important: lansarea propriului showroom. Cum ai luat decizia de a pune bazele acestuia? Povestește-ne despre proces, de la prima idee până la deschidere. De unde te-ai inspirat? Cât de mult ai muncit și ce simți acum, privind în urmă?
Ideile frumoase se nasc de cele mai multe ori din nevoi. Prima nevoie a fost a mea, personală.
Aceea în care voiam să mă fac auzită și să-mi fac recunoscute cunoștințele mele acumulate în ani de zile în amenajări interioare, și, cel mai important, îndrăzneală mea când vine vorba despre extravaganță.
A doua nevoie este legată de acest domeniu complex, în care am regăsit inspirații de la târgurile internaționale de design, showroom-urile din afara țării, dar și de la designerii cu care am colaborat. Fiecare au adus în atenția mea idei și produse minunate și tocmai de aici s-a născut ideea de a le integra de acum într-un spațiu, dar și într-o abordare nouă de business.
Așa s-a născut conceptul Rotbasan & Co. Un element inovator în abordarea mea a fost conceperea unui showroom diferit. În locul vitrinelor mari și a expunerilor îmbulzite, am ales o clădire istorică din inima Clujului. Un tur prin această locație oferă o experiență autentică, cu încăperi care reprezintă fiecare aspect al proiectelor mele: de la atmosfera ocolitoare a unei zone rezidențiale, la funcționalitatea unei bucătării și până la birouri potrivite pentru mediul de lucru. Am dorit ca produsele promovate să fie plasate în contextele în care acestea vor fi folosite, pentru a oferi clienților o imagine clară a modului în care acestea se pot integra în spațiul lor. Experiența showroom-ului, care îmbină toate domeniile de activitate: rezidențial, HORECA și office, se regăsește și în abordarea business-ului. Astfel conturam idei complexe în care clienții noștri primesc atât partea de design de interior cât și produsele de care au nevoie, într-un singur loc.
Vorbind despre cifre, care a fost investiția? A fost fonduri proprii sau din alte surse?
Fiindcă am îndrăznit să abordăm o casă, clădire istorică, care nu se afla într-o stare de folosință, investiția a fost și mai mare decât cea propusa inițial. Efortul a fost în discuțiile interminabile cu parteneri, cărora le-am propus să se implice în realizarea acestui showroom, contribuind astfel la ideea mea de business, care promitea să fie una de succes. Mi-am asumat astfel responsabilitatea și față de eforturile lor, însă, până în ziua în care scriu acest interviu vă asigur că am semnat proiecte cu fiecare dintre ei și ne bucurăm de un parteneriat pe lungă durată.
Apoi implicarea în realizarea unui vis atât de îndrăzneț implică multă muncă fizică și psihică. Nu am muncit niciodată atât de mult, vă asigur. Dar, mai pot spune că n-am avut niciodată drive-ul acesta și nici credința care m-a împins de la spate.
Ce altceva ai învățat despre tine profesional, odată cu această etapă din cariera ta?
Am înțeles că am învățat. Și trebuie să am curajul să ies în lumea oamenilor mari și să aduc un aport la domeniul amenajărilor interioare. Am înțeles că accesul la informații îl avem cu toții și fiecare dintre noi putem crea un cont în social media unde să fie sumarizate câteva idei legate de design. M-am specializat de-a lungul anilor în soluții de implementare privind amenajările. Atât din punct de vedere tehnic cât și în ceea ce privește recomandarea produselor potrivite.
Pentru a face o analogie mai clara, este ca mersul la doctor. Primim niște analize pe care le putem interpreta de pe internet. Sau, avem varianta de a ne întoarce la specialist pentru clarități și cel mai bun tratament.
Cum ți-ai descrie echipa? Cine sunt oamenii cu care lucrezi? Dar dacă vorbim despre partenerii și colaboratorii Rotbasan & Co., ce nu trebuie să le lipsească acestora?
Mai sus explicam ce înseamnă să iau decizii singură, și acum vă spun că deciziile fără echipă sau oameni cu experiență de care să țin cont, fac cât o pară degerată. Ideile sunt minunate dacă pot fi puse în aplicare. Așadar, prezența oamenilor competenți în jurul meu a fost crucială.
Cred că fiecare dintre noi, antreprenorii, trebuie să avem acel om pe care se ne putem baza în activitatea noastră. The right hand. Eu am avut parte de cineva pe întreg procesul și lucrurile grele au devenit rezolvabile. Prima zi aici am început-o doar cu colega mea, Adina, la o masă din bucătărie lăsată de la foștii proprietari, două laptopuri și milioane de dorințe și idei. Am creat echipa descoperind potențialul în fiecare și oferindu-le atribuții în direcția aceea.
Partenerii mei, pe lângă faptul că trebuie să livreze calitate, cu riscul de a suna clișeic, spun că trebuie să fie oameni integri. Nu poți să vinzi frumosul, într-un mod urât.
Spuneai că uneori trebuie să fii psiholog pentru clienții tăi. Ne poți oferi câteva detalii? Care sunt problemele de care te lovești cel mai des și cum le rezolvi?
În domeniul acesta, sau în cel al vânzărilor în general, nu este numai despre ce vinzi, ci mai degrabă cum o faci. Mereu am spus că darul meu de a fi cameleonică m-a ajutat mult în acest domeniu. Nu este vecin cu falsitatea, ci mai degrabă cu empatia. Reușesc să înțeleg nevoia din spatele canapelei roșii și nu canapeua în sine. Așadar argumentele devin mult mai clare, aboradate de mine, un om din exterior, când vine vorba de convins membrii familiei.
Iar când discuțiile au loc în borduri, legat de proiecte mai mari (hoteluri sau office), credeți-mă că și acolo nevoile sunt împărțite personal întâi. Și după cum am mai spus-o, ideile bune se nasc din nevoi.
Te documentezi în mod constant despre noile tendințe. Cum vezi tu importanța studiului constant, într-un domeniu ca acesta? Cum îți alegi sursele de documentare?
Le aleg din practică. Materiale și soluții noi apar mai tot timpul. Cele pe care le consider că merită luate în calcul, încep să le implementez pentru a contura o idee cât mai corectă, referitor la rezistență, mentenanță, costuri etc. Abia apoi le adaug în portofoliu.
În plus, participarea la workshopuri și traininguri ale marilor producători intră pe lista mea de research.
Cum vezi tu importanța de a apela la un specialist în amenajarea unui spațiu? Dar dacă vorbim despre acest concept, de a oferi soluții complete, de la design până la finalizarea proiectului?
Cei care au trecut deja singuri printr-un proiect de amenajări interioare, știu cât de important este. Ei deja au înțeles câți bani și timp ar fi economisit, dar și că rezultatul final putea fi unul mult mai îmbucurător. Asta pentru că aceștia au înțeles complexitatea unui proiect. Au înțeles că acele „poze” pe care designerii le oferă sunt raportate direct la spațiul lor, iar că în spatele lor se afla planșe tehnice de execuție, liste de cantități și un grafic de lucrări.
Este precum o rețetă din cartea de bucate. Vedem poza cu rezultatul, dar pentru a avea același rezultat trebuie să respectăm întocmai niște pași. Și, după eforturi mari și bucătăria întoarsă pe dos, tot bucătarului îi va ieși mai bine.
Bugetarea este un alt aspect foarte important în acest proces. Lipsa acestei analize duce de cele mai multe ori la eșec. Un specialist care analizează constant soluții și idei, va ști unde să facă rabat, ce soluții să folosească pentru ca proiectul final să fie cel dorit. Costul atribuit unui designer este contestat la început, neînțelegând însă că acest cost devine mai mare în lipsa unei astfel de contractări, din cauza cantităților și soluțiilor abordate eronat. Unde mai punem că lipsa executanților impune piedici colosale.
Conceptul „la cheie” vine cu toate aceste soluții și ajută clientul ca acest proces să nu devină un coșmar.
Cum transformi, în mod concret, o încăpere goală într-un cămin? Cum definești tu „acasă”?
Când discutăm despre proiectele rezidențiale, noi, specialiștii trebuie să înțelegem că nu discutăm doar despre trenduri și soluții. Aici abordarea are ca unghi principal stilul de viață. Personal încerc să înțeleg cât mai bine clientul. Cu majoritatea clienților mei mă împrietenesc. Asta pentru că nu poți cunoaște un om văzându-l într-un singur context, de exemplu la birou, unde, de cele mai multe ori formalitatea primează. Toate aspectele sunt importante: ce obiceiuri au când ajung acasă. Sunt oameni sociabili? Au invitați constant sau preferă cinele restrânse în familie? Sunt matinali? Gătesc? Au colecții de vinuri? Toate aceste aspecte și multe altele ne conduc pe noi la a înțelege cum crem spațiul pentru ca aceștia să simtă că sunt „acasă”. Nu la un hotel sau la un muzeu. Casele clienților mei le reflectă personalitatea și accentuează toate aspectele pozitive ale acestora.
Acesta fiind un motiv pentru care colaborez cu mai mulți designeri. Colaborarea între client și designeri se face în funcție de stil de viață, design, dar și bugete. Aud mereu întrebarea: „Știi un designer bun?” Întrebarea corectă este „Știi un designer potrivit mie?” Da, știu!
Cum te raportezi tu la sintagma ”timeless over trends” în contextul designului interior?
Mă bucură acestă întrebare.
De obicei un proiect de amenajări interioare ar trebui să fie timeless. Nu este ceva ce schimbăm în fiecare an. Asta nu înseamnă că nu avem elemente în trend în casa noastră. Înseamnă că noi vom ști exact cum să integrăm elementele acestea ca să nu își piardă din importanță peste câțiva ani.
Care sunt planurile de viitor pentru Rotbasan & Co. pentru perioada următoare? Dar dacă ne referim pe termen lung?
Ne propunem să avem în portofoliu cei mai relevanți parteneri, atât în zona de designeri, cât și furnizori și să ne păstrăm poziția de amenajări în domeniu HORECA, office și rezidențial. Pe termen lung lucrăm la contexte prin care Rotbasan & Co. să devină furnizor de servicii și produse pentru proiecte din afara țării.
O zi la showroom descrisă în 3 cuvinte: inspirație, oameni, idei
Stilul de design interior favorit: Art Nouveau
Un proiect foarte drag ție: Hotel Cocoșul de Aur, Târgu Mureș.
Credit foto: Andreea Emanuela
–
Editor: