Alexa Dumitru este fondatoarea firmei de consultanță în business Ethos Advice. Punând bazele acesteia, și-a asumat rolul de a susține oamenii în a-și potrivi și alinia personalitatea și ideile pentru piața, stilul, echipele, strategiile și obiectivele lor de business.
Are experiență de peste 10 ani în business, dintre care 5 în antreprenoriat și una dintre cele mai importante aspecte pe care le-a învățat, de-a lungul anilor, este atenția către oamenii din business, alături de înțelegerea profundă a motivațiilor, a preferințelor și a obiceiurilor lor, fie că vorbim despre angajați, parteneri sau clienți. Cu expertiză în Business Strategy, Brand Development și Process Improvement / Redesign, Alexa a ajutat numeroase companii din domenii diverse să devină mai eficiente, mai profitabile sau să se extindă, luând constant în considerare coeficientul cultural și emoțional al unui business.
Ea ne-a vorbit astăzi despre importanța factorului uman în compania a cărei fondatoare este, viziune pe care o împărtășește tuturor business-urilor cu care lucrează. Ne-a menționat când și de ce este important ca un business să apeleze la un consultant, ce îmbunătățiri ar putea face antreprenorii români, pe care „îi aplaudă pentru că încearcă și că sunt în joc”, 3 reguli de aur în business și planuri de viitor.
Alexa, cum te-ai descrie pentru comunitatea The Woman? Cum ai ajuns profesionistul care ești astăzi?
Sunt o persoană în continuă mișcare, cu o permanentă iubire față de lume. Atât în viața personală, cât și în business plec de la și pentru a descoperi un adevăr existențial al fiecăruia.
Am ajuns profesionistul de azi fiind curioasă, înclinată către umanitate și dându-mi voie să experimentez și să greșesc mult. Când aveam cam 12 ani, am citit într-o carte că ideal este să te uiți onest la tine și să vezi ce îți place să faci, la ce ești bun și să le cultivi pe acelea în loc să te concentrezi pe ce nu știi sau nu poți. Eu știu să văd sisteme și modele de lucru în organizații, să identific blocajele și observ cu ușurință care sunt soluțiile și oamenii potriviți.
Pentru tot ce nu știu, adun în jurul meu oameni minunați care au abilitățile respective natural.
La doar 23 de ani ai pus bazele primei tale afaceri. Ce te-a făcut să o iei pe drumul antreprenoriatului atât de devreme? Care au fost cele mai mari obstacole de care te-ai lovit?
Deși sună a clișeu, nu eu am ales calea antreprenoriatului, ci am fost aleasă. Dincolo de amuzamentul acestei fraze, simt că fac asta de când mă știu, încă din copilărie, când îmi testam abilitățile de negociatoare la grădiniță sau când am pus bazele unui „business” ad-hoc în școala generală. Am avut dintotdeauna curaj și o dorință uriașă către a crea, către a construi.
Când am trecut în câmpul real al lumii de business, la 23 de ani, m-am lovit de toate problemele „de manual” de care orice antreprenor aflat la început de drum se lovește: lipsa unei strategii bine închegate, a experienței și a know-how-ului pe care doar anii de încercat – eșuat – luat de la capăt ți-l pot da.
Toate s-au schimbat în timp, prin învățarea din greșeli, prin maturizarea mea emoțională, prin prezența și dorința constantă de a face lucrurile mai bine.
Cum a venit ideea de a te îndrepta spre consultanță de business și a fonda Ethos Advice? A fost o nevoie pe care ai resimțit-o în jurul tău?
Ideea și apoi construcția Ethos Advice au venit în mod firesc, organic aproape. A fost de-ajuns să-mi găsesc răspunsurile la „marile întrebări”: Cine sunt? Ce îmi doresc cu adevărat? Ce am eu de oferit lumii? Iar apoi, anii de experiență, rezultatele adunate, dar mai ales cunoașterea de sine la care am ajuns, au lucrat într-o sinergie perfectă. Eu a trebuit să fiu prezentă și să trec la a pune în aplicare.
Cât despre nevoie, câtă vreme ești aliniat la Zeitgeist, sincronizat cu bătăile inimii colective, reușești să vezi și să înțelegi pattern-uri și să observi în primul rând că business-urile, în orice punct s-ar afla ele, au drept nucleu OMUL, în toată complexitatea sa, cu nevoile, aspirațiile și temerile sale. Ethos Advice aplică acest principiu încă de la început, iar creșterea spectaculoasă pe care o trăiesc se datorează în primul rând acestei viziuni.
Cum ai descrie clientul Ethos Advice? Ce vă diferențiază?
În momentul de față, industriile din care provin clienții noștri compun un tablou care, la prima vedere, pare destul de eclectic. Cu toate acestea, dacă ar fi să le găsesc un punct comun, cu siguranță acela ar fi deschiderea către schimbare, și nu doar de dragul de a o face, ci pentru a îmbunătăți actualul status quo. Fie că pe axa timpului se află abia în momentul în care s-a născut intenția aceasta sau vine după una, două sau mai multe încercări ce nu au dus către rezultatul dorit.
Antreprenorii din România abia acum se obișnuiesc cu ideea de a avea un consultant de încredere care să fie în contact permanent cu business-ul și cu care să se sfătuiască recurent, iar Ethos Advice vine perfect aliniat acestui moment. Unul dintre factorii diferențiatori ai întregii noastre abordări este acela că oferim consultanță și, complementar, asigurăm și partea de implementare. Astfel, clienții noștri au siguranța unei soluții end-to-end bazată de la un capăt la celălalt, pe acei piloni ce ne definesc metodologia: antifragilitate, sincronizare, aliniere și nu în ultimul rând, oamenii ca nucleu al oricărei strategii de business.
Când este momentul pentru business-uri să apeleze la un consultant? Care sunt primele semne pe care ar trebui să le observe și să se gândească la ideea de a aborda o perspectivă nouă?
Momentul cel mai potrivit este acela în care tu, ca antreprenor, ești pregătit să ceri și mai ales să primești o părere obiectivă, venită din exterior, despre business-ul tău. Iar asta presupune multă asumare și uneori „un duș rece” pe care trebuie să fii pregătit să îl duci.
De cele mai multe ori, semnele declanșatoare vin din zona ce ține de aspectele financiare ale business-ului: blocaje, scăderi ale profitului, lipsa unei perspective de creștere. În mod deloc surprinzător pentru mine și apoi pentru aceștia, de îndată ce facem lumină pe toate palierele afacerii și privim holistic, descoperim că cele menționate mai sus sunt doar efecte ale unor cauze mai adânc înrădăcinate: lipsa unei structuri solide de brand, lipsa unei echipe ce lucrează în sinergie, confundarea propriilor temeri și prejudecăți ale antreprenorului cu cele ale business-ului și, destul de des, lipsa unei înțelegeri reale a celor cărora brandul se adresează și a regulilor pieței actuale.
S-a întâmplat vreodată ca un client să nu fie de acord cu strategia propusă de tine și echipa ta? Cum ați reușit să ajungeți la un numitor comun?
Pentru noi, clientul nu este proprietarul businessului, ci este compania. Și atunci gândim strategia în funcție de toți oamenii implicați în ecuație: fondator, echipă, clienții companiei.
Nu au fost situații în care fondatorul să nu fie de acord cu strategia în întregime, dar au fost situații în care fondatorul a avut nevoie de luni sau poate chiar ani să fie pregătit să facă niște schimbări pe care le-am sugerat inițial.
În momentele în care apar diferențe, le reamintim fondatorilor / managerilor / CEOs că ei sunt la cârmă și că, în cele din urmă, decizia e a lor.
Ne e greu când știu că nu putem să facem ce e mai bine pentru business tocmai pentru că cel care e la cârmă nu e pregătit? Da! Dar avem răbdare cu ei și știm că fiecare face lucrurile când simte să le facă diferit. Sunt clienți care ajung să implementeze după 2 sau chiar 6 ani. Am admirație pentru că au rezistat, că au avut curajul să își asume deciziile, că au învățat când și cum să întrebe.
Am avut nevoie de mulți ani de maturizare să ajung în acest punct, și sunt și eu, la rândul meu, într-o constantă actualizare de sine.
Din poziția de consultant, care sunt principalele greșeli pe care le fac antreprenorii români? Cum ai descrie mediul de business din România?
Oh! Una dintre întrebările mele preferate. Hai să spunem „ce ar putea face mai bine antreprenorii români” în loc de „ce fac greșit”. Îmi place mai mult să scot în evidență îmbunătățirile și să îi aplaud pe fiecare dintre ei că încearcă și că sunt în joc indiferent de obstacole.
– Câteodată se întâmplă ca fondatorii să fie prea implicați emoțional și nu reușesc să mai vadă business-ul și binele său. Cu siguranță aș recomanda să exerseze, să se uite „la rece” la business și să facă alegerile potrivite.
– Să fie prezenți și să își asume partea lor de greșeli în business
– Să lanseze produse sau servicii în piață chiar dacă nu sunt perfecte, să învețe din mers
– Să investească în educația lor și a echipelor lor
– Să se „îndrăgostească” de greșeli
La ora actuală, mediul de business din România este unul ce îți solicită la maximum puterea de adaptare, versatilitatea și abilitățile de a-ți păstra echilibrul în fața valului de schimbări și instabilități specifice vremurilor în care trăim.
Cu cât ești mai puțin dornic de control și cauți doar să te adaptezi, să dezvolți antifragilitate și să înveți din greșeli și schimbări, cu atât ai mai mari șanse de reușită.
Fiecare business are particularitățile lui, dar există, în opinia ta, o serie de reguli universale, să spunem, fără de care nu poți supraviețui în piață?
Într-adevăr, fiecare business are particularitățile lui, nișa lui, mediul lui.
Dacă m-aș gândi la 3 reguli de aur aș spune:
1. Cunoaște-ți real clientul
2. Alege-ți oameni buni și lasă-i să își facă treaba
3. Simte piața, fii racordat la prezent, în orice moment
Perspectiva ta asupra business-ului are în centru oamenii. Ai întâlnit situații în care ineficiența unei afaceri era bazată pe lipsa de atenție către componenta umană? Cum îi faci pe antreprenori să înțeleagă importanța acesteia?
Abordarea noastră centrată pe om vine tocmai din experiența din ani de zile, când am văzut că orice problemă a plecat de la oameni sau avea capacitatea de a fi rezolvată de oameni. Este nevoie de prezență, de claritate și de atenție reală către aceștia.
Nici măcar noi în echipă, în Ethos Advice, nu facem totul „ca la carte”: experimentăm, tragem concluzii, vorbim între noi și data următoare facem mai bine.
Important pentru mine este să vorbesc cu echipa, iar ea să se simtă liberă, să vorbească, să vină cu idei, să spună unde nu a fost de acord cu ceva și în acest fel îmbunătățim împreună orice. De asemenea, clienții vor fi întotdeauna încântați să fie întrebați ce ar putea funcționa mai bine în relația cu ei.
Până acum nu a fost necesar să facem antreprenorii să înțeleagă lucrurile acestea. E modalitatea noastră de lucru, așa că întotdeauna începem colaborarea prin interviuri cu toți oamenii implicați. După ce văd ideile și rezultatele care ies de aici, toți antreprenorii sunt încântați și vor să repetăm acest lucru anual.
Care sunt pașii pe care îi parcurgi cu clienții tăi în procesul de consultanță? Cum ajungi să îi cunoști astfel încât să le oferi cele mai bune sfaturi?
Pașii depind de stadiul business-ului: unii clienți ajung la noi în faza incipientă în care nici măcar nu au SRL-ul înființat. Prin urmare, primul pas este planificarea tuturor pașilor pe o perioadă de 1 an. În funcție de disponibilitatea noastră, acest plan durează aproximativ o lună. În această perioadă, studiem competiția, industria, oportunitățile și discutăm cu diverși furnizori pentru estimări cât mai realiste de cost.
După ce avem planul, urmează discuția cu fondatorul și deciziile din partea acestuia: „Am energie să construiesc acest business?” Și când vorbim de energie mă refer la disponibilitatea lui, la bani, la reziliență, la toate resursele necesare. Dacă răspunsul său este „da”, știm exact ce urmează, pentru că totul este planificat pe luni.
În cazul în care business-ul este deja matur, atunci partea de planificare este înlocuită cu o auditare. Pas esențial în auditare sunt interviurile cu fondatorul, echipa și clienții. Dacă scopul clientului este de creștere sau de schimbare a targetului de clienți, atunci intervievăm și potențialii clienți.
Toate persoanele din echipă au mulți ani de experiență în spate și pot să scaneze bine un business și să vadă potențialul și / sau blocajele.
În același timp, pe lângă pașii bine definiți, procesul clar, lucrurile se leagă și din relaxare și discuțiile constante. Trebuie doar să îți pese real și să ai deschiderea și răbdarea de a asculta interlocutorul. Uneori, chiar este nevoie de un simț special, de a citi printre rânduri și de a pune întrebări punctate ca să afli exact ce îți dorești. Conexiunea cu clienții contează, de aici vine și încrederea într-un parteneriat, crearea de acord, punerea ideilor împreună.
Pentru noi e important să le aflăm povestea, gândurile, planurile, să îi înțelegem și să ne lase în „bucătăria” lor internă, tocmai să putem să venim cu idei pentru business-ul lor.
Care sunt planurile de viitor pe termen mediu și lung pentru Ethos Advice? Dar în ceea ce te privește pe tine, personal?
Este foarte interesant parcursul pentru că, fiind un startup, toate lucrurile sunt în continuă schimbare. Chiar am făcut o verificare a obiectivelor de business – planurile pe care le aveam inițial pentru un an întreg au fost depășite în doar 3 luni. Prin urmare, le-am refăcut.
Pe termen mediu, ne dorim să mărim echipa și să ne definim procesele interne.
Pe termen lung avem multe de îndeplinit: ne dorim să creăm atât o comunitate de antreprenori cu aceleași valori ca noi, cât și una de furnizori din industrii diverse. De asemenea, ne dorim să creăm un program holistic care sa ofere tot „know-how-ul” la început de business, iar în 2025 avem planificată extinderea în alte piețe.
Pe plan personal, îmi doresc clasicul „echilibru între viața personală și birou”. Îmi doresc să fiu cât mai conectată la energia mea feminină și să pot hrăni un mediu de muncă echilibrat și sănătos în Ethos Advice. Pentru mine, învățarea continuă este foarte importantă, așa că în 2024 sunt înscrisă la un program de dezvoltare antreprenorială în Londra, care va dura câteva luni. În rest, important este să fiu racordată la prezent și să simt care sunt mișcările necesare în fiecare punct de dezvoltare al business-ului.
Ce altceva ne poți spune despre tine? Cine este Alexa când părăsește biroul sau nu este la o întâlnire cu clienții? Ce face timpul tău liber să fie de calitate?
Mă simt foarte bine pentru că mi-am construit o viață profesională extrem de apropiată de cea personală. Așa cum mă vede lumea la birou sunt și în viața personală: mă port și vorbesc în aceeași manieră, îmi exprim ideile la fel, am aceeași lejeritate sau încăpățânare, depinde de situație.
Timpul meu cu mine este foarte important. Când vine vara, programul meu începe la 6 dimineața, iar la 6.30 deja sunt în parc pentru plimbarea de dimineață. Mă ajută să mă conectez la natură, să mă relaxez și să îmi pun ordine în gânduri.
Îmi iau foarte multă energie și inspirație din conectarea cu oamenii, așa că îmi place să fiu și în prezența lor. Îmi place să fac ping pong de idei, să îi ascult, să aud diverse opinii.
De asemenea, iubesc natura și animalele, în mod special caii: o dată pe săptămână merg la călărie și iubesc senzația aceea de libertate pe care o simt în timpul unui galop.
Îmi place să călătoresc prin țară, îmi place să ascult poveștile micilor antreprenori locali și să îi ajut pe loc cu orice pot.
3 cuvinte care te caracterizează: dinamism, curaj, curiozitate
Primul lucru pe care îl faci dimineața: Îmi notez visele
Cel mai bun sfat pe care l-ai primit vreodată: Ca să creezi lumea la care visezi, ai nevoie de curaj!
Desertul preferat: Tartă cu fructe
Ce nu îți lipsește niciodată din geantă? – Telefonul și căștile
–
Editor: