Denisa Tănase, My Geisha: “Ca antreprenor cred că niciodată nu știi suficient” Despre începuturile în antreprenoriat și dezvoltarea brandului My Geisha

Denisa Tănase, pe care cei mai mulți dintre noi ne-o amintim pe scenă, este cea care, de 4 ani, a descoperit o nouă formă de artă prin care să se exprime și a pus astfel bazele My Geisha.

În viziunea Denisei, parfumeria este cea mai frumoasă artă datorită puterii aromelor și a stărilor pe care aceasta ți le oferă. La începuturile My Geisha Denisa era singurul angajat, iar astăzi brandul numără 47 de angajați, plus cei 140 din rețeaua de franciză. A devenit om de business studiind atât lumea aceasta a parfumurilor, cât și acumulând cunoștințe de antreprenoriat, dar unele dintre cele mai importante lecții i-au fost chiar proprile greșeli.

Am stat de vorbă cu Denisa despre începuturile călătoriei ei în business și parfumerie, despre evoluția brandului și implicarea acesteia de-a lungul timpului, lecțiile învățate și planuri de viitor.

Cei mai mulți ne amintim de tine în postura de artist. Cum ai descrie-o astăzi pe femeia de afaceri Denisa Tănase?

Ca fond, tot un artist, dar unul care și-a descoperit o pasiune nouă sau mai bine spus – o nouă formă de artă prin care se exprime.

Industria beauty este cu siguranță o artă, fie vorbim despre parfumerie, cosmetice sau make up, toate sunt niște segmente în care ai nevoie de foarte multă creativitate și pasiune, plus viziune artistică.

Diferența este artistului de acum câțiva ani i s-au adăugat niște elemente cultivate recent, odată cu startul meu în antreprenoriat: pragmatism, logică, curaj, încredere în sine, ancorat în prezent și viitor în egală măsură. Am învățat despre planificări și măsurători (încă învăț) și a trebuit împrietenesc cu cifrele și cu datele exacte, lucruri total străine de firea boemă și visătoare a unui artist.

Însă știi sunt și multe lucruri în comun pe care artiștii și antreprenorii le au, lucruri care țin de creativitate, visare, viziune, inconștiență de multe ori.

Când și cum a apărut, în mintea ta, ideea de antreprenoriat? Care sunt motivele pentru care ai ales parfumeria?

Nu a fost nimic planificat. Totul a decurs extrem de firesc și natural. Iar eu doar am urmat flow-ul, până în momentul în care mi-am dat seama sunt pe un drum bun și atunci am călcat accelerația fară cale de întors, am fost all in.

Parfumeria am descoperit-o ca pe o artă care îmi face extrem de bine și pe care mi-am dorit o aprofundez. Partea de business am învățat-o în paralel. Practic, când am pornit pe acest drum mi-am dat seama trebuie cultiv cunoștințe în două direcții diferite pe care am nevoie le stăpânesc, pentru a putea susține și crește: cunoștințe specifice industriei – cosmetice, formulări, ingrediente, am know how-ul necesar pentru a putea participa activ în procesele de producție și creație și, partea de cunoștinte de business.

 Denisa Tănase (5)

Spui despre my Geisha că este „o poveste care te ajută să o scrii pe a ta”. Cum te-a ajutat pe tine my Geisha să îți creionezi propria poveste?

Deși nu a fost ceva planificat inițial și stabilit în ședințe interne, cam după primul an de la lansarea brandului, ne-am dat seama brandul nostru are o direcție puternică de woman empowerment, inspiră și transmite emoție, prin propria lui poveste. Poveste care este una reală și care s-a scris și se scrie în continuare sub ochii consumatorilor.

Încă de la început ușile culiselor afacerii noastre au fost deschise, iar oamenii au văzut și au fost în contact cu fiecare pas pe care l-am făcut, fiecare reușită, fiecare eșec. Astfel s-au simțit și chiar sunt parte din ceea ce se așterne asemenea unei povesti.

Ulterior, a devenit misiunea brandului nostru: inspirăm, motivăm, iar prin povestea noastră ajutăm fiecare persoană care intră în contact cu brandul îndrăznească își scrie propria poveste.

Știm despre tine că la începuturile my Geisha erai singurul angajat și practic ocupai toate posturile companiei. De ce ai ales această variantă și nu ai angajat încă de la început câteva persoane? Cum arată astăzi echipa ta?

Din același motiv pentru care majoritatea antreprenorilor încep similar.

Lipsa educației și a informației despre business făcea cred un angajat reprezintă o cheltuială, nu o sursă de venit. Și atunci eram plină de temeri, mi se părea o responsabilitate și o grija extraordinară fie nevoie plătești salariu în fiecare lună pentru evident te întrebai: „ce fac dacă nu îmi permit îl plătesc?”, ori cu mine era simplu. Antreprenorul este din start ultimul din firmă care își ia salariul.

Ulterior am învățat și înțeles fiecare angajat produce și îți posibilitatea ție te „multiplici”, se realizează un schimb prin care tu practic prin banii pe care îi plătești pe acel salariu, câștigi timp, iar timpul este neprețuit pentru că, folosit corect, este fereastra care te duce spre scalare.

Echipa noastră abia acum, după 4 ani, simt începe se așeze și funcționeze așa cum ne-am dorit de la început. Suntem 47 de oameni în echipa din București, iar dacă adunăm rețeaua de franciză, ni se mai alătură încă 140.

Lansat în martie 2018, brandul numără astăzi 46 de locații în 8 țări. Care sunt, din punctul tău de vedere, elementele care au contribuit la această evoluție?

Sunt multe elemente: de la strategie, plan de business, decizia de a franciza, până la ceea ce livrăm, felul în care livrăm, calitatea produselor, perseverența și munca la cote maxime.

consider în continuare începător ca om de business, dar dacă am învățat ceva în acești 4 ani, ceva ce mi-a devenit cumva literă de lege în tot ceea ce fac și ce am reușit transfer și către echipă, este cele mai importante bunuri pe care le avem sunt brandul și clienții. Consider fară ai grija de aceste două aspecte nu poți avea creștere rapidă, iar businessul tău va avea slabe șanse fie de lungă durată. Orice facem, punem brandul și clienții pe primul loc, apoi croșetăm mai departe.

 Denisa Tănase (4)

Cum arată, în prezent, o zi din viața ta? Sunt diferite zilele de marți sau joi, în comparație cu cele de weekend?

Arată extrem de activ și dinamic, îmi este greu de fiecare dată îți spun ce voi face săptămână viitoare. Călătorim foarte mult, avem ani de când nu cred am stat mai mult de două-trei săptămâni în același loc, fară călătorim. Se întâmplă des bifăm două sau trei țări diferite într-o săptămână.

Însă zilele de weekend se disting, nu pentru le-am trata ca pe zile de relaxare, ci pentru telefonul și numărul mesajelor și mailurilor pe care le primesc scad considerabil. Sunt zilele în care dacă nu avem evenimente în magazine sau evenimente imobiliare, pot de obicei organizez și îmi desfășor în liniște task-urile rămase nerezolvate în săptămână care se încheie.

Cum te implici tu în mod concret în partea de producție a parfumurilor sau a altor produse ale brandului?

implic total, de la formulare, ingrediente, partea de briefing premergătoare fiecărui produs, stategia de marketing, partea de packaging și informările de pe produs, nu cred îmi scapă nimic.

De exemplu, înainte încep scriu răspunsurile pentru acest interviu, m-am ocupat alegem pompa unui viitor produs de curățare facială și am analizat măsurătorile cantității de produs care este eliminat cu fiecare apăsare de pompa, astfel încât produsul fie ușor de folosit, consumatorul nu fie nevoit apese de prea multe ori pe pompă, însă în același timp nu se elimine o cantitate prea mare, inutilă, care ar produce risipă de produs, făcându-l se consume prea repede.

Cum te-a ajutat sau, dimpotrivă, te-a încurcat parcursul tău profesional anterior în călătoria my Geisha, având în vedere contrastul dintre latura creativă a unui artist și cea pragmatică a unui antreprenor? Dar dacă vorbim de imaginea ta, cum a contribuit aceasta la succesul my Geisha?

Mi-ar fi fost foarte greu pornesc dacă nu fi avut posibilitatea de a promova brandul și produsele, datorită capitalului de imagine pe care îl aveam ca artist. Sunt conștientă pentru oricine altcineva, ar fi mult mai greu (nu imposibil) și probabil ar trebui suplinit cu niște investiții în zona de marketing și promovare, investiții pe care eu am putut le evit, la început.

Cred m-a mai ajutat ca background pe partea de strategie și constuctie de brand, pentru artistul „simte” publicul, iar din anii de presă și televiziune cred într-un mod involuntar dobândești și niște abilitați în direcția asta. Însă nu am simțit niciodată în acești 4 ani am inhibat latura mea artistică sau creativă, din contră. Singura modificare a fost am exprimat-o într-o direcție diferită.

 Denisa Tănase (1)

Odată cu primii pași pe acest drum, ai început și documentarea și studiul. Ai urmat atât cursuri de business, cât și unele despre parfumerie. Vorbește-ne despre importanța studiului în business: de ce ai ales astfel și cum te-au ajutat pe tine aceste experiențe.

Cred nu există meserie pe lumea asta pe care o poți practica, fară a învață cum se face.

Se aplică evident și în business. Și ca în orice meserie, dacă studiul vine însoțit și de niște date native, niște talente înnăscute, atunci șansele de a performa sunt mari.

Cred antreprenorul se naște antreprenor, nu devine. Și văd cumva o delimitare între un antreprenor și un om de business, ca doi siamezi care nu pot merge înainte unul fară celalalt, însă îi văd distincți. Antreprenorul vine cu viziunea, curajul, uneori inconștiența, adrenalina și plăcerea aruncatului în gol, iar omul de business este cel care se învață și se formează doar în urma studiilor. Dacă omul de business nu ar avea alături atributele antreprenorului enumerate mai sus, ar fi doar un roboțel care ar face ce, cum și când trebuie, sistematic, organizat, cu ritmicitate. Însă nu neapărat cu strălucire.

În domeniul nostru este nevoie de studiu permanent, pentru dinamica a tot ceea ce ne înconjoară de la tendințe, competiție, economie, toți sunt factori esențiali în decizii și strategii. Și e nevoie fim în permanență updatați, e o evoluție continuă.

Ca antreprenor cred niciodată nu știi suficient. Iar pe lângă studiile asumate, se suprapun și lecțiile pe care le primești fară le ceri, din propriile greșeli. Și ele contribuie enorm la educarea antreprenorului.

Cât despre parfumerie, este o pasiune cum nu am avut până acum. Perioada școlii de vară la Institutul de Parfumerie din Paris, a fost una din cele mai frumoase perioade din viața mea. Este incredibilă puterea aromelor, stările pe care le pot declanșa. Pentru mine, este cea mai frumoasă artă.

Povestește-ne despre unul dintre cele mai grele momente din viața ta de antreprenor. Cum l-ai depășit și care au fost cele mai valoroase lecții pe care le-ai luat cu tine mai departe?

Nu cred le-am dat piept încă. Am traversat perioade atipice și am început învăț despre asta în contexte cel puțin ciudate pentru startul sau parcursul unui business: pandemie, război, început de criză economică.

Însă nu simt până acum a existat un moment în care îmi fie greu cu adevărat. Sunt conștienta nu vor ocoli și voi experimenta și genul acesta de provocări.

Iar dacă vorbim despre lecții, cea mai importanta lecție pe care simt după 4 ani încep o învăț, este lecția delegării. Cred este una dintre cele mai mari satisfacții sau mulțumiri pe calea mea de antreprenor, aceea încep simt am înțeles-o și o urmez din ce în ce mai aplicat. A venit la pachet cu o îmbunatățire reală a vieții mele, atât personale cât și profesionale.

Ce ne poți spune despre stilul tău de leadership? 

Se poate rezuma la două cuvinte: empatie și fairplay.

 Denisa Tănase (2)

Recent, my Geisha a introdus și categoria de fashion, unde regăsim trench-uri. Care sunt planurile de viitor pentru brand? 

Colecția de trench-uri este proiectul surorii mele, Raluca. Ea este pasionată de fashion, eu mai puțin și recunosc nu m- fi gândit dezvolt business-ul în această direcție. Au fost foarte bine primite, astfel urmează dezvolte și alte linii de accesorii.

Categoric nu sunt core products, însă bucur le putem oferi clienților diversitate, iar satisfacția când vezi pe cineva poartă o haina pe care este inscripționat brandul tău este imensă.

 

Principalele calități pe care un antreprenor ar trebui să le aibă, din punctul tău de vedere: Vizionar, curajos, persistent, intuitiv, anticipeze, fie prevăzător. All in, fară jumătăți de măsură și cu dedicare totală. Dispus lucreze mai multe ore pe zi decât cele în care doarme, se distrează sau se odihnește. Iar pe primul loc pune calitatea de lider, pentru fară echipă nu poți face nimic.

Călătoria ta profesională descrisă în trei cuvinte: Inițiere, emoție, #unstoppable.

Primul lucru pe care îl faci dimineața: Acum scriu, realizez ar fi trebuit ca răspunsul meu sune cu totul altfel, ar fi trebui existe un moment de conexiune cu divinitatea sau măcar de mulțumire pentru o nouă zi. Realitatea este primul lucru pe care îl fac este iau telefonul în mână și verific telefoane sau mesaje, apoi fac cafeaua.

Parfumul preferat my Geisha: Powder.

Ce faci când ai timp liber: Călătorim și încercăm ne relaxam prin a ne bucura de locuri noi. Urmăresc un film, citesc sau dorm mult.

Note to self: Stay #unstoppable.

 

Editor:

2021 TW MARA RUSU