Alegerea grădiniței poate fi un moment greu și plin de întrebări și incertitudini pentru cei mai mulți părinți. În momentul în care Ana a devenit mamă, și-a dorit să îi fie alături fiului ei, Iannis, pe tot parcursul procesului de creștere și astfel a luat decizia de a pune bazele Grădiniței Montessori Hand in Hand, construind în interiorul acesteia exact mediul pe care și l-a dorit pentru copilul său, de care astăzi pot beneficia și alți copii.
A observat, jucându-se cu fiul său, că prin combinarea celor două sisteme: tradițional cu Montessori, activitățile sunt mult mai ușor de înțeles și a decis să implementeze această strategie și în cadrul grădiniței.
Am stat de vorbă cu Ana, la începutul acestui an, despre tot ceea ce înseamnă Grădinița Hand in Hand, despre provocări, echipă, dar și despre relația specială pe care o are cu fiul ei.
Ana, povestește-ne puțin despre grădinița al cărei fondator ești. Cum ai decis să pui bazele acesteia și cum ai ales numele pentru proiect?
Grădinița reprezintă o a doua casă pentru mine și i se datorează în totalitate băiețelului meu, alături de care mi-am dorit să fiu pe tot parcursul lui de creștere, începând de la momentele petrecute împreună în calitate: „mamă – copil” și continuând cu momentul în care am decis să fac acest pas, pentru că îmi doream să îi ofer băiețelului nostru un mediu cald, cu oameni prietenoși, unde să aibă ocazia să învețe lucruri noi, gestionate prin combinarea celor două sisteme: tradițional cu Montessori.
„Hand in Hand” – spune totul și am ales acest nume pentru că suntem în România și cred că este un mare avantaj să știi să combini două sisteme educaționale, fiecare cu particularitățile lui, care să dea șansa copilului să se formeze ca un „tot”.
Care a fost parcursul tău profesional înainte de a deschide grădinița? Ce te-a determinat să vrei să fii antreprenor?
Parcursul meu a început acum 13 ani și continuă în domeniul medical, un domeniu care îmi permite să fiu alături de colegii medici și care îmi oferă mulțumirea sufletească de a ajuta pacienții. Mereu mi-am dorit să pot aplica ce am învățat pe tot parcursul profesional, iar ca orice mamă care își dorește să fie alături de copilul ei, am decis să fac și acest pas, deloc ușor, de altfel.
Am învățat ce înseamnă să gestionez propriul business, pentru că mi-am dorit să îi ofer cât mai multe momente minunate, atât prin atelierele aduse în cadrul grădiniței, cât și prin activitatea educațională. Am aplicat multe din lucrurile învățate în cadrul jobului meu curent și cu siguranță oportunități mai sunt… și sper să le putem gestiona cât mai bine alături de echipa Hand in Hand.
Cum a arătat investiția inițială? Au fost fonduri proprii sau din alte surse?
În ceea ce privește acest lucru, 70% au fost fonduri proprii, iar 30% start-up.
Fiind un proiect de acest tip, trebuie respectate anumite norme. Cât de mult ați muncit până la deschiderea oficială? Care au fost cele mai grele aspecte în vederea obținerii autorizației?
Da, există norme care trebuie respectate și care, sinceră să fiu, sunt „antice”, însă am încercat să facem tot ce ține de noi ca să putem autoriza, încă din 2019, la un an după ce am inaugurat entitatea educațională, pentru ca astfel copiii să poată fi acceptați în școli fără probleme. Cele mai grele aspecte sunt normele legate de locație, autorizații, iar o continuă provocare este personalul.
Munca alături de copii poate fi foarte dificilă. În plus, educația acestora este extrem de importantă, mai ales în primii ani de viață. Cum ți-ai ales echipa? Cât de greu a fost să găsești oamenii potriviți?
Munca alături de copii trebuie să o simți inside…așa cred eu, iar așa cum spuneam, echipa reprezintă mereu o provocare. Colegele din cadrul echipei Hand in Hand sunt firi deschise, cu experiență unele dintre ele, altele la început de drum, însă toate avem un obiectiv comun foarte clar: ne dorim să fim alături de copilași, să se simtă ca acasă în unitatea educațională și să vină cu drag în fiecare zi la grădiniță.
Care sunt beneficiile sistemului Montessori? De ce ați ales îmbinarea acestuia cu sistemul tradițional?
Fiecare sistem are atuurile și beneficiile lui, asta cred eu, și provocarea cea mai mare este să știi să le combini.
De ce îmi doresc asta? Pentru că mi-am dat seama că modul de interacțiune cu copiii, temele alese în funcție de nevoile identificate, rutinele zilnice ale copiilor și foarte multe activități din viața practică, expuse cu ajutorul unor materiale specifice Montessori, pot ajuta copiii să vizualizeze activitatea mai ușor, să o înțeleagă și să o gestioneze sub îndrumarea cadrelor didactice specializate.
Cum ai descrie traseul unui copil în cadrul grădiniței? Cum îl ajută în mod concret activitățile voastre?
Am decis să luăm alături de noi copilașii încă de la vârstă de 1 an și 5 luni și asta pentru că ne-am dat seama că este important să îi avem încă de mici, pentru că așa poți fi alături de copilaș, îi poți urmări și gestiona creșterea și achizițiile. Am decis să avem un mixt între activități, mai exact, la grupa celor mici până în 3 anișori avem în totalitate activități Montessori, urmând ca odată cu intrarea în grupa 3-6 ani să avem un mixt între activități clasice pe teme tradiționale și activitățile Montessori.
Așa cum spuneam, încercând să fac tot ce am crezut că e mai bine pentru propriul copil, am ajuns la acest mixt pentru că mi-am dat seama cât de ușor înțelegea băiețelul meu activitățile, având acest mixt între sisteme, și cu câtă ușurință gestiona activitățile, folosind materiale Montessori și temele tradiționale.
Povestește-ne despre unul dintre cele mai grele momente de la inaugurarea grădiniței, poate o problemă legată de antreprenoriat sau una referitoare la management. Cum ai gestionat situația?
Cred că aș putea scrie o carte despre ce înseamnă să ai propriul business, o carte cu multe întâmplări frumoase, însă și provocatoare. Indiferent de problema pe care o întâmpin (și nu au fost puține, așa cum menționam), mereu îmi pun încrederea că Dumnezeu este alături și mă va ajuta să depășesc orice provocare, având mereu familia aproape.
Problema personalului cred că este cea mai provocatoare și spun asta pentru că nivelul de exigență pe care îl avem în cadrul echipei este, poate, unul ridicat și asta pentru că îmi pasă de fiecare copil și îmi doresc ca echipa Hand in Hand să formeze generații de copii care să fie mândri și bucuroși că au făcut parte din comunitatea noastră.
Ai spus că gândul cu care ai pornit la drum în deschiderea grădiniței a fost „Când închizi ochii, cum îți imaginezi adultul care va deveni copilul tău?”. Cum arată răspunsul tău la această întrebare?
Ca toți părinții, ne dorim să fim mândri de copilașii noștri și visăm să ajungă pe culmi cât mai înalte în carieră… însă, cu toată sinceritatea, cel mai mult pentru băiețelul meu îmi doresc să își găsească scopul în viață și să știe să se bucure de ceea ce face, de calitatea lucrurilor realizate și niciodată să nu se dea bătut.
Cum ai descrie relația cu fiul tău? Care sunt activitățile voastre preferate?
Relația mea cu Iannis este una specială, așa cred eu, și mă bucur că știm să ne mărturisim ceea ce simțim, știm să ne bucurăm de momentele împreună și încercăm să prioritizăm fiecare lucru, astfel încât să avem suficient timp să citim, să ne jucăm, să desenăm, să gătim, să urmărim câte un film din când în când, să cântam la instrumente, să ne plimbăm. Wow, câte lucruri facem împreună, pentru că mereu încercăm să fim cât se poate de apropiați!
Cel mai frumos compliment pe care l-ai primit vreodată: Un om pe care îl apreciez mult și care mi-a fost mentor educațional cândva mi-a spus: „tu știi să te adaptezi oricărei provocări primite și niciodată nu spui NU, ceea ce te face un om cu totul special, iubești oamenii și tot ce îți dorești este să îi vezi fericiți pe cei din jurul tău”.
Desertul preferat: tortul cu zahăr ars și mere făcut de tata.
Ultimul lucru pe care îl faci înainte de culcare: citesc câte o poveste cu băiețelul meu în fiecare seară.
Destinația favorită pentru a călători: Dubai
3 cuvinte care te caracterizează: empatie, ambiție și plină de idei.
Editor: