De mai bine de un deceniu, bijuteria contemporană a început să prindă aripi și în viziunea designerilor români. Totul a început cu Școala Assamblage, al cărei prag a fost trecut de peste 1.000 de elevi, din 2010 și până astăzi. Idei noi au fost materializate în tot acest timp, odată cu dezvoltarea unor proiecte inedite în piața autohtonă de bijuterie contemporană. Unul este și Galeria Assamblage, care a împlinit recent un an de la lansarea sa oficială.
Carmen Constantinovici, Gallery Manager, face o descriere amănunțită a acestui domeniu, punctând aspecte interesante și aducând în discuție nume celebre de artiști internaționali.
Zona de bijuterie contemporană este o nișă (încă) puțin dezvoltată în România. Care este părerea ta despre modul în care o să evolueze această nișă în următorii ani?
În primul rând, este important să definim bijuteria contemporană și să evidențiem diferențele sale față de bijuteriile tradiționale. Bijuteria contemporană este, în esență, o formă de artă în care artistul se exprimă prin alegerea conceptului, materialelor și tehnicii, transformând obiectul creat într-o expresie personală ce poate fi purtată. Deosebirea majoră constă în abordarea creativă și în utilizarea materialelor alternative precum lemnul, produse alimentare, flori, rășină, sticlă etc., care adaugă unicitate și originalitate fiecărei piese.
Bijuteria contemporană reprezintă o nișă în curs de dezvoltare în România, iar interesul pentru acest segment a crescut considerabil în ultimii 10 ani. În acest sens, Școala Assamblage, fondată în 2010 de către David Sandu, a fost un pionier în promovarea și dezvoltarea bijuteriei contemporane în țară. În dezvoltarea școlii de bijuterie Assamblage, un rol important îl are artista Andreia G. Popescu, în calitate de creator de bijuterie și profesoară. Împreună cu David Sandu, au format de la înființare și până în prezent, peste 1.000 de elevi care au absolvit cursurile Școlii Assamblage. Mulți dintre aceștia au continuat să-și deschidă propriile ateliere de creație. Prin eforturile lui David Sandu și ale echipei Assamblage, au fost create platforme de promovare și evenimente precum Romanian Jewelry Week, care în ultimii cinci ani s-a impus ca cel mai important eveniment din România dedicat designerilor de bijuterie contemporană, atât locali, cât și internaționali.
Este de așteptat ca prin aceste inițiative și prin educația continuă a publicului, interesul și aprecierea pentru bijuteria contemporană să crească. Astfel, acest domeniu nu va mai rămâne doar o nișă, ci va deveni tot mai cunoscut și apreciat în rândul publicului larg. Un aspect definitoriu al bijuteriei contemporane este caracterul său unic, deoarece multe dintre piesele create de artiști sunt serii limitate sau chiar unicat, oferind purtătorului o experiență autentică și personalizată.
Promovarea prin platforme online și colaborarea cu alte entități, instituții și evenimente culturale pot contribui la extinderea vizibilității și accesibilității bijuteriei contemporane către un public mai larg. De asemenea, colaborările între designeri și alte industrii creative, precum moda sau arta, au potențialul de a aduce inovații și oportunități noi în acest domeniu, consolidându-l și mai mult pe piața artistică și culturală.
Analizând în profunzime acest segment, consideri că piețele din Occident sunt mult mai evoluate prin comparație cu piața românească?
Analizând în detaliu piața bijuteriei contemporane din străinătate, observăm numeroase diferențe semnificative. În primul rând, școlile de instruire dedicate acestui domeniu sunt mai bine dezvoltate în străinătate, oferind programe specializate la facultăți și instituții de prestigiu. De asemenea, există platforme consolidate de promovare a bijuteriei contemporane, care includ concursuri, premii și alte evenimente care sprijină și recunosc talentul și inovația în acest domeniu.
În România, piața bijuteriei contemporane este încă în curs de dezvoltare. Suntem încă în procesul de ieșire din mentalitatea comunistă, care a avut un impact semnificativ asupra abordării noastre față de artă, inclusiv în domeniul artei moderne și al modei. Ce am remarcat este că, în general, preferăm să ne menținem în zona de confort și să evităm lucrurile avangardiste sau ieșirea din tipare în stilul nostru de exprimare.
Cu toate acestea, odată cu venirea noilor generații, observăm o schimbare rapidă și semnificativă. Tinerii sunt mai deschiși către exprimare și experimentare, iar interesul pentru bijuteria contemporană este în creștere. În plus, eforturile susținute ale asociațiilor precum Assamblage – pentru promovarea și dezvoltarea acestui domeniu – contribuie la avansarea industriei bijuteriei contemporane în România.
Este posibil ca, în viitorul apropiat, România să devină un jucător important pe harta bijuteriei contemporane internaționale. Cu angajamentul continuu și sprijinul pentru inițiativele creative și educaționale din partea instituțiilor și a comunității artistice, putem să ne apropiem mai mult de standardele și practicile din alte țări, consolidând astfel poziția României în acest domeniu vibrant și în continuă evoluție.
Anul acesta, Galeria Assamblage a împlinit un an de la lansarea sa oficială. Poți trasa, pe scurt, principalele efecte pe care le-a avut în mediul cultural de la noi?
Deși galeria în sine este un proiect relativ nou, fondatorul său, David Sandu, a avut o contribuție semnificativă în domeniul artei încă de acum 15 ani, atunci când, împreună cu Ioana Andrei, a pus bazele unei galerii pe Calea Victoriei. Această inițiativă a reprezentat una dintre primele încercări de a promova bijuteria contemporană în România, marcând începutul unei călătorii dedicate explorării și promovării artei inovatoare în țară. Mai târziu, au apărut și școala de bijuterie Assamblage, Assamblage Tools, Asociația Națională a Autorilor și Designerilor de Bijuterie Contemporană care organizează ROJW, Assamblage Jewelry Gallery completând astfel eforturile pentru dezvoltarea și consolidarea acestui domeniu în România.
Este demn de menționat că Galeria Assamblage nu se limitează doar la promovarea bijuteriei, ci își propune să creeze colaborări și să susțină diverși artiști din diferite domenii artistice. Un exemplu relevant în acest sens este colaborarea cu Mircea Moroianu, care a avut vernisajul expoziției de desene “Infinite Two” în noiembrie anul trecut. Evenimentul a avut parte și de un mic concert acustic susținut de trupa Claiming Apollo, unde Mircea este chitarist, oferind astfel publicului o experiență culturală amplă și diversificată.
Recepția pozitivă din partea publicului și interesul crescut pentru astfel de evenimente au fost evidențiate de numărul mare de participanți și de feedback-ul favorabil primit. Aceste inițiative sunt esențiale pentru dezvoltarea și consolidarea comunității artistice și culturale a Galeriei Assamblage. În prezent, ne concentrăm pe dezvoltarea și implementarea unor noi inițiative de acest gen, inclusiv organizarea de evenimente speciale și serate culturale, menite să ofere o experiență inspirațională publicului nostru și să consolideze legăturile între artiști și comunitatea lor de susținători.
Ce înseamnă pentru un artist (designer) să își expună colecțiile în Galeria Assamblage? Este o rampă de lansare pentru el?
Galeria Assamblage oferă un spațiu accesibil și permanent, unde vizitatorii pot veni oricând să achiziționeze o bijuterie pentru a o oferi cadou, sau să-și îmbogățească colecțiile personale. Deși numărul de designeri expuși în prezent este restrâns din cauza spațiului limitat, aproximativ la fiecare două-trei luni facem rotație și curatoriem alți artiști, astfel încât să aducem mereu în prim-plan noi talente.
În prezent, lucrăm la deschiderea unui magazin online, unde ne dorim să oferim o selecție vastă de designeri autohtoni și internaționali de bijuterie și nu numai. Planificăm să includem și o selecție de artiști plastici, extinzând astfel gama de opțiuni pentru publicul nostru interesat de artă și design.
Pe lângă activitățile din galerie, suntem activi și pe platformele de social media, unde postăm în mod constant pentru a educa și a inspira publicul în legătură cu bijuteria contemporană și alte forme de artă. Această prezență online ne permite să conectăm și să interacționăm cu un public mai larg, extinzând astfel impactul și influența Galeriei Assamblage în comunitatea culturală și artistică.
Punctează câteva din avantajele pe care le au designerii români și străini care expun în Galeria Assamblage.
Avantajele pentru artiștii români de a expune în Galeria Assamblage sunt multiple și esențiale pentru dezvoltarea și promovarea carierei lor artistice. În primul rând, galeria oferă un spațiu permanent de promovare, creând astfel o platformă stabilă și constantă pentru prezentarea lucrărilor lor. Aici, designerii au oportunitatea unică de a intra în contact direct cu publicul și de a colabora cu alte figuri influente din industrie, ceea ce poate duce la creșterea recunoașterii și a rețelei lor de contacte.
De asemenea, locația galeriei este mai mult decât un simplu magazin; este un hub dinamic al creației bijuteriei. În subsolul clădirii se găsește un magazin de scule pentru bijutieri, oferind și servicii, precum finisarea și turnarea, iar la etaj se desfășoară cursuri de bijuterie, actualizate constant cu tehnici noi și programe noi. Pe lângă toate acestea, la parter, în apropierea galeriei, se află două săli de coworking, oferind designerilor un mediu care inspiră, un mediu comunitar pentru a crea și a se dezvolta.
Galeria Assamblage nu este doar o platformă de promovare, ci și o comunitate unită, unde artiștii se ajută reciproc să crească și să se dezvolte. Acest sprijin și colaborare între membrii comunității contribuie la consolidarea legăturilor și la îmbunătățirea condițiilor pentru toți artiștii implicați.
Pe de altă parte, pentru designerii internaționali, expunerea în Galeria Assamblage oferă vizibilitate pe o piață nouă și diferită, deschizându-le uși către un public mai larg și variat. Acest lucru permite artiștilor să-și extindă sfera de influență și să ajungă la noi oportunități și segmente de piață.
Până la momentul de față, câți designeri au expus? Din ce țări provin și prin ce se deosebesc lucrările lor?
Avem nume care sunt prezente constant – Logvin, Cara Jewelry, Kalita Jewelry, Madeleine, Andreia G. Popescu și David Sandu, aflate în permanență în display-urile galeriei. Numărul de vitrine este limitat la 17, ceea ce înseamnă că avem un număr destul de mic, motiv pentru care aducem noi artiști o dată la câteva luni.
Un designer pe care l-am avut este Roberta Consalvo Sances – Italia – cu câteva piese neobișnuite din colecția ZERO. Inele, cercei, brățări și coliere realizate dintr-un anumit filtru industrial, iar conceptul colecției este unul foarte interesant: “Folosind un filtru industrial din oțel inoxidabil, care a fost prelucrat și transformat, am dat formă spațiului gol, făcându-l vizibil. Experimentarea vidului îl transformă într-o prezență puternică, într-un spațiu fizic, dar și mental, în care totul este liber, totul se poate întâmpla și totul se poate schimba, un spațiu intim în care gândurile și emoțiile pot curge. Locul în care experimentăm viața.”
Alt designer pe care aș vrea să-l menționez este Tomas Miskovic – Slovacia – cu brandul Unexpected Jewelry, care a prezentat la deschiderea galeriei colecția EDGE. Această colecție este un comentariu asupra stării precare a lumii. Confruntați cu frământări, mai multe crize și un mediu în schimbare rapidă, de multe ori simțim că pământul de sub picioarele noastre se prăbușește, făcându-ne să ne simțim și emoțional „on the edge”.
Acești designeri nu sunt prezenți doar în galerie, ci avem o relație strânsă și colaborăm la diferite proiecte pe care Assamblage le are.
Care sunt cele mai surprinzătoare bijuterii expuse în ultimul timp?
Un designer inedit pe care îl avem în acest moment în galerie este Leticia Domingues – originară din Portugalia, dar stabilită ulterior în Germania. Colecția actuală este ”Wood Unfolded”, o brățară și un inel din lemn prelucrat, subțire. Conceptul este: „Suprafața fizică reală, tangibilă și textura sa vizuală evocă o experiență senzorială care rezonează cu emoțiile noastre. Ea ridică așteptări care, uneori, pot induce în eroare – sau care pot fi subminate în mod deliberat sau făcute incongruente, disonante. Simțim tulburare, surpriză, curiozitate.”
Toate colecțiile designerilor sunt diferite, materialul prim folosit de multe ori fiind același – aur, argint – dar pe lângă lucrul acesta nimic nu se aseamănă. De aici și bijuteria contemporană.Tot timpul sunt surprinsă de câte moduri există de a crea ceva diferit, creativitatea nu are limite.
Ce proiecte sunt dezvoltate anul acesta în cadrul galeriei? Pe ce se axează aceste proiecte?
Lucrăm în mod constant pentru a elabora un plan solid de acțiune, iar focusul nostru principal în acest an este să dezvoltăm și să lansăm shop-ul online și să atragem cât mai mulți designeri. În viitorul apropiat, avem planificată participarea noastră împreună cu Romanian Jewelry Week la Brussels Jewelry Week, unde vom fi prezenți cu un colectiv de opt designeri români. Acest eveniment este esențial pentru a ne extinde vizibilitatea la nivel internațional. De asemenea, ne propunem să participăm și la Romanian Design Week, considerat unul dintre cele mai relevante evenimente din calendarul anual pentru toți artiștii din diverse segmente.
Tu cum ai descoperit pasiunea pentru bijuterie contemporană?
Pasiunea pentru bijuterii și accesorii m-a însoțit încă de când mă știu. Fashionul și combinațiile de haine au fost mereu o sursă de inspirație pentru mine, aducându-mi bucurie și exprimare artistică prin vestimentație. Astfel, am urmat liceul de arte Tonitza, cursuri de design vestimentar și internshipuri la diferite ateliere de creatie și am acumulat experiență în acest domeniu. Sincer, nu mă atrag bijuteriile produse în masă, cu pietre prețioase. În schimb, caut personalitate în bijuterii, piese care să spună ceva și să reflecte personalitatea purtătorului. Am descoperit căutând pe internet si în cadrul galeriei, mici branduri și artiști care creează serii limitate și își exprimă emoțiile și poveștile de viață în fiecare piesă, pe care ulterior o integrez în ținuta mea.
Același principiu îl aplic și în cazul hainelor. Sunt o susținătoare a brandurilor locale, considerând că hainele sunt o investiție în propria imagine și în stilul personal. Poziția pe care o dețin ca manager al galeriei Assamblage este o oportunitate să îmi urmez pasiunea și să contribui la promovarea și aprecierea creațiilor unor artiști talentați și a brandurilor locale.
Ai câteva sfaturi pentru designerii aflați la început de drum?
Pentru artiștii aflați la început de drum, un sfat esențial este să nu înceteze să creeze. Credința în propriile abilități este crucială, iar educația continuă și experimentarea sunt fundamentale pentru evoluție. Sa fie deschiși la feedback, să persiste și să fie dedicați în munca lor si astfel vor putea sa își consolideze poziția în industrie. Este important să-și dezvolte un stil distinctiv, să fie deschiși la colaborări și să rămână perseverenți în urmărirea visului lor artistic.
Cât timp dedici galeriei și ce alte pasiuni ai?
Full time! De când am intrat pe porțile casei Assamblage, m-am îndrăgostit de comunitatea de aici și de proiectele care reflectă dorința oamenilor de a promova designul românesc. Înainte de aceasta, pasiunea mea principală au fost hainele si încă îmi doresc să-mi deschid propriul atelier într-o zi. De asemenea, mă pasionează și domeniul businessului; îmi doresc să mă implic în creșterea afacerilor exclusiv românești.
Învăț constant și pot spune că sunt autodidact. Îmi propun să acumulez cât mai multă experiență în dezvoltarea unei afaceri și să urmez mai multe cursuri de perfecționare în viitor. Caut mereu să învăț din experiențele proprii și să citesc, să particip la workshopuri și seminarii despre afaceri pentru a-mi îmbunătăți cunoștințele și abilitățile în acest domeniu.
Există o bijuterie de care nu te desparți niciodată? De altfel, care sunt tipurile de bijuterii care te atrag cel mai mult și de ce?
Sincer, nu am încă o piesă de care să nu mă desprind. Îmi plac toate, încă adaug la colecția mea de piese și este prea devreme acum să spun că am o piesă preferată. Poate ar fi inelul pe care l-am făcut la cursul de bază al școlii.
Aș putea să vă spun despre piesele mele preferate din galerie și despre o artistă care îmi este extrem de dragă. Este vorba despre Andreia Gabriela Popescu, care este și profesoară de bijuterie la școala Assamblage. Ea creează bijuterii din rășină și nu numai, iar colecțiile Spectrum și Solve et Coagula sunt preferatele mele. Îmi plac volumele mari și bijuteriile care se impun, iar creațiile ei îndeplinesc aceste criterii.