Pe Geanina o știm de multă vreme, ne este deja familiar modul captivant în care scrie și comunică. Fie că am ascultat-o vorbind pe scena The Woman, am citit-o în paginile online ale revistei, am întâlnit-o la diferite evenimente sau i-am luat un interviu, de fiecare dată Geanina a fost cea care ne-a făcut să vrem mai mult: să citim mai mult ceea ce scrie, să o ascultăm mai mult vorbind. Astăzi, ne-a învățat cum să facem bine:
„Nu poți dărui decât dacă ai de unde. Nu poți iubi cu adevărat decât dacă ai ajuns să te iubești suficient pe tine însuți. Și nu poți face bine altuia decât dacă tu, în primul rând, „faci bine”, adică dacă te simți bine făcând bine.”
Astăzi are loc cea de a zecea ediției a Sferei Donatorilor din Transilvania, un proiect cu tradiție al Niște Oameni, iar după cum Geanina ne-a spus, cea mai bună promovare pentru eveniment este participarea în persoană la acesta.
Astăzi am stat de vorbă cu Geanina – „omul de bază și de vârf” în contextul Niște Oameni. Cine sunt acești Oameni? Cum arată proiectele în care se implică? Cine sunt cei care aleg să facă bine? – despre toate acestea, și nu numai, în materialul următor.
Dragă Geanina, cine ești tu în contextul Niște Oameni?
Sunt om de bază și de vârf între Niște Oameni. Aceasta este titulatura „oficială”, dacă vreți, care apare și pe cărțile de vizită. La Niște Oameni, cu toții funcționăm altfel decât în viața de zi cu zi. Într-un soi de semi anonimat, într-o poziționare oarecum egalitară, dar cu o exactă trasare a atribuțiilor. Vorba unui coleg din asociație, „credem în diviziunea muncii”.
Care sunt rolurile tale în condițiile în care ești „om de bază și de vârf”?
Exact cele pe care le menționează expresia. Le explic:
– sunt un „om de bază” pentru că:
a) sunt dintre oamenii care au pus bazele acestei asociații și au creat conceptele Niște Oameni și Sfera Donatorilor din Transilvania, două branduri legate între ele;
b) sunt un om de bază în organizarea tuturor evenimentelor marca Niște Oameni, multe pornind, ca și concept, de la mine – partea creativă a grupului;
c) sunt chiar un om de bază, adică te poți baza pe mine că, dacă promit că fac ceva, atunci fac.
– sunt un „om de vârf” pentru că:
a) în acte, sunt președintele acestei asociații, doar că, repet, la noi funcțiile sunt pentru că așa impune legislația, altfel luăm toate deciziile la masă, împreună;
b) sunt, practic, „vârful de lance” al Niște Oameni, omul care iese mereu la rampă, care vorbește în numele asociației la evenimente și care reprezintă imaginea asociației. Front desk-ul, cum ar veni;
c) sunt de vârf și pentru că îmi iau acest lucru ca pe un statement și încercăm ca, prin tot ceea ce facem, să ne situăm la cel mai înalt nivel posibil.
Cum a pornit Asociația Niște Oameni? Care este scopul acesteia? Cum arată cauzele în care vă implicați?
Asociația a pornit cu niște oameni care au funcționat foarte bine împreună și care s-au cunoscut în cadrul Cercului de Donatori Cluj, prin 2014-2015. Am organizat împreună mai multe ediții ale acestui eveniment, după care am decis că avem aceeași viziune în ceea ce privește felul în care ar trebui făcut acest eveniment și am decis să creăm conceptul Niște Oameni. Este o asociație care funcționează oarecum pentru a ajuta la îndeplinirea cauzelor altor asociații. Suntem niște finanțatori, nu neapărat niște generatori de proiecte.
Cu alte cuvinte, noi identificăm teme de interes în comunitate, adunăm în jurul nostru oameni ca noi, care înțeleg valoarea implicării, analizăm proiectele unor asociații care deja au anumite cauze trasate și le susținem împreună. Practic, organizăm evenimente în care ne punem resursele împreună în scopul susținerii unor cauze pe care le alegem tot împreună. Fiecare dintre membrii asociației are un job și o anumită poziție în societate. Niciunul dintre noi nu face carieră ong-istică. Este doar felul în care noi am ales să ne implicăm, organizând Sfera Donatorilor din Transilvania de două ori pe an și susținând trei proiecte pe ediție.
Azi, miercuri, 14 decembrie, vom împlini 10 ediții. Menționez că timp de doi ani, în pandemie, nu am organizat acest eveniment, pentru simplul motiv că el se face cu oameni, iar condițiile nu ne-au permis să ne reunim așa cum o făceam în mod normal. Am preferat să nu facem rabat de la nimic, să nu încercăm compromisuri online, care ar fi ieșit cum ar fi ieșit. Am mai susținut cauze în mod direct, oferind anumite sume unor asociații, dar atât. Acum însă, suntem foarte emoționați de revederea cu donatorii de care ne este foarte dor.
De-a lungul timpului, am susținut împreună peste 25 de proiecte din domenii diferite: cultură, cercetare, educație, sănătate, comunitate, cauze caritabile. De la dotări pentru secții de pediatrie la proiecte care susțin cercetarea, de la proiecte culturale gen „Texte bune în locuri nebune” sau Transylvanian Opera Academy la proiecte pentru comunitate gen instalația expozițională „10 x 10” de pe Bulevardul Eroilor, de la proiecte de sănătate gen MediCert (ambulanță în satele greu accesibile din Apuseni) la clinica Pantelimon pentru cei defavorizați, de la „Terapie prin Artă” la Peditel, de la proiecte de educație juridică la proiecte de educație media, de la muzică clasică la balet, foarte multe cauze au trecut pe la Niște Oameni, dar foarte puțini știu asta. Pentru că am funcționat destul de discret.
Cine sunt oamenii din Niște Oameni? Cum arată echipa voastră?
Nucleul Niște Oameni este format din 4 oameni cu specialități total diferite: din zona de contabilitate-economic, din zona finanțe-bănci, din zona construcții-evenimente-festivaluri și din zona branding-comunicare-imagine.
Fiecare face ce știe mai bine, evident, și fiecare este complet creditat de către ceilalți în ceea ce face. În organizarea fiecărui eveniment, ni se alătura alți oameni din zona horeca, evenimente, decorațiuni, food etc., mereu cam aceiași, care vin și ca donatori la evenimente, dincolo de serviciile lor specifice.
Apoi urmează donatorii. Adică acei oameni care vin la eveniment și donează pentru proiecte. Dintre ei, există unii care reprezintă un alt cerc în jurul nucleului nostru, deoarece vin aproape la fiecare ediție. Îi considerăm și pe ei Niște Oameni. Ei vin inclusiv cu propuneri de proiecte pentru alte ediții, fac lobby, își mai aduc alți prieteni în eveniment, perpetuând astfel această „educație civică” sau socială a implicării și obișnuind indivizii din comunitate cu normalitatea gestului de a dona. Apoi, în funcție de tema și de proiectele propuse, se creează încă un cerc, respectiv al donatorilor care vin punctual doar la anumite evenimente, având un interes direct.
Cum arată proiectele voastre? Povestește-ne despre „acel ceva” comun, regăsit în proiectele conturate de Niște Oameni.
Proiectele noastre arată… bine. Am vorbit mai sus despre ce fel de proiecte sunt. Încercăm să aducem proiecte cât mai inovative sau cât mai necesare la momentul respectiv, dar, mai ales, cât mai diverse ca tematică de la o ediție la alta. Și asta deoarece fiecare temă ne permite să intrăm cumva în „cutia” domeniului respectiv, să cunoaștem oamenii din acel sector și să îi molipsim și pe ei cu acest fel de a te implica.
Evident că vor veni la eveniment pentru proiectele specifice sectorului lor, dar, poate, dintre ei, doi-trei vor deveni curioși să susțină și alt gen de proiecte și vor rămâne mai aproape de noi și în alte ediții. Vor trece în acel cerc al donatorilor implicați, fideli.
Dar revenind la proiecte, cred că „acel ceva” comun se regăsește în calitatea oamenilor care vor implementa proiectul, în dedicarea lor, în capacitatea de a inspira încredere și în sustenabilitatea proiectelor. Practic, chiar dacă proiectul este la început, el trebuie să se dovedească a fi o „sămânță” care poate rodi și care poate crește frumos. Desigur, îngrijită și de noi.
Cum promovăm astfel de evenimente? Care sunt acele „reguli” pe care le aplici în campaniile asociației? Ce nu trebuie să îi lipsească PR-ului în organizațiile non-profit?
Trebuie să mărturisesc că, după 10 ediții, nici eu nu am găsit un decalog al promovării pe care să îl urmez cu sfințenie și asta pentru că vorbim despre un produs cu totul atipic și foarte greu de descris dacă nu ai fost niciodată la un astfel de eveniment.
Dacă ai fost, atunci devine greu să exprimi în cuvinte energia de acolo. Ea nu se poate pricepe decât de către cei ce au simțit-o. Aș vrea să nu considere cineva că exagerez sau că vorbesc în clișee motivaționale, dar chiar așa este. Dovada stă în diferența dintre ceea ce își închipuie un posibil participant că va găsi acolo și ceea ce găsește dacă se hotărăște să participe.
Bref, cea mai bună promovare pentru Sfera Donatorilor din Transilvania este participarea în persoană la eveniment. Asta va genera cu siguranță acea reclamă de la gură la gură, care este cea mai credibilă în astfel de cazuri. PR-ul pentru campaniile mari care adună sume mici de la mulți oameni presupune total altceva decât PR-ul pentru evenimente în care trebuie să aduni câteva zeci de oameni, dar care să îți dea sume destul de mari. Pentru acesta din urmă e nevoie de un touch special, de o atmosferă exclusivistă, care iese din zona de campanie obișnuită și care merge foarte mult înspre relațiile interpersonale construite cu încredere.
Cine sunt cei care donează? Cui se adresează mesajele asociației?
Conceptul acesta de eveniment nu este complet original. Original este doar modul în care îi dăm noi expresie, modul în care îl implementăm. Este un eveniment importat din Marea Britanie, marca TFN (The Funding Network), eveniment care, la originile lui, presupunea adunarea unor persoane care se cunoșteau foarte bine între ele și care doreau, de două ori pe an, să susțină împreună niște proiecte alese de ei. De aceea, evenimentul se bazează, în primul rând, pe prieteni și pe prietenii prietenilor. Este ca o rețea de socializare în mediul real, nu în cel virtual, care generează legături extrem de valoroase și după încheierea evenimentului.
Deci, donatorii sunt prietenii noștri și prietenii lor, prietenii proiectelor, oameni interesați în mod direct de o anumită temă sau oameni interesați, în general, de ideea de a se implica.
E important să putem să îi reperăm pe toți cei ce participă la eveniment, deoarece acolo se fac doar angajamente de plată, nu neapărat plăți efective. Asta înseamnă că noi va trebui să știm cum să dăm de fiecare participant care a donat în seara evenimentului, ca să putem recupera donația și să dăm suma promisă proiectelor. Deci e greu să accepți persoane străine, care intră, nimeni nu știe cine sunt, angajează donații, apoi pleacă și nimeni nu mai știe nimic de ei. Asta generează pierderi pentru noi, noi trebuie să dăm proiectului cât am promis de la început, nu cât am strâns efectiv.
Luna aceasta va avea loc ediția a X-a a Sferei Donatorilor din Transilvania. Ce presupune evenimentul?
Este o ediție mult așteptată de toată lumea, atât de noi, cât și de donatorii noștri. După doi ani de pauză în pandemie, tuturor ne-a fost dor.
Fiind ediția a 10-a, o privim și ca pe un soi de aniversare la care am invitat pe toată lumea, de la parteneri, echipe de proiect, am încercat un fel de „reuniune de clasă”, dacă tema aleasă a fost educația. De aici numele ediției – „Oameni de 10”. Adică oameni care au bifat la educație socială, civică, la implicare, la profesionalism etc.
Care sunt proiectele pe care le susțineți la ediția din acest an? De ce le-ați ales pe acestea?
Evident, nu puteam sărbători fără a face bine, deci am ales trei proiecte pe tema educației, foarte diferite între ele.
În primul rând, ducem educația acolo unde ea lipsește, prin construcția Centrului Comunitar Dezmir, un proiect propus de asociația Something New, în al doilea rând, încercăm să încurajăm gândirea critică și să ajutăm categoriile mai vulnerabile să lupte cu manipularea prin mesaje media, prin proiectul „Mesajele media fără secrete”, propus de Asociația de Educație pentru Media, și, în al treilea rând, încurajăm formarea elitelor prin susținerea unui proiect de educație la nivel înalt în muzica clasică – respectiv o academie de vară pentru tinerii muzicieni care vor să ajungă la un nivel foarte înalt, pe scenele internaționale. Acest proiect este propus de Cvartetul Arcadia, unul dintre cele mai premiate cvartete ale lumii.
„Suntem Nişte Oameni şi, dacă ne întrebi ce facem, am spune, cum e de aşteptat, că BINE. Facem bine. (Pentru comunitate.)”. Transmite un mesaj comunități The Woman, legat de acest „facem bine”.
Nu poți dărui decât dacă ai de unde. Nu poți iubi cu adevărat decât dacă ai ajuns să te iubești suficient pe tine însuți. Și nu poți face bine altuia decât dacă tu, în primul rând, „faci bine”, adică dacă te simți bine făcând bine.
Niște Oameni încearcă să le ofere pe ambele într-o singură seară – și făcutul de bine, și făcutul bine, adică simțitul bine. Hai, fă bine, și TU. 🙂 Încearcă.
Câteva precizări importante, de la Niște Oameni:
1. Dacă vrei să ne ajuți și mai mult, recomandarea e să nu vii singur. Sfera Donatorilor din Transilvania e, probabil, singurul eveniment la care te încurajăm să-ți aduci cât mai mulți prieteni care împărtășesc aceleași valori și care înțeleg ce este implicarea.
2. Dress code: ediție dedicată educației, haideți să încercăm un SCHOOL outfit și să ne distrăm, fiind cât mai creativi.
3. Vă rugăm să încercați să veniți de la ora 18.00. Vom începe astfel la 18.30, când se va aduna în sală toată lumea. Mulțumim că ne ajutați să ne ținem de desfășurător.
4. Puteți dona și cu cardul la eveniment.
5. Dacă nu puteți participa la eveniment, puteți dona pentru oricare dintre proiecte prin două metode:
a. Prin transfer bancar, în contul Niște Oameni, specificând la ”detalii plată” denumirea proiectului pentru care donați. Dacă sunt mai multe proiecte pentru care doriți să donați, specificați suma aferentă fiecărui proiect în parte, din suma totală donată. Aici datele:
𝗔𝘀𝗼𝗰𝗶𝗮ț𝗶𝗮 𝗡𝗜Ș𝗧𝗘 𝗢𝗔𝗠𝗘𝗡𝗜
𝗖𝗜𝗙: 𝟯𝟰𝟳𝟭𝟬𝟮𝟵𝟬
𝗦𝘁𝗿. 𝗭𝗼𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗻𝗿. 𝟯𝟰, 𝘀𝗮𝘁 𝗗𝗲𝘇𝗺𝗶𝗿, 𝗔𝗽𝗮𝗵𝗶𝗱𝗮, 𝗝𝘂𝗱. 𝗖𝗹𝘂𝗷
𝗥𝗢𝟯𝟭𝗜𝗡𝗚𝗕𝟬𝟬𝟬𝟬𝟵𝟵𝟵𝟵𝟭𝟮𝟯𝟲𝟬𝟳𝟳𝟮
𝗜𝗡𝗚 𝗕𝗮𝗻𝗸 𝗥𝗼𝗺â𝗻𝗶𝗮
b. Printr-un prieten care participă la eveniment. Fie îi transmiteți de la început sumele, fie trimiteți sms în timpul evenimentului, cu sumele pe care doriți să le angajați.
În ambele cazuri, dacă aveți nevoie de contract de sponsorizare, vă rugăm să luați legătura cu noi pe adresa nisteoameni@nisteoameni.org sau printr-un mesaj privat pe pagina de Facebook Niște Oameni, pentru a solicita contractul.
Credit foto: Niște Oameni
–
Editor: