“Creezi ceva ce îți aduce ție împlinire și care aduce bucurie ție și celorlalți” | Laura Hizo-Miloș, Maximilian Chocolat

Laura Hizo-Miloș este ciocolatier artizanal, un antreprenor pasionat și mama lui Maximilian care a fost și inspirația pentru numele brandului de ciocolată artizanală pe care îl reprezintă.

Business-ul a fost deschis după o perioadă în care a făcut consultanță, trecerea spre antreprenoriat venind firesc însă cu multe provocări.

Declară că un lucru important în domeniul ei pe lângă perseverența și munca depusă zi de zi, este creativitatea iar una dintre sursele de inspirație vine chiar de la clienții ciocolateriei.

 

De unde și de când a apărut pasiunea pentru ciocolată? 

Se spune că, în general, călătoriile și experiențele noi ne schimbă. Așa a fost și în cazul meu. M-am îndrăgostit de ciocolata belgiană și de tot ceea ce înseamnă arta de a crea ciocolată artizanală în perioada copilăriei.

Călătoriile alături de mama mea în Belgia, mai exact în Bruxelles, Waregem și Bruges, au fost cele care mi-au oferit șansa de a intra în contact cu ciocolateriile artizanale tradiționale.

Încă de atunci mi-a plăcut enorm de mult ideea ciocolatei artizanale adusă la rang de artă, așa numita haute chocolaterie. Însă, deși această pasiune m-a însoțit încă de atunci, cursul profesional nu a mers, din start, în această direcție.

Am devenit economist, cu masterat în audit financiar, iar mai bine de 11 ani mi i-am dedicat domeniului consultanței în management și al accesării și implementării proiectelor cu finanțare nerambursabilă. 

 Laura Hizo-Miloș THE WOMAN MAXIMILIAN CHOCOLAT3

Când ai decis să îți transformi pasiunea în afacere?

După nașterea băiețelului meu, în perioada în care eram în concediu maternal, când practic, după atâția ani dedicați jobului, am luat o pauză în care am putut să mă gândesc mai mult la pasiunile și visele mele, la ceea ce mă împlinește, am început să îmi doresc foarte mult să fac ceva creativ.

În perioada de consultanță am văzut foarte multe idei de afaceri prinzând viață, devenind realitate, dezvoltându-se, însă, odată finalizate proiectele, afacerile erau continuate de fondatori, rolul meu terminându-se acolo. Deși am contribuit la inițierea și creșterea atâtor businessuri, îmi doream mai multă continuitate, să am un proiect, o afacere pentru care nu doar să fiu project manager, ci și să fiu acolo în permanență pentru a o crește.

În plus, în doream foarte mult să încep să creez ceva, să realizez un produs, ceva făcut cu mâinile mele, iar de aici la a decide să construiesc o afacere în jurul pasiunii mele pentru ciocolată nu a mai fost decât un pas. Tot timpul mă bucuram când contribuiam ca și consultant la demararea și dezvoltarea unui business care să aducă valoare oamenilor, să le aducă bucurie, iar a deschide o ciocolaterie presupunea a face acest lucru zilnic.

Cu toții iubim ciocolata, ne place gustul ei, apreciem când o primim cadou și iubim să o oferim celor dragi. În plus, faptul că puteam crea ceva unic, precum trufe și praline pictate manual, m-a determinat și mai mult să pun bazele acestui proiect. 

Anii de consultanță s-au dovedit foarte utili, pentru că am reușit să obțin o finanțare care m-a adus și mai aproape de împlinirea visului meu, iar în 7 decembrie 2019 am deschis oficial. Numele a venit de la sine, Maximilian fiind și numele fiului meu.

 

Ai urmat cursuri de pregătire în domeniu, sau cum ți-ai făcut pregătirea?

Am urmat o serie de cursuri în domeniu, obținând Certificatul de Ciocolatier Artizanal. Primele au fost online, unde am aflat foarte multe inside-uri despre ceea ce înseamnă producția de ciocolată, întregul proces.

Au urmat apoi cursuri la Academia de Ciocolată Callebaut din Belgia, academie unde a fost inventată pralina acum 100 de ani și masterclass-uri cu ciocolatieri și maeștri patiseri pentru a învăța conceptul de ciocolată rafinată, cu ganache-uri diverse, fine, care echilibrează perfect textura, aciditatea și aromele.

În plus, am avut parte și de o întâlnire inspirațională cu unul din cei mai cunoscuți maeștri ciocolatieri din America, Mellisa Coppell, în urma căreia am realizat că și în România, și eu, pot crea produse de nivel mondial, deoarece am acces atât la informații, cât și la materiile prime necesare.

Ceea ce mi-a plăcut extraordinar de mult la aceste experiențe a fost faptul că aveam colegi din întreaga lume, oameni care voiam atât să învețe tehnici legate de producția de ciocolată belgiană, cât și să își pună amprenta asupra produselor create, să fie unice și foarte adaptate la cei pentru care le pregăteau, la cei de acasă.

M-am regăsit și eu în această dorință a lor. Era un mixt extraordinat de interesant de participanți. Am avut colegi care munceau deja în restaurante cu stele Michelin, dar și oameni pasionați de acest domeniu, însă aflați la început de drum. 

 

Care a fost primul produs pe care l-ai realizat din ciocolată? Mai ții minte gustul lor?

Îmi aminte și acum cu drag și chiar cu nostalgie primele produse pe care le-am creat cu mâinile mele, așa cum mi-am dorit, așa cum mi-am imaginat. Este vorba despre praline fructe de mare, sunt cele mai clasice. Senzația a fost incredibilă, când am văzut un produs, praline, create de mine, acolo, din câteva ingrediente și aplicând ceea ce am învățat în cursuri.

Acum acest tip de praline nici nu se regăsește printre produsele pe care le avem, am evoluat foarte mult, creativitatea și-a spus cuvântul, iar acum, sortimentul meu favorit Maximilian Chocolat este Peony Delight (cu infuzie de ceai alb și bujor).

Alături de acesta, acum se regăsesc în oferta noastră Ruby & Violetes, Intense Lime, Coffee, Clasic Gianduja (cremă de alune premium) şi Double Salted Caramel și trufele, cu fistic, zmeură, portocale și cocos. Gama de praline și trufe e acum completată și de tablete de ciocolată, ciocolate calde și kit-uri de realizat trufe acasă. 

 

Ce te inspiră în crearea noilor sortimente? 

Deși poate părea dificil de crezut, încă mă inspiră și realizez sortimente de pe o listă pe care am creionat-o atunci când am pus bazele acestei ciocolaterii. În plus, îmi place să introduc și elemente specific românești, mă gândesc, de multe ori, la ce mi-ar plăcea și mie, pentru că am observat că în anumite momente ale zilei simt dorința de a mânca diferite tipuri de sortimente, dar mă inspir mult și din feedback-ul pe care îl primesc de la clienți.

Sunt persoane care revin, care iubesc și ele la rândul lor ciocolata, și care ne spun ce arome sau ce texturi le-ar plăcea să aibă următoarele produse. 

 Laura Hizo-Miloș THE WOMAN MAXIMILIAN CHOCOLAT1

 

 Care sunt cele mai apreciate sortimente? 

Această listă este una în continuă schimbare, depinde foarte mult de gusturile celor care participă la diferite evenimente/degustări pe care le organizăm. Mi s-a întâmplat de multe ori ca topul celor mai apreciate sortimente să fie răsturnat complet de la un eveniment la altul. Este foarte interesantă această dinamică.

Sunt foarte apreciate pralinele cu bujori, care sunt și preferatele mele, trufele cu fistic, de asemenea, și, în ultima perioadă, am avut primit multe aprecieri pentru noile tabletele de ciocolată artizanală, este vorba despre o combinație surprinzătoare de cremă, elemente crunchy și de prezentarea ei sub formă de tabletă, care e percepută, de cele mai multe ori, ca un răsfăț. 

 

Cât de des creezi sortimente și produse noi?

Creăm cel puțin o colecție nouă de produse pe an, în rest, pentru diferite ocazii, pe parcursul anului, facem produse specifice dedicate diferitelor sărbători.

 

Cum a fost trecerea de la consultanță, la propriul business? 

Această trecere a venit cu foarte multă bucurie, dar și cu mult mai multe provocări decât mă așteptam. Este mult mai dificilă producția decât îți imaginezi.

Din exterior, pare totul foarte glamorous, însă apar tot felul de situații, diferite care necesită multă implicare, timp și muncă. Însă realizându-le până la urmă satisfacția pe care o ai este extraordinară: creezi ceva ce îți aduce ție împlinire și care aduce bucurie ție și celorlalți. Foarte mult îți încurajează spiritul ludic tipul acesta de activitate. 

 

Care sunt avantajele unui business de familie? Cât de mult îi implici pe cei dragi? Cât de mult te motivează? 

Mă ajută foarte mult cei dragi. Este un business de familie, funcționăm ca o familie, echipa este foarte bine sudată, iar acest lucru aduce un plus foarte mare.

Adică, noi fiind un start-up și fiind un business de familie, suntem foarte dinamici. Modificările pe care noi vrem să le facem se pot întâmpla extrem de repede. Sunt foarte uniți, ceea ce ne ajută foarte mult să facem față provocărilor care pot apărea. 

 

Care sunt planurile pentru 2021? 

 

În 2021 ne dorim să creștem afacerea și să aducem realitatea mai aproape de visul inițial, să creăm mai multe produse inovatoare.