Cristina Chiriac este antreprenor, fondatoarea Flori de Ie și CONAF România.
Promovând egalitatea de gen și de șanse, identificând, analizând și căutând soluții pentru problemele mediului de business de la noi din țară, apărând drepturile și interesele antreprenorilor și susținând antreprenoriatul feminin, CONAF a organizat de-a lungul timpului numeroase evenimente, dezbateri publice și inițiative pentru a-și îndeplini misiunea, aceea de a deschide noi orizonturi.
Cristina ne-a făcut o radiografie a mediului de business din România, ne-a vorbit despre cum construim un business sănătos și ce rol poate avea leadershipul feminin în cadrul acestuia și ne-a descris importanța de a fi parte dintr-o asociație de profil și cum își îndeplinește CONAF, zi de zi, misiunea.
Antreprenoriat feminin în România
Există o imagine aproape clasică a domeniilor dominate de femei, confirmată de realitatea statistică. Astfel educația, industria textilă, industria ospitalității, turismul, îngrijirea sănătății sau saloanele de înfrumusețare sunt domeniile dominate de femei. În ultimii ani însă economia a creat mai multe oportunități de antreprenoriat pentru femei în sectorul serviciilor și în tehnologia informației. Evident vom găsi mai puține antreprenoare în industriile de producție, petrol și gaze, dominate de bărbați, dar dacă observăm numărul mare de femei cu pregătire academică de specialitate în aceste domenii, nu putem exclude o intensificare a interesului antreprenoarelor de implicare în viitor și în aceste domenii.
Institutul European pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (European Institute for Gender Equality — EIGE), înființat la nivelul Uniunii Europene, a elaborat un indice al egalității de gen (IEG). Decalajul de salarizare este poate singurul criteriu pozitiv la care România conduce, într-o tendință pe care unii specialiști o văd declanșată de trecutul comunist, dar ce trebuie să luăm în calcul este o analiză complexă a decalajelor existente între femei și bărbați în șase domenii de bază — muncă, bani, nivel de cunoștințe, timp, putere și sănătate, iar România rămâne pe ultimul loc, cu aproape 60 de puncte din 100, la nivel european.
Inițiativa antreprenorială feminină trebuie susținută atât pentru diversitate, dar și pentru un echilibru social real.
Contribuția stilul de leadership feminin la succesul unei business
În esență însăși presupunerea că există un stil de leadership feminin descrie persistența stereotipurilor care separă cele două lumi, cea a femeilor lider de cea a bărbaților. Ideea era că femeile sunt percepute ca fiind mai riguroase, mai organizate și mai puțin dispuse să-și asume riscuri, ca atare ar fi mai puțin ambițioase ca bărbații, dar mai corecte. Însă un studiu care acoperă mai multe țări, publicat de McKinsey, arăta că femeile lider, aflate în funcții de conducere în companii, au reușit să obțină rezultate spectaculoase.
Veniturile au crescut, profitabilitatea s-a mărit, implicarea angajaților a fost mai mare, în condițiile în care aceștia au arătat fidelitate față de companie.
Femeile lideri reușesc să stimuleze inovarea, deoarece stăpânesc arta de a impulsiona creativitatea, într-un context al logicii afacerii pe care o conduc. Această rigoare face ca obiectivele de afaceri să fie realizate cu respectarea termenelor limită. Un studiu al companiei Deloitte confirmă această idee: șansele unei companii de a fi inovatoare cresc de șase ori dacă are o cultură incluzivă.
Femeile sunt mai empatice și își susțin echipa, iar această atitudine creează un avantaj în afaceri. În plus, au abilități de comunicare eficiente, excelează în team building, își motivează echipele, care răspund prin loialitate față de companie.
Și aș mai observa că femeile lider evită jargonul tehnic în comunicarea cu echipa, reușesc să simplifice problemele cu scopul înțelegerii și rezolvării lor și al evitării blocajelor. Pandemia de COVID-19 a spulberat multe stereotipuri privind modelul de lider. Rezistența afacerilor conduse de femei în timpul pandemiei descrie impunerea unui stil de conducere diferit, mai puțin tradițional, mai empatic și mai atent cu problemele angajaților și cu cerințele clienților. În esență femeile lider își construiesc o strategie și o execută eficient, cu echipe motivate și loiale.
Misiunea CONAF ÎN 2023
Sintetizând, noi la CONAF, ne-am propus să „Deschidem Noi Orizonturi”. Să identificăm, să analizăm problemele mediului antreprenorial românesc și să propunem soluții pentru rezolvarea lor. Evident, ne-am propus să promovăm egalitatea de gen și de șanse pentru susținerea inițiativei private și dezvoltarea ecosistemului de afaceri. Să apărăm drepturile și interesele sociale, economice, financiare, juridice ale antreprenorilor din România în relațiile cu autoritățile publice și pentru dezvoltarea unor rețele de afaceri eficiente. Însă CONAF nu este doar o platformă în care asociațiile profesionale ale femeilor colaborează pentru a-și consolida și extinde expertiza și afacerile. O mare încărcătură emoțională acompaniază colaborarea noastră. Unul dintre citatele mele favorite este cel în care Estée Lauder spune „Nu am visat niciodată la succes – am muncit pentru el”. Împreună, în CONAF femeile lider muncesc pentru succesul în afaceri al tuturor antreprenorilor, încurajează femeile antreprenoare în devenire în noile lor întreprinderi, ajută companiile existente să se extindă, oferindu-le sprijin necesar pentru a-și atinge obiectivele.
Pot spune deci că proiectul național „Digital UP. Dezvoltare antreprenorială pentru IMM-uri”, inițiat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) a fost un succes, în sensul că am convins antreprenorii de necesitatea transformării digitale, am identificat problemele lor pe acest traseu și am așezat la aceeași masă peste 1000 de antreprenori, peste 100 speakeri și specialiști, miniștri, secretari de stat, primari, președinți de consilii județene, autorități locale și autorități centrale.
Sigur, am schițat reperele misiunii noastre cu gândul la antreprenori, însă realitatea românească ne-a determinat să ne lărgim perspectiva, depășind obiectivele inițiale, când am înțeles că viitorul contează la fel de mult ca prezentul. Am continuat proiectul național „Maratonul pentru Educație Antreprenorială”, în care antreprenorii i-au inițiat pe elevii de liceu în tainele afacerilor. Însă latura sensibilă a antreprenoriatului feminin ne-a făcut să ne implicăm în rezolvarea uneia dintre marile probleme ale viitorului nostru: rata înaltă a abandonului școlar și numărul mare de mame minore, care își întrerup studiile. Am continuat „Pactul pentru Tineri”, un proiect complex inițiat de CONAF și derulat în parteneriat cu asociații neguvernamentale, cu implicarea Guvernului, a mediului privat, a administrației centrale și locale și în colaborare cu UNICEF și Banca Mondială, cu scopul de a evalua și de a analiza fenomenul abandonului școlar, impulsurile care l-au amplificat și strategiile care îl pot elimina.
Cum construim un business sănătos
N-aș insista asupra tehnicalităților care duc la construirea unei afaceri sănătoase, nici n-aș evalua sintagma „business sănătos” doar în termenii actuali, ai atenției pentru sustenabilitate. Succesul în afaceri este un obiectiv care poate fi cântărit cu măsuri extrem de diferite.
Putem evalua succesul cu standarde financiare și atunci măsurăm câți bani ne aduce afacerea și ce visuri și nevoi finanțăm cu ei. Putem măsura succesul prin menținerea controlului asupra afacerii, obsesie care însă poate ține departe un business de listarea la bursă. Sau succesul include transmiterea afacerii tale copiilor. Dar uneori o afacere de succes este cea care poate avea obiective morale, valori cum ar fi filantropia, donațiile de caritate sau pentru susținerea culturii. Am fi știut astăzi cine a fost Krikor Zambaccian dacă nu și-ar fi donat colecția de artă? Sau am fi știut cine a fost Jacques Elias, dacă nu ar fi donat spitalul Elias, mai ales că banca a cărui președinte și acționar a fost, Banca Generală Română, a dispărut?
În funcție de propria definiție a succesului, de obiectivele urmărite, se recalibrează și proiectele de afaceri. Există repere clasice privind stabilirea obiectivelor, cunoașterea domeniului în care deschizi afacerea, înțelegerea contextului economic și evaluarea competiției.
Succesul însă depinde de intensitatea muncii, de perseverență și de realismul planificării afacerii.
Viziunea asupra unui plan de business
Aș face o observație, inspirată de gambitul damei, vedeți, rămân în contextul spațiului antreprenorial feminin. Gambitul damei, o deschidere legendară de șah, documentată pentru prima dată în 1490, are ca obiectiv dominarea centrului tablei de șah. Dar este un avantaj pozițional care se obține cu sacrificii. Dacă analizezi o afacere cu imaginea gambitului damei în minte, înveți două lucruri utile în business: primul că un avantaj apărut din senin poate fi o capcană, nimic nu e gratis, și al doilea că uneori e nevoie de sacrificii pentru a obține un avantaj strategic. Depinde cu ce piese joci, cu cele albe sau cu cele negre. Dar șahul ne mai dă o altă dimensiune a căilor de dezvoltare a unei afaceri. Ca un jucător de șah, un antreprenor trebuie să gândească mereu câteva mișcări înainte. Este de altfel o idee pe care am căutat să o transmitem în proiectul „Digital UP”. Antreprenorii trebuie să înțeleagă și să adopte transformarea digitală, dacă se gândesc la viitorul afacerii. Sigur, acum nu pare o urgență, însă o decizie de afaceri depinde de anticiparea viitorului. Lansarea unei afaceri are nevoie de un plan care să acopere primii doi ani de activitate, însă dezvoltarea ei impune o viziune în timp, iar cât de amplă este imaginea viitorului depinde de obiectivele antreprenorilor.
Susținerea business-urilor prin intermediul asociațiilor de profil
Continui în teritoriul anticipării viitorului, care, iată pare dominat de crize, de incertitudini și rămâne imprevizibil și care este dincolo de controlului unui antreprenor. De aceea decizia unui antreprenor de a intra într-o asociație profesională este o modalitate prin care poate înțelege problemele din mediul de afaceri, le poate evalua și rezolva în colaborare cu ceilalți membri. Dar prin activitatea sa în asociațiile patronale poate deveni relevant în mediul de business, poate avea o voce care să transmită avertismente încă nerostite și neauzite oficial. Conferințele CONAF, de pildă, au pus față în față antreprenorii și problemele lor cu autoritățile centrale și locale și cu experții internaționali și astfel, unele probleme și-au găsit soluții.
De regulă, asociațiile profesionale oferă membrilor instrumentele de care au nevoie pentru afacerile lor și prezintă oportunitățile și provocările care se profilează înainte.
Apartenența la o asociație profesională te ține la curent cu standardele profesionale din diferite domenii, livrează informații statistice și despre cele mai bune practici în domeniu. Asociațiile profesionale consolidează credibilitatea unor antreprenori și încrederea partenerilor în ei, fie și pentru că au coduri etice care descriu practicile recomandate și acceptate în afacerile domeniului pe care îl acoperă. Nu în ultimul rând, asociațiile însemană networking, esențial pentru obiectivele de afaceri. Crearea de conexiuni este extrem de importantă, iar aderarea la o organizație profesională creează relații cu mediul de afaceri, ajută la lărgirea bazei de clienți și îi conectează pe antreprenori, atât la nivel local, cât și la scară națională.
3 sfaturi pentru o tânără care dorește să pășească în lumea antreprenoriatului în România
Sintetizând, recomand tinerelor care vor să devină femei de afaceri să aibă încredere în abilitățile lor, deci să deschidă un business într-un domeniu pe care îl stăpânesc conceptual și profesional. Să își planifice atent afacerea, să își gestioneze eficient timpul și resursele.
Să își asume riscuri și să acționeze rapid, dar să se înconjoare de partenerii și angajații potriviți, în care să aibă încredere și pe care să îi respecte. Va fi un exercițiu răsplătit prin reciprocitate.
Să investească timp și energie în construirea de relații cu profesioniștii din domeniu, să participe la conferințe și să se alăture organizațiilor profesionale. Și să nu ezite să ceară sfaturi de la oamenii de afaceri întâlniți în cadrul asociațiilor.
Însă în ciuda sentimentului supraevaluat că instinctul ar fi o cheie a succesului în afacerii, să evite deciziile impulsive. Reamintesc ideea antreprenorului cu mentalitatea unui jucător de șah: „adesea facem mișcări impulsive atunci când o analiză atentă ne respinge planurile. Ne îndrăgostim de planurile noastre și refuzăm să admitem noi dovezi împotriva lor”, avertiza Garry Kasparov, legendarul campion de șah. E valabil și în afaceri. De ce? Am explicat în material și aș vrea să mă asigur că nu e citit pe sărite.
Materialul a fost publicat în Ediția Print The Woman 2023, care poate fi comandată aici.
Credit foto: Caseta Studio
–
Editori: Crina Ciocian și Mara Rusu