Eram în concediul de creștere al celui de-al doilea copil când am simțit că pot și vreau să am și alte activități, în afara celor didactice – pe care le consider ca fiind menirea și vocația mea și pe care le iubesc.
Eram înconjurată de mame și copii, aveam deja experiența jocului cu cei mici, așa că, într-un acces de descătușare a creativității, constatând că nu există prea multe activități care să combine povestea terapeutică, teatrul și activitatea craft – se întâmpla acum cinci ani – am demarat o serie de ateliere pentru copii cu bucurie, energie, creativitate și entuziasm.
Din entuziasm s-au născut apoi alte și alte idei, activități, ateliere, în varii domenii, deopotrivă pentru copii și/sau mame. Într-o zi am primit, însă, o replică de la unul dintre colaboratori: „În ce direcție vă îndreptați voi concret, eu încă nu m-am prins.” Conform statiscilor, în România, două treimi din afacerile noi reușesc să supraviețuiască în jur de doi ani, și, aproximativ 44% rămân pe piață până la patru ani, una dintre principalele cauze fiind supradezvoltarea, pe fondul neidentificării clare a publicului țintă și a uneia sau a câtorva activități centrale clare.
Dacă și tu ești la început de drum în antreprenoriat, dacă și pe tine te entuziasmează ideile noi și știi că acum ai posibilitatea de a le pune în practică, e nevoie să știi care sunt pașii pentru a avea o afacere sustenabilă pe termen lung. Mai mult de patru ani, așadar.
1. Stabilește în mod clar care sunt activitățile pe care le vei desfășura și nu te abate de la promovarea strict a acestora!
Altfel, vei ajunge ca pe lângă noul tău afterschool, să prestezi și activități pentru preșcolari – ceea ce este de dorit, însă într-un anumit interval de timp, după analize riguroase legate de buget, investitție și mărimea pieței, și după o perioadă de creștere organică a afacerii.
2. Renunță la compromisuri legate de preț!
Deja cunoști publicul tău țintă, ce nevoi are și ce așteptări. A vinde orice, oricui, indiferent de cât de tentant pare, este o greșeală capitală. A transmite semnale divergente legate de preț plasează publicul tău țintă în postura de a nu se mai regăsi în produsul tău și în așteptările create. Desigur că reducerile sunt o tehnică eficientă de marketing, însă pe termen scurt și limitat.
3. Stabilește obiective clare legate de profit încă de la început!
De unde să știi câți clienți ai nevoie sau câți bani vei investi în promovare, dacă nu ți-ai propus unde vrei să ajungi?
Finalul poveștii este unul fericit. Activitatea centrală a asociației pe care o conduc a devenit educația antreprenorială și financiară pentru mame și copii. Reprezintă ceea ce știu de fapt, ceea ce îmi place și mă definește, ceea ce este nevoie.
Dezvoltarea ulterioară a fost mult mai simplă, asocierile de toate felurile mult mai facile, percepția și așteptările publicului țintă mult mai clare. Semnalul de alarmă însă fusese tras, iar dacă l-aș fi ignorat aș fi continuat cu maximă energie disipată într-o multitudine de activități. Tu cunoști clar direcția afacerii tale?
By Dana Lupșa
Dana Lupșa este specialist PR – L.T.D. Public Relations și lector universitar doctor în management. De-a lungul celor 15 ani de carieră, a format peste 3500 studenți și oameni de afaceri, a construit 10 brand-uri de start-up-uri, cel mai important fiind cel al asociației pe care o conduce, Happy Moms.
A scris 3 cărți despre management, peste 200 articole pe teme de management și PR, în reviste precum Capital sau Business Women, a fost invitată la peste 100 evenimente pentru a vorbi despre comunicare și PR, a organizat peste 30 evenimente la care au participat 1500 femei, cu invitate precum Andreea Marin sau Gianina Corondan. Ajută afacerile conduse sau demarcate de femei, să construiască un brand credibil și să rămână în sufletul și mintea consumatorilor, transformându-i în fani, prin consultanță online și offline.
Sursă foto: arhivă personală Dana Lupșa, pexels.com, unsplash.com