Nu am iubit multă vreme bugetele, calculele şi tot ce ţine de bani. Îmi amintesc perfect cum mama, în calitatea ei de contabil-şef secţie la una dintre cele mai mari fabrici din Braşov, aducea acasă nişte hârtii de o lungime impresionantă. Pe vremea aceea, printarea se realiza pe imprimantă cu ace – pline de formule ciudate şi cifre cu minus.
Îmi era greu să înţeleg de ce două cifre pot fi egale şi cum anume noianul acela de cifre ne spunea care e situaţia fabricii. Îmi amintesc momentul în care am spus clar că eu nu voi deveni niciodată economist, dacă asta înseamnă această meserie.
Legile lui Murphy
Însă Murphy…. Cum am reuşit să finalizez studiile economice ca şefă de promoţie, într-o altă poveste, cert e că am reuşit. Am înţeles, în timp, faptul că economist nu înseamnă contabil şi că managementul poate fi fascinant, că marketing-ul este util şi necesar ca aerul, că resursele umane şi munca în echipă nu sunt doar o utopie. Şi desigur am început să îndrăgesc bugetele.
Părinţii mei aveau mereu o agendă unde ţineau cu străşnicie evidenţa tuturor cheltuielilor şi veniturilor casei. Sigur că aveam o părere şi despre asta. Şi ghiciţi ce? Urma să nu ţin niciodată, dar niciodată, evidenţa banilor care curgeau în şi din casă, atunci când aveam să am şi eu casa mea.
Murphy din nou… Desigur că odată cu apariţia copiilor, bugetul era calculat şi mai abitir, partea frumoasă însă a devenit faptul că acum reuşeam cu claritate să pricep de ce era nevoie de asta şi mai ales unde zburau banii noştri. Copiii cred că au fost din instinct educaţi să economisească – o bomboană, o monedă sau ceva. Până când, într-o zi au învăţat să economisească şi cu scop. Aşa s-a născut borcănelul care aduce în timp jucării prin propriile eforturi sau cărţi.
Din dorinţa de a deprinde şi alţi copii cu tainele banilor şi, mai ales, cu economisirea cu scop, acum aproximativ 1 an s-a născut proiectul unei cărţi extrem de emoţionante, o carte cu 12 poveşti care ne aduc banii necesari derulării proiectului Business Kid – educaţie financiară pentru copii. 12 femei care cunoscute care au scris o poveste necunoscută din viaţa lor pentru ca cei mici să aibă şansa de a învăţa ce şi cum să facă cu banii. Cartea este un mănunchi de emoţii, se numeşte „Trăiri nespuse” şi poate fi comandată online.
Ce am înţeles eu de fapt până la cei mulţi ani pe care îi am?
Viaţa nu este liniară, ba chiar e foarte posibil ca exact ce spui că NU vrei, să faci cu maximă satisfacţie ani buni după;
Copiii au nevoie să înţeleagă ce sunt banii şi cum se economisesc, dar şi cum se cheltuie, pentru a deveni adulţi responsabili şi echilibraţi financiar;
Şi mai ales… Murphy există.
By Dana Lupșa
Dana Lupșa este specialist PR – L.T.D. Public Relations și lector universitar doctor în management. De-a lungul celor 15 ani de carieră, a format peste 3500 studenți și oameni de afaceri, a construit 10 brand-uri de start-up-uri, cel mai important fiind cel al asociației pe care o conduce, Happy Moms. A scris 3 cărți despre management, peste 200 articole pe teme de management și PR, în reviste precum Capital sau Business Women, a fost invitată la peste 100 evenimente pentru a vorbi despre comunicare și PR, a organizat peste 30 evenimente la care au participat 1500 femei, cu invitate precum Andreea Marin sau Gianina Corondan. Ajută afacerile conduse sau demarcate de femei, să construiască un brand credibil și să rămână în sufletul și mintea consumatorilor, transformându-i în fani, prin consultanță online și offline.
Sursă foto: pixabay.com