„De responsabilitatea fiecăruia depinde bunăstarea tuturor.” | Cosmina Marinescu, CEO KRUK România

Cosmina Marinescu este CEO KRUK România, lider de piață în industria de management al datoriilor. Parte din cadrul companiei încă de la început, Cosmina a ocupat de-a lungul timpului mai multe funcții, fiind promovată ca CEO în anul 2020.

Aceasta conduce cea mai mare echipă din cadrul companiei și este responsabilă pentru generarea a peste 70% din cifra de afaceri. 

În timpul său liber, Cosminei îi place să călătorească împreună cu familia, explorând culturi diverse și experimentând preparate culinare și  momente artistice ale locului.

Ne-a vorbit în acest interviu despre compania din echipa căreia face parte, despre importanța educației financiare, despre greutăți, leadership și acțiunile care au adus-o în acest punct.

 

Cosmina, ne dorim să te cunoaștem mai bine. Cum te-ai prezenta pentru cititorii The Woman?

 

Bun găsit, tuturor. Mulțumesc pentru invitația de-a fi împreună, în format digital.

Înainte de planul personal, mă regăsesc în ceilalți; familia, echipele cu care colaborez, partenerii de afaceri, clienții noștri, oamenii extraordinari pe care îi întâlnesc și de la care învăt despre mine însămi, de fiecare dată.

De altfel, planificarea este domeniul în care mă simt cel mai fluentă, iar proiectele la care lucrez beneficiază de valorizarea timpului, ca prioritate. Sunt autodidactă și cred sincer că, acolo unde există voință și scop clar, problemele devin provocări, iar provocările, oportunități de creștere și adaptare.

Aș sublinia însă că deschiderea nativă către optimizare și reușită mi-a fost generată și de educația sportivă de performanță, care m-a format ca adult.

 

De-a lungul timpului te-ai aflat în funcții precum Fraud and Credit Control Analyst, Fraud Officer, Fraud Superior, iar de peste 13 ani ești parte din echipa KRUK, lider de piață în industria de management al datoriilor. Ne poți povesti despre parcursul tău profesional? Ce au presupus aceste activități legate de fraude?

 

Parcursul meu profesional a fost întotdeauna despre a înțelege oamenii și provocările prin care trec; îmi doresc să contribui la starea lor de bine, să ajut oamenii să aibă încredere în abilitățile lor, să identifice cu ușurință soluții, să spună lucrurilor pe nume și să ia în calcul atât riscurile cât și oportunitățile asociate atunci când iau decizii financiare. De responsabilitatea fiecăruia depinde bunăstarea tuturor.

După ce, timp de 6 ani, m-am dedicat performanței sportive, în canotaj – un sport, de altfel, de echipă, în următorii 20 de ani am construit performanță în business – pentru mine, o trecere naturală, interesată fiind mereu de inovație și facilitarea unui stil de lucru smart.

Practic, cu ajutorul analizelor de risc putem realiza măsuri de prevenție și putem imbunătăți fluxurile și procesele de lucru, pentru o atingere cât mai eficientă a obiectivelor. Pentru mine este o pasiune, dar și piatra de temelie a unei planificări reușite a oricărui proiect financiar. Întâmpinarea riscurilor, un exercițiu de anduranță, dificil, dar care răsplătește prin satisfacția înțelegerii cât mai bune a contextului de lucru.

Funcțiile pe care le-am ocupat m-au apropiat de firescul uman și de înțelegerea nemijlocită că țelurile responsabile în viață sunt cu mult mai valoroase decât profitul.

 Cosmina Marinescu 3

Dar referitor la prezent? Care sunt activitățile tale, acțiunile pe care le coordonezi în cadrul companiei?

 

În prezent, alături de partenerii și echipele noastre de colectare, construim mentorship financiar.
La ridicarea acestei pieței de management al creanțelor, echipa KRUK pune umărul de peste 15 ani și sunt mândră să fac parte dintr-o cultură organizațională a adaptării atât de dinamică, care contribuie semnificativ la dezvoltarea societății românești și a felului în care sunt adresate temele financiare, la nivel național.

De exemplu, Angajamentul de Plată – un instrument care, la momentul lansării sale pe piață, în 2008, a reprezentat punerea bazelor asistenței financiare și a responsabilității datoriei în România. Un alt indicator important pentru noi este că peste 30.000 de clienți s-au alăturat, până în prezent, comunității noastre – un portal prin care oricine poate prelua controlul datoriei sale – sau mutarea în full operațional online a întregii echipe, în mai puțin de două săptămâni, o dată cu instalarea fenomenului pandemic.

Cu toate acestea, pentru noi, cea mai mare realizare este faptul că dintre cei peste 500 de mii de români care și-au achitat integral datoria până în prezent, mai mult de jumătate au ales soluțiile amiabile; cu alte cuvinte, și-au asumat responsabilitatea unui împrumut făcut anterior în raport cu propria putere de garantare. Iar aici, observăm o creștere incrementală în ultimii ani, semn al faptului că educația financiară are impact în bunăstarea întregii comunități și în procesele de reintegrare în circuitul financiar funcțional. Rolul nostru este să ne ajutăm clienții să depășească momentele dificile cât mai repede, cât mai ușor.

În ce privește colaborarea cu echipa, cel mai mult apreciez determinarea cu care colegii mei găsesc soluții smart la provocările unui bazin demografic din ce în ce mai segmentat. Oamenii lucrează la KRUK din pasiune și mulți aleg să rămână în companie mai mult de cinci ani, timp în care se familiarizează cu noțiuni fundamentale de educație financiară, juridică, dezvoltare, schimbare, asistență și contribuție în comunitate.

 

Călătoria ta în cadrul KRUK a început cu funcția de manager de colectare, ai fost promovată ca director de operațiuni, iar din 2020 ca CEO. Care sunt calitățile care te-au adus în acest punct? Ce te-a făcut să rămâi atât de mult în cadrul companiei?

 

Sunt în companie de la începuturi, mai precis din 2008, când am pornit cu rolul de Manager Colectare în Area Servicing. Am ales să rămân în toți acești ani pentru că am avut întotdeauna posibilitatea să învăț și să mă dezvolt. În echipa asta, să treci prin fiecare experiență care apare este un working motto, tocmai pentru că întotdeauna vei învăța ceva valoros din ea.

Cu determinare, am reușit să găsesc mereu puterea de a trece mai departe și de a mă bucura de provocările pe care le implică transformarea modelului de business și descoperirea noilor modalitatăți de adaptare la realitățile economiei românești.

Principala caracteristică a KRUK ca angajator este că își ascultă angajații. Există multe oportunități aici și faptul că punem mereu accentul pe dezvoltarea oamenilor aduce beneficii tuturor și diferențiază angajatorul KRUK în raport cu alți angajatori din piață. Comunicarea în stilul ușilor deschise e un alt atu al acestei companii.

Cosmina Marinescu

 

Povestește-ne puțin despre clienții voștri: cine sunt ei și cum îi ajutați voi în mod concret.

 

În 2021, echipa noastră administra aproape 60% din portofoliile pieței de sănătate financiară din România, cu peste două milioane de clienți. Clienții noștri sunt persoane care au acumulat datorii în timp, la utilități, servicii, produse bancare, polițe de asigurare, cărora le oferim asistența necesară în procesul de returnare a împrumutului datorat în fluxul financiar funcțional.

Concret, îi contactăm și îi invităm să afle mai multe despre felul în care își pot soluționa dosarele online, repede și ușor, le oferim soluții de plată personalizate, atât pentru a evita riscul aplicării clauzelor juridice, cât și pentru a contribui la echilibrarea balanței financiare. Promovabilitatea în spațiul economic crește cu fiecare datorie plătită.

Beneficiarul KRUK este atât de diversificat, încât a fost nevoie să construim abordări personalizate, adaptate nevoilor fiecăruia. Întâi facem eforturi să le înțelegem situațiile, iar apoi facem tot ce putem ca să-i ajutăm să își recâștige independența financiară, câtă vreme doresc și ei acest lucru.

Vestea bună este că peste jumătate dintre clienții noștri de portofoliu, care își achită integral datoriile, aleg calea amiabilă. Obiectivul nostru este să creștem această proporție.

 

Care a fost cel mai greu moment trăit de tine de când ocupi funcția de CEO al KRUK? Cum l-ai depășit?

 

Cel mai greu moment a fost când am decis să urgentăm trecerea în online, odată cu venirea pandemiei.

Deși aveam deja planuri de digitalizare in place, care urmau să fie implementate în maximum doi ani, anul 2020 ne-a presat să ne folosim de un plan de dezvoltare ca de un plan de contingency, pentru a putea rămâne în circuitul macro-economic.Asta a schimbat destul de mult cultura organizațională și ne-a pus pe toți în situația de a face eforturi extraordinare.

Pentru noi, în momentele acelea, a fost important și să protejăm cât mai mult siguranța colegilor noștri. Ce pot să spun cu siguranță este că pasiunea și încrederea cu care echipa a trecut prin această încercare a propulsat această companie în mod clar.

 

Leadershipul din vârful grupului internațional este, în majoritate, masculin. Împărtășește-ne câteva gânduri despre stilul tău de leadership. Cum se aseamănă sau, dimpotrivă, se diferențiază acesta de cel al colegilor tăi?

 

În ceea ce privește noțiunea de leadership în KRUK, am putea spune că este masculină, în structură și capacitatea de conținere a nevoilor specifice. dar și feminină, în stilul fluent al inovației și temporizării obiectivelor.

În cadrul echipelor noastre de lucru, leadershipul se construiește în jurul conceptului de responsabilitate și respect pentru co-crearea unui spațiu economic prosper. Ceea ce încurajăm zi de zi este ca fiecare membru al echipei să fie liderul propriului său proiect de bunăstare, iar contribuția fiecăruia se reflectă în scorul mare de satisfacție cu care clienții și partenerii noștri ne încredințează, de peste 85%.

Provocarea cu care a venit anul 2020 a fost să deschidem drumul către o abordare ECO și să asigurăm un mediu de lucru multi-sustenabil, sau flexibil – cum îi spunem noi.

În 2022, aproape 80% din documentația gestionată cu clienții este procesată electronic și, din ce în ce mai multe etape din rutina operațională sunt realizate cu success de către roboți. Ne dorim să extindem scopul și scala conștiinței responsabilității financiare, atât organic cât și digital, iar abordarea tutorială constantă ne dă încredere să adresăm noi întrebări precum: Ce învățăm din situația aceasta?

Condițiile de dezvoltare a factorului uman au crescut, iar trecerea în online ne depășește cu mult așteptările, în termeni de rezultate și inspirație.

Cosmina Marinescu 4

 

Ce ai sfătui o tânără la început de drum, având în vedere vasta ta experiență profesională, etapele prin care ai trecut și modul tău organic de evoluție?

 

Să își facă o anamneză financiară, să își seteze obiective smart și apoi să planifice cheltuielile pe termen lung. Trei pași de dans care îi vor asigura prosperitatea în propria cadență.

Tranziția către o viață independentă este o provocare pentru orice tânăr. La început de drum, educația financiară este prioritară. Aceasta le va înlesni accesul spre tot ceea ce își doresc, de la sănătate, propria sursă de venituri, pasiuni, familie, încredere în propriile forțe.

 

Cum arată pentru tine o zi liberă? Ce îți place să faci în weekenduri sau vacanțe?

 

O zi liberă înseamnă o zi eficientă, pentru mine. Un liber flexibil.

O zi în care mi-am atins obiectivele planificate, în care m-am conectat cu familia mea, într-un mod semnificativ, cu oamenii dragi sau cu minunații și talentații mei colegii; o zi în care sunt recunoscătoare pentru viața pe care o construiesc, alături de ceilalți oameni, care definesc universul în care mă dezvolt. O zi liberă pentru mine este orice zi în care determinarea mă ghidează în tot ceea ce fac.

În vacanțe, ador să călătoresc cu familia. Bifăm, rând pe rând, culturi diverse, explorări culinare și artistice – ne place să cunoaștem cât mai multe, iar asta nu este doar un hobby, ci o modalitate de a dezvolta constant creativitatea, care e estențială și în business.

 

Tocuri sau flat shoes? – Tocuri.

Destinație preferată pentru călătorit: Orașele mari, electice, în continuă transformare; locurile în care timpul este sublimat în diversitate, digitalizare și design, acolo unde progresul uman este vizibil, consistent și inspiră la depășirea propriilor limitări.

Cartea de pe noptieră: Michael J. Marquardt – Leading with Questions: How Leaders Find the Right Solutions By Knowing What To Ask

Podcastul preferat: The Mind Architect

Călătoria ta profesională descrisă în trei cuvinte: Schimbare, adaptare, pasiune.

Note to self: Change. Accepted.

 

Editor:

2021 TW MARA RUSU