Debora Vesa, o figură remarcabilă în industria ospitalității și a golfului, ne-a împărtășit povestea sa captivantă despre drumul său spre succes. În calitate de Resort Manager la Theodora Golf Club și Vicepreședinte al Federației Române de Golf, ne-a dezvăluit că pasiunea pentru acest sport nobil a fost catalizatorul care a condus-o către o carieră impresionantă.
În rolul său de lider, Debora promovează o cultură a excelenței și a colaborării, a lucrului bine făcut în echipă. Prin devotamentul și pasiunea ei pentru golf și ospitalitate, Debora este un exemplu inspirațional de femeie antreprenor și lider eficient, care contribuie semnificativ la dezvoltarea acestui sport în România. Descoperă mai multe despre un antreprenor inspirațional și despre lumea golfului, în interviul acordat.
Povestește-ne despre pasiunea ta pentru golf și cum a început drumul tău spre succes în domeniul ospitalității.
Am început într-o conjunctură de-a dreptul fericită, intrând în echipa Theodora Golf Club chiar de la deschidere. Am început pe un post de hostess la restaurantul The View și am crescut repede, împreună cu resortul din Teleac, județul Alba. Am profitat de fiecare oportunitate de a învăța mai mult și mai aplicat acest domeniu. În scurt timp am devenit asistent de vânzări și cred că acela a fost un prim pas definitoriu în cariera mea.
În alte câteva luni am fost numită la conducerea Departamentului de Vânzări Corporate, iar după pandemie am preluat și coordonarea departamentului de golf, pentru ca în 2023 să fiu promovată în poziția de Resort Manager și să fiu aleasă Vicepreședinte al Federației Române Golf. Fiecare nouă poziție a însemnat o răsplată a eforturilor depuse și noi responsabilități. Dintr-o perspectivă mult mai personală și subiectivă, pentru mine resortul a încetat să mai reprezinte un simplu loc de muncă, devenind foarte repede casa și familia mea. Aici am învățat mereu, din fiecare eveniment organizat și de la fiecare om cu care am interacționat.
Cum a venit pentru tine propunerea de a fi Vicepreședinte al Federației Române de Golf? Care sunt responsabilitățile tale?
Implicarea mea activă în organizarea turneelor de golf sub egida Federației Române de Golf, desfășurate la Theodora Golf Club, a fost remarcată. Desigur, a contact și faptul că am avut întotdeauna o bună colaborare cu membrii echipei. Și de aici, a fost doar un pas pentru ca propunerea din partea reprezentanților Federației Române de Golf să vină în mod firesc pentru „reprezentantul” celui mai mare teren de golf din România. Am fost onorată de această recunoaștere primită pentru munca depusă de echipa pe care o conduc și pentru devotamentul nostru față de comunitatea de golf și pentru dezvoltarea continuă a acesteia.
De când m-am alăturat Federației, golful este mai mult decât o pasiune, este și o misiune pe care mi-am asumat-o împreună cu colegii mei cu care organizăm evenimente prin care promovăm acest sport, schimbăm mentalități și promovăm norme comportamentale corecte, pe care oamenii le însușesc cu plăcere, în timp ce fac mișcare. Alături de colegii mei, mă implic și în promovarea golfului românesc în competiții internaționale, în elaborarea și organizarea sistemului competițional intern și în dezvoltarea legăturilor Federației cu alte organisme implicate în acest sport.
Care sunt pentru tine cele mai mari provocări și satisfacții în calitate de femeie într-o industrie tradițional dominată de bărbați?
Pentru mine, cea mai mare provocare este să combin rolurile de manager de resort, de colegă, de soție și de mamă. Iar în ceea ce privește viața profesională, caut să păstrez balanța între obiectivul personal al dezvoltării continue și obiectivul profesional al menținerii trendului ascendent al activității resortului. Munca cu oamenii și pentru oameni este un mare consumator de energie, de multe ori din rezervele personale.
În balanță însă, familia și echipa Theodora Golf Club îmi dau mereu energia necesară pentru a merge înainte. Iar multele evenimente de succes și zâmbetele celor care ne calcă pragul, ori recenziile pozitive îmi confirmă că gestionez bine această provocare.
Ce obstacole ai întâmpinat în mediul de business al golfului și cum le-ai depășit? Există o serie de reguli specifice pentru această arie de business?
Cea mai mare barieră pentru dezvoltarea turismului de golf sunt prejudecățile, în special cea că golful ar fi un sport exclusivist și scump. Dar costurile anuale pentru echipament și membership într-un club sunt rezonabile, fiind comparabile cu cele pentru tenis sau chiar cu cele ale unui abonament anual la o sală de fitness dintr-un oraș mare. Am observat însă că, în ultima vreme, golful câștigă popularitate și la noi pentru că este un sport care îți aduce plăcere, liniște și echilibru și care se poate juca la orice vârstă.
Aș mai aminti aici o regulă valabilă pentru orice tip de afacere din domeniul ospitalității: să faci lucrurile exact așa cum trebuie. Echipa noastră de aproximativ 65 de oameni pasionați, cu grijă pentru detalii, pentru nevoile și starea de bine a oaspeților care le trec pragul, sunt mereu atenți să creeze o experiență cu adevărat specială pentru oaspeții noștri, care joacă sau nu golf, să se relaxeze, să uite de griji, să participe la evenimente memorabile și să se bucure de o vacanță liniștită cu servicii la superlativ. Creăm practic, ceea ce noi numim o experiență de golf&more.
Care sunt cele mai importante abilități și calități necesare pentru a fi un lider eficient într-o industrie competitivă, precum cea a resorturilor de golf?
Fiind parte a echipei încă de la început, eu am înțeles că un asemenea proiect implică eforturi constante și dedicare din partea fiecăruia. Am fost inspirată de familia Popa care face mereu lucrurile așa cum trebuie, atât în cazul TRANSAVIA, cât și pentru Theodora Golf Club. Pe lângă investiția de peste 15 milioane de euro pentru construirea celui mai mare resort de golf din România, cu un teren la standarde internaționale, au insuflat respect, disciplină și pasiune pentru ca ospitalitatea și serviciile pe care oaspeții le primesc la noi să fie mereu de top.
Și așa cum am învățat în cei aproape 7 ani de activitate, acum și eu am grijă permanent ca împreună, întreaga echipă, să percepem corect această cerință a jobului, să funcționăm (așa cum am învățat în cei 7 ani de activitate), ca un tot unitar, cu maximă seriozitate. De asemenea, mă asigur că la resortul nostru, pe lângă profesionalism la cele mai înalte standarde, fiecare dintre noi este motivat să pună multă pasiune în tot ceea ce face pentru a îndeplini și pentru a depăși așteptările oaspeților noștri. Această viziune centrată pe client ne ajută să livrăm mereu servicii de o calitate excepțională, apreciată la adevărata ei valoare de oaspeții noștri.
Cum ți-ai descrie stilul de leadership și cum ești tu ca lider? Există o asemănare în abordarea de la Theodora Golf Club și cea de la Federație? Dar dacă vorbim despre diferențe?
În ambele roluri mă străduiesc să promovez o cultură a excelenței și să încurajez colaborarea între oameni, pentru a ne atinge obiectivele stabilite. Stilul meu este orientat spre o comunicare deschisă și transparentă, încurajez colaborarea și apreciez rezultatele. Mă ghidez după valorile cu care am fost crescută și pe care le regăsesc la resort și la federație. Ca persoană care conduce echipe, cred că este esențial să cultivi încrederea și respectul reciproc și să acționezi mereu cu politețe.
În calitate de Vicepreședinte al Federației Române de Golf, care consideri că sunt cele mai importante inițiative pentru dezvoltarea și promovarea acestui sport în țară?
Golful este un sport care este la început de drum în România, în ceea ce privește popularitatea. Chiar și Federația este una tânără, în comparație cu alte federații sportive din țară, fiind înființată doar acum aproape 20 de ani. În mod cert, programele de inițiere pentru tineri, disponibile pe toate terenurile active din țară, sunt de importanță majoră, întrucât baza de selecție este esențială pentru dezvoltarea oricărui sport.
Cu siguranță, pentru a ne asigura o dezvoltare sănătoasă, durabilă, este necesar să creștem noi generații de jucători, fără de care nu putem vorbi de un viitor în golf. În permanență încurajăm părinții jucători în primul rând, să-și aducă copiii pe teren, dar promovăm acest sport și în grădinițe și școli. Grație acestor eforturi, în ultima perioadă am observat o creștere importantă a interesului în rândul tinerilor pasionați de acest sport nobil. Am avut această dorință de a atrage copiii și tinerii către acest sport și la Theodora Golf Club, unde am susținut încă de la început juniorii și ne-am implicat în diferite activități prin care aceștia să aibă porțile terenului deschise. Mai mult, în perioada următoare vom iniția un program național, alături de membrii Federației, prin care terenurile de golf să ofere tinerilor posibilitatea de a desfășura activități în timpul programelor de tip „Școala Altfel” sau „Săptămâna Verde”.
Ce strategii inovative pot fi implementate pentru a atrage atât jucători experimentați, cât și începători în cadrul resortului Theodora Golf Club?
Jucătorii experimentați sunt atrași de faptul că terenul nostru este singurul din România realizat la standarde internaționale. Amplasarea geografică, condițiile de 4* și bunele recomandări ale celor care ne-au vizitat sunt în avantajul nostru. La fel și calitatea turneelor pe care le găzduim. De exemplu, Theodora Golf Club este prezentă în calendarul golfului internațional, în calendarul WAGR (World Amateur Golf Ranking) și EGA (European Golf Association), prin Open-ul României, din perioada 12-15 septembrie.
De asemenea, atragem iubitori de golf din străinătate printr-o bună colaborare cu agențiile de turism, participăm la târguri internaționale și menținem un nivel constant al comunicării profesionale cu publicul noastru țintă, atât online, prin social media, cât și offline. Avem printre membrii clubului nostru jucători de 4-5 anișori, iar cel mai în vârstă membru înscris la noi are în jur de 80 de ani și face față cu brio la un parcurs de 18 găuri.
Cred că foarte importante sunt eforturile noastre de popularizare a acestui sport și acestui tip de turism. La noi, oricine vine și ne vizitează, poate lua și lecții de golf. Avem doi instructori care oferă atât lecții de inițiere, cât și de perfecționare și de exersare a loviturii de swing în Driving Range-ul aflat în imediata apropiere a terenului. Costurile unei lecții de golf sunt în jur de 200 de lei, iar pentru a putea deveni jucător de golf, calitate care îți permite să joci atât pe terenurile de golf din România, cât și din străinătate, e nevoie de aproximativ 10-12 lecții.
Cu siguranță, ajută și faptul că resortul nostru este kids-friendly și primim cu drag familiile cu copii cărora le oferim S.N.A.G. Golf – un program special pentru cei mici, care combină sportul cu joaca. S.N.A.G. (Start New at Golf) este eficient și amuzant și se desfășoară în deplină siguranță pentru juniorii de 4-10 ani, cu mingi asemănătoare cu cele de tenis, cu arici și crose din plastic, ușoare. Ne dorim foarte mult să atragem cât mai mulți copii pe terenul de golf și să le insuflăm pasiunea pentru sport, pentru mișcare. Iar în acest sens avem programe de implicare activă în viața comunității în cadrul cărora organizăm lecții de golf pentru copiii de la grădinițele din Alba-Iulia și din comuna Ciugud. Desigur, instructorii noștri oferă lecții copiilor care doresc să învețe golf, în zona de antrenament, având și echipament adecvat înălțimii lor.
Care sunt principalele tendințe pe care le-ai observat în domeniul golfului la nivel național și internațional pentru următorii ani?
Cred că ne aflăm într-un moment benefic, la intersecția unor trenduri ascendente. Interesul pentru golf în România, chiar de la vârste fragede, este în creștere. Pe de o parte, asistăm la o crește a vizibilității la nivel național și peste hotare, cu încă câteva noi terenuri de golf ce se vor deschide anul acesta.
Viteza nu este chiar cea mai mare, dar drumul pe care am pornit atinge anual obiective importante și avem în această perioadă oportunitatea să dezvoltăm comunitatea de golf și să ne asigurăm o continuitate durabilă. În ceea ce privește evoluția turismului, cred că vom fi influențați benefic atât de dezvoltarea rețelelor de transport, cât și de o democratizare accelerată a accesului la experiențe turistice.
Ce altceva ne poți spune despre tine, dincolo de partea profesională? Cum arată vacanțele sau zilele de weekend?
Ador să călătoresc și încerc să o fac cât de mult pot. Îmi place să încerc lucruri noi, îmi place marea, dar și muntele. Deși sunt născută toamna, primăvara este anotimpul meu preferat. Weekendurile, când nu sunt pe teren, sunt alături de familie. Ieșim la film, în parc, ne plimbăm cu trotinetele.
Încă îmi trăiesc copilăria alături de băieții mei, iar când am nevoie de o pauză doar pentru mine, ascult muzică și dansez. Mă bucur de fiecare moment petrecut acasă. Îmi place să gătesc, iar de sărbători păstrez vie amintirea bunicilor și a timpului petrecut cu ei, cu miros de cozonaci și sarmale.
3 cuvinte care te caracterizează: Veselă, iubitoare, conștiincioasă
Ceai sau cafea? Întotdeauna cafea
Primul lucru pe care îl faci dimineața: Zâmbesc și mă uit pe geam
Cu ce fel de oameni te înconjori? – Caut să am alături oameni cu suflet bun, indiferent de condiție sau statut. Oameni zâmbitori, curajoși și care apreciază fiecare zi ca pe cel mai frumos dar de la viață.
Note to self: Să nu-mi pierd niciodată lumina interioară, indiferent de ceea ce îmi rezervă viața.
–
Editor: