„Perseverența, munca și respectul față de clienți, de parteneri și de business fac diferența între un business înfloritor și unul sortit eșecului! ”
(Elena Matei, Managing Partner RUVIX)
Încă din cele mai vechi timpuri, comerțul a avut nenumărate avantaje. Comerțul de astăzi include un sistem complex de companii care încearcă să-și maximizeze profiturile, oferind produse și servicii pieței la cel mai mic cost de producție. Pe lângă cel tradițional, comerțul electronic vine la pachet cu beneficii atât pentru firme, consumatori individuali, cât și pentru societate.
În România, consumatorii încă experimentează online, existând încă multe obstacole ce trebuie depășite, fiind necesare: crearea securității tranzacțiilor, asigurarea protecției clienților, mărirea vitezei de transfer în rețea și asigurarea accesului la Internet.
Avantajele, în schimb sunt multiple: extinderea pe piețele internaționale, prin asigurarea de servicii și performanță; scăderea costului de creare, procesare, distribuire, păstrare și regăsire a informației, prin crearea unui sit web atractiv cu funcția unui magazin virtual; oferirea posibilității consumatorilor de a cumpăra sau de a face tranzacții la orice oră din zi, pe tot timpul anului, din aproape orice locație; facilitarea competiției, ceea ce are ca rezultat scăderea prețurilor; realizarea unei organizări suficient de atente și agile pentru a răspunde rapid oricărei schimbări din mediul economic, social și fizic.
Deși specialiştii ne anunță că procentul tinerilor din România, care cred în succesul antreprenoriatului, este destul de mic, există exemple care ne demonstrează că fără risc nu există câstig, iar drumul spre idealul antreprenorial, deși anevoios, poate avea multe reușite.
Absolventă a Facultății de Comunicare și Relații Publice, SNSPA București, Elena Matei este Managing Partner RUVIX, o companie producătoare de tricouri și produse personalizate, care au ca sursă de inspirație expresii și proverbe românești. Alături de Cristian Rădulescu și Alexandru Ciobică, tineri cu viziune, pentru care afirmarea în e-commerce a reprezentat începutul unei povești inedite, care durează de 4 ani și care este creionată zilnic cu mesaje vizibile, chiar și pentru cele mai exigente cerințe, Elena caută constant soluții noi, pentru a satisface nevoile clienților.
În interviul acordat, Elena Matei ne vorbește despre avantajele și dezavantajele din e-commerce, dezvăluindu-ne câteva secrete din culisele relației companie-client.
Cum a luat naștere conceptul Ruvix? Cum ai caracteriza, în trei cuvinte, clientul căruia i se adresează?
Ruvix reprezintă primul nostru proiect antreprenorial și a luat naștere din dorința de realiza un PRODUS de la stadiul de concept la cel de produs finit. Sub umbrela RUVIX se află segmentul B2C și B2B.
În Business to Consumer, clientul nostru este TÂNĂR, INTELIGENT și CU SIMȚUL UMORULUI. El caută pentru el sau pentru prieteni un articol vestimentar vesel, inedit și la un preț avantajos. Pentru segementul de Business to Business, ne adresăm altor antreprenori, agențiilor dar și marilor companii, care doresc să realizeze materiale promoționale personalizate.
Cât de mult contează aspectul vizual al site-ului? Cât de eficient consideri că este canalul social media în promovarea magazinelor online?
Atunci când vorbim de E-COMMERCE, imaginea site-ului are o mare importanță, însă nu reprezintă totul! Fiind, de cele mai multe ori, primul contact al clientului cu brandul, site-ul trebuie să fie curat, reactualizat zilnic și intuitiv, fiind ușor de utilizat.
Pentru noi, SOCIAL MEDIA a jucat un rol extrem de important, fiind unul din principalele canale de promovare. De asemenea, pagina de Facebook joacă și rolul unui canal de comunicare, unde clienții ne contactează cu diverse cerințe. Tot acolo noi postăm noutăți și interacționăm cu cei care ne urmăresc.
Care este importanța feedback-ului clienților pentru îmbunățătirea serviciilor/produselor și care sunt soluțiile constante prin care încercați să satisfaceți nevoile acestora?
Feedback-ul este foarte important în orice domeniu, iar noi, la RUVIX, credem cu tărie în sintagma „Customer comes first”. Punem mare preț pe opinia clienților, în special pentru faptul că, de cele mai multe ori, se dovedesc a fi deosebit de creativi și vin cu idei foarte bune. Pentru a menționa câteva din lucrurile realizate, ca urmare a solicitării clienților, amintim mărirea gamei de produse, micșorarea timpului de livrare, oferirea posibilității de plată cu cardul, aducerea pe stoc modelelor de tricouri pentru copii.
Atunci când feedback-ul este lăsat sub forma unor recenzii pozitive, acestea pot întări imaginea brandului, influențând benefic părerea potențialilor clienți, prin întărirea încrederii în afacerea și produsele tale. Acordând importanță fiecărui client, în parte, și tratând cu respect orice comandă, nu ai cum să nu crești un brand frumos. Concluzionând, putem spune că un client fericit aduce inevitabil noi clienți.
Există probleme frecvente cu care se confruntă un magazin online? Care ar fi acelea?
Cu probleme, mai mici sau mai mari, se confruntă orice business. Din experiența personală, imposibilitatea probării hainelor înainte de achiziție duce la nevoia de schimb sau retur a anumitor produse. Suntem însă foarte flexibili și ajutăm mereu clienții să își aleagă, în cele din urmă, mărimea potrivită. De asemenea, în perioadele foarte aglomerate din an, livrarea produselor poate întârzia din cauza volumului foarte mare de colete, cu care se confruntă firmele de curierat.
Noi colaborăm cu unele din cele mai serioase firme de curierat din țară și oferim asistență clienților noștri, în procesul de urmărire a coletului lor, pentru prevenirea apariției acestor probeleme. Retururile rezultate din neridicarea coletelor sunt și ele o problemă, cu care se pot confrunta magazinele online. Noi încercăm să ținem sub control acest lucru, contactând fiecare client, în parte, pentru solicitarea confirmării comenzii, înainte de livrare.
Ce sfaturi ai avea pentru antreprenorii aflați la început de drum, care doresc să se afirme în e-commerce?
Un sfat general, pe care îl pot oferi tuturor antreprenorilor, este acela de a încerca! Oricât de greu poate fi startul, dacă încep să facă primii pași, deja au o bază pe care pot clădi. Trebuie, de asemenea, să fie perseverenți, să muncească din greu și să aibă răbdare. Rezultatele nu vin peste noapte și uneori vor simți impulsul de a renunța. Nu trebuie însă să se dea bătuți! Cred că perseverența, munca și respectul față de clienți, de parteneri și de business, în general, fac diferența între un business înfloritor și unul sortit eșecului.
Pentru e-commerce, în particular, aș sfătui antreprenorii aflați la început de drum să se documenteze temeinic cu privire la tehnicile de promovare pe social media, să acorde atenție ridicată SEO-ului, și să pună preț pe opinia clientului. Foarte important este și timpul rapid de răspuns, căci trăim într-o lume a vitezei, iar în online lucrurile se desfășoară cu o rapiditate mult mai mare față de offline, trendurile vin și pleacă, lumea este grăbită, iar clientul își dorește acum răspunsul la întrebările și toate solicitările sale.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana, profesor pentru învățământul preșcolar, cu o experiență de 12 ani în domeniu, este autorul cărții „ Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Surse foto: ruvix.ro, thed3.com, mobiloitte.com.