Există o anumită etapă a existenței, în care fiecare dintre noi decidem că este momentul să ne îmbunătățim calitatea fiecărei zi. Și cum putem să facem asta, decât printr-un regim de viață sănătos, pornind, în primul rând, de la alimentație. Acest gând a reprezentat și trigger-ul meu, în trecerea la următorul nivel. Așa că, documentându-mă cu privire la oferta pieței, am fost extrem de surprinsă de existența unei oferte actuale și profesionist propuse în mediul on-line, a cunoscutei Ferme Steluța, relansată recent.
Nefiind clujeancă, în acel moment nu cunoșteam istoria fermei din Cluj-Napoca, dar anunțul care prevestea sezonul roșiilor de grădină, m-a făcut să aștept cu nerăbdare resimțirea gustului copilăriei. Iar așteptările nu mi-au fost înșelate. Gustul a fost identic cu cel al roșiilor din curtea bunicilor mei, din Oltenia. Și consider că niciun feedback nu este mai real decât astfel de trăiri. Hotărâtă fiind să cunosc povestea celor care au redat viața fermei, am descoperit o poveste mult mai complexă decât mă așteptam.
Mediul în care îmi desfășor activitatea îmi oferă zilnic ocazia de a cunoaște oameni minunați, oameni importanți și puternici, care impresionează prin modestie și bun simț. Un lucru care mi-a atras atenția este acela că antreprenorii adevărați aleg să propună și să promoveze imaginea muncii și a proiectelor lor, mai puțin propria imagine.
Așa că, astăzi aș dori să vă relatez povestea unui astfel de antreprenor, povestea Dianei Mitre și a fraților săi, Ioana și Dan Mitre, familia de antreprenori clujeni, care a crezut cu tărie în potențialul produsului autentic românesc. Diana Mitre, absolventă a Facultății de Știinte Economice și Gestiunea Afacerilor, secția Marketing, a Universității Babeș-Bolyai, a acceptat să ne dezvăluie ce și, mai precis, cine se află în spatele unui proiect atât de mareț – relansarea Fermei Steluța, din Cluj-Napoca.
Când ați realizat că vă doriți propria afacere?
Diana Mitre: Ne-am născut într-o familie de antreprenori, ambii părinți au activat o viață în pomicultură, am crescut de mici în acest mediu, iar în momentul în care au fost lansate, în România, programele de investiții cu fonduri europene, pentru afaceri în domeniul nostru, nu am stat prea mult pe ganduri, astfel s-a născut acest proiect de familie.
Care este povestea Fermei Steluța ?
Dan Mitre: Societatea Ferma Steluța a fost înființată în anul 2011, însă terenul de 100 hectare, pe care este amplasată livada noastră, are o bogată tradiție în pomicultură, fiind parte a fostei Inteprinderi Agricole de Stat Cluj. Primele livezi au fost plantate aici, începând cu anul 1960, iar la momentul preluării de către noi acestea erau îmbătrânite, bolnave și în declin.
Prin intermediul proiectului cu fonduri Europene am replantat, în anul 2012, 42 hectare cu cele mai valoroase soiuri existente la nivel mondial și după ultimele tehnologii în domeniu. Livezile sunt dotate cu plasa antigrindină, sistem de irigare și o densitate mare de pomi la hectar.
Momentan, cultura preponderentă este cireșul, urmată de prun și măr. Primele fructe din noile plantații au fost obținute în anul 2014, însă abia de anul acesta putem spune că pomii au ajuns la maturitate. Tot în cadrul fermei avem și o seră de legume de 8600 mp, în care producem legume în sistem clasic. Spunem sistem clasic pentru că nicaieri, în țările dezvoltate, nu se mai produc legume în seră, pe pământ, mai nou legumele se produc pe vată minerală.
În activitatea fermei este implicată toată familia. Diana, sora mea, se ocupă exclusiv de livadă, cealaltă soră a mea, Ioana, împreună cu mama, administrează sera de legume, iar eu răspund de partea de investiții, clienți, export și de afacerile imobiliare ale familiei.
Care este secretul unei afaceri de succes și ce anume credeți că face ca acest proiect să fie special, spre deosebire de paleta ofertelor, care se propune acum pe piață?
Ioana Mitre: O afacere de succes, pe piața actuală, presupune viziune, implicare și mult curaj. Trăim într-o societate saturată, în care se comercializează aproape orice, pe o multitudine de canale de distribuție. Primul și cel mai important aspect este să iubești ceea ce faci și să îți pese cu adevărat de nevoile și așteptările clienților companiei din care faci parte. Secretul constă în capacitatea de a oferi clienților cel mai bun produs de pe piață, nu mai există loc pentru greșeli, iar atenția firmei trebuie să fie îndreptată cu precădere spre nevoile clientului.
În cazul nostru, fructele și legumele pe care le producem sunt de o calitate deosebită, punem mare accent pe gustul lor. Acesta este și motivul pentru care, în cazul legumelor, practicăm cultura pe pamânt, deși cultura pe vată minerală oferă o rentabilitate mai ridicată.
Din cauza condițiilor meteo nefavorabile și a costurilor de încălzire mari, cultura legumelor în zona noastră este la limită rentabilității, acesta este și motivul pentru care suntem nevoiți să practicăm prețuri mai ridicate, dar datorită campaniilor de promovare de pe rețelele de socializare, am reușit să aducem clienții direct în fermă, eliminând astfel intermediarii, și ne-am bucurat enorm văzând că clujenii apreciază gustul autentic românesc și ne calcă pragul zi de zi, pentru a cumpara legume și fructe proaspete și de calitate.
Anul acesta, am reușit o colaborare foarte bună cu supermarketul Carrefour, care a înteles că nu prețul cel mai mic este cu adevărat important și ca o mare parte din clienți își doresc, în primul rând, un produs de calitate și sunt dispuși să plătească prețul pentru acesta. În ceea ce privește cireșele, dar și celelalte fructe cultivate de noi, toate sunt absolut delicioase, iar clujenii le apreciază foarte mult și sperăm că de anul viitor cât mai mulți români să poată cumpăra produsele noastre.
Ce planuri de viitor aveți pentru afacerea familiei?
Diana Mitre: Planurile noastre pentru viitor sunt multe și asa au fost dintotdeauna, în fiecare an avem perspective noi pe care le luăm în considerare și ne ocupăm în permanență cu dezvoltarea și îmbunătățirea fermei noastre. Anul viitor dorim să construim un depozit de ultimă generație cu camere cu atmosferă controlată care să ne permită să păstrăm în condiții adecvate fructele și legumele noastre și ne dorim să replantăm încă 13 ha de măr.
Dorim să trecem cu anumite culturi în sistem ecologic, acolo unde se poate. De exemplu, mărul se pretează la cultura ecologică, motiv pentru care am început procesul de conversie pentru această specie. Cireșul nu poate fi întreținut 100% în sistem ecologic, dar și acolo încercăm să folosim la maxim produsele acceptate în agricultura ecologică. Suntem conștienți că acesta este viitorul: produsele ecologice.
Având în vedere numărul mare de clienți care vin să cumpere fructe direct din fermă, dorim să construim un magazin modern în livada noastră, considerăm ca e important ca oamenii să vină și să vadă cu ochii lor cum se lucrează la noi în fermă și de unde provine fructul pe care îl consumă.
Am adus aminte aici de principalele linii, pe care dorim să dezvoltăm afacerea noastră, în perioada imediat următoare. La acestea se adaugă și altele despre care vom vorbi, poate, cu altă ocazie. După cum spuneam, gândirea în perspectivă este o caracteristică a familiei noastre, din care nu lipsesc niciodată planurile de viitor.
Dacă ați putea să vă caracterizați, fiecare dintre voi, printr-un cuvânt, care ar fi acelea?
Diana Mitre – DETERMINARE, Ioana Mitre – ONESTITATE, Dan Mitre – MULTITASKING.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de peste 11 ani și autorul cărții „Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Sursă fotografii – arhivă personală Familia Mitre