„Una dintre cele mai mari provocări este să faci parte din procesul de dezvoltare intelectuală și emoțională a oamenilor din echipa ta.”
Cu o prezență de peste 17 ani pe piață, lanțul de restaurante Marty este unul dintre locurile preferate de clujeni pentru a lua masa în oraș, relaxare sau pentru a socializa cu cei dragi într-o atmosferă prietenoasă. De-a lungul timpului, Marty a rămas dedicat misiunii de a oferi oaspeților săi experiențe memorabile, ingredientele succesului fiind meniul într-o transformare continuă, accentul pus pe calitatea mâncării și a serviciilor, dorința de a întrece mereu așteptările oaspeților și, desigur, o echipă creativă, condusă de pasiune.
Puțini știu însă micile secrete și munca neobosită, care au asigurat creșterea continuă a companiei și au făcut din aceasta un model demn de urmat. Pentru Marty, cea mai importantă resursă este reprezentată, fără dar și poate, de oameni. Nici mai mult, nici mai puțin de 500 în momentul de față. Interesant este că o bună parte din echipa Marty este alături de companie încă din primii ani de existență, au crescut o dată cu ea, evoluând în timp de pe poziții din „linia întâi”, la unele de top management.
Un rol extrem de important în poveste îl joacă managerii de restaurante, care gestionează toate aspectele ce țin de locații, atât cele administrative, cât mai ales care țin de echipe, de a crește oameni și de a-i ajuta să își atingă adevăratul potențial. Am stat de vorbă cu reprezentantele feminine ale managementului de restaurante, despre provocările și satisfacțiile meseriei lor, echilibrul între carieră și viața personală și abilitățile necesare pentru a reuși în acest domeniu.
Ramona Sărmășan (Marty Boulevard), Ramona Teompa (Marty Events), Raluca Pojar (Marty Society), Bianca Petridean (Marty Westside), Ramona Balu (Marty City), Diana Mitrea (Marty City) și Loredana Trîncă (Marty Plaza) împărtășesc pasiunea pentru domeniul HoReCa, precum și o vastă experiență. Înainte de a intra în subiect, le-am rugat să ne spună câteva cuvinte despre ele și parcursul lor profesional.
Ramona Sărmășan face parte din echipa Marty din 2006 și a fost, pe rând, coordonator celivery, contabil, assistant manager, promovând în funcția de manager în 2011, o dată cu deschiderea Marty în Iulius Mall. În prezent este manager la Marty Boulevard.
Ramona Teompa este veterana echipei feminine de manageri, fiind alături de Marty din primele luni, din 1999, de dinainte să se deschidă primul restaurant Marty, Marty Caffe. A trecut prin toate departamentele, de la curățat zarzavat și spălat vase, la barman, ospătar, șef de sală și, în final, manager (în prezent la Marty Events).
Raluca Pojar tocmai a aniversat 10 ani în echipa Marty. S-a angajat pe perioada facultății și a lucrat în weekend-uri la evenimente. A ajuns apoi la Marty Society, ca și ajutor de ospătar, sub aripa Ramonei Teompa. A evoluat în timp pe pozițiile de ospătar, șef de sală, assistant manager și, în prezent, manager la Marty Society.
Bianca Petridean spune că viața ei s-a schimbat în momentul în care a intrat în familia Marty. A fost un început timid, în 2012, când s-a prezentat la interviul pentru postul de manager la Marty Westside, iar după un training intensiv, a deschis cu succes noua locație.
Ramona Balu s-a angajat la Marty în anul 2010 pe postul de coordonator delivery, apoi a urmat postul de ospătar, șef de sală, assistant manager, iar în prezent este manager la Marty City.
Diana Mitrea face parte din echipa Marty din 2006. Prima locație în care a activat a fost Marty Boulevard, unde a început ca și ajutor de ospătar, apoi ospătar și șef de sală. În 2011, când s-a deschis Marty City în Iulius Mall, s-a transferat ca și assistant manager, iar din 2014 a devenit manager.
Loredana Trîncă a evoluat în Marty cu “baby steps”, așa cum i se pare firesc să se întâmple. Lucrează la Marty de 12 ani, la început ca și ospătar, după care șef de sală, assistant manager, iar acum este manager la Marty Plaza, cel mai nou restaurant Marty, deschis în Platinia Mall.
Care sunt cele mai mari provocări în munca de manager de restaurant?
Ramona Balu: Consider că una dintre cele mai mari provocări în acest domeniu este să faci parte din procesul de dezvoltare intelectuală și emoțională a unei persoane din echipa ta, iar rezultatul unui astfel de proces reprezintă una dintre cele mai mari satisfacții. O satisfacție la fel de mare este și reîntoarcerea oaspeților în restaurant, asta înseamnă că îți este apreciată munca, a ta și a echipei.
Care ar fi și alte satisfacții ale muncii de manager?
Ramona Sărmășan: Satisfacțiile vin zilnic de la oaspeții care ne trec pragul și care ne transmit mulțumiri. O bucurie la fel de mare este și dezvoltarea personală proprie și a celor din jur. Am avut pe parcursul timpului șefi de sală, care acum sunt manageri sau assistant manageri.
Cum se împacă viața personală cu o carieră de succes?
Raluca Pojar: Lucrez în domeniul restaurantelor de 15 ani și nu m-aș vedea făcând altceva. În timp, pot spune ca a ajuns să facă parte din mine și am încredere în ceea ce fac. Când ai o carieră construită din pasiune, fiecare zi de muncă este o adevărată plăcere. Astfel, viața personală se împacă foarte bine cu cea profesională, secretul stând în modul în care îți gestionezi timpul, pentru a găsi un echilibru.
Care sunt abilitățile necesare pentru a reuși în acest domeniu?
Loredana Trîncă: Domeniul HoReCa este unul foarte complex, în care trebuie să fii eficient într-un număr mare de activități. Comunicarea este foarte importantă, relaționarea cu oamenii, capacitatea de a avea o imagine de ansamblu, intuiție și empatie.
De ce ai ales domeniul HoReCa? Cum ai ajuns să lucrezi în domeniu?
Ramona Teompa: Cariera mea în domeniul HoReCa a început chiar la Marty, în 1999. Aveam 19 ani și căutam un job pentru a mă întreține, având în vedere că lucrez de la 16 ani. Nu a fost nimic întâmplător, uitându-mă acum de unde am plecat și unde am ajuns. De la primul interviu în această companie am simțit că locul meu este aici, am văzut dorința de a investi în oameni și un mare profesionalism pentru acele vremuri.
Cum simți că ai evoluat personal și profesional de când lucrezi în acest domeniu?
Diana Mitrea: Simt că am evoluat din toate punctele de vedere. Mi-am dezvoltat abilitățile de comunicare, de lider, sunt mai sociabilă, am învățat să am încredere în oameni și în puterea lor de dezvoltare, am învățat gastronomie și mi-am antrenat răbdarea.
Cum era domeniul restaurantelor când ai început tu să lucrezi, cum e acum și cum crezi că va evolua pe viitor?
Bianca Petridean: Nivelul restaurantelor acum 7-8 ani era cu totul altfel. Totuși, Marty era și atunci un etalon, avea standarde ridicate, investea în oameni și dădea tonul în Cluj. Cu ajutorul tehnologiei, lucrurile acum se întâmpla mult mai rapid, chiar și în bucătărie! Nu, nu fierbe supa mai repede, dar informațiile și preferințele oaspeților noștri ajung direct in bucătărie, în fața chef-ului. Să nu mai vorbim de procedurile avansate de preparare a materiei prime!
În viitor cred că vor predomina gustul bun și calitatea! Să oferim oaspeților noștri, pe lângă mâncare, o experiență, entuziasm, emoții! O ciorbă o poate face oricine, oriunde, în schimb la noi, diferența se face prin calitatea serviciilor.
Photo credits: Nicolae Ungureanu. În poza Nr. 2, de la stânga la dreapta: Ramona Sărmășan (Marty Boulevard), Ramona Teompa (Marty Events), Raluca Pojar (Marty Society), Bianca Petridean (Marty Westside), Ramona Balu (Marty City), Diana Mitrea (Marty City) și Loredana Trîncă (Marty Plaza)