Elena Bululete, Managing Partner & Co-fondator Conan PR: „Număr reușitele prin colegii și clienții care ne sunt alături de ani de zile”

Elena Bululete ne spune că și-a dat seama că vrea să urmeze o carieră în domeniul comunicării odată ce s-a întâlnit cu competiția Olimpiadele Comunicării. De atunci, traseul ei profesional s-a conturat în această direcție, fiind parte din mai mult agenții, iar după câțiva ani, simțind nevoia unor noi provocări a pus bazele propriei agenții – Conan PR.

Începutul a fost greu, dar satisfacțiile mai intense. Elena a pornit la drum cu o convingere pe care o are și astăzi, 13 ani mai târziu, că „oamenii sunt cel mai important asset al unei agenții de comunicare”, iar când își numără reușitele anilor de antreprenoriat, aceasta pune pe primul loc oamenii.

Un interviu despre industrie și antreprenoriat, despre un parcurs cu greutăți și satisfacții și despre oamenii de alături, cu Elena Bululete.

 

Elena, cum ai ales domeniul comunicării? Ce te-a făcut să te îndrepți spre această industrie?

 

Eu am descoperit comunicarea mai târziu, când eram deja în facultate. Sunt licențiată în sociologie și științe politice, dar în anul 3 de facultate am descoperit această competiție numită Olimpiadele Comunicării, datorită căreia am aflat despre comunicare.

În primul an de participare am câștigat experiență, astfel că anul următor, când am participat la secțiunea Comunicare Politică, am luat medalia de aur. Și am știut că asta vreau să fac când o să fiu mare.

De altfel, am și lucrat în comunicare politică un an, timp în care am învățat enorm. Din pură întâmplare, am început să mă ocup și de proiectele comerciale ale agenției la care lucram la vremea respectivă și mi-am dat seama că îmi place să mă ocup mai mult de companii și produse decât de politicieni. Am plecat de la acea agenție (se numea Profile Communication) la Millenium Communication, unde am început să mă ocup de comunicarea Galei Societății Civile, proiect de care m-am îndrăgostit iremediabil și din al cărui juriu am avut privilegiul să fac parte în ultimii ani. Au urmat AdPrint, Effie, Internetics, AD’OR și Școala ADC și, după câțiva ani, am prinsul curajul să o iau pe cont propriu.

 

Cum ai decis să pui bazele unei agenții și să devii antreprenor? Cum au fost primii ani în antreprenoriat?

 

Sună clișeic, dar chiar simțeam nevoia unor alte provocări. Aveam exemplul părinților mei, la rândul lor antreprenori, care m-au învățat să am curaj și să-mi asum riscuri, să nu îmi fie teamă să greșesc și să învăț din greșeli, și îl aveam alături pe Andrei, partenerul meu. Primii ani de antreprenoriat au fost grei, am pornit agenția în an de criză, 2010, și au fost multe provocări, responsabilități noi, dar și satisfacții mai intense.

 

Cum te-a ajutat experiența de până atunci în comunicare în punerea bazelor Conan PR? Pe de altă parte, ce ai învățat despre tine odată cu fondarea agenției?

 

Nu aș zice că experiența de comunicare m-a ajutat foarte mult. Ba chiar mi-am dat seama repede că sunt om de comunicare care trebuie să devină om de business, așa că am avut multe de recuperat. Nu am pornit la drum cu un business plan clar, cu proiecții bugetare – dacă aș lua-o de la capăt, aș începe cu asta. 

 

Spuneai într-un interviu„oamenii sunt cel mai important asset al unei agenții de comunicare”. Când, pe parcursul anilor, ai conștientizat cu adevărat asta? Cine sunt oamenii care îți sunt alături?

 

De la început am știut că oamenii sunt cel mai important asset al unei agenții de comunicare. Știam de dinainte de Conan, pentru că lucram de ani de zile în comunicare și vedeam cât de important era ca oamenii cu care lucrez să fie oamenii potriviți, atât pentru echipă cât și pentru job. Am avut, de la început, oameni buni alături. Ba chiar am foste colege care acum sunt parte din familie, la propriu. 

 

Cum ești tu ca lider pentru echipa ta? Care sunt acele principii de leadership pe care le urmezi? De unde le-ai preluat sau cum le-ai cultivat de-a lungul anilor?

 

Aici cred că e mai relevant să răspundă colegele mele, dar eu cred despre mine că sunt un lider calm și prezent, care oferă spațiu și ownership, dar și recomandări, atunci când este cazul. Nu am un decalog de leadership pe care îl urmez, mai degrabă încerc să fiu o colegă bună și să nu uit că oameni suntem cu toții (colegi, clienți, parteneri). Și încerc să nu uit că avem o gură și două urechi și că e optim să le folosim proporțional.  

 

Cum arată în prezent industria de MarCom din România?

 

Industria de MarCom e dinamică, cu companii mari și mici, cu din ce în ce mai mulți freelanceri – e loc pentru toată lumea. În același timp, disciplinele comunicării se suprapun din ce în ce mai mult, pentru că, practic, cu toții încercăm să răspundem cât mai bine nevoilor clienților.

Sigur, ne concentrăm pe ceea ce știm să facem cel mai bine, dar avem ecosisteme create pe care le activăm atunci când nevoia clientului o cere. 

 

Având în vedere anii petrecuți în industrie, care ai spune că sunt cele mai importante aspecte de PR și comunicare de care ar trebui să țină cont orice entitate?

 

Am ajuns în momentul în care oricine vrea să ajungă la alți oameni cu un mesaj, produs sau serviciu, știe că are nevoie de comunicare. Nu există strategii sau tactici „one size fits all” și nici formule magice, așa că e musai ca orice entitate să își dea timp să construiască – relații, reputație, implicare, influență. 

 

Există o serie de caracteristici sau calități necesare unui om de PR? Dacă da, care sunt acestea?

 

Există această vorbă care mi se pare că descrie perfect omul de PR și disciplina în sine:

„PR is all about common sense, but, unfortunately, common sense is not so common”

Practic, de bun-simț are nevoie omul bun de PR, de nivelul ăla de judecată de care avem nevoie pentru a putea trăi într-un mod decent, rezonabil și sănătos. Și de o gândire critică solidă. 

 

Ne poți împărtăși unele dintre cele mai mari „reușite”, să le spunem, ale acestor ani? Poate proiecte la care s-a muncit foarte mult sau campanii dragi care ți-au rămas în suflet.

 

Nu aș vrea să nominalizez proiecte sau campanii pentru că sigur aș omite unele sau altele. Mai degrabă număr reușitele prin colegii și clienții care ne sunt alături de ani de zile, pentru că, așa cum spuneam, oamenii sunt cei mai importanți.  

 

Ce altceva te pasionează? Cum îți hrănești creativitatea? Cum arată zilele libere, în care te încarci?

 

Muzica (concertele, festivalurile) și cărțile îmi umplu timpul care nu e ocupat de agenție, familie și prieteni. Deseori, o combinație dintre ele. A, și să nu uit de barefoot shoes, un subiect care mă pasionează de câțiva ani.

 

Un mit în PR: „PR-ul nu vinde.”

3 cuvinte care te caracterizează: Încăpățânare, Pasiune, Curiozitate

Artistul preferat: Nina Simone

Un obicei sănătos pe care îl ai: Port exclusiv barefoot shoes 

Note to self: Nu te lua foarte în serios

 

Credit foto: Andrada Pavel @unstudiomic

 

Editor: