Eticheta de business face diferența!

Anca Șerban este consultant în etichetă de business, etichetă în societate, considerând că „Gesturile fine și atenția la detalii vorbesc despre noi mai mult decât orice discurs impecabil.”

Anca a fondat ManierArt, un proiect de consultanță în etichetă dedicat să ajute profesioniștii să își îmbunătățească comunicarea, abilitățile interpersonale și brandul personal.

Ce înseamnă pentru tine eticheta business și care a fost motivul pentru care ai decis să te specializezi în acest domeniu?

Eticheta de business înseamnă un instrument util, un ghid ( de comportament, gesturi, atitudini, protocoale, detalii importante) care îi ajută pe cei care o practică, să folosească un limbaj comun și astfel să-și concentreze atenția pe subiectul întâlnirilor, pe acțiune, negocieri etc.

Specializarea a venit ca o urmare firească a dorinței de a vedea mai mult bun simț și respect printre oameni, cultivarea bunului gust și nostalgia eleganței. Studiul intens mi-a făcut cunoștință cu cele două mari familii ale politeții: eticheta în societate sau social etiquette și eticheta în afaceri sau business etiquette.

Care crezi că sunt cele mai importante aspecte ale etichetei business pe care ar trebui să le avem în vedere la job?

Bazele educației pleacă de la arhicunoscuta regulă de aur a politeții: ”Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!” Asta însemând că este important să luăm în calcul existența celor din jur și evident se aplică și la job, unde, înainte de orice funcție, suntem oameni. Alte elemente esențiale în mediul profesional sunt legate de decență – de la modul în care comunici prin îmbrăcăminte, verbal, prin gesturi; punctualitatea este un element important, asociat de multe ori cu ”a te ține de cuvânt”. Să știi să dai și să primești un telefon; să formulezi corect un email. Respectarea spațiului personal, bârfa și confundarea rolurilor la locul de muncă, reprezintă elemente cheie, bine de luat în calcul. Chiar și elementele de etichetă la masă sunt importante. Deși, masa la locul de muncă este una fără prea mult fast, a ști să comanzi feluri de mâncare care să nu încarce atmosfera la birou, reprezintă o dovadă de bun simț și decență. Ca să nu mai vorbim despre modul în care gestionezi corect o întâlnire cu un client la masă.

Descrie-ne puțin cum decurge un training pe acest subiect și ce pot învăța persoanele care apelează la tine.

Ce îmi propun la fiecare astfel de training este să aduc relaxare și stare bună chiar și când discutăm despre eticheta în afaceri. Așadar, într-o atmosferă plăcută, informația vine atât la nivel teoretic dar și practic. Sunt adepta jocurilor de rol și a exercițiilor practice astfel încât informația să se asimileze prin experiență. Câteva dintre temele atinse sunt legate de gesturi, posturi, eticheta în email, telefon, masa de business, dress code, prezentare, gestionarea primei impresii, cadouri, limbajul trupului.

Care consideri că sunt principalele motive care țin de eticheta business și ar putea face diferența între un interviu reușit și unul eșuat?

În primul rând aș spune documentarea, pregătirea interviului. Mai exact, să te informezi despre compania în care urmează să pășești, cu cine urmează să te întâlnești, tipul poziției pe care vrei s-o accesezi. Această documentare, bine făcută, te ajută să te îmbraci corect, să ajungi la timp, să pregătești discursul pentru ceea ce îți dorești. Un element esențial este adevărul. Să nu pretinzi că ești altcineva decât ești sau ai mai multe cunoștințe decât dispui. Alt truc foarte util este parfumul, mai exact absența lui. Având în vedere că simțul mirosului este foarte sensibil, se fac asocieri foarte ușor. Nu știm niciodată ce amintiri plăcute sau mai puțin plăcute poate trezi parfumul pe care-l purtăm celui care ne intervieviază. Interviul nu e locul potrivit pentru astfel de teste.

Cum ar trebui să ne comportăm la o întâlnire de afaceri?

Pregătirea reprezintă un element de bază. Să ne informăm despre cei cu care urmează să ne întâlnim, despre compania sau produsul pe care îl reprezintă. Locul, ora și chiar și coordonatele geografice ( pentru că eticheta în afaceri călătorește cu noi și se modifică) sunt detalii importante care ne ajută să pregătim temeinic întâlnirea și evident comportamentul.

Spune-ne 3 aspecte care te definesc cel mai bine.

Cele 3 caracteristici care mă definesc sunt creativitatea, comunicarea eficientă ce include ascultarea activă și reală, îmi place să descopăr și să observ oamenii.