„Faptul că suntem relevanți în UE, prin cercetare și inovație în designul contemporan, este cea mai mare motivație!” | Cristina Cantemir, Președinte Art Mirror

„Vatra Verde”, proiectul Asociației Art Mirror din Cluj-Napoca, va reprezenta anul acesta România la Bienala de Design de la Londra, marcând prezența în premieră a țării noastre în cadrul acestui eveniment.

Bienala de Design de la Londra este o expoziție interactivă, muzicală, de design și inovație, unde peste 40 de designeri de top din întreaga lume vor răspunde temei „The Global Game: Remapping Collaborations”, la Somerset House, în perioada 1 – 25 iunie 2023.

Înființat în anul 2016, acest eveniment promovează colaborarea internațională și rolul global al designului, prin expoziții și instalații „care demonstrează ambiția de a crea soluții universale la problemele care ne preocupă pe toți”, conform londondesignbiennale.com

Despre proiectul inovator, semnificația specială a numelui său, dar mai ales despre echipa care a pus bazele sale, ne va spune Cristina Cantemir, inițiatoarea proiectului și Președintele Asociației Art Mirror. De asemenea, designerul ne vorbește despre motivație, visuri și despre impactul benefic pe care îl poate avea conștientizarea importanței relației om-natură.

 

Îmi poți spune povestea instalației de la idee până la produsul final?

 

Proiectul „Vatra Verde” este unul complex, compus din mai multe interacțiuni cu instalația. Un traseu bine definit, care te face să reflectezi și să conștientizezi relația cu natura, impactul pe care-l avem asupra mediului și posibile alternative spre un viitor mai îngăduitor. Inițial, conceptul cuprindea doar materiale reciclate și câteva detalii inspirate din lucrarea lui Brâncuși, „Masa Tăcerii”. La scurt timp după ce echipa „Vatra Verde” s-a mărit, am adăugat elemente noi cum ar fi: vibrațiile plantelor transformate în sunete, mecanisme kinetice care generează curent, materiale innovative precum miceliu, poezie și incluziune pentru persoane cu dizabilități de vedere. 

 

Cum ați ales numele instalației? 

 

Într-o ședință cu echipa în care dezbăteam conceptul lucrării și ce anume vrea să transmită aceasta. Cuvântul „Vatra” nu se poate traduce în alte limbi, face parte din cultura românească și are o semnificație specială. 

 

Cine este echipa din spatele acestui proiect?

 

Fiind un proiect complex, a necesitat implicarea experților din mai multe domenii. Îl avem pe Radu Nicu, care este inginer mecanic și sculptor kinetic; Gabriel Barta – biochimist și cercetător, care dezvoltă tehnologia miceliu; Cristina Maria Pop – vicepreședinte Art Mirror, artist și designer sustenabil; Cătălin Bocîrnea este directorul creativ al proiectului, locuiește la Bruxelles dar pentru acest proiect s-a deplasat la Cluj-Napoca.

Avem un curator dedicat, este vorba de George Ciprian Mihnea, profesor de Design la Universitatea de Arte și Design din Cluj-Napoca. Loana Vultur este designer de interior și architect, Cristian Avram ne ajută pe partea de marketing și comunicare, iar Edi Horvat este arhitect inginer, care dezvoltă dispozitivul plantelor conectat la instalație.

 

Ce v-a motivat să mergeți înainte în acest demers?

 

O motivație incredibilă pentru echipă a fost anvergura evenimentului și posibilitatea de a reprezenta țara în materie de sustenabilitate, inovație și design. Merită menționat faptul că este pentru prima dată când România va avea un pavilion în cadrul acestui eveniment internațional. Câștigarea acestei oportunități are la bază un concept inovativ, bazat pe economie circulară și dezvoltare durabilă. 

În condițiile în care România este pe ultimul loc în Europa la colectare selectivă și valorificare materiale considerate deșeu, faptul că suntem relevanți în UE pe cercetare și inovație în designul contemporan este cea mai mare motivație.

 

Cu cât timp înainte de eveniment încep pregătirile și în ce constă întregul proces până la revenirea în țară?

 

Asociația Art Mirror și echipa „Vatra Verde” lucrează de aproximativ 12 luni la acest proiect. Perioada cea mai intensă fiind cu câteva luni înainte de deschiderea oficială a Bienalei. Noi avem mai multe departamente de producție active în paralel și persoane dedicate fiecărui element. Toată partea mecanică și kinetică a conceput-o și implementat-o Radu Nicu de la Movecento.

A fost nevoie de câteva luni bune să avem un generator și mecanism de stocare a energiei în instalație. Aceasta are aproximativ 500 kg de material reciclat (hârtie, pulbere de piele, rumeguș, zaț de cafea etc.), sub forma unor bile. Peste 5000 de bile au fost create cu studenții de la Universitatea de Arte și Design, alături de elevii de la Liceul de Arte „Romulus Ladea”, din Cluj-Napoca, în urma atelierelor de valorificare a materiale. Pregătirile încep în atelierele din Cluj-Napoca, iar set-up-ul final are loc la Somerset House.

 

Cum vă pot susține cei care doresc să se implice alături de voi?

 

Ne-ar plăcea mult să primim mai mult sprijin și susținere din partea instituțiilor, mai ales în condițiile în care reprezentăm România. Tema din acest an a Bienalei este „Remapping Collaborations” (Recartarea colaborărilor). Ne-am bucura să demonstrăm faptul că și în România colaborările dintre instituții și sectorul cultural există și să vedem deschidere spre dialog.

Cei care doresc să ne susțină și să se implice, o pot face vizitând pavilionul României la Somerset House, în perioada 1-25 iunie, dar ne pot susține și online, cu un share și like la paginii Vatra Verde. Dacă ești un business care apelează la alternative sustenabile, ne poți susține prin donații și sponsorizări.

 

By Diana Turcu, Editor The Woman Magazine

 

Sursă foto: Ioan Pan Photography