Mișcările feministe au dat un elan puternic doamnelor. Dar fascinant este că abia ultimii cinci ani, perioadă aflată sub o dominantă și distrugătoare criză economică, au însemnat o revenire în forță a femeilor. Schimbările care au avut loc în economie la nivel global le-au adus pe reprezentantele sexului frumos în linia întâi, de undeva din spate, de unde jucau rolul femeilor puternice aflate în umbra bărbaților-lideri.
În recesiune, cele mai lovite domenii au fost zonele preponderent ocupate și conduse de bărbați: construcțiile, finanțele, producția. Pe de altă parte, cele mai căutate abilități manageriale în zilele noastre sunt comunicarea, atenția la detalii, socializarea, atribute specific feminine. Așa se explică de ce, din cei peste 8 milioane de șomeri din SUA, în 2010, cei mai mulți erau bărbați. O schimbare totală de perspectivă a avut loc și în China, unde femeile dețin acum peste 40% din afacerile private, iar mașina pe care și-o dorește orice chinezoaică antreprenor este un Ferrari roșu.
Și România se încadrează în acest trend, după cum se poate observa atât la nivel economic, cât și politic. Există femei ministru, secretar de stat, voci puternice în societatea civilă, dar și manageri în bănci, în domeniul petrolului, al IT-ului, zone considerate până în urmă cu câțiva ani specific masculine.
O doză de neîncredere
Totuși, deși ne aflăm în fața unei schimbări de proporții, iar mișcările feministe au pledat mereu pentru egalitate totală între sexe, doamnele nu se pot dezice total de ceea ce sunt. „Femeile sunt mai neîncrezătoare în forțele proprii, autodubitative, autocritice, mai puțin agresive și dominante (statistic vorbind), ceea ce intră în contradicție cu modelul masculin de leadership – extensiv agreat, care presupune siguranța de sine în contextul social, o stimă de sine ridicată, carismă“, explică Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting, referindu-se la studiul realizat anul trecut de HART cu instrumente de evaluare de vârf de la HOGAN Assessment.
Analiza, desfășurată pe un eșantion de 380 de manageri din companii multinaționale din diverse industrii, despre diferențele semnificative de conducere între liderii femei și liderii bărbați, a relevat că doamnele și domnii au stiluri diferite de management. „Putem explica, în baza studiului realizat, diferențele din punct de vedere al personalității. Cine suntem, comportamentele și valorile noastre determină însă maniera în care conducem. Reputatul psiholog american și specialist în studiul leadershipului de peste 30 de ani, prof. Robert Hogan, spunea că «leadershipul este abilitatea de a forma și menține echipe înalt performante». Personalitatea noastră afectează pozitiv sau frânează această abilitate“, spune Mădălina Bălan.
Tocmai pentru că femeile sunt așa cum sunt, luna martie le este dedicată în multe țări din lume, iar ziua de 8 martie este deopotrivă Ziua Internațională a Femeii și Ziua Internațională a Mamei.
Sheryl Sandberg, COO al Facebook, spunea într-un discurs la TED că doamnele ar trebui să ia mai des cuvântul, să urce pe scenă de fiecare dată când au o idee, nu doar dacă li se pune microfonul în mână. Chiar dacă puterea, forța nu sunt caracteristici ale feminității, doamnele ar trebui să își impună punctul de vedere cu încredere, deoarece acum este momentul lor, când societatea postindustrială le-a redescoperit nu doar ca mame, ci și ca lideri.
Femeile-lideri și bărbații-lideri, diferențe și asemănări
Femeile-lideri apar (nu numai în România) mai neliniștite, mai puțin sigure pe forțele proprii, mai anxioase (își fac mai multe griji) decât bărbații-lideri. Sunt mai temperamentale, mai pretențioase cu sine și cu ceilalți, mai greu de mulțumit, autocritice. Acest aspect are însă și implicații pozitive: sunt mai deschise la feedback constructiv, mai dornice să pună în aplicare sugestiile de dezvoltare.
Femeile-lideri au scoruri mai mari la dimensiunea „tradiție“, ceea ce înseamnă principii etice foarte puternice, respect pentru autoritate, dar și preferința pentru conservatorism, pentru roluri jucate într-o manieră tradițională, valorizarea echilibrului între viața personală, de familie și carieră.
Bărbații au un stil de conducere mai agresiv, dominant, sunt încrezători în forțele proprii, în timp ce femeile sunt mai dornice de colaborare, mai deschise către acomodare și opiniile altora atunci când conduc.
Bărbații se concentrează mai mult pe vederea din avion, pe aspecte strategice, în timp ce femeile au o extraordinar de bună abilitate de a implementa strategia.
Din punctul de vedere al valorilor, se remarcă iarăși câteva diferențe: femeile sunt mai altruiste, se concentrează pe a face bine, pe a genera și implementa proiecte cu caracter social. Bărbații sunt mai motivați de aspecte ce țin de profit, costuri, aspecte economice în general. În condiții de stres și presiune, femeile tind mai mult să se retragă din contextul social și să fie mai precaute în ceea ce privește luarea unor decizii, pe când bărbații reacționează cu aroganță și mai multă agresivitate în aceste momente, putând intimida echipele din subordine.
Și femeile, și bărbații lideri din România se pliază pe profilul managerului de succes pe plan internațional (studiu global realizat longitudinal de HOGAN Assessment Systems), au interese de statut în egală măsură ridicate și doresc să producă un impact, o diferență în mediul în care lucrează.
Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting
Surse foto: cariereonline.ro , wall-street.ro, perfecte.ro