Fenomenul fake news. Ce este și cum poți diferenția știrea reală de cea falsă

Odată cu dezvoltarea mediilor online, de la apariția Internetului, a devenit mult mai ușor pentru oricine să se exprime liber, oricând, oricum și chiar să fie live cu un simplu telefon mobil. Dincolo de instituțiile de presă, fiecare cu politicile editoriale proprii și cu diversele cadre după care judecă dacă un eveniment se transformă sau nu în știre, au apărut mai multe site-uri care deși se prezintă ca produse media, sunt de o calitate și o credibilitate îndoielnică.  

Fenomenul știrilor false a luat amploare și în prezent este discutat și dezbătut la nivel internațional, fiind o reală amenințare din mai multe puncte de vedere. Cercetările au demonstrat că majoritatea oamenilor nu știu să distingă foarte bine între o știre adevărată, documentată și o știre care prezintă fapte false, sau evenimente scoase din context, prezentate într-un unghi care generează o imagine total falsă a realității.

OBDL9B0

Problema fake news a devenit mult mai discutată în spațiul public (românesc, dar și internațional) după victoria lui Donald Trump la alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii. Multe voci au susținut faptul că site-urile de știri false au influențat decizia electoratului.

De asemenea, s-a vehiculat și ulterior confirmat chiar de președintele în funcție al SUA că rețelele sociale și propagarea mesajelor prin ele au făcut ca el să câștige alegerile, într-un interviu acordat publicației Financial Times.

Presa a devenit uneori una dintre cele mai la îndemână mașinării de dezinformare, intoxicare informațională și propagandă, prin care mase mari de oameni pot fi manipulați. Rețelele de social media joacă și ele un rol important, deoarece prin ele materialele de factură falsă se propagă, fiind distribuite și redistribuite de public, luate ad literam și neverificate, creând deseori sentimente de panică și revoltă.

Mediul online nu este, până la momentul actual, controlat de nicio instituție precum cel al televiziunii care trebuie să țină cont de reglementările Consiliului Național al Audiovizualului, așadar derapajele sunt cu atât mai ușor de întreprins.

Pentru a stabili cum diferențiem un site de știri reale de unul ce prezintă materiale de presă false am realizat pentru voi câteva criterii care să vă ajute să navigați cu încredere:

  • site-ul de știri false nu are o redacție prezentată în descrierea sa și nu are un semnatar asumat (un redactor, editor șamd.) al articolelor prezentate; orice instituție media care se bucură de credibilitate, pornind de la cele internaționale precum CNN și BBC, până la cele românești precum TVR și PROTV au fost reprezentate întotdeauna de către o redacție, de o echipă care își asumă articolele și emisiunile, le semnează și le prezintă într-un mod cât mai transparent publicului larg; faptul că un site care promite materiale de presă veridice nu are o echipă redacțională publică și un semnar al articolelor care să aibă în mod ideal publicată și o scurtă biografie este un criteriu în denumirea lui ca site de știri false;
  • site-ul de știri false nu are o adresă de contact transparent anunțată și o persoană de contact, utile și chiar necesare pentru un eventual drept la replică;
  • site-ul de știri false nu publică detalii referitoare la sursele articolelor, nici nu oferă date despre sursele fotografiilor pe care le folosește; în mod normal, fotografiile pot proveni fie de la un fotoreporter al redacției, fie de la o agenție foto, iar provenieța lor trebuie precizată;
  • site-ul de știri false nu are menționat un sediu redacțional, deci, nu oferă niciun detaliu despre persoanele fizice sau juridice care se află în spate.

Într-un raport realizat de Active Watch pe tema libertății presei din România, se arată că ,,fenomenul știrilor false a contaminat și spațiul media din țară. Alegerile locale și parlamentare, precum și masivele proteste din ianuarie‑februarie 2017 au oferit „prilejul” unor dezinformări și manipulări de amploare, propagate atât de media mainstream, cât și de diverse site‑uri”. Așadar, de fiecare dată când citiți un articol online sau când accesați diverse site-uri verificați de două ori dacă puteți avea sau nu încredere în cele prezentate.

Sursă foto: www.freepik.com