Mihaela Sfat este fondatoarea Macle Concept, un atelier din Cluj-Napoca unde lumânările sunt create manual și unde se oferă „atenția cuvenită fiecărei lumânări în parte”. Cu o experiență de 14 ani în domeniul IT, mereu și-a dorit să își lase latura creativă să iasă la lumină, iar momentul perfect a venit o dată cu nașterea fetiței sale, știind că va petrece un timp acasă având grijă de cea mică.
Se descrie ca fiind partea dreaptă a creierului Macle Concept, dar totodată spune că toți anii petrecuți în domeniul IT au ajutat-o să aibă o perspectivă pragmatică asupra businessului.
Am stat de vorbă astăzi cu Mihalea despre parcusul ei profesional și diferențele pe care ea le resimte între cele două domenii din viața sa profesională, despre greutățile intâmpinate în antreprenoriat, dar și despre partea creativă a universului Macle Concept.
Mihaela, te definești ca sufletul și partea dreaptă a creierului Macle Concept. De ce?
Așa este. Macle Concept a pornit din pasiune pură și o mare parte din emoția și entuziasmul meu sunt aici.
Se spune că oamenii au una din părțile creierului ca fiind dominantă. Și că cei care au partea stângă dominantă sunt oameni cu un simț analitic și metodic mai dezvoltat, pe când cei care au partea dreaptă dominantă, sunt oameni cu un simț creativ și artistic mai dezvoltat. Așadar, eu sunt partea dreapta a creierului Macle Concept și soțul meu e partea stângă.
Povestește-ne despre parcursul tău profesional până în acest moment. Cum a venit decizia de a crea Macle Concept?
Am început să lucrez în domeniul IT imediat după terminarea anului doi de facultate, asta se întâmpla în 2007 și în toți acești ani care au trecut, nu mi-am imaginat niciodată și nici nu mi-am dorit să fac altceva. Îmi place tot ce implică dezvoltarea de produse software.
Acum câțiva ani însă am devenit tot mai preocupată de aspecte ce țin de designul aplicațiilor software, usability și user experience. Defect profesional să folosesc termenii în engleză. Cu alte cuvinte, am început să învăț ce înseamnă un design bun pentru o aplicație software și ce o face ușor de folosit de către utilizatorul final. Însă nu am avut convingerea că îmi doresc să revin la stadiul de novice, să mă dedic întru totul acestei ramuri și să renunț oarecum la ceea ce știam eu să fac cel mai bine și anume, testare software.
Așa că, timpul a trecut, am primit vestea că vom avea un nou membru în familia noastră (asta se întâmpla în 2019) și atunci m-am gândit că poate cei doi ani petrecuți în jurul casei având grijă de cea mică, ar putea fi un bun moment să îmi las latura creativă să iasă la lumină. Și așa s-a născut Macle Concept.
Lucrezi de 14 ani în IT și totuși ai decis să îți deschizi un business într-un domeniu total diferit. Cum se simt diferențele între IT și acest domeniul creativ? Dar între postura de angajat și cea de antreprenor?
Nici nu știu dacă ar fi fair să le comparăm, momentan le văd ca pe două domenii diametral opuse, fiecare cu plusuri și minusuri. Obișnuiesc să spun că pentru jobul meu din IT îmi muncește creierul, iar pentru Macle Concept îmi muncesc mâinile. Cred totuși că experiența și cunoștințele acumulate în toți acești ani lucrând în domeniul IT m-au ajutat să am o abordare destul de pragmatică în ceea ce privește Macle Concept.
„Angajat vs. antreprenor” este un subiect care poate fi dezbătut destul de intens. Ca angajat ai o oarecare siguranță a zilei de mâine, este cineva mai sus decât tine care are grijă ca lucrurile să funcționeze ca să îți poți încasa salariul lunar. În schimb ca antreprenor, toate acestea cad în sarcina ta, ceea ce poate fi destul de copleșitor. Pot să spun că îmi place postura de angajat pentru siguranță și postura de antreprenor pentru flexibilitate.
Care au fost cele mai grele momente, din perspectiva antreprenorului, de când Macle Concept a luat naștere?
De departe cel mai greu mi se pare exercițiul răbdării. În toată această perioadă de când Macle Concept a luat naștere, răbdarea mi-a fost pusă la grea încercare de nenumărate ori. Perioada dedicată testelor poate fi foarte solicitantă atât fizic cât mai ales emoțional, investești timp și materiale și dacă rezultatele favorabile în urma testelor întârzie să apară, se adună multă frustrare, deznădejde, sentimentul că vrei să renunți, sentimentul că ești un impostor pe o piață plină de specialiști. Și atunci e momentul cheie când trebuie să îți aduci aminte că e nevoie de multă răbdare și perseverență, căci even Rome wasn’t built in a day.
Pe site-ul Macle Concept găsim informația conform căreia numele brandului este creat prin asocierea inițialelor prenumelor voastre. Cine sunteți voi și cum ați ajuns la acest nume?
Ce întrebare drăguță. Noi suntem Mihaela, Andrei și fiica noastră Crista (MAC) iar eu și soțul meu mai avem câte un prenume, Liana respectiv Erno (there you go, MACLE). Am știut de la bun început că nu vrem ca brandul nostru să conțină cuvântul „lumânări” sau „candles” și atunci am pornit în căutarea unui nume care să ne reprezinte pe noi.
Decizia finală să folosim Macle ca nume pentru brandul nostru a venit când am descoperit în mediul online că „macle” e de fapt un termen folosit în cristalografie, reprezentând diamante dure rezultate din unirea a două formațiuni gemene. Totodată se spune că diamantele „macle” favorizează unirea cu ființele iubite, cresc sentimentul de solidaritate și fac relațiile să fie mai complexe și mai bogate. Pam-pam.
Lumânările brandului sunt create manual, recipientele sunt prietenoase cu mediul, iar ceara folosită este 100% naturală. Toate aceste aspecte conduc la costuri mai mari și implicit la un preț mai mare al produsului final. Care sunt motivele pentru care ați decis ca Macle Concept să fie un astfel de brand? Ați avut temeri cu privire la aceste decizii?
Așa este, costul producerii lumânărilor noastre nu este deloc unul de neglijat, iar atunci când ești un brand atât de mic, care creează întreg produsul in-house, e foarte greu să te compari ca și prețuri de vânzare cu marii retaileri. Gândul cu care noi am plecat la drum a fost „cât mai puține compromisuri” în special ce ține de calitatea materialele pe care le folosim. Considerăm că producem niște lumânări pe care noi înșine ne dorim să le avem în casă, care se mulează pe filozofia noastră de viață, fiind create cu grijă pentru om și natură.
Teamă nu ne-a fost, am știut de la bun început că ne adresăm unui anumit segment de cumpărători care înțeleg filozofia noastră și se ghidează la rândul lor după valori similare.
Cum alegeți aromele lumânărilor? De unde vine inspirația?
Recunosc că alegerea aromelor e un proces destul de subiectiv și că de multe ori aleg acele arome care știu că mi-ar plăcea mie. Apoi încerc să caut și alte arome, combinații interesante care îmi imaginez că le-ar plăcea oamenilor. Și nu în ultimul rând, ascult cererile cunoscuților.
„You are worth melting for”, „Cold air, bright stars”, „At home among the trees”, „Woman, bring me my cuban cigar” sunt doar câteva dintre denumirile lumânărilor. Cum alegeți numele? Consideri că aceste denumiri influențează vânzările, vorbind de prima achiziție a unei lumânări?
Alegerea numelor e un adevărat proces creativ pentru mine. Pornesc de la aromele aflate în compoziția parfumantului și îmi imaginez o poveste legată de aceste arome. Povestea are de cele mai multe ori personaje, o mică acțiune, câteva cadre care să mă ducă cu gândul la acele arome, iar când povestea e gata, de obicei găsesc destul de repede și numele potrivit poveștii respective. Mici frânturi din aceste povești imaginate de mine se găsesc și pe site sub numele fiecărei lumânări.
Pe blogul Macle Concept se regăsesc câteva materiale sub denumirea de „Stare de bine de acasă cu – ”. Tu cum îți construiești starea ta de bine acasă?
Îmi place să observ oameni, emoții, trăiri. Îmi place să stau cu ochii pe oameni, să văd ce îi bucură, ce îi face să tresalte de emoție, ce le aduce licărire în privire și cred că această bucurie de a trăi începe de acasă. Ceea ce se transformă încet în starea de bine de acasă. Pentru că acasă ești de obicei „the real you”, să zic așa. Ești dezbrăcat de sarcinile sociale, ești mai relaxat. Starea de bine începe cu relația pe care o ai cu tine, de grija pe care ți-o porti, fizic și spiritual, începe cu omul cu care alegi să împarți spațiul și viața, continuă cu obiceiurile mici pe care le ai.
Pentru mine starea de bine de acasă înseamnă armonie, râsete, voie bună, o masă delicioasă în familie, înseamnă o carte bună, o cafea băută pe îndelete, înseamnă un living scăldat în lumina soarelui, un pandișpan proaspăt scos din cuptor, o vază cu flori. Starea de bine de acasă înseamnă îmbrățisări, muzică bună și o adiere de lumânare parfumată.
Pe pagina de Instagram @macleconcept există o serie de postări „behind the scenes” legate de partea de business, dar și o serie de postări personale despre tine. De ce alegi să faci și astfel de postări și cum consideri tu că ajută acestea businessul?
Recunosc că am oscilat destul de mult până am luat decizia să încep să postez și lucruri mai personale, nu doar poze cu produsele noastre. Decizia a venit în momentul în care am realizat că oamenii caută oameni, că oamenii vor să facă afaceri cu oameni, nu cu branduri și nici cu logo-uri. Cred că oamenilor le place să descopere povești, să cunoască omul din spatele unui brand, să înțeleagă ce îl motivează și cum gândește, să descopere o similitudine, niște valori comune. Și asta încerc să fac. Să le arăt oamenilor că în spatele Macle Concept sunt tot oameni, sunt tot niște iubitori de lumânări parfumate ca și ei.
Lumânarea preferată din colecția Macle Concept: Mi-e greu să aleg una pentru că îmi plac toate. Însă dacă ar fi sa aleg una cred ca ar fi „Oh my God, I’m Ginger”.
Personalitatea ta descrisă prin trei arome: Vanilie, piper și lavandă. Sweet but spicy, with a sense of calm.
Ce faci când ai timp liber? – Timp cu familia, gătesc (ador pandișpanurile și tartele cu fructe), citesc.
Un sfat, în urma experienței tale, pentru un antreprenor la început de drum: Răbdare și consecvență.
O zi din viața ta începe cu: O cafea și cu gândul că va fi o zi bună.
–
Editor: