Pentru Mileniali, cunoscuți și sub numele de Generația Y, majoritatea demografilor și cercetătorilor folosesc perioada cuprinsă între începutul anilor 1980 și mijlocul anilor 1990, pentru stabilirea perioadei în care membrii acestei generații s-au născut.
Autorii William Strauss și Neil Howe au inventat termenul în anul 1987, iar mass-media a identificat legătura lor potențială cu noul mileniu. Milenialii sunt denumiți și „Echo Boomers”, datorită creșterii semnificative a natalității în anii 1980 și 1990, dar și pentru că sunt, în general, copiii Generației Baby Boomers.
Un alt termen este cel folosit de cei de la Newsweek, când numesc Generația Y ca „Generația 9/11”, referindu-se la tinerii, care aveau vârste cuprinse între 10 și 20 de ani, în timpul actelor teroriste din 11 septembrie 2001. Pentru membrii acestei generații, numiți și „ Nativi digitali”, specifică este folosirea site-urilor de socializare, pentru a crea un sentiment diferit de apartenență, însă caracteristicile lor variază în funcție de regiune, de condițiile sociale, dar și economice.
Generația este, în general, marcată de utilizarea sporită a mediilor și tehnologiilor digitale, atribuindu-i-se mai multe trăsături de bază: specială, realizată, de încredere, tolerantă, orientată spre echipă și cu un simț al dreptății, dar și al narcisismului, comparativ cu generațiile anterioare.
Greu de mulțumit, când vine vorba de angajatori
Perspectivele economice ale Milenialilor au scăzut din cauza recesiunii, de la sfârșitul anilor 2000. Mai multe guverne au instituit programe majore, de ocupare a forței de muncă, din cauza ratei dramatic crescute a șomajului, în rândul tinerilor, atât din Europa (56% în Spania, 44% în Italia și 19,1% în Marea Britanie), cât și din S.U.A (unde a atins un nivel record de 19,1%, în iulie 2010).
Milenialii reprezintă generația cu cel mai mare acces la studiile superioare, dar și cea mai diversificată, din punct de vedere cultural, dintre toate generațiile, fiind considerată greu de mulțumit, atunci când vine vorba de angajatori. Pentru a aborda aceste noi provocări, multe firme mari studiază modelele sociale și comportamentale, în încercarea de a elabora programe, care diminuează înstrăinarea între generații și sporesc relațiile între angajații mai în vârstă și Mileniali.
Generația „Peter Pan”
Sociologul american Kathleen Shaputis a numit Milenialii ca generația „Boomerang” sau generația „Peter Pan”, din cauza tendinței de a întârzia anumite „ritualuri” de trecere la maturitate, etichete ce fac referire la cei care locuiesc cu părinții, pentru perioade mai lungi decât generațiile anterioare.
O altă caracteristică definitorie pentru Mileniali este rata mai mică a căsătoriei, comparativ cu generațiile anterioare, datele estimând că, până la vârsta de 40 de ani, 30,7% dintre femeile și bărbații Generației Y decid să nu se căsătorească. Studiile arată și faptul că mai mult de jumătate dintre cei chestionați nu își doresc copii.
Religie și corectitudine politică
Religia nu ocupă un loc important pentru o parte semnificativă a Generatiei Y. Datele arată că, în S.U.A., Milenialii sunt cel mai puțin religioși: 29% dintre americanii născuți între 1983 și 1994 nu sunt religioși, spre deosebire de 21% născuți între 1963 și 1981, 15% născuți între 1948 și 1962 și doar 7% născuți înainte de 1948.
Un studiu din anul 2005, care a analizat 1.385 de persoane, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, a constatat că 23% dintre cei studiați nu s-au identificat cu nicio religie. Peste jumătate din Milenialii chestionați în Marea Britanie, în anul 2013, au declarat că nu au „nicio religie și nu au participat la niciun loc de închinare”. Sondajul a constatat că 41% consideră că religia a fost „cauza răului în lume”.
Din punct de vedere politic, sondajele arată că Milenialii din Regatul Unit susțin politica social-liberală, își dau acordul pentru căsătoriile între persoane de același sex și militează împotriva testelor pe animale, în scopuri medicale. În Regatul Unit, majoritatea Milenialilor s-au opus retragerii britanice din Uniunea Europeană.
De la voluntariat la „ Trophy Kids ”
Jurnalul de Afaceri și Psihologie confirmă o participare sporită la Corpul Păcii și la AmeriCorps a Milenialilor, activitatea voluntară în perioada 2007-2008 prezentând un mare accent pe altruism în educația acestora. În 2008, autorul Ron Alsop i-a numit „Trophy Kids”, un termen care reflectă o tendință competitivă, dar și participarea activă pentru recompensă.
Majoritatea cercetărilor concluzionează că Milenialii diferă față de predecesorii lor și pot fi caracterizați prin dorința de a realiza un echilibru între viața profesională, cea de familie și conștiința lor socială, rezonând cu loialitatea, etica și cariera constantă. În comparație cu Generația X, care se concentrează pe avansarea individuală, Milenialii pun accentul pe crearea lucrurilor semnificative, preferând feedback imediat, orientat spre echipă.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de 12 ani și autorul cărții „ Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Surse foto: seismic.com, everplans.com, theodysseyonline.com, meboxmedia.us, skywatersearch.com, pmq.com, parade.com