Genoveva Turcu este Business Developer, fiind implicată atât în mediul de business de la noi din țară, cât și cel din Middle East.
De-a lungul timpului a învățat să nu se implice decât în acele proiecte care îi ating sufletul și să aibă visuri mărețe, dar niciodată să nu neglijeze munca.
Ne-a vorbit despre antreprenoriat și cum se conturează acesta în România și Middle East și despre rolurile sale în cele două comunități. A accentuat importanța de a oferi înapoi și cum și-a conturat succesul în jurul acestui crez. Mai multe despre Genoveva, în interviul următor.
Am putea spune că Emiratele Arabe au devenit a doua ta casă. În ce proiecte ești implicată acum acolo?
Home is where your heart is! Și a mea va rămâne mereu în România. Sunt mândră că aparțin acestor locuri și ceea ce fac în Middle East este legat de acest lucru: duc înspre tărâmuri îndepărtate valorile și potențialul nostru.
Sunt implicată în Romanian Business Council, atât la nivel federal în calitate de VP, cât și la nivelul Emiratului Dubai în calitate de Chairperson. Obiectivul nostru este de a asigura un mediu curat, eficient și profesionist al schimburilor bilaterale dintre cele două zone. Alături de asta sunt implicată și în EWA (European Women Association) în calitate de Regional Leader Middle East. Implicarea femeilor în tot ecosistemul de business este remarcabilă, cu mândrie spun că avem o comunitate europeană de femei cu rezultate excepționale în zonă.
Cum se leagă aceste proiecte de România și de mediul antreprenorial de aici?
În primul rând, acum începem să le legăm noi, în sensul în care există suport, atât la nivel guvernamental, cât și un dialog stabilizat, după foarte mult timp, al mediului de afaceri. Sunt încrezătoare în viitorul colaborării celor două zone și, în timp, veți descoperi niște proiecte de amploare, materializate cu succes.
Cred că cel mai simplu pentru un antreprenor este să pună mâna pe telefon sau pe orice altă sursă de informare și să vadă care sunt posibilitățile lui, azi, de a intra într-o piață care va deveni global trade hub în următorii doi ani. Orice afacere de mediu are adresabilitate în zonă sau orice idee, bussines ce ține de sustenabilitate și inovație.
Resurse sunt, doar frica și confortul ne încurcă.
Middle East a cunoscut o evoluție uimitoare în ultimele decenii, devenind atât atracție turistică, cât și un mediu propice pentru antreprenorii care doresc să se extindă spre piețe noi. Care sunt, din punctul tău de vedere, avantajele acestei piețe? Care sunt oportunitățile pentru business-urile autohtone?
În primul rând, aș preciza un singur lucru relevant: toate invențiile lor din ultimii ani au fost făcute în direcția pregătirii a ceea ce se întâmpla azi. Drept urmare acest trade hub, un ecosistem 360 de grade, este la maturitate și are nevoie să atragă companii care să-l potențeze. În al doilea rând, politica lor de dezvoltare are o linie clară de a inversa proporția 5% și 95% avută până acum pe partea de producție: 95% din producție era importată și 5% era autohtonă, iar targetul lor este ca această balanță să fie inversată. Deja le-am văzut viteza și modul de lucru, deci va fi doar o chestiune de timp până acest lucru va fi îndeplinit.
Ai fost numită recent lider regional EWA (The European Women’s Association). Cum ai primit vestea? Ce presupune acest rol, în mod concret?
Muncă. Nu sunt eu prea mult axată pe titluri, am privit mai mult această oportunitate ca o variantă prin care pot ajuta mai mult dialogul și schimbul de expertize ale femeilor din zona Middle East și Europa. Sunt pasionată de evoluție și cred că doar dialogul și aceste diferențe echilibrate pot duce la o formă evoluată a noastră, ca întreg. Avem multe de învățat sau de reînvățat de la ele, dar avem și multe de oferit. Îmi place dialogul la care particip, suntem două forțe imense și provocatoare.
Există teama că în anumite zone preponderent arabe, femeile nu prea au loc în poziții de conducere sau la masa deciziilor. Cum stau lucrurile în prezent în Emiratele Arabe? Cum ești tu percepută, din acest punct de vedere?
Ai fi surprinsă să afli că există anumite zone arabe, UAE preponderent, în care femeile din bord depășesc procentul celor din Europa. Împreuna cu Yulia și Uniunea Europeană participăm la diferite proiecte în care constatăm cu bucurie aceste realități.
Un plan, o decizie simplă și o implantare rapidă a proiectelor este diferențiatorul zonei. Emiratele reușesc să vadă valoarea oamenilor înainte de diferențierea lor.
Mă simt confortabilă, asta poate și datorită experienței mele de peste 7 ani în zonă. Există anumite zone din Middle East în care acest proces de adopție a femeilor în mediile de business este incipient, dar cum în România ne comportăm ca românii, așa și aici este normal să ai respect pentru tempourile zonei și să le respecți regulile.
Revenind pe meleagurile noastre, mai ești implicată în vreun business aici?
Da, am compania Rewire – Interior Design. Este ceea ce m-a format, iar la nivelul acestei companii sunt implicată pe partea de Expansion și Future Innovation. Chiar în această perioadă pregătim lansarea pe piață a unui concept nou, matur în US, Biophilic Design, alături de Nuria Muriz Arce – Europa, Lika Nedelcu, Mihaela Dosei, Daniel Popescu – România și Robert Tucson – Dubai. Am fost invitați să participăm la construcția unui dialog între Emirate și România în ceea ce privește Biophilic Design. În Emirate vorbesc mult despre concepte precum Creative Economy și Circular Economy, aspecte ce țin de 5.0 Revolution, dar în România le luăm gradual. De asemenea, sprijin activ companiile românești care doresc scalarea în Middle East.
Ai avut vreodată teama că nu ești la locul potrivit? Simți vreodată nostalgia vremurilor trecute?
Mulțumesc lui Dumnezeu că am ajuns la maturitatea la care sunt bine eu cu mine și mă regăsesc în fiecare secundă, nu mă pierd. Atâta timp cât sunt prezentă în viața mea, mă simt bine oriunde, oricând și cu oricine. Într-adevăr sunt foarte selectivă cu felul în care îmi petrec timpul și cu oamenii de care mă înconjor. „Mă grijesc mult” – vorba ardeleanului.
Cum ai descrie, prin comparație, mediul antreprenorial din Dubai cu cel de la noi din țară? Ce ai învățat despre business, odată cu capitolul ”Middle East”?
Fiecare zonă are valorile ei, dar văd cumva Middle East – 5.0 Industrial Revolution (post AI), iar România – 3.0 (înainte de digitalizare), cu pași înceți, dar siguri către 4.0 (digitalizare și integrare de sisteme). Lecția cea mai importantă pe care am învățat-o este ”Dream big” și orice e posibil dacă muncești.
Mai devreme sau mai târziu sufletul curat și munca vor da rezultate.
Cum definești azi succesul? S-a schimbat de-a lungul timpului această definiție? Dar odată cu plecarea ta în Emirate, ai adăugat sau ai renunțat la termeni asociați succesului?
Succesul azi pentru mine ține de ceea ce pot da înapoi umanității, asta am învățat în Emirate. Sună grandios, dar mă refer la copiii mei, comunitatea mea, la tine, la cititorii The Woman… este de ajuns. Aș vrea să-și reamintească fiecare credința, creativitatea, puterea de a fi el, grija față de cel de lângă tine și de planeta asta amărâtă care ne ține pe toți, să ne gândim că după noi vor mai veni generații întregi care depind de toate acțiunile noastre prezente.
Comunitățile sunt alcătuite din noi, mulți, mulți indivizi, de aceea biosemnătura noastră este cea care dă tonul ecosistemului. Mi-ar plăcea măcar să o conștientizăm, să știm exact cine suntem ca amprentă, să ne amintim că suntem peste 8 miliarde de amprente diferite.
Așa că, tu cine ești?
Cum ai descrie relația cu copiii tăi? Cât timp reușești să petreci cu ei? Ce îți dorești să le lași moștenire?
Am spus-o mereu, am fost binecuvântată cu niște suflețele de la care învăț zilnic. Îi ador și sunt mereu un exemplu de curățenie, valoare și humbleness.
Ca timp, am ales calitatea, cantitatea clar nu e pe masă. Sunt genul de mamă plecată mereu, dar cumva am reușit să fim suflet cu suflet și chiar dacă nu ne vedem cu zilele, parcă n-am plecat niciodată.
Ceea ce am muncit, educațional vorbind, toți acești ani în ceea ce-i privește a fost să fie EI, indiferent de ceea ce înseamnă asta, să nu aibă frică de nimic, să nu-l uite pe Dumnezeu, mereu să aibă la ei o oglindă în care să se uite zilnic și să fie mulțumiți de ceea ce văd, ca suflet.
3 cuvinte care te caracterizează: suflet, cappuccino, bucurie
Cu ce fel de oameni te înconjori? – Cei pe care îi simt în inimă, exclusiv
Primul lucru pe care îl faci dimineața: rugăciune și apoi infinite cafele
Desertul preferat: tropeziana
Cartea de pe noptieră: Pasiunea mea sunt cărțile, iar acum recitesc: ”Creative Economy” – Vinnie de Oliveira
Interviul a fost publicat în Ediția Print The Woman 2023, care poate fi comandată aici.
Credit foto: Adriana Beltechi
–
Editori: Crina Ciocian și Mara Rusu