Georgiana Ghiciuc a călătorit printr-o varietate de domenii în lumea antreprenoriatului, îndrăznind să-și exploreze pasiunile și să le transforme în realitate. Pornind de la construirea conceptelor creative pentru organizații internaționale în calitate de profesionist în marketing digital și employer branding pentru firmele din zona tech, până la crearea propriei sale linii de pantofi cu toc statement, Georgiana și-a conturat un traseu caracterizat prin determinare, profesionalism și inovație.
Pasiunea ei pentru pantofii cu toc a fost o chemare puternică, îndrumând-o către fondarea MAD Shoes: „Dacă te gândești de multe ori la un lucru, înseamnă că e o chemare acolo. Urmeaz-o și nu te lăsa descurajat”. MAD Shoes devine o expresie a creativității și a îndrăznelii, aducând la viață conceptul de ”bijuterii sau artă pe pantof”. Este un brand ce aduce în prim-plan arta și măiestria artiștilor români, îmbinând în mod inedit materiale precum satinul, porțelanul și sticla în designul pantofilor.
În interviul acordat, Georgiana împărtășește cu noi nu doar povestea MAD Shoes, ci și provocările și bucuriile ce stau la baza unei călătorii antreprenoriale pline de pasiune și determinare.
Călătoria ta în lumea antreprenoriatului a început în 2012, când ai pus bazele unei tipografii. Cum au fost pentru tine primii ani în antreprenoriat? Care au fost cele mai valoroase lecții, pe care le-ai luat cu tine și de care ții cont și astăzi?
Antreprenoriatul nu este pentru oricine. Presupune o stare de risc și de incertitudine permanente, cu care trebuie să te obișnuiești constant. Mi-a luat ani buni să înțeleg că, dacă am semnat acum un contract de 2 ani pentru un proiect (ceea ce, oricum, în marketing, e foarte rar), există întotdeauna posibilitatea ca ceva subit să îl oprească (mult) înainte de termen.
În același timp, la nivel de lucruri pe care le poți face, the sky is the limit. Poți face pantofi, tipografie, training, și campanii de marketing de recrutare, având alături de tine o echipă de oameni bine pregătiți și o strategie solidă. Și mult curaj, desigur (ca să nu spun nebunie).
A urmat apoi o agenție de marketing digital, oferind consultanță, atât la nivel național, cât și internațional. Cum ai decis să pui bazele Beaglecat?
Abia terminasem doctoratul la Universitatea din Iași, dar încă mai predam acolo, ceea ce îmi plăcea și îmi place, până în ziua de azi, la nebunie. Mi-am dat seama însă, că, deși lumea unui business întemeiat de mine e mult mai volatilă, pot acționa după regulile mele. Și m-am întrebat, la îndemnul soțului meu (care e, până în ziua de azi, fanul meu numărul 1 și mentorul meu cel mai important), ce știu eu să fac cel mai bine. Am zis că vorbesc engleza la nivel bilingv și pot să și scriu relativ ușor. Așa că am început să scriu articole în engleză, pentru un prim client – un startup tehnic – venit dintr-o recomandare.
De-abia se năștea disciplina numită “content marketing” în lume. Am învățat și eu odată cu autorii americani și am aplicat principiile aferente, mai întâi pe propria tipografie online și mai apoi pe articolele de blog pentru clienții externi. După mine a venit Marina în echipă, pe urmă Cristina, apoi am deschis și roluri de developer și designer. And the rest is history.
În 2023 ai fondat MAD Shoes, un brand care realizează ediții limitate de pantofi cu toc statement. Povestea pasiunii tale pentru pantofii cu toc a început încă din copilărie, odată cu amintirea mamei tale care purta tocuri Guban. Când ți-ai dat seama că dorești să aduci la viață un vis din copilărie din aria modei și a artei, chiar dacă se deosebea mult față de activitățile tale profesionale de până atunci?
Am avut un soi de criză existențială acum un an, când pur și simplu m-am întrebat de ce fac ceea ce fac. Am tatonat terenul în postura de angajat, m-am orientat spre diverse colaborări care nu au mers prea bine. în final, când Ilie m-a întrebat ce-aș face dacă ar fi să urmez pasiunea mea cea mai puternică, răspunsul a fost clar: pantofi.
Desigur, pe vremea aceea locuiam încă în Berlin. Nu-mi imaginam că aș putea lucra cu artizanii germani și, de altfel, nici nu știam precis cum se începe o afacere cu pantofi. Am avut, însă, marele noroc de a o găsi pe Sibi Stanciu, de la Traces of Heels din București, care face niște pantofi minunați și pentru brandul ei și pentru alte branduri.
În Sibi mi-am găsit cel mai important aliat. Cu ea am lucrat împreună la ”acel pantof stiletto” – cu mai multe prototipuri, desigur și cu ea lucrez până în ziua de azi la tot felul de culori și texturi care îmi trec prin minte. Partea de colaborare cu artizanii români a venit când mă întrebam ce-aș putea face ca pantofii mei să fie unici. Pentru că, deși port cu mare plăcere un Jimmy Choo sau un YSL, port cu și mai mare mândrie o pereche de pantofi din care nu mai are nimeni.
Materialul principal pe care îl folosești pentru MAD Shoes este satinul, considerând că are o eleganță unică. Ce ne poți spune despre provocările care vin odată cu folosirea acestui material pentru brandul tău?
Am aflat de una singură, the hard way, cum s-ar spune în engleză, că pielea e baza la noi în țară. Satinul e rezervat pentru adevăratele fashioniste. Totuși, eu l-am ales ca material principal. Provocarea cu el e dublă – nu îl poți manevra la fel de ușor precum manevrezi pielea, ceea ce mă limitează la nivel de modele, iar la vânzare nu e chiar prima opțiune pentru publicul larg. Dar îmi asum acest aspect, de educare a publicului către care ne îndreptăm, arătându-le cât de frumos poate fi integrat un pantof bine făcut, din satin, într-un outfit de birou, într-unul de ocazie sau într-o ținută de mireasă.
Ai ales numele brandului, “MAD”, inspirată fiind de un citat din „Alice în Țara Minunilor”. Cum crezi că se reflectă acest concept de „nebunie” în designul și estetica brandului?
Cred că “MAD” e tot demersul, de la bun început. Nu-i tocmai normal să te lansezi într-un business cu pantofi pe o piață ultra competitivă, când folosești materiale neconvenționale, accesorii ultra scumpe și, mai ales, când n-ai habar prea mult de cum se fac pantofii. Dar ce-ar fi viața fără puțină nebunie?!
Cine este clienta MAD Shoes? Cum ai descrie-o în câteva cuvinte?
Îi place să fie în pas cu moda, fără a fi neapărat o fashionista. Poate lucra în corporație, la fel de bine cum poate lucra într-o agenție de marketing în România sau în Berlin. Îi plac pantofii statement, își permite să-și achiziționeze designer brands, dar alege să opteze pentru branduri sustenabile, în colecții limitate, pentru că are principii puternice cu privire la responsabilitatea brandurilor de fashion.
Și, mai ales, îi place arta, de aceea apreciază atât accesoriile lucrate de artiști contemporani, cât și pantoful nostru statement, într-o culoare și dintr-un material neconvențional.
Acorzi o mare importanță colaborării cu artiști și meșteșugari români pentru a crea accesorii unice pentru pantofii tăi statement. Cum alegi acești artiști și ce criterii iei în considerare în procesul de selecție? Cât de important este să le oferi șansa de a fi văzuți de lume, ținând cont că unii dintre ei rămân ascunși și nu își permit costurile unei recunoașteri internaționale?
Sunt multe aspecte de care a trebuit să țin cont. Îmi doresc să nu negociez prea mult prețul solicitat al accesoriilor pentru ca artiștii să fie mulțumiți de colaborarea cu mine. De cealaltă parte, nu pot lucra decât cu cei care rămân flexibili și deschiși la nou. Pentru că, de cele mai multe ori, indicațiile mele vin pe un șervețel pe care am desenat o floare sau o inimă sau o bilă gigantică și întreb „putem realiza așa ceva din sticlă?”. E important ca artistul să spună „da” provocării pentru că, și pentru el, la fel ca pentru mine, e vorba despre o ieșire masivă din zona de confort. Și lucrul în afara zonei de confort nu e pentru oricine.
Ai colaborat cu Diana Cojocaru pentru colecția “Very MAD”, unde ai folosit porțelan pentru accesoriile pantofilor. Care au fost cele mai mari provocări în integrarea porțelanului în designul pantofilor?
Pantofii cu accesorii de la Diana au o finețe și o delicatețe aparte. Sunt diafani, aproape feerici. Diana a fost întotdeauna deschisă să-și adapteze „cerceii” semnătură la pantofi, să le modifice grosimea, lungimea, astfel încât să poată răspunde provocărilor mele.
Partea cea mai grea rămâne educarea publicului, care în continuare este sceptic în privința „bijuteriilor sau artei pe pantof”.
Colecția “MAD In Love” implică lucrul cu sticlă, iar Cezar Petryan a fost partenerul tău în această colaborare. Ce te-a impresionat cel mai mult la munca lui și cum au fost văzute inimile de sticlă de către clienții brandului?
Colaborarea cu Cezar a fost absolut excelentă. E genul de om căruia îi pot cere să facă o stea, o piatră, o inimă sau un hexagon din sticlă, iar el chiar va reuși. Eu i-am cerut niște inimi din sticlă colorată, iar el a venit cu opțiuni de sticlă cu aur alb sau galben de 24 de karate, pe care efectiv le-a aruncat pe jos cu putere, pentru a-mi demonstra cât de rezistente sunt. Am învățat enorm de la el și îi apreciez nespus talentul, deschiderea, flexibilitatea. Inimile sunt o reflexie a imaginației mele, la fel de mult cum sunt oglinda talentului lui și rezultatul unui proiect făcut pe deplin cu sufletul. Iar feedbackul a fost pe măsură, nesperat de bun.
Întregul proces de producție implică efort și învățare din greșeli. Povestește-ne cum arată procesul de creație, de la prima schiță, până când pantofii ajung să fie purtați.
Până acum, implică aproape 90% greșeli și învățare. Am aflat în ultimele 8 luni aspecte tehnice, de marketing, de artă, de comerț internațional la care nu m-aș fi gândit în viața mea. Încă învăț în fiecare zi despre provocările pe care le implică unele texturi, despre lumea modei în general, despre fotografie și marketing de produs.
Procesul de creație e unul extrem de simplu. Pe modelul nostru standard, creat împreună cu cei de la Traces of Heels, aplicăm texturi și culori variate. Și, desigur, accesorii la care lucrez împreună cu colaboratorii mei. Nu vreau să mă îndepărtez într-un model de bază. Acum, stiletto-ul principal, cel cu toc de 10 cm, e destul de accesibil și ușor de purtat, în pofida înălțimii sale. L-am editat și adaptat de 4-5 ori tocmai ca experiența de purtare să fie una WOW. Iar feedbackul e mereu același: ”Nu m-aș fi gândit că un pantof cu toc de 10 cm se așază atât de bine.”
Pentru diversitate, lucrăm acum și la câteva modele de sandale și la un stiletto (același, din satin!) cu toc de 7.5.
Ai afirmat că „transformarea conceptelor creative în realitate nu este o sarcină ușoară”, deși ai petrecut peste un deceniu construind concepte creative pentru organizații din întreaga lume, în calitate de profesionist în marketing digital. Ce anume face ca MAD Shoes să aibă succes, în ciuda provocărilor și concurenței din domeniu? Care sunt strategiile de business pe care le aplici?
Marketingul de servicii nu are, din nefericire pentru noi, nimic de-a face cu cel de produs. Mai mult decât atât, conceptele de employer branding pentru firmele din zona tech se aseamănă prea puțin cu inimile de sticlă și florile din metal pe care le imaginez eu în acest moment.
Dar ceea ce se potrivește, desigur, aplicăm. Știi cum se spune – dacă ai un ciocan, cam orice îți pare a fi cui. La fel și noi, după un deceniu de content marketing, tot cu asta pornim. Articole pe blog, postări și pe Instagram și pe LinkedIn, un podcast internațional care a debutat recent.
Am înțeles că e esențial să lucrezi cu influenceri (ceea ce în tech nu am făcut niciodată), dar știu absolut sigur că orice afacere online de durată are nevoie de marketing de conținut. Durează ani buni până se văd efectele, dar noi perseverăm.
MAD Shoes nu se aliniază trendurilor, ci „se adresează iubitorului de modă conștient care apreciază talentul mai mult decât produsele universale”. Ce ne poți spune despre importanța unui produs atemporal, dar și despre dificultatea de a te adresa unui anumit segment de public? Cum rezonezi tu cu statementul ”timeless over trends”?
În primul rând, eu însămi am început, de câțiva ani încoace, să-mi reconstruiesc garderoba conform acestui principiu. Sigur, în continuare colecționez piese statement, cu glitter sau paiete, pentru că efectiv sunt o fanatică a culorilor. Însă încerc, pe cât posibil, să-mi îndrept atenția și asupra pieselor clasice, la nivel de accesorii în general.
Prefer să plătesc mai mult și să investesc în obiecte pe care le pot lăsa fiicei mele. Încerc, pe cât posibil, ca și în brandul MAD să introduc pantofi bej, kaki, negri, albi, care să fie timeless, care să meargă și vara aceasta și iarna viitoare, la o seară la operă. Asta nu înseamnă că nu mă duc cu mare plăcere la Zara, din când în când.
Care sunt planurile tale pentru viitorul brandului? Ai în vedere extinderea gamei de produse sau explorarea altor colaborări creative și inovative?
Planul principal este să ne ținem de un podcast cu femei antreprenor din toată Europa (The MADGICIAN se numește), să reușim să scoatem anual măcar 14-16 modele noi și să venim cu accesorii din materiale noi măcar o dată pe an. Următorul pe listă pentru noi ar fi metalul.
Desigur, pe termen lung mi-ar plăcea mult un magazin fizic în București sau Berlin. Dar e wishful thinking în acest moment.
Care este cea mai frumoasă parte din procesul creativ de realizare al pantofilor? – Imaginarea accesoriilor și, apoi, potrivirea lor pe diverse texturi și culori de pantof. Descoperim cu uimire, prin aceste alăturări simple, combinații superbe la care nu ne-am fi gândit și care sunt absolut uimitoare.
3 cuvinte care te caracterizează: Determinare (unii ar spune despre mine că sunt genul de om chisat, care intră înăuntru pe geam după ce îl dai afară pe ușă), perfecționism dus la extrem uneori, sociabilitate (chiar sunt acea persoană care te poate determina să îi povestești întreaga viață, deși m-ai cunoscut de 3 minute).
Ultimul lucru pe care l-ai făcut pentru prima dată: Am dansat bachata
Pantofii favoriți MAD Shoes: Din piele sidefată albă, cu inimi masive din aur alb și sticlă
Note to self: Dacă te gândești de multe ori la un lucru, înseamnă că e o chemare acolo. Urmeaz-o și nu te lăsa descurajat, în pofida multor zile mai puțin bune, a recesiunii sau a criticii nefondate
–
Editor: