„Îmi doresc ca în timpul pe care îl petrec pe acest pământ să fac tot ce îmi stă în putință să creez metode și instrumente care să ușureze viața femeilor.” | Alina Bota, Fondator Mamprenoare

Alina Bota este cea care în urmă cu 6 ani punea bazele Mamprenoare – o comunitate născută din nevoia femeilor aflate în maternitate de a se îndrepta înspre antreprenoriat pentru a se putea ocupa și de familie și de carieră. Astăzi, copiii au crescut împreună cu afacerile membrelor comunității și Mamprenoare s-a adaptat, acum a devenit un Business Hub care oferă un întreg pachet de servicii de suport pentru companiile conduse de femei: branding, networking, learning, planning, coaching și caritate

În plan profesional, Alina este omul care are peste 20 de ani de experiență în training și management de vânzări cu echipe internaționale, peste 5.000 de ore de training livrate, mai mult de 10.000 de participanti la diverse cursuri pe care le susține, 100+ start-up-uri în consultanță în ultimii 5 ani și mai bine de 100 de branduri personale în portofoliu.

Am vorbit astăzi cu Alina despre evoluția acesteia din punct de vedere profesional, despre situația economică actuală și cum ne adaptăm, despre comunitatea al cărei fondator este și nu în ultimul rând, ne-a oferit o serie de sfaturi pentru actuali sau viitori antreprenori.

Alina, cum te-ai prezenta, pe scurt, pentru cititorii The Woman?

Sunt o femeie care iubește viața și o trăiește cu intensitate, conștientă de propria efemeritate și preocupată de a lăsa o urmă a trecerii mele pe acest pământ. 

Sunt la vârsta la care moștenirea e mai importantă decât orice altceva, nu mai am nimic de demonstrat nimănui și îmi doresc ca în timpul pe care îl petrec pe acest pământ să fac tot ce îmi stă în putință să creez metode și instrumente care să ușureze viața femeilor.

Pentru ca o societate să aibă viitor este esențial ca femeia, mama care naște și educă urmași să fie împlinită, fericită, prosperă.  

Care ar fi acele câteva cuvinte care te-ar caracteriza, din punct de vedere profesional? Care au fost pașii care te-au ajutat să devii profesionistul de astăzi?

În zona profesională sunt cunoscută pentru proiectele inovative, îmi place schimbarea pentru că înseamnă evoluție, învăț în permanență de la oamenii cu care mă înconjor și mă implic doar în proiecte care îmi plac și mă provoacă să-mi depășesc limitele. 

M-a ajutat enorm experiența căpătată în presă la începutul anilor ’90, tot sistemul de training pentru executivi din corporații, proiectele de recrutare, management și training a echipelor, proiectele de parteneriat strategic făcute în domeniul distribuției de asigurări de viață și munca 1 la 1 cu antreprenorii din diverse domenii.

Din fiecare proiect am învățat enorm și cred că faptul că am lucrat în mai multe companii, am cunoscut mii de oameni și am locuit în 7 orașe până acum m-au ajutat să capăt experiență și înțelepciune.

Povestește-ne despre comunitatea Mamprenoare: cum ai decis să pui bazele acesteia, cine sunt femeile din comunitate, cui vă adresați, care sunt activitățile pe care le realizați.

Mamprenoare a pornit în urmă cu 6 ani ca o pagină de Facebook unde comunicam cu doamnele cu care lucram ca și consultant de afaceri sau personal branding. Pentru că întâlneam foarte multe femei care se aflau în concediul de maternitate și doreau să își deschidă o afacere ca să nu se mai întoarcă la job, am decis să numesc această comunitate mamprenoare (mama + antreprenoare).

Mamprenoare este acum mai mult decât o platformă online, este un întreg pachet de servicii de suport pentru companiile conduse de femei: branding, networking, learning, planning, coaching și caritate. Tot ceea ce facem noi se bazează pe colaborare, pe principiile învățării colaborative. 

Platforma în sine nu este altceva decât coloana vertebrală a acestui business hub & accelerator pentru femei. Această platformă este ca o vitrină pentru vizitatori, unde aceștia pot găsi informații despre afacerile membrelor hub-ului, însă în spatele platformei este un întreg ecosistem. Imaginați-vă o rețea de specialiști care își împărtășesc unul altuia informații, experiență și fac asta cu foarte multă deschidere și empatie.

Alina-Bota-Asociatie-Mamprenoare

Care sunt, din punctul tău de vedere, avantajele unei astfel de comunități?

Cine spune că este ușor să fii antreprenor nu a avut niciodată o afacere, mai ales în România. Dacă ți-ai depășit propriile blocaje emoționale și ai avut curajul să-ți deschizi o afacere, te vei lovi de lipsa ta de educație în domeniul antreprenorial (în România antreprenoriatul se învață pe propria piele), de nevoia de a asimila rapid tot felul de informații legate de marketing, tehnologie, vânzări și de o mulțime de provocări care vin din toate direcțiile.  România nu se poate mândri cu un mediu economic predictibil și prietenos cu antreprenorii.

Să gestionezi toate aceste provocări de unul singur, în timp ce te lupți să ai produse și servicii competitive, să gestionezi eventual și o echipă de angajați, este foarte greu. 

Antreprenoriatul are capacitatea de a te stoarce uneori de toate resursele și de a te pune față în față cu propria neputință. Imaginați-vă acum că acești antreprenori sunt și mame și atunci aveți imaginea completă a eroinei-antreprenor care se luptă până la epuizare și pentru afacerea ei, dar și pentru familia ei.

Comunitatea noastră are rolul de a oferi în primul rând o plasă de siguranță pentru aceste femei. Siguranța este oferită de certitudinea că, indiferent cu ce provocări se confruntă în afacerea ei, la noi va găsi întotdeauna informații de la un specialist, sfaturi de la femei cu experiență, uși deschise și încurajări. Cu cât comunitatea noastră crește, cu atât crește această plasă de siguranță care este națională.

Pe lângă plasa de siguranță, o degrevăm de o serie de activități de promovare, îi optimizăm agenda cu întâlniri de maxim 90 de minute în care poate face networking sau se poate pune la punct cu ultimele noutăți.

 

Ești fondatoarea LevelUp Vision, firmă de training, care oferă consultanță și training companiilor. Cum arată o zi din viața ta la birou? Care sunt activitățile pe care le coordonezi?

Ziua mea începe de obicei cu un curs de business presentations, personal branding, planificare&prioritizare, management etc. pe Zoom cu clienți din diverse companii. Predau cam 2-3 h dimineața, apoi am consultanță 1 la 1 sau întâlniri de business și după prânz sunt câteva ore dedicate proiectului Mamprenoare, indiferent că este vorba despre Business Hub sau Asociație. 

Sunt zile în care sunt ocupată mai mult cu proiecte de training (discuții, oferte, concepere de materiale etc) și zile în care mă ocup în totalitate de business hub (scriu articole, fac strategii împreună cu liderii comunității, mă ocup de revistă) și zile care sunt dedicate total proiectelor asociației.

După ce a început războiul am avut două luni în care am alergat între punctele de trecere a frontierei și centrele de refugiați, am fost total incapabilă să mă concentrez la business când erau sute de mii de mame care aveau nevoie de ajutor.

Care sunt, în opinia ta, cele mai mari erori pe care antreprenorii la început de drum le fac? Care consideri că sunt motivele pentru care fac aceste greșeli?

Pot să vă spun ce erori fac femeile antreprenor pentru că aici e zona mea de expertiză. 

Vând ieftin pentru că nu au încredere în ele. Se adresează unor clienți care nu au bani și nu fac bani, iar de aici o serie întreagă de probleme care le întârzie creșterea și le creează probleme în familie. 

Asta este cea mai mare greșeală și o capcană în care am intrat și eu multă vreme și mi-a fost tare greu să ies. Aveam senzația că nu merit mai mulți bani sau confundam business-ul cu caritatea și lucram gratis cu oricine spunea că are nevoie de mine, însă nu are bani să mă plătească.

Am ieșit din această capcană abia în momentul în care am deschis ONG-ul Mamprenoare și am făcut clar diferența dintre caritate și business.

O altă greșeală este aceea că nu au răbdare să construiască branduri solide, relații de calitate, să învețe și renunță mult prea ușor când dau de greu. Am văzut proiecte frumoase care nu au ajuns la maturitate pentru că antreprenoarea s-a întors mult prea repede la siguranța oferită de un job. 

A treia greșeală foarte des întâlnită la femeile antreprenor este că nu au o strategie, nu planifică și merg uneori ani de zile din inerție, către nicăieri. Dacă s-ar opri puțin din alergare și ar face niște calcule ar realiza că ceea ce fac ele nu este business, ci au renunțat la un job bine plătit și cu program fix pentru a munci non-stop pe salariul minim pe economie sau chiar mai jos și fără perspective de dezvoltare. 

Cred că și aici se vede utilitatea unei comunități de antreprenori. Ai șansa să vezi alte modele de business și să te recalibrezi dacă nu ești pe drumul cel bun. 

Până în anul 2014 ai activat în cadrul unei corporații, iar apoi ai devenit independentă. De ce ai luat această decizie? Cum se simt diferențele între cele două medii? Care sunt plusurile și minusurile, de fiecare parte?

Mi-am dorit întotdeauna să am afacerea mea și să nu mai depind de strategiile de dezvoltare ale unei corporații. Mulți cred că un contract de muncă îți oferă siguranță, însă dacă ai o anumită poziție, ai salariul mare și ai trecut de 40 de ani nimic nu mai e sigur. E suficient să se schimbe managementul sau strategia companiei și să te trezești pe dinafară. Am avut cliente care erau in top managementul unor bănci care au decis brusc să închidă afacerile din România și nu și-au mai găsit un job similar. Antreprenoriatul este o soluție, însă dacă nu o faci la timp această trecere, riști să pierzi oportunități.

Eu am simțit că a venit momentul să fac ceva pe cont propriu și mi-am urmat instinctul. Acum sunt fericită că am făcut acest pas, deși nu a fost deloc ușor la început. Mă uit acum la foștii mei colegi care au rămas în corporate și mă simt la ani-lumină față de mulți dintre ei. Simt că am avut șansa să învăț mult mai mult decât aș fi făcut-o în corporate, indiferent în ce companie sau ce funcție aș fi ocupat. 

Totuși, experiența din corporate m-a ajutat enorm. Corporația te formează, acolo înveți business și recomand oricui să treacă prin această etapă înainte de a deveni antreprenor. 

Alina-Bota-Mamprenoare-Blue

Ai declarat într-un interviu că nu te consideri nici antreprenor, nici freelancer și că ai un lifestyle business. Cum ai defini acest tip de business?

Un lifestyle business este o afacere care îți permite să ai stilul de viață pe care ți-l dorești. Eu sunt un nomad digital, lucrez foarte mult online, am scăpat de cubul de sticlă din corporate și am libertatea de a vedea lumea în timp ce sunt încă activă. Eu nu am concediu pentru că pot lucra și de acasă și de pe o plajă din Mykonos, clienții mei nu simt diferența. 

Anul acesta mi-am propus să lucrez o lună din Australia, însă aici provocarea vine de la fusul orar și va trebui să-mi eliberez agenda în acea perioadă. 

Având în vedere experiența ta, care sunt calitățile care nu trebuie să îi lipsească unui om de business?

În primul rând, capacitatea de comunicare. De aici pornește totul pentru că un om de business este un vizionar care trebuie să fie capabil să-și comunice viziunea, apoi să gestioneze comunicarea internă, cu angajații săi și cea externă cu clienții și publicul larg. 

O altă calitate este responsabilitatea. Asumarea responsabilității pentru tot ce spune și tot ce face. De un om de business depinde un întreg ecosistem format din angajați, furnizori, clienți etc.. Dacă nu mă pot baza pe ceea ce spune și ceea ce livrează un om de afaceri, e greu ca acesta să aibă succes pe termen lung.

Un om de afaceri trebuie să fie teachable, adică pregătit mereu să învețe lucruri noi despre el, despre oameni, despre mediul în care trăiește, despre domeniul în care activează. Dezvoltarea unei afaceri depinde 100% de nivelul de educație al liderului ei și când apare auto-suficiența, afacerea începe să moară.

Capacitatea de a simți oportunitățile și de a se adapta ușor la schimbare e o altă calitate fără de care nu ai cum să supraviețuiești în mediul economic de azi. 

Cum te raportezi tu la situația economică prin care trecem? Care sunt măsurile pe care micile afaceri ar trebui să le ia în această perioadă, în opinia ta? Ce nu ar trebui să facă antreprenorii?

Orice criză vine la pachet cu oportunități. Sunt antreprenori care au crescut în pandemie, așa cum sunt antreprenori care au crescut de când a început războiul sau antreprenori care au venit cu soluții la criza energetică. 

Antreprenorii din ziua de azi ar trebui să fie foarte atenți la ce se întâmplă în jurul lor și foarte flexibili. Multe afaceri din comunitatea noastră au pornit pe o direcție, dar au avut înțelepciunea să se adapteze ușor la schimbare. Antreprenorii sunt solution-oriented și se mișcă mult mai rapid decât marile corporații, așa că sfatul meu e să fie atenți la probleme și să aibă curajul să fie primii care vin cu soluții. Lumea e plină de oportunități pe care le văd doar cei care sunt atenți. 

Cum arată o zi liberă pentru tine? Cum este Alina, cea din weekend sau din timpul vacanțelor, în comparație cu cea din zilele de marți, de exemplu?

Ziua mea liberă poate fi și marți, am muncit mult pentru acest drept. Mie îmi place enorm ceea ce fac, așa că nu simt asta ca pe un job de la care trebuie să îmi iau liber.

Sunt zile însă în care am nevoie să stau departe de ecrane și nu prea am energie să socializez. Atunci stau mult în natură, merg la un salon de înfrumusețare unde stau 5 ore, merg la shopping etc. 

Alina-Bota-Birou-Ochelari

Tocuri sau flat shoes? – Tocuri, pantofi sport și cizme de cauciuc. Toate pregatite în mașină și la birou pentru că niciodată nu știi de ce ai nevoie.

Parcursul tău profesional descris în câteva cuvintePractice what you preach.

Desertul favorit: Înghețata cu ștevie. 

Cartea de pe noptieră: „Înțelepciunea mulțimilor” de James Surowiecki

Note to self: Încrederea se câștigă în timp, nu se oferă automat oricărui om care pare ok. 

Credit foto: Cătălin Hotnog

Editor:

2021 TW MARA RUSU