Arhitectura este definită de proporții, reguli, imagini plastice nonfigurative, esență abstractă, totul realizat să armonizeze atât funcțional, cât și estetic rezultatul final. Echilibru, armonie, originalitate și identitate vizuală – pe scurt, elementele care fac dintr-o piesă de designer un element purtabil, cu ajutorul căruia să te distingi din mulțime.
Georgina Ciceo, spiritul artistic și mintea tehnică din spatele bijuteriilor monom ne dezvăluie mai multe despre proiectul cu același nume, dar și despre cum putem să evidențiem frumusețea cu ajutorul accesoriilor aparent simple, dar de efect în orice împrejurare.
Care este povestea monom și cum s-a născut acest concept? Care este semnificația numelui?
Totul a început în anul 2016, când eu aveam un 9 to 5 job (8 to much more, de fapt) și organizam, pe lângă job, festivalul ZAIN – design expressions, un alt proiect foarte drag mie pe care l-am pornit împreună cu câțiva prieteni. La ZAIN avem un proiect, Meșteșug (în) Contemporan, în cadrul căruia încercăm să facem designerii și meșteșugarii să lucreze împreună la diverse produse/colecții de design.
Eram pe finalul proiectului și am rămas fără un designer, bineînțeles eram și în criză de timp, eu cunoșteam foarte bine proiectul, așa că m-am decis să încerc să fiu eu „designerul” o dată, să văd cum e. Bine, decizia nu a venit din neant, eu îmi doream de mult timp să fac bijuterie, dar eram mereu „prea ocupată” pentru asta (așa cum suntem de obicei prea ocupați pentru genul acesta de lucruri).
Am făcut câteva schițe și am găsit un meșteșugar – Laszlo Nádudvary – care lucra cu argint, din care a și realizat primele piese monom (eu nu mai lucrasem niciodată cu argint, în afară de multe clipuri urmărite pe youtube, în consecință, habar nu aveam cu ce se mănâncă).
Cumva, odată ce m-am pornit, știam că trebuie să o duc mai departe. Altfel, ar fi intervenit mereu altele și, fără să mă dedic așa cum am făcut-o, monom ar fi însemnat doar ceva făcut cu jumătate de măsură. Așa că mi-am setat un deadline: aveam să lansez monom în 15 decembrie (2016), iar în 17 decembrie aveam să particip cu monom la PASPARTU, un târg de Crăciun organizat de echipa ZAIN. Dacă monom era bine primit, urma să îmi dau demisia în ianuarie.
Până să se încheie ZAIN2016, aveam totul pregătit – scule, materiale, trebuia doar să se încheie festivalul (unde eram organizator) și se dădea startul. Nu aveam un nume, nu aveam logo, site, nu mai sudasem niciodată nimic.
Cat despre nume, am intentionat sa lucrez cu niste specialiști în domeniu, însă… era un caz tipic de buget mic și timp foarte puțin. Așa că am făcut eu brandingul. Am găsit numele și mi-a plăcut. Atât sonoritatea lui, cât și semnificația. În limba română, „monom” înseamnă o expresie algebrică în care apar doar semnele înmulțirii și ale împărțirii. Definește, de asemenea, și înșiruirea de persoane așezate una în spatele celeilalte, pe rând.
Povestește-ne puțin despre sursa ineditului, ce se regăseşte în colecţiile tale? Cât de mult consideri că meseria de arhitect și-a pus amprenta asupra stilului tău de designer?
E multă arhitectură în monom – gândesc și creez piesele la fel cum văd în minte elementele de arhitectură. Funcțiunea de data aceasta e clară, forma o urmează, însă ce cred că aduce notă diferită e contrastul cu formele corpului și felul în care se așează pe trup. De-asta spun că bijuteriile monom sunt arhitecturi purtabile.
Care este viziunea ta asupra frumuseții, când vine vorba de accesorizare? Cum ai caracteriza femeia căreia i se adresează monom?
Cred că și accesoriile, la fel ca hainele pe care le pui pe tine, trebuie, în primul rând, să te facă să te simți bine. Asta înseamnă că trebuie să fie ceva ce îți place și ce ți se potrivește, nu neapărat ceva ce te reprezintă. Mi se pare că asta pune prea multă presiune pe noi și pe alegerile pe care le facem zi de zi – care ar trebui să vină natural.
Îmi face foarte mare plăcere să descopăr zi de zi femeile monom. Din cele cu care am interacționat fie personal, fie prin diverse mijloace – femeile cărora li se adresează bijuteriile mele sunt femei cu personalități bine conturate, cu vârsta undeva peste 24 de ani, multe din sfera creativă, însă cu mari excepții.
Cum se împacă statutul tău de antreprenor cu cel de artist? Cât de importantă consideri că este creativitatea în afaceri?
Cred că creativitatea este overrated. E foarte importantă, însă insuficientă. E nevoie de mult mai mult decât creativitate ca să poți să te numesti antreprenor și cred că oricine a pornit ceva, știe despre ce vorbesc. E nevoie de multă organizare, disciplină, deschidere și foaaarte multă perseverență. Și multe altele…
Cu ce se deosebește/vine nou monom pe piață, față de alte branduri de bijuterii? Unde putem întâlni colecțiile monom?
Monom a venit din dorința și neputința mea de a găsi bijuteriile pe care mi le doresc pe piața de la noi. Bijuteriile sunt, așa cum le numesc eu uneori – arhitecturi de purtat – piese simple, uneori statement care contrastează organicul formelor corpului și le pune în valoare.
Piesele monom pot fi găsite în România pe shop-ul nostru online: monom.studio, dar și în magazine din București (Molecule F, Promenada Mall), Iași (Pop Mon Art) și Sibiu (Jujube Atelier).
Care sunt planurile tale de viitor cu privire la propriul brand?
Îmi doresc ca monom să crească, să se extindă și să devină un brand internațional.
Dacă ai putea să te caracterizezi, în doar 3 cuvinte, care ar fi acelea ?
ÎNCĂPĂȚÂNATĂ, CONSECVENTĂ, OPEN-MINDED.
By Diana Arieșan & Iulia Pascal
Sursă foto: Andreea Bogdan.