Lauren Celenza, scriitor și designer de produs: „Oamenii nu vor avea grijă de produse sau servicii care nu au grijă de ei”

Lauren Celenza este designer și scriitor, concentrată pe modelarea noii tehnologii cu grijă față de mediul înconjurător, comunități, economiile noastre și noi înșine. Munca și eseurile sale au apărut în Fast Company, Forbes și In These Times. Ca designer, a condus proiecte globale pentru Google Maps, Institutul World Resources, Fundația Gates și P&G, cu accent pe experiența utilizatorului, brand, design inclusiv și echitabil.

Este profesor asociat la Universitatea Harbour.Space, unde predă, îndrumă și susține burse pentru designerii la început de drum din întreaga lume și este autorul Tech Without Losing Your Soul, un buletin informativ care examinează dilemele etice ale tehnologiei prin eseuri critice și interviuri detaliate, cu mii de cititori.

În acest an, Lauren va fi moderator în cadrul Festivalului UNFINISHED, celebrând arta, designul și democrația. Festivalul va avea loc în perioada 22 – 24 septembrie, în București, și vor participa doar 3141 de oameni selectați dintre cei care aplică prin formularul de înscriere: apply.unfinished.ro.

Lauren ne-a împărtășit călătoria ei profesională, ne-a vorbit despre tehnologie, design de produs și cum ar trebui să arate acesta în 2023, despre studenții ei și nu în ultimul rând, despre UNFINISHED și ce simte despre această viitoare experiență.

 

Lauren, poți să ne spui mai multe despre călătoria ta profesională și cum ai ajuns să fii atât designer, cât și scriitor?

 

Ca și copil, priveam lumea din jurul meu cu întrebări precum: „De ce este așa?”, „Trebuie să fie în acest fel?” sau „Cum ar fi dacă acest lucru ar funcționa sau ar arăta diferit?”.

Acum, ca adult, încerc să mă conectez cu această uimire copilărească cât de mult pot, și cred că această curiozitate a contribuit la abordările mele atât în ​​design, cât și în scris. În ceea ce privește designul, mi-am început cariera proiectând ilustrații drăguțe care erau tipărite pe scutece pentru bebeluși, (unde desenele mele erau murdărite la propriu), iar acum proiectez software, hărți, instrumente guvernamentale și practici industriale, deci a fost o călătorie destul de interesantă.

În 2020, când a lovit pandemia, am început să scriu (în principal opinii și eseuri personale) ca modalitate de a procesa toate schimbările, izolarea și incertitudinea. Storytelling-ul poate fi un instrument eficient pentru a da sens lucrurilor. Acesta ne deschide imaginația pentru a încerca lucruri noi și pentru a explora soluții alternative.

 

De-a lungul anilor, scrierile tale au apărut în Fast Company, Forbes și CNN. Care au fost cele mai importante lecții de scriere și jurnalism pe care le-ai învățat la aceste companii?

 

Să ai o opinie și să o împărtășești online este ușor. Este mult mai dificil să împărtășești o opinie care este bine informată și ia în considerare mai multe puncte de vedere, cu empatie pentru cititor. Când scrii sau oferi comentarii, în special pentru publicații de știri, este important să comunici cu claritate și concizie: în 30 de secunde sau 500 de cuvinte, ce anume vrei să spui, cum este diferit de ceea ce se spune deja, care este argumentul contrar și de ce ar trebui ca oamenii să se intereseze de asta chiar acum.

Descoperirea acestor întrebări necesită timp și practică, iar eu încă învăț. Dar totul începe cu conștientizarea obiceiurilor tale de lectură și a consumului de media, care este o parte cheie în dezvoltarea unei societăți mai democratice. Cu cât îmi dezvolt mai mult abilitățile de cititor critic, cu atât devin mai bună la scris.

 

Ai condus lansări globale de produse la Google, P&G, Wikipedia, World Resources Institute și Fundația Gates. Cum te-ai simțit lucrând pentru unele dintre cele mai mari companii din lume? Care crezi că sunt calitățile tale profesionale care au contat cel mai mult în acest proces? Dar cele personale?

 

Indiferent de contextul sau industria în care lucrez, caut să înțeleg decalajele dintre propria mea experiență și experiența oamenilor pentru care lucrez sau cu care colaborez. Mi-am văzut echipele și colaboratorii atingând cel mai mare succes atunci când căutam modalități de a colabora îndeaproape cu persoanele, utilizatorii sau clienții noștri. Capacitatea noastră de empatie poate eșua atunci când ne mișcăm prea repede sau uităm să abordăm o conversație cu grijă. Acest lucru contează dintr-o multitudine de motive, iar în afaceri, contează mai ales pentru că oamenii nu vor avea grijă de produse sau servicii care nu au grijă de ei.

 

Care sunt elementele de design de produs care fac diferența din punctul tău de vedere? Ce aspecte ar trebui să includă în mod absolut un produs, în materie de design pentru anul 2023?

 

Într-o societate suprasolicitată, suprastimulată și suprainfluențată, respectul și grija pot face toată diferența în designul produsului. Încrederea este, de asemenea, cheia. Designerii ar trebui să prioritizeze modul în care să elimine teama din produsele lor, mai ales atunci când cineva folosește pentru prima dată o unealtă sau o caracteristică nouă. Unde poate oferi produsul tău asigurări, claritate și siguranță chiar în momentul în care o persoană se simte nesigură?

Grija pentru atenție și siguranță este, de asemenea, importantă pentru creșterea și sustenabilitatea afacerii. Pentru că, dacă o persoană nu se simte în siguranță sau îngrijită atunci când folosește produsul tău, există o multitudine de alte produse sau soluții pe care le-ar putea folosi în schimb, și o va face. Devenim mai puțin toleranți la produsele care abuzează de atenția, securitatea și confidențialitatea noastră, așa cum reiese din tendințele comportamentale și din noile propuneri legislative, precum GDPR.

 

Având în vedere experiența ta extinsă în design și tehnologie, cum îți imaginezi viitorul practicilor din industrie? Există vreun trend pe care îl găsești în mod deosebit interesant sau promițător?

 

Sper ca în viitor să existe mai multă reglementare care să abordeze necesitatea protejării atenției noastre, a confidențialității și reducerea biasului algoritmic și AI. Istoria a arătat că tehnologia tinde să depășească măsurile de protecție, dar ceea ce este diferit acum este amploarea metodelor de limbaj mari și creșterea bruscă a numărului de persoane care lucrează în acest domeniu.

Tehnologia poate fi etică doar în măsura în care modelele economice, practicile de muncă și politicile guvernamentale care o construiesc sunt etice. Sunt cea mai entuziasmată să văd acești piloni ai societății schimbându-se în timp.

 

Ai militat pentru Legea Silenced No More în SUA, care interzice angajatorilor să își reducă angajații la tăcere cu privire la problemele de discriminare, represalii și încălcări salariale. Ce te-a motivat să te implici? Ai avut situații cu care te-ai confruntat în timp? Cum crezi că această lege va influența piața muncii?

 

Am militat pentru Legea Silenced No More alături de mulți lucrători și colegi care erau sătui de multele povești despre discriminare și represalii la locul de muncă, atât în ​​industria tehnologică, cât și dincolo de aceasta, fără o modalitate de a vorbi pentru a schimba acest lucru. În ce fel de societate trăim dacă nu există transparență cu privire la aceste lucruri? Nu trebuie să trăim în acest fel. Pentru a schimba orice politici sau legi, este nevoie să începem cu transparența. În acest caz, ruperea tăcerii și a regulilor care o înconjoară a fost crucială.

Sper că legea va face lumea muncii un loc mai sănătos și mai sigur, în special pentru identitățile marginalizate, ceea ce, sperăm, va duce la o lume și o economie mai echitabile.

 

Ești profesor asociat la Universitatea Harbour.Space. Ce le împărtășești studenților tăi despre design? Cum abordezi elementul uman în predarea ta?

 

Le vorbesc despre proces, meșteșug și despre contextul profesional al designului în mijlocul întregii incertitudini, al haosului și al instabilității din jurul nostru. Ar fi o nedreptate față de studenți să nu predau cu acest context în minte, pentru că aceasta este lumea reală prin care încercăm cu toții să navigăm.

Dar îmi place și să fac sala de clasă distractivă. Încerc să aduc o varietate de metode de predare, de la desen la actorie, jocuri, dezbateri și activități interactive. Vorbim despre temerile și speranțele noastre. Aici apare partea umană, reală.

Am norocul să lucrez cu atât de mulți studenți talentați. În ultima mea clasă, în aceeași sală de clasă hibridă au fost reprezentate 20 de țări. Probabil că învăț mai mult de la ei decât învață ei de la mine. Asta înseamnă învățarea, o relație reciprocă, în care toți putem învăța unii de la alții, indiferent de nivelul nostru de experiență.

Un sfat cheie pe care sper să îl transmit studenților mei este că fiecare dintre ei, în propriile lor moduri unice, dețin capacitatea de a modela lumea pe care și-o doresc și de a-și folosi curajul pentru a face ca acest lucru să se întâmple.

 

Ca moderator la festivalul UNFINISHED din acest an, cum te simți că faci parte dintr-un eveniment care sărbătorește intersecțiile dintre artă, design, tehnologie și democrație?

 

Sunt încântată să văd aceste subiecte adunate în acest fel. În trecut, arta, designul, tehnologia și democrația erau văzute ca entități separate, dar în realitate, sunt toate interconectate.

Aștept cu nerăbdare să intervievez speakerii incredibili de anul acesta și să cunosc toți oamenii interesați care vor participa la festival. Sper să găsesc modalități de a conecta aceste teme în moduri semnificative pentru a îmbogăți conversațiile noastre, a simți bucurie și a ne extinde conștientizarea asupra a ceea ce este posibil.

 

Discuțiile colaborative și interdisciplinare sunt o parte de bază a festivalului. Cum crezi că aceste schimburi de idei pot contribui la dezvoltarea artei, designului și tehnologiei?

 

Colaborările, precum discuțiile de la UNFINISHED, au puterea să îmbunătățească conștientizarea asupra lumii din jurul nostru, să aducă mai multă transparență în problemele cu care ne confruntăm și să inspire idei noi despre cum am putea lucra împreună, mai ales în timp ce navigăm prin sistemele existente care nu ne mai servesc și lucrăm către căi alternative care o fac. Acesta este aspectul pe care îl iubesc cel mai mult la UNFINISHED: sărbătorește munca în curs de desfășurare. Mai puține conferințe, mai multe festivaluri!

 

În concluzie, ce ai vrea să transmiți cititorilor Revistei The Woman? Bazat pe întreaga ta experiență, care ar fi gândul final cu care ai dori să închei acest interviu?

 

Aș încheia cu o întrebare: Cum ar fi să te simți mai liber în viața ta?

 

Despre UNFINISHED

UNFINISHED depășește pragurile structurilor clasice ale evenimentelor și creează punți de legătură între oameni, între generații și între practici, atât din punct de vedere geografic, cât și cognitiv. Și dincolo de aceste punți, festivalul anticipează ceea ce nu este încă definit ca atare. Astfel, celebrează curiozitatea ca fiind cea mai importantă valoare comună în căutarea schimbării dincolo de domenii și frontiere.

În acest an, festivalul UNFINISHED are loc în perioada 22-24 Septembrie.

 

Varianta în engleză a interviului poate fi regăsită aici.

 

 

Editor: