Ema Prisca este unul dintre cei mai cunoscuți directori de creație din România. A plecat acum mult timp din țară și a locuit în alte trei țări diferite: Georgia, Mexic și Spania, unde a activat și din punct de vedere profesional.
Printre motivele întoarcerii Emei în țară se numără și Electric Castle, aceasta acceptând funcția de CMO al festivalului într-o perioadă grea pentru industria de evenimente. Ema ne-a mărturisit că a sedus-o ideea de a ajuta festivalul să devină mai relevant și mai creativ și a acceptat propunerea fără să stea pe gânduri.
În interviul de azi, Ema ne-a vorbit despre experința sa de viață și profesională, incluzând-o și pe aceea în cadrul celui ce ar putea „să devină cel mai inspirant brand din România pentru tinerii români”, despre bunele practici de care ea consideră că un creativ ar trebui să se țină, dar și despre industria creativă în general.
Cu toții știm parcursul tău profesional (care este unul impresionant), însă majoritatea îl cunoaștem doar de la distanță. Ne poți spune câteva momente cheie din viața ta profesională, care ți-au rămas întipărite în memorie?
Aș începe de la cele mai apropiate de prezent.
Campania de voluntariat Plan B care a fost recunoscută la Gala Societății Civile din acest an drept cea mai bună campanie de voluntari desfășurată în anul pandemic 2020. Am construit brandul Plan B și am lucrat voluntar alături de 50 de oameni din toată țara la crearea și distribuirea gratuită către cadrele medicale a unor produse de protecție antiCOVID, realizate open source.
Prima campanie realizată în Mexic, „Stories that change stories”, în care am zis o poveste cu ochi de europeană la care au vibrat mexicanii. Ca urmare a campaniei, 12.000 de copii mexicani din medii foarte sărace, care nu ieșiseră niciodată din satul natal, au văzut pentru prima dată un film la cinema.
Vibia în Barcelona. Un brand de design high-end acum internațional, pe care l-am poziționat și comunicat în urmă cu 12 ani ca brand digital de design și așa a rămas. O strategie de brand și de comunicare care au transformat o afacere de familie catalană într-un brand internațional.
MBA-ul de la Berlin School of Creative Leadership. Atunci am făcut un salt de perspectivă și l-am cunoscut pe cel care acum e soțul meu. Am fost colegă cu lideri creativi din întreaga lume, de la care am învățat enorm și care mi-au rămas prieteni.
Campania Tuborg, realizată în Graffiti BBDO, a însemnat enorm pentru devenirea mea profesională. Tuborg era o bere premium, cu un tip de comunicare care nu se schimbase niciodată de când se lansase în România. Campania asta a noastră avea menirea să întinerească audiența Tuborg. Am făcut o campanie îndrăzneață, curajoasă și extrem de relevantă, după cum au dovedit rezultatele, transformând Tuborg în lider de piață. Convingerea clientului Tuborg să aprobe această campanie a fost epică și am simțit atunci ceva ce nu s-a mai repetat niciodată: cum o întreagă agenție s-a strâns în jurul unei idei.
Cu un an înainte să devin director de creație, am fost cel mai premiat om de creație din România, pentru creativitate și eficiență. Atunci mi-am consolidat încrederea în mine, fără de care nu poți să conduci alți oameni de creație.
Ești un om care călătorește foarte mult și în plus te-ai stabilit până acum în câteva țări diferite, locuind în Georgia, Mexic și Spania. Cum crezi că ajută această experiență – a călătoritului, un om de comunicare? Dar pe tine personal, cum te-a ajutat?
Să trăiești în locuri diferite, să umbli, te vindecă de prostie, de vreun sentiment al specialului sau al unicității pe care îl poți nutri față de tine sau față de poporul din care te tragi. Un georgian are mai multe în comun cu un columbian decât diferențe.
Eu sunt o femeie căreia îi plac poveștile, „ciocnirile” de oameni, prieteniile lor, intensitățile omenești. Aceste călătorii și trăitul în locuri atât de diferite m-au îmbogățit și m-au ajutat să mă cunosc.
Ai plecat din România acum mult timp, deși aveai un cuvânt de spus în industria creativă. Care sunt motivele care te-au făcut să te întorci ca CMO al Electric Castle? Ce înseamnă acest statut pentru tine? Ai regăsit diferențe, în ceea ce privește industria, față de momentul plecării tale din țară?
Îmi doream să fac parte din ceva mai mare, iar Electric Castle mi se pare perfect pentru așa ceva. E o schimbare profesională importantă. Am renunțat la diversitate în proiecte, la branduri cu care lucram, ca să mă dedic unui singur brand. Cum am renunțat la orizontalitate, e rezonabil să aștept impact rapid pe verticala Electric.
Industria de publicitate mi se pare într-o situație mai precară decât acum 15 ani. Când eram la început în profesie, credeam că lucrurile vor evolua, că va fi, cu timpul, și în România ca la Londra. Nu mă gândeam că poate exista și involuție.
Nivelul e jos ca idei, mesaje, dar și ca producție. Conținutul la noi e patetic. Sunt două, trei agenții care fac muncă decentă. Brandurile n-au linii de conținut memorabile, interesante. Mi se pare că în zona producătorilor de conținut non-branduri, oamenii adică, găsești mai multă diversitate și relevanță decât la branduri.
Ai devenit CMO al Electric într-o perioadă foarte grea pentru sectorul evenimentelor. Ai avut temeri în legătură cu desfășurarea festivalului? Ai acceptat invitația de a te alătura echipei calculând riscurile și știind că, în final, festivalul va arăta bine sau ai considerat că este nevoie de tine și ai acceptat fără să stai pe gânduri?
Da, am nimerit în mijlocul unei crize. O criză a unei industrii, cea a evenimentelor, și o criză umană. Nu știm ce schimbări vor aduce în noi frica și tragediile trăite în ultimul an jumătate.
N-am calculat nimic, nu mă pricep la așa ceva. M-a sedus ideea de a ajuta Electric Castle să devină mai relevant, mai creativ și am pornit la drum.
Deși lucrezi de peste 20 de ani în această industrie, ai condus multe departamente de creație, ai creat o multitudine de campanii de comunicare și ai câștigat peste 60 de premii, ai declarat despre experiența de la Electric Castle: „Pentru prima oară în carieră, mă bucur să pot experimenta ce înseamnă a-ți pune mintea, emoțiile și experiența în slujba unui singur brand, unul special, ce oferă identitate comunității sale”. Ce are Electric Castle atât de special încât a făcut-o pe Ema Prisca să spună „pentru prima oară în carieră”?
Cred că Electric Castle are un potențial uriaș să devină cel mai inspirant brand din România pentru tinerii români. Nordul creativității. Electric să fie locul în care se generează tendințe de muzică, lifestyle, design, artă, gastro, subiectele de conversație ce privesc progresul societății.
Cum arată o zi din viața ta de CMO al Electric Castle? Care au fost unele dintre cele mai mari provocări având în vedere perioada prin care trecem și cum le-ai depășit? Dar cele mai plăcute activități?
Nu arată spectaculos când nu e festivalul în desfășurare. Discuții, mailuri, proiecte de gândit, de implementat, Zoom-uri, telefoane.
Când e festival, e foarte intens, vezi artiștii de aproape, vorbești cu ei, ești prins în conversații cu presa, cu partenerii media, apari la TV, îți explodează Whatsapp-ul, conținutul pe care îl faci se distribuie cu mare viteză pe canalele sociale.
Sunt într-un proces de învățare a industriei de festivaluri, a motivațiilor oamenilor, a felului cum funcționează toate componentele acestei industrii.
Cel mai plăcut este să te bucuri de flow-ul creativ, până la festival. Concentrarea cu scopul de a crea ceva.
Recent Electric Castle a primit statutul de Superbrand, fiind singurul festival din România care a câștigat acest statut. Cum se simte această realizare, din prisma omului de comunicare și care crezi că sunt elementele festivalului care au contribuit la câștigarea acestui statut?
E o confirmare din partea unei organizații internaționale, neutre, care a folosit o metodologie de cercetare cantitativă, solidă, că festivalul Electric Castle este un brand cu notorietate foarte ridicată, cu indicatori de „Brand Intent” înalți și cu o asociere clară cu atributele inovație, leadership, dinamism.
Rezultatele sunt cu atât mai puternice, cu cât această cercetare a fost derulată după un an în care nu au avut loc festivaluri de muzică. Acest lucru ne indică faptul că Electric Castle este un brand care a reușit să creeze structuri solide în mintea iubitorilor de festivaluri.
Ai absolvit un program MBA în Germania, despre care ai spus că ți-a schimbat viața, dar ai urmat acest program deși aveai deja o experiență vastă în domeniu. Consideri că e important ca un creativ să urmeze astfel de programe? De ce?
Aveam experiență creativă, dar nu aveam cunoștințe organizate de business și de leadership. Berlin School of Creative Leadership e o școală de elită, dedicată industriilor creative, și o recomand tuturor celor care vor să conducă organizații creative. Deci nu e pentru creativi, e pentru creativii care vor să facă management.
Din perspectiva ta, există un set de reguli de la care nu ar trebui să se abată un creativ la început de drum? Dacă da, cum ar arăta acesta?
Da. N-aș zice reguli, ci bune practici. Luarea lor în calcul creează o diferență care se vede în timp.
În primul rând, să-și aleagă bine locul unde începe. Mentorul. Am întâlnit zeci de talente cu criterii și metode foarte proaste, de care le e foarte greu să scape, care le îngreunează manifestarea talentului sau judecata asupra propriei producții.
Să stea cu ochii pe oamenii din jurul lor, nu în telefon. Ce e distinct, special, particular care poate detona o idee mare, vine din observație. Marii creativi sunt observatori profesioniști.
Să înțeleagă faptul că și cantitatea duce la calitate. Că până să scrii ideea aia trebuie să scrii zeci și zeci de alte lucruri.
Curiozitatea e cheie.
Curajul e obligatoriu. Creativitatea presupune risc. Nu se poate manifesta fără curaj.
Începând de anul viitor EC va poposi și în Brașov, dând naștere unui nou concept de festival. Ce ne poți spune despre asta? Ce consideri că va aduce Electric pentru Brașov?
La Brașov, vom crea alt concept de festival, altă experiență. În acest moment, avem un parteneriat agreat cu Primăria Brașov de organizare, dar suntem într-o fază incipientă de concepție.
Economic, un festival nou la Brașov generat de creatorii Electric Castle înseamnă o infuzie consistentă de consumatori pentru industria brașoveană de hosting și HORECA, și câteva mii de locuri de muncă temporare pentru brașoveni.
La nivel de imagine, Brașovul va ajunge pe harta internațională a festivalurilor de muzică.
Comunitatea artistică brașoveană, pe care o dorim alături de noi în acest proiect de festival, va căpăta vizibilitate națională și internațională.
Brașovul, ca brand de oraș, va fi asociat cu atribute dorite de toate orașele vii ale lumii, precum creativitatea, inovația, spiritul tânăr.
Ce urmează pentru Ema Prisca – CMO al Electric Castle? Dar pentru omul Ema Prisca?
Urmează aducerea în concret a unor planuri și sper să fie bine primite.
Femeii Ema îi doresc multă răbdare.
Tocuri sau flat shoes? – Flat, sneakers la orice.
Experiența Electric Castle descrisă în trei cuvinte: pasiune, creativitate, turmoil.
O întrebare care ți-ai fi dorit întotdeauna să-ți fie adresată într-un interviu, dar nu a fost (și răspunsul la aceasta):
– În ce e cel mai diferită Spania de România?
– În felul cum sunt privite femeile, statutul femeilor, în efortul pe care îl fac politicienii, instituțiile, societatea în general să repare nedreptățile istorice și diferențele de oportunități și tratament dintre femei și bărbați. Conștiința puternică pe care o au femeile tinere – Generația Z – că lucrurile nu au stat bine pentru femei în trecut și că aceste nedreptăți trebuie să dispară.
O experiență pe care ai recomanda-o oricui: – Să vină la Electric Castle. Să facă windsurf sau surf. Să se uite pe pereți. Să piardă timpul cu prietenii. Să citească literatură.
Una dintre cele mai dragi campanii în spatele căreia te-ai aflat: Oricare din cele menționate la început.
Ce te inspiră: Artiștii.
Note to self: Ia distanță!
–
Editor: