Inițial, corsetul a fost conceput cu scopul de a îmbunătăți atât imaginea femeilor, cât și cea a bărbaților. Mai târziu, începând cu secolul al XIX-lea, a devenit o piesă destinată exclusiv femeilor, fiind modificat treptat, pentru a urmări liniile naturale ale corpului, căpătând și funcții medicale.
Cuvântului „corset” provine din latinescul „corpus”, însemnând „corp”. În timp, a apărut meseria de „corsetar” și, implicit, afacerea denumită „corsetărie”.
Primul corset a apărut în secolul al XV-lea, în Creta, acesta înlocuind benzile late din material, folosite în Antichitate, în Grecia și în Imperiul Roman, dar și body-urile din dantelă, purtate de femei pe sub haine, în Evul Mediu, pentru a părea mai suple.
Mijlocul secolului al XVI-lea marchează mari schimbări în designul acestei piese vestimentare, care devine mult mai strâmtă, dantela fiind înlocuită cu pielea, fiind adăugate oase de balenă și atele din lemn și fier, pentru a susține presiunea corpului.
În secolul al XIX-lea, femeile tindeau spre o talie foarte mică, cuprinsă între 40 și 45 cm, considerată ideală la acea vreme, existând și cazuri în care aceste dimensiuni erau duse la extrem. Un exemplu este Prințesa Sissy, care avea o talie de 33 cm. Exageratele modelări ale corpului duceau la aparitia bolii lui Glenard, prin deformarea coastelor și încetarea funcționării corecte a organelor interne.
Perioada de glorie a corsetului a durat aproape 100 de ani, între anii 1830 și 1920, fiind creat pentru a accentua talia și pentru a oferi acea imagine de clepsidră, considerată a fi ideală pentru reprezentantele sexului frumos.
Astăzi, corsetul este folosit ca piesă de lenjerie, în scopuri medicale, dar și ca accesoriu vestimentar, decorsetarea fizică și simbolică a femeii devenind extrem de benefică, de-a lungul istoriei, marcând în mod constructiv dărâmarea tuturor standardelor tradiționale de frumusețe.
By Diana Arieșan – editor contribuitor The Woman
Diana este profesor pentru învățământul preșcolar cu o experiență de 12 ani și autorul cărții „ Abis în dealul sihastru”, lansată în anul 2013 (Editura Grinta, Cluj-Napoca). În anul 2015 a devenit membru al Cenaclului UBB, proiect realizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și a Școlii Populare de Arte „ Tudor Jarda”, din Cluj-Napoca, secția retorică, Diana are preocupări pentru artă, sub toate formele sale. În perioada 2012-2014 a fost membru al trupei de teatru „ Pavlov 25”, iar în prezent își consolidează abilitățile de retor în cadrul diferitelor evenimente culturale.
Surse foto: muzica.metropotam.ro, clickpentrufemei.ro, adevarul.ro, bubblehoneytea.blogspot.ro