Mălina a știut încă de când a pășit prima dată pe holurile facultății că drumul ei profesional se va contura în industria IT.
Deși inițial își dorea o carieră în medicină pentru a ajuta oamenii, pe parcurs și-a dat seama că acest ajutor poate veni și în altă formă: „am știut că eu voi studia și voi fi capabilă să ajung în punctul în care munca mea să aibă un impact major și că voi fi o persoană care va ajuta la crearea de drumuri pentru alții”. În prezent Managing Director în cadrul eggs unimedia România, ca lider Mălina se descrie folosind cuvântul empowering, oferind echipei încredere și siguranța de a lua inițiativă.
Mai multe despre Mălina și organizația din care face parte, despre industrie și trenduri, precum și despre ceea ce înseamnă să lucrezi într-o organizație de tip flat, în acest interviu.
Mălina, cum ar arăta elevator pitch pentru tine?
Scurt. Sunt interesată de impactul produsului/serviciului, publicul țintă, competiție, resursele umane necesare și costuri.
Cum ai ajuns profesionistul de astăzi? Ce te-a făcut să alegi industria IT și care ai spune că sunt cele mai importante repere din cariera ta?
Zicala că drumul spre succes nu e linear e foarte adevărată, pentru mine drumul spre IT cu siguranță nu a fost ceva țintit. Încă de mică îmi doream să fiu doctor să ajut oamenii, în orașul mic din care vin era singura reprezentare pe care eu o înțelegeam la vremea aceea de a putea ajuta oamenii.
Povestea mea despre cum am ajuns la Cluj și să studiez o facultate tehnică e lungă, dar în momentul în care am călcat pe treptele universității am știut că eu voi studia și voi fi capabilă să ajung în punctul în care munca mea să aibă un impact major și că voi fi o persoană care va ajuta la crearea de drumuri pentru alții. Și cu obiectivul acesta în minte m-am lăsat surprinsă și nu am spus „nu” niciunei oportunități pe care eu am considerat-o potrivită. Pentru mine, facultatea a avut un impact major în cine aveam să devin, iar mai apoi toate companiile și liderii pe care eu i-am avut.
Deși când mi-am început cariera în IT – încă de la 20 de ani – nu știam care va fi stilul meu de a conduce oamenii, după câțiva ani, am știut care NU va fi stilul meu, și anume controlul oamenilor, presiunea și frica de șef.
În doar cei doi ani petrecuți de tine în cadrul eggs unimedia România, echipa pe care o conduci a crescut de la 16 la aproape 100 de persoane. Care au fost aspectele care au contribuit la această dezvoltare? Care a fost strategia voastră?
Am plecat pe acest drum cu foarte multă energie. Știam că dacă îmi propun ceva nu îmi va sta nimic în cale. A însemnat un efort uriaș în care am jonglat cu administrarea companiei, setarea de procese, livrarea de proiecte, preocuparea pentru angajații existenți, gestionarea problemelor și cel mai important angajarea oamenilor potriviți în organizație.
Echipa de HR și oamenii seniori din organizație care au luat mai apoi deciziile de recrutare a fost unul din cele mai mari ajutoare pentru a mă putea preocupa de tot restul aspectelor din companiei.
eggs unimedia România este o companie de tipul flat organization. Ce presupune asta și cum aplicați conceptul în cadrul companiei?
Totul pleacă de la ideea că toată lumea este egală, că suntem o companie unde ideile și feedbackul oricărui angajat sunt la fel de importante. Într-o industrie de creație și mai apoi de execuție cum este IT-ul, constrângerea oamenilor de a-și asculta șefii este foarte limitativă și are un impact major: compania pierde oportunitatea de a găsi cele mai inovatoare soluții de la toți membrii ei și apoi demotivarea angajaților în fața unor manageri care îi pot trage la răspundere.
Flat pentru noi înseamnă și că putem experimenta într-un spațiu sigur unde putem sărbători reușita sau învăța din încercare. Totodată însemnă că fiecare din angajați poate încerca să facă și altceva din cea ce îi este cerut în fișa postului, de exemplu un tester cu înclinații pedagogice își poate crea o comunitate pe care să o trainuiască pe un anumit topic.
Care sunt acele câteva cuvinte care îți descriu stilul de leadership? Cum ești tu ca lider?
Primul cuvânt care mi-a venit în minte a fost EMPOWERING. Pentru că un lider empowering oferă oamenilor din jurul său superputerea încrederii de sine și siguranța de a lua inițiativă, cu asumarea riscului de a trece printr-un eșec. De asemenea, un lider empowering este autentic și inspiră echipa, dar este și empatic și atent la nevoile acestora. Totodată, comunicarea este un cuvânt/skill cheie, deoarece prin comunicare reușește să sudeze echipa și să o dezvolte spre o colaborare de succes. În ceea ce privește a doua întrebare, am rugat echipa eggs să răspundă pentru mine și sunt mândră să shareuiesc cu voi cuvintele pe care mi le-au transmis:
„Care inspiră: are capacitatea de a motiva și de a inspira echipa; încurajează și manifestă încredere în oameni.
Comunicativă: eficientă în comunicarea cu oamenii și deschisă la dialog; facilitează dezvoltarea personală și profesională.
Empatică: arată înțelegere și empatie față de nevoile și preocupările oamenilor.
Autentică: este sinceră și autentică în abordarea sa.
Adaptabilă: se poate adapta și își poate ajusta abordarea în funcție de schimbările din mediul de lucru. Ca lider, are capacitatea de a genera încredere, de a susține spiritul de echipă și de a încuraja colaborarea dintre angajați. Acest lucru le permite oamenilor să fie creativi și să-și dezvolte pontențialul profesional”.
Industria din care faci parte era asociată în trecut adesea cu genul masculin. Ai simțit vreodată acest lucru? Cum stau lucrurile, din perspectiva ta, în prezent?
Da am simțit. M-am găsit de multe ori la masa deciziilor ca fiind singura femeie și pe vremea aceea și cea mai tânără persoană din cameră. Deși nu a fost ușor, a fost doar un stimul de a lucra mai mult și de a mă pregăti mai bine, știam că trebuie să dau de două ori mai mult să pot să fiu auzită. Acum având rol de conducere vreau ca oricine să fie auzit sau auzită. Îmi este foarte clar că femeile sunt foarte capabile și că valoarea pe care o poate cineva aduce în organizație nu stă în cele două categorii de sex.
Cum vezi industria de IT la momentul actual? Care sunt trendurile, fie că vorbim de produse, companii sau de oamenii care o construiesc?
Industria IT este dinamică, limbajele de programare evoluează la o viteză rapidă. Ca dezoltator de software trebuie să ții pasul cu toate noile tehnologii. Suntem într-o eră în care utilizatorii vor feedback de la sistemele informatice instant, nu îți poți permite să ai un sistem digital lent. În plus, tot mai mare este accentul pe un design ușor de folosit, iar aici companiile mari investesc mult în a vedea cum folosesc utilizatorii aplicațiile pentru a le oferi cele mai bune experiențe. Digitalizarea afacerilor este în plină expansiune și acest domeniu va fi atractiv în continuare pentru o perioadă lungă de timp.
Cine este Mălina, dincolo de ecranul laptopului? Care sunt pasiunile tale? Cum arată o zi de weekend și ce o diferențiază de cea de marți?
Mălina la fel ca în zilele săptămânii are multă energie și în weekend. Patricip la triatloane și antrenamentele pentru asta îmi pot ocupa cu ușurință orele libere. De obicei weekendurile sunt pentru ture lungi de bicicletă sau drumeții. Și mereu între acestea citesc, e o pasiune încă din liceu și îmi fac timp să citesc în fiecare zi.
O prejudecată despre IT-iști: că își petrec tot timpul în fața calculatorului. Mulți dintre IT-istii pe care îi cunosc iubesc natura și mișcarea de diverse feluri
Tocuri sau flat shoes? – Tocuri
O zi la birou, descrisă în 3 cuvinte: cafea, colegi, decizii
Note to self: all things come together eventually
–
Editor: