Mariana Ruscan, Antreprevision, îți explică ce este important să știi când aplici pentru Start-up Nation

Mariana Ruscan se află în domeniul consultanței de 9 ani, iar în prezent este Manager General în echipa Antreprevision, care generează constant proiecte și planuri de afaceri transformate în business-uri de succes.

Despre Start-up Nation, Mariana consideră că „este poate cel mai avantajos program de până acum, dedicat antreprenorilor care dețin o societate înființată după 30 ianuarie 2017 și doresc să își transforme ideea într-o afacere reală, care să câștige un segment de piață.”

Care sunt 3 sfaturi esențiale pentru cei care doresc să își deschidă un business prin Start-up Nation?

Trăim într-o eră conectată în permanență, în care informația este creată și consumată instant, iar programul Start-up Nation, cu păreri pro și contra a fost unul dintre cele mai consumate subiecte pe grupurile de profil din mediul online.

Prin programul Start-up Nation, o idee de afacere care însumează un punctaj câștigător poate primi până la 200.000 lei, TVA inclus și decontat pentru societățile neplătitoare de TVA, și fără cotă de cofinanțare din partea Beneficiarului.

Eu voi împărți aceste 3 sfaturi pe 2 etape: Before and during Start-up Nation și post Start-up Nation.

Before and during Start-up Nation: 

Pentru a aplica la programul Start-up Nation, eu cred că ai nevoie de 5 lucruri: să îți dai seama de ce are nevoie piața și să transformi o problemă într-o oportunitate generatoare de profit sustenabil, să pornești o afacere în cunoștință de cauză și de ce nu, din pasiune, dar să te bazezi pe estimări realiste ale pieței, să înțelegi că este un proces ce necesită timp și efort și să fii hotărât să duci până la capăt acest program.

Al doilea sfat: încă din faza de redactare a proiectului este foarte important ca Beneficiarului să îi fie clare obiectivele afacerii, pentru că dacă Beneficiarul știe unde vrea să ajungă, și cei din jur vor înțelege unde vrea să ajungă, inclusiv consultantul.

Din experiența de până acum, nu toți beneficiarii conștientizează că bazele procesului de consolidare a unei afaceri se pun din momentul în care iau decizia de a aplica pentru obținerea finanțării. De aceea e important ca antreprenorului să îi fie clar încă de la faza de idee care vor fi produsele sau serviciile sale și în funcție de acestea să aleagă echipamentele și elementele de investiție care vor compune bugetul proiectului.

Post Start-up Nation:

În momentul în care au finalizat implementarea proiectului (și în unele cazuri această etapă are loc și după 1 an de zile), antreprenorii trebuie să înțeleagă puterea unui plan de afaceri și să își updateze planul bazat pe realitatea economică de la finalizarea implementării proiectului.

Planul de afaceri îi va ajuta atât pe antreprenori, cât și pe partenerii acestuia să înțeleagă:
– care este clientul lor țintă și cât de repede estimează că vor adopta clienții produsul sau serviciul lor
– care sunt în concret produsele sau serviciile sale
– care este strategia de marketing și vânzare și cum va fi construit procesul de vânzare
– care sunt oamenii implicați în business-ul sau și ce rol au aceștia în organizația lui
– cum cucerești piața
– cum controlezi cashflow-ul
– că se impune să măsoare în permanență rezultatele și ce creează rezultatele
– că este vital să investească în dezvoltare personală și să își dezvolte accelerat competențele antreprenoriale și de leadership.

IMG_E8464

 

Viziunea în business – este necesară, cât de departe mergi cu ideea inițială atunci când deschizi business-ul?

Antreprenorul este cel care crește o companie de la zero, de la o idee căreia i-a dat valoare, trece prin lipsuri până când firma ajunge să înregistreze profit. E simplu să înființezi o firmă, e mai greu să creezi o companie și asta depinde doar de viziunea pe care o ai și cum transmiți această viziune.

Astfel, viziunea în business este mai mult decât necesară, este vitală deoarece adaugă valoare în zona antreprenorială. Viziunea trebuie să fie ceva ce se întâmplă și se materializează zi de zi, nu doar peste 1 an, 2 sau 5.

Viziunea unui business eu o văd bazată pe 4 principii:  să generezi o valoare constantă clienților, angajaților și furnizorilor dincolo de așteptările lor, să inovezi, să inspiri și să creezi motivație în jurul tău, să îți păstrezi oamenii, să obții rezultate și să le măsori.

Pentru ca o idee de afacere să depășească statutul de idee și să ajungă afacere sunt nenumărați pași care trebuie făcuți. În prima fază ideea ta trebuie să fie validată de piață, să identifici care sunt oamenii care se pot conecta la ideea și viziunea ta și apoi să transformi efectiv ideea în produs sau serviciu.

Apoi succesul unui produs sau a unui serviciu depinde de calitatea lui și de sentimentul pe care îl oferă clientului și mai puțin de ideea inițială. În funcție de reacțiile utilizatorilor și clienților, ideea poate fi îmbunătățită, schimbată sau poate fi dusă într-o altă direcție de dezvoltare.

Care sunt 3 aspecte esențiale de care ții cont în relația cu antreprenorul?

Un prim aspect esențial: să îi înțeleg obiectivele, viziunea și emoțiile,  astfel încât să pot dezvolta împreună cu antreprenorul un parteneriat bazat pe informare corectă, transparentă și respectarea tuturor angajamentelor luate.

Al doilea aspect esențial: să pot oferi încredere și predictibilitate, să am o atitudine pozitivă, să mă conectez cu el și să îi dau energie.

Al treilea aspect esențial: nevoile clientului sunt pe primul plan, iar programul meu e reprezentat de programul proiectelor mele.

Ce te motivează să scrii proiecte europene?

În 90% din cazuri, proiectele se transformă în afaceri de succes și e grozav să îți petreci timpul generând lucruri de succes. Apoi potențialul de business și de dezvoltare personală și profesională e imens în domeniul scrierii de proiecte.

Pot să învăț în fiecare zi câte ceva și să întâlnesc oameni cu un mindset care mă inspiră și din care încerc să iau și să aplic în gândirea mea și în tot ceea ce fac. Am fost și sunt în continuare foarte pasionată de meseria de consultant și în același timp de antreprenoriat și asta m-a ajutat să trec peste momentele grele, când ziua a avut 25 de ore.

Experiența de 9 ani în consultanță și pe cea în antreprenoriat am construit-o treptat, pas cu pas, până când am ajuns la reușită, iar fiecare provocare întâlnită a fost de fapt un nou palier de dezvoltare. De felul meu sunt un izvor nesecat de motivație și auto-motivație, dar cel mai important e să fac cu bucurie tot ce am de făcut, iar la finalul zilei să fiu mulțumită de rezultate, de oamenii cu care am interacționat și de viața mea.

The woman - Mariana Ruscan (4)

 

 Cum se desfășoară o zi din viața ta?

Zilele mele nu seamănă mult între ele, aproape fiecare aduce sau schimbă ceva în viața mea.

Dar ingredientele minime ale unei zile sunt următoarele:

– începe devreme și întotdeauna cu o cafea și un to do list/o planificare pe ziua respectivă, dedic cea mai mare parte a zilei muncii de birou, segmentată pe diferite ativitați: întâlniri, email-uri, telefoane, task-uri ce țin atât de organizarea companiei cât și de muncă de consultanță efectivă. Merg însă și la evenimente de networking, ascult și urmăresc materiale de dezvoltare personală și antreprenorială și îmi place să citesc și, bineînțeles, dedic timp sportului și relaxării.

Care sunt 3 caracteristici care te definesc?

Caut logică în tot ceea ce fac, sunt deschisă către orice idee nouă care îmi iese în cale și îmi place să mă întâlnesc cu oameni care îmi pot da idei noi și care mă motivează și sunt un spirit creativ, întreprinzător și neapărat competitiv.

 

The woman - Mariana Ruscan (2)

 

De cât timp faci consultanță și cum a început totul?

Am intrat în domeniul consultanței în anul 2009, la începutul anului 3 de facultate, mai exact. Eram studentă la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor când în cadrul cursurilor și seminariilor am avut acces la primele informații legate de liniile de finanțare și fondurile nerambursabile și mi s-a părut wow să lucrezi într-un asemenea domeniu și să ajungi să cunoști atâtea linii de finanțare care pot genera business-uri.

La început a fost curiozitate și tot întrebam în stânga și în dreapta dacă se poate finanța ideea aia, ideea cealaltă, până într-o zi când curiozitatea mea a fost răsplătită cu o invitație la un interviu pentru un internship în cadrul Centrului de Afaceri Transilvania.

Îmi amintesc perfect, era o zi de noiembrie când m-am întâlnit cu Bianca Muntean, am precizat de la început că nu am experiență, dar că îmi doresc foarte mult să învăț și să îmi dezvolt cunoștințele în acest domeniu. După curiozitate, a fost interes și muncă serioasă, iar când am câștigat primele proiecte în anul 2010 am avut o stare extraordinară, am fost de-a dreptul fericită pentru că îmi plăcea mult ceea ce făceam. Apoi jobul a devenit pasiune și am lucrat ca și consultant angajat până în 2015, când am decis că vreau să am propriul business în domeniul consultanței.

În anul 2016 am pus pe picioare Antreprevision, însă nu 2016 a fost primul an de antreprenoriat. În 2013 mi-am înființat prima dată firma, iar în 2014 am deschis un magazin de haine cu speranța că va fi primul dintr-un lanț de magazine. Mi-am dat seama după o vreme că speranța nu era o strategie și că lucrurile nu se întâmplă dacă nu le faci intenționat să se întâmple. Domeniul nu mi s-a potrivit deloc, așa că după 4 ani am renunțat la magazin.

Așadar sunt în consultanță de 9 ani, iar de 3 ani în echipa Antreprevision generează constant proiecte și planuri de afaceri care se transformă în business-uri de succes.

sursa foto: arhivă personală