Când cauți pe net resurse despre marketing-ul afiliat, majoritatea rezultatelor sunt despre cum faci bani din afiliere – din perspectiva afiliatului.
Dar ce se întâmplă din perspectiva firmelor care se promovează prin afiliați?
Vezi tu, de-a lungul timpului am făcut luni întregi de documentare, am analizat rapoarte și statistici și am interacționat direct sau indirect cu sute de business-uri din eCommerce.
Așa că, inevitabil, am văzut date despre afiliere și despre cât de performant este marketing-ul afiliat pentru un brand.
Dar hai să începem cu începutul. La finalul acestui episod, vei înțelege ce este, cum funcționează și la ce rezultate te poți aștepta de la o strategie de marketing afiliat.
Ce este marketing-ul afiliat?
Practic, e o tactică de marketing colaborativ: magazinul tău este promovat de către anumiți oameni care au o audiență, iar tu îi plătești dacă îți aduc vânzări.
Afiliații pot fi bloggeri, vloggeri, influenceri, specialiști de marketing, site-uri de review-uri, oameni de PPC, aplicații etc.
Acum, audiența respectivă poate să cumpere de la tine… sau nu.
Partea interesantă care diferențiază afiliații de influenceri, de exemplu? Tu plătești afiliatul doar în momentul în care primești o comandă prin intermediul lui.
Nu plătești pentru trafic, click-uri, afișări sau leaduri (cu excepția cazului în care ați făcut o înțelegere pe partea asta). Plătești doar când ai o vânzare sigură, solidă.
Mai trebuie să știi că sursa vânzării poate fi identificată prin faptul că link-ul pe care îl promovează afiliatul conține un cookie special, cu o durată de viață stabilită.
Dacă oamenii care au cookie-ul respectiv cumpără de la tine în intervalul de timp setat, vânzările au fost făcute prin afiliat.
Până aici sună simplu, nu-i așa? Atunci de ce nu face toată lumea marketing afiliat?
Ei bine, nu e chiar așa simplu.
La fel ca în orice altă strategie de marketing, trebuie să investești bani și timp.
Adică trebuie să oferi afiliaților un comision atractiv – astfel încât să fie motivați să te promoveze, și trebuie să le pui la dispoziție materiale pentru promovare (feed de produse, campanii speciale, bannere etc.).
Pentru că obții rezultate doar dacă ești implicat… altfel de ce ți-ar promova cineva magazinul pe ochi frumoși, când sunt atâtea altele în piață?
Ce spun statisticile despre rezultate?
O vorbă înainte să trecem la statistici.
Dacă vrei să faci marketing afiliat, ai două posibilități: îți poți crea un program de afiliere specific pentru magazinul tău sau folosești platformele specializate care există deja pe piață (2Performant, Profitshare etc.).
Din punctul meu de vedere, dacă nu ești un brand cu venituri teribile (și nici atunci), nu are sens să te apuci să îți faci o infrastructură tehnică personală pentru afiliere. Mai degrabă, folosește credibilitatea și resursele unei platforme ”de-a gata”.
2Performant, pe care l-am menționat mai înainte, are o pagină dedicată cu statistici pentru eCommerce și afiliere, pe care îți recomand să le urmărești.
Majoritatea industriilor obțin rezultate bune prin afiliere, însă topul este ocupat de retail, travel, electronice IT&C, echipamente sportive, health & beauty, pets supplies etc.
Acum, e clar că vânzările sunt obiectivul principal și rezultatele pentru care plătești. Dar prin afiliere obții și alte rezultate, gratuit:
– trafic în site
– expunere în fața unei audiențe diverse, la care nu poți să ajungi atât de granular prin alte metode
– lead-uri reci și calde
– acces la oameni care se pricep la marketing și strategie, care te pot ajuta să îți crești afacerea
Merită să lucrezi și tu cu afiliați?
Depinde de specificul business-ului și resursele tale. Dar da, merită să lucrezi cu afiliați.
La Gomag avem clienți care fac marketing prin afiliere cu rezultate excepționale.
De ex., afilierea e în top 3 canale de vânzare sau reprezintă peste 30% din vânzările generate pe lună.
Integrarea dintre platforma eCommerce și platformele de afiliere se face simplu, prin completarea unor câmpuri și salvare.
Apoi, poți genera feed-uri specifice, pe care le poți urca în conturile tale, pentru a putea fi folosite de către afiliați.
Mini-Checklist pentru o strategie bazată pe performanță
- Oferă afiliaților materiale pe care le pot folosi în conținutul lor:
– Feed de produse
– Bannere
– Conținut
– Informații de bază despre magazinul tău
– Materiale video
– Infografice
– Imagini profesionale
- Asigură-te că site-ul tău este optimizat pentru conversie / vânzare (dacă site-ul tău e varză, promovarea e degeaba):
– Ai informații extinse în paginile de produs
– Ai pagina Despre noi completată cu toate datele necesare pentru încredere
– Ai o politică clară de confidențialitate a datelor + Termeni și Condiții
– Ai informații complete despre livrare și retur
– Nu afișezi link-uri externe în pagina de produs
– Afișezi dovezi de încredere și testimoniale
– Încerci să îndrumi clienții care te sună, spre comanda pe site
- Stabiliți clar care sunt regulile colaborării și comisionul. Dacă folosești o platformă de afiliere precum 2Performant, afiliatul va vedea aceste informații din prima și va alege să te promoveze în funcție de comision, brandul tău etc.
Ei bine, am ajuns la final. Sper ca acest episod să te ajute să iei decizia potrivită.
Lăsând totul la o parte (statistici, avantaje, dezavantaje și alte cele), cel mai important e să testezi să vezi cum funcționează orice strategie… pentru tine.
—
Despre Mihaela Habian, GoMag
Mihaela Hăbian (Porto) este SEO Copywriter la Gomag de peste 5 ani și scrie zilnic zeci de texte optimizate pentru agenție și clienți. Începând de la articole pe bloguri, ghiduri, conținut pentru site-uri / magazine online și până la scenarii pentru reclame video, checklist-uri sau strategii anuale de content, responsabilitatea ei este să dea clientului ceea ce e al clientului: o poveste valoroasă în care să se regăsească.
Se descrie ca „booklover cu acte în regulă și om pasionat de digital storytelling & targetare emoțională” și consideră că în anul 2021 un copywriter bun trebuie să prioritizeze clientul final, să fie curajos, să aibă nervi de oțel și să fie nișat.
Sursa foto: 2Performant, Gomag