Melissa Sterry, arhitectul propriei vieți

Melissa Sterry este omul care face totul cu și din pasiune. A fondat Bionic City, una dintre cele mai importante companii din Marea Britanie și consideră că arhitecții trebuie să lucreze alături de cercetători și practicieni din diferite domenii pentru a realiza proiecte inovatoare pentru noile generații, ținând cont de impactul elementului natural în viața cetățenilor.

Fiind un nume de referință în lumea științei și a tehnologiei, Melissa a fost întotdeauna preocupată de starea și evoluția mediului înconjurător. Astfel, reușește să aducă un beneficiu incomensurabil, într-o lume în care progresul tehnologic pare să încline balanța spre degradarea mediului înconjurător.

Melissa Sterry este invitată la Conferința de Leadership Feminin The Woman, ce va avea loc în 14 și 15 martie la Cluj-Napoca. Împreună cu ceilalți speakeri, va discuta despre importanța și valoarea educației în contextul actual.

Mai multe informații despre Melissa Sterry și ceilalți speakeri, alături de agenda Conferinței, găsiți pe www.thewoman.ro/conference.

În construcția mediului înconjurător, v-ați orientat mai degrabă spre potențialul conceptului de „bio design”. Care sunt aspectele pe care noi, drept locuitori model, trebuie să le avem în vedere?

Întrebarea este „Cum învățăm să știm ceea ce știm deja”? Munca mea, la fel ca cea a oamenilor de știință, a elevilor și în egală măsură a filosofilor, este irosită în primul rând în momentul reevaluării coerente a adevărului. Secolele trecute, exista banalitate atât în ceea ce privește practicarea științei interdisciplinare, a școlarizării, iar în sensul cel mai pronunțat, la nivelul creativității. În altă ordine de idei, cele mai importante personalități ale științei, umanismului și artei, au realizat o paletă largă de cercetări, pe parcursul întregii vieți. Problema de față este importantă nu doar în ceea ce privește cuprinderea învățăturii mai multor discipline, ci de a le aduce împreună în crearea unui întreg din toate aceste învățături.

Astfel, contextul istoric subliniază necesitatea unei abordări individualiste, în evitarea limitei impuse în momentul etichetării. Abilitățile însușite într-un anumit domeniu pot fi aplicate și în alte domenii, așadar trebuie aplicate în atât de multe domenii în câte avem oportunitatea.

Educația joacă un rol esențial în a deveni buni cetățeni. Care sunt principalele aspecte care trebuie îmbunătățite în acest domeniu?

În primul rând, umanitatea are în fața ei probleme ecologice și sociale atât de variate și profunde, iar suntem nevoiți să ne dedicăm învățării pe tot parcursul vieții. Oricum s-ar desfășura traiectoria umană pe parcursul anilor și deceniilor ce urmează, planeta și, în consecință, civilizația noastră au intrat într-o perioadă de schimbare rapidă. Lucruri pe care le-am privit drept inalienabile, precum stabilitatea mediului înconjurător, nu mai sunt atât de sigure. De-a lungul istoriei, dintr-un oarecare motiv, zonele cu resurse împuținate au devenit curând leagăne ale conflictului. Informația înseamnă putere – puterea de a explora metode și mijloace alternative de a rezolva probleme. Astfel, nu apucăm armele, ci ideile inteligente, inovatoare și creative, prin care putem dovedi că noi, Homo sapiens, suntem capabili să evoluăm, lăsând în urmă comportamentele care nu ne-au adus beneficii în trecut. Avem o alegere: să înălțăm ziduri sau să construim poduri.

Prima opțiune este dezastruoasă atât ecologic cât și social, împiedicând nu numai migrațiile umane, dar și migrația speciilor animale. Multe dintre acestea vor fi în pragul dispariției, datorită încălzirii globale, dacă se vor afla în imposibilitatea de a-și schimba habitatul. Cea de-a doua, însă, realizează legături între oameni și unește potențialul lor, permițând astfel informației să se răspândească.

Cum pot oamenii să contribuie la protejarea mediului înconjurător?

Uneori, întrebările sunt mai valoroase decât răspunsurile. Așadar, în loc de a da un răspuns, îi voi ruga pe cititori sa contempleze următoarele întrebări:

Ce metale pot fi găsite în smartphone-ul tău, în tableta ta sau în laptop?

De unde provin acele metale?

Cât de multe cunosc despre impactul activităților miniere asupra locuitorilor din zonele în dezvoltare?

Câte specii sunt puse în pericol chiar acum de către activitățile miniere?

În ce fel amenință aceste activități sănătatea și bunăstarea umană?

Ce companii oferă certificate care atestă sustenabilitatea și etica provenienței metalelor pe care le utilizează?

După ce ai găsit răspunsurile la aceste întrebări, vei fi capabil să faci achiziții în mod mai informat. Cu cât îți pui mai multe întrebări, cu atât vei fi mai capabil să faci o schimbare.

Ați câștigat premii pentru inovație, creativitate și spirit întreprinzător. Ce putem face pentru a deveni mai creativi?

Fii tu însuți. Dacă nu ești încă complet sigur „cine” ești, continuă să explorezi, să experimentezi, și să-ți testezi potențialul până te vei descoperi. Când crezi că ai reușit, rămâi cât mai aproape posibil de tine însuți. Din această autenticitate se naște creativitatea. Când ne acceptăm propriile gânduri, emoții, inuiții și simțuri, creativitatea răsare.

Dar, când ne trezim consumați de așteptările și aspirațiile celorlalți, creativitatea este inhibată. Fixează-ți propriul standard, cu atât mai mult în ziua de azi, când este atât de ușor să fim consumați de gândurile și sentimentele altora.

“Education at the edge” este titlul prezentării dumneavoastră de la Conferința de leadership feminin „The Woman”. În ce fel considerați că educația este la limită, în prezent?

Educația evadează din toate limitele sale, iar asta în toate sensurile posibile ale cuvântului. Tehnologia face ca frontierele geografice să fie neînsemnate. Cercetarea și practica interdisciplinară revin în scenă, aflându-se chiar în prim-planul instituțiilor educaționale și de cercetare de top, după îndelungate așteptări.

Golurile dintre academicieni și industrie s-au umplut atât de mult, încât unii dintre noi activăm la fel de natural în ambele domenii. Totuși, schimbările viitoare sunt iminente, de pildă, numeroase instituții își revizuiesc structurile de curs pentru a facilita interdisciplinaritatea și accesibilitatea. În ciuda acestor modificări, unii se arată sceptici în ceea ce privește schimbarea, împotrivindu-se dezvoltării noilor metode și modele de educație. Dar după cum spunea Chaucer, „Schimbarea nu așteaptă după niciun bărbat”…și nicio femeie!

Surse foto: Arhiva personală