Mihaela Ganciu: „Credința cu care am pornit Caracteristic a fost mereu în oameni și în potențialul lor.”

Mihaela Ganciu este fondatorul Caracteristic, proaspăta agenție de PR și un nume important în industria de comunicare românească: „proaspătă și nu tânără, pentru că am venit cu un bagaj consistent de cunoștințe și experiență. Suntem un răspuns pentru o piață care cere o înțelegere aprofundată a caracteristicilor unui business și o viziune bună pentru oportunități prezente și viitoare” după cum se descrie echipa.

Mihaela ne spune că mereu a văzut comunicarea asemenea unei călătorii. În timp, a descoperit că îi plac proiectele dedicate tinerilor, care consideră că sunt investiția în viitor.

„Înainte de fiecare întâlnire știu că de acolo voi pleca cu o lecție, fie ea de viață, de business, de omenie sau de viitor.”

Agenția Caracteristic are un pilon central, în jurul căruia s-au construit toate parteneriatele. Însă, mai multe despre Mihaela Ganciu, despre viziunea Caracteristic, dar și despre noutățile cu care această agenție vine pe piață, ne va spune chiar Mihaela, în interviul acordat Revistei The Woman.

Povestește-ne puțin despre agenția Caracteristic. Cum a început totul, care sunt principiile de bază de la care a pornit business-ul?

Mereu am văzut comunicarea drept o călătorie. Asta pentru că, mai des decât m-aș aștepta, mă conduce acolo unde nici nu visez.

Povestea Caracteristic începe în ianuarie 2015. Un client ne-a oferit un spațiu de lucru la sediul său. Am amenajat biroul. Vreme de câteva ore am zâmbit și nu am făcut nimic altceva. Era modest, dar îți spuneai că e locul tău. Apoi, am început să caut un nume pentru companie. Ne strângeam seara la o ciocolată caldă și nu ajungeam la nicio concluzie. Era nevoie de răbdare.

The Woman Magazine - Mihaela Gaciu -Caracteristic

Am avut șansa ca oamenii să creadă în mine. Făceam multe drumuri, eram tot timpul în întâlniri. Cum dădeam un anunț important (din punctul nostru de vedere), porneam la următoarea întâlnire. De emoție uneori, mă trezeam că ocolesc, că nu am luat-o pe unde trebuia. Nu era timp să analizăm prea mult, erau multe de făcut. Testam, mergeam oriunde se ivea o oportunitate, am prins totul din mers.

Când un partener solicita o discuție să evaluăm colaborarea, aveam tot felul de dileme. Că nu avem îndeajuns de multă experiență, că ceva nu a fost bine. De la o astfel de întâlnire am plecat cu încă un proiect nou și cu o recomandare. Am savurat fiecare pas și am înțeles cât de important e să mai și sărbătorești.

Povestea se scrie în continuare, cu fiecare om sau idee de care ne apropiem. Creștem de la an la an și suntem tot mai pasionați de munca noastră. Eu trăiesc zi și noapte în comunicare. E un fel de „acasă” pentru mine.

Cum reușește agenția Caracteristic să fie aproape de clienți, să umanizeze întreg procesul de comunicare, astfel încât să nu fie un simplu business?

Credința cu care am pornit Caracteristic a fost mereu în oameni și în potențialul lor. Asta vreau să prezint mereu lumii. În acest context se poate spune că pe acest traseu al comunicării eu caut o lume mai bună.

Am pornit la drum cu un portofoliu de clienți și, firesc, am căutat să ne extindem către mai multe domenii. Ne-am concentrat foarte mult pe menținerea fiecărui parteneriat în parte și ne-am dedicat misiunii clienților. Această determinare ne-a ajutat, în timp, să atragem noi clienți. Le suntem recunoscători partenerilor noștri, pentru că ne recomandă și vorbesc despre Caracteristic.

Spune-ne o idee interesantă care ți-a rămas în minte după o întâlnire cu un potențial client pe care ai aplicat-o în strategia de business!

Înainte de fiecare întâlnire știu că de acolo voi pleca cu o lecție (de viață, de business, de omenie, de viitor). Nu am simțit niciodată că pierdem timpul. Mai devreme sau mai târziu tot s-a legat ceva.

The Woman Magazine - Mihaela Gaciu - Caracteristic 3

În toamna anului trecut, într-o dimineață de luni, am vizitat un complex superb, lângă Cluj. Am mai fost în trecere, mi-a plăcut, însă de data aceasta m-am întâlnit cu fondatorul proiectului. Mi-a povestit despre visurile, obiectivele și provocările sale. Am înțeles că a construit acel loc pentru sufletul omului, că în armonia aceasta ne păstrăm sănătatea, ne găsim echilibrul, liniștea.

Spre finalul discuției, ne plimbam și admiram împrejurimile zugrăvite în culorile toamnei. M-am gândit atunci dacă îmi amintesc o zi în care am fost mai fericită. Eu nu am văzut un loc mai frumos nici până astăzi, construit cu atâta pasiune. Veneam după o perioadă foarte aglomerată, iar în comunicare nu obișnuiești să cauți liniștea. Dimpotrivă.

Nu știu cum se va concretiza acest parteneriat și nu mi-am propus neapărat asta. În ziua aceea am înțeles însă cât de importantă este această conexiune. Să înțelegi, să te implici, să ai răbdare, să te lași cucerit de munca și sacrificiile oamenilor care construiesc cu atâta dăruire.

Care este strategia voastră de abordare a brandurilor noi aflate pe piață?

Aici sunt cele mai multe oportunități. Așa cum ei pornesc de la zero, așa și strategia de comunicare începe de la zero. Aceste începuturi înseamnă foarte mult pentru o afacere, de aceea încercăm să le oferim cele mai bune resurse pentru a-și transmite mesajul.

E o muncă asiduă de cercetare și prioritizăm cât de mult putem aceste startupuri. Am învățat foarte mult de la proiectele la început de drum. Ne aduc satisfacții și simțim cum creștem împreună.

În ce segment ar trebui să investească și mai mult actualele branduri pentru a rezista într-o piață care evoluează atât de rapid?

Aș vrea să știu eu sau colegii mei care este acea „rețetă” salvatoare. Cred însă că este costisitor, ca timp, ca bani, ca nervi, să cauți o astfel de rețetă. Ce am remarcat însă că nu va fi niciodată „demodat” e să fii la curent cu tot ce-i nou. Acum vorbim de internet, rețele sociale, aplicații. Vorbim de mediul digital și acesta poartă mesajele noastre, ale tuturor. În mijlocul oamenilor trebuie să fie fiecare brand, de aceea trebuie să fie unde sunt oamenii.

The Woman Magazine - Mihaela Gaciu - Caracteristic 4

Un scurt exemplu care îmi vine în minte e că în mediul acesta digital există și Twitter, dar este cel puțin idealist și risipitor să investești în această platformă în România. Pur și simplu nu vei avea rezultate și apoi te vei întreba de ce.

În martie ați aniversat 3 ani de Caracteristic. Ce a reușit să realizeze Caracteristic în acești 3 ani?

Cel mai important este că partenerii ne-au rămas aproape. Mulți dintre aceștia ne-au devenit prieteni și e o plăcere să lucrăm împreună. Sincer, nu credeam că piața în acest timp va evolua atât de repede și mă bucur de dezvoltarea accelerată a industriei și, mai ales, a uneltelor pe care le putem folosi pentru a transmite cât mai bine un mesaj.

Pentru mine cel mai important reper a rămas bucuria cu care aștept dimineața, să revin la lucru, să ne continuăm proiectele.

Care sunt planurile voastre de viitor?

Toate eforturile noastre se concentrează acum în jurul echipei. Oamenii sunt cea mai valoroasă resursă, iar noi ne străduim să aducem alături colegi îndrăgostiți de comunicare. Ne dorim să atragem colegi și din rândul studenților și proaspăt absolvenților de Comunicare. Ne motivează foarte mult tinerii dornici să crească, să învețe, să experimenteze.

Vrem să ne păstrăm alături partenerii și să creștem în continuare, să oferim tot ce avem mai bun. Ne mai dorim să ne extindem în continuare activitatea la Cluj și la Iași. Ne-ar ajuta foarte mult să mai deschidem un birou, iar vizitele și proiectele derulate în Iași ne aduc tot mai aproape de realizarea acestui obiectiv.

O mare parte din atuurile unui antreprenor este capacitatea de a lega relații cu oamenii din jur. Tu cum faci acest lucru?

Agenția Caracteristic are un pilon central în jurul căruia ne-am construit parteneriatele: comunicarea de la om la om, cu flexibilitate, cu discuții aplicate până ajungem la un punct comun.

The Woman Magazine - Mihaela Gaciu - Caracteristic 5

Am descoperit, în timp prin munca alături de cei de la Innovation Labs, că ne plac proiectele dedicate tinerilor. Ne motivează investiția în viitor, iar aici mă refer la resursa umană.

Spune-ne trei aspecte care o definesc cel mai bine pe femeia Mihaela Ganciu?

Sensibilitatea – „Văd” și simt lucruri pe care poate că alți oameni nu le observă. Sunt în permanență atentă și îmi păstrez empatia. Văd o speranță, o rezolvare în orice situație.

Altruismul - Cred mult în reciprocitate. Comunicarea m-a învățat să fiu mai generoasă. Din ce sunt mai buni cei de lângă noi, ne va fi mai bine tuturor. În comunicare, nu-ți poți permite să invidiezi pe cineva. Mereu se găsește cineva mult mai bun, iar acest fapt trebuie să te inspire și nicidecum să te demotiveze.

Continuitatea – Mă entuziasmez ca tot omul la început, mai am momente dificile și îndoieli, însă îmi caut mereu resursele să continui. Fără această determinare, ar fi foarte dificil să reziști într-o piață atât de aglomerată.

Care sunt cărțile pe care le citești cu drag și le recomanzi?

Am primit cadou la aniversarea Caracteristic de anul trecut și mi-a plăcut foarte mult „Girlboss”, cartea Sophiei Amoruso. O recomand oricărei tinere la început de drum, în business.

„Cele mai frumoase reportaje”, cartea lui Viorel Ilișoi. Îl citesc de mulți ani pe Viorel Ilișoi, am și promovat această carte, de unde și atașamentul meu. Râzi și plângi, parcurgând aceste materiale. Sunt felii de viață trăită, lecții de smerenie. Realizezi cât de multe poți face cu puținul pe care crezi că îl ai.

Îmi place Aurora Liiceanu. Acum citesc „Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminității.”

By Mădălina Hodorog & Diana Arieșan

Surse foto: arhivă personală Caracteristic, Adi Bulboacă, Ilie Micuț Istrate, Miluță Flueraș, Ovidiu Udrescu.