Miruna Radovici este artist vizual și absolventă a Universității Naționale de Arte din București, licențiată în Arte Grafice, având expuneri în galerii importante din România și participare la târguri internaționale, precum The Others sau Romanian Art Dealers.
Am întâlnit-o pentru prima dată în primăvara acestui an la București, în cadrul Romanian Design Week, un proiect marca The Institute, dar și cel mai mare festival multidisciplinar dedicat industriilor creative locale. Între 12 și 28 mai, peste 85.000 de persoane au vizitat atât expoziția centrală din Piața Amzei, cât și cartierele creative ale Bucureștiului, cu cele peste 100 de evenimente-conexe.
„Inner Skin. Meet the artist!” este unul din evenimentele de care ne-am dorit să avem parte, deoarece avea loc într-un cadru care este reprezintă o întreagă experiență de design, fiind un concept realizat de Miruna Radovici în colaborare cu APARTERRE, un store multibrand în stil apartament, cu produse de lifestyle, curatoriate de către cei mai influenți editori de modă din România. Aici, Miruna a creat un ambient între obiectele vestimentare și accesoriile expuse și lucrările sale.
Prin acest proiect, chiar dacă lucrează cu învelișul exterior, Miruna nu propune doar o citire a propriei creații, ci și o„,reformatare a privirii publicului, dincolo de stratul de suprafață, către un strat profund, inner skin, pe care veșmântul îl reprezintă în fapt.” după cum descrie chiar ea. Universul creat de artistul vizual include „elemente autoreferențiale, ironice, momente introspective, pe care le transpune printr-o multitudine de medii, menite să ilustreze intimitate, probleme existențiale sub egida atmosferei private a subiectelor prezentate,” conform romaniandesignweek.ro.
Câteva săptămâni mai târziu, am reîntâlnit-o pe Miruna la Iași, în cadrul Romanian Creative Week, desfășurat între 19 – 28 mai 2023, eveniment care a găzduit expoziții indoor și outdoor, concursuri și intervenții arhitecturale, evenimente new media surprinzătoare, provocări de realitate augmentată și imersiuni în realități virtuale, workshop-uri, show-uri de modă, proiecții de film, muzică live și subtilități culinare. Am recunoscut lucrările sale expuse la Baia Turcească, ne-am entuziasmat chiar revăzând o parte din universul creat de artist, sub o altă formă de data aceasta.
În interviul acordat, Miruna Radovici ne vorbește despre evoluție, despre parcursul său în lumea artei, dar și despre stilul său și cum este influențat acesta.
Cum a început povestea ta în lumea artei?
Fără vreo legătură cu fundalul familiei, mama fiind cosmeticiană, a început când eram un copil plictisit și desenam ce vedeam la TV în desenele animate. Apoi, pe parcursul școlii și a liceului, am tot revenit la desen, pictură, modelaj, până când asta a culminat cu decizia de a merge la arte la facultate, în lipsă de pasiune la fel de mare față de altceva. Abia după ce am terminat-o am avut o mare criză existențială referitoare la parcursul meu în viață și am început să iau ruta asta foarte în serios.
Cumva nu înțelegeam sau nu aveam destulă claritate mentală înainte să văd că, lucrând extensiv spre un scop, finalmente se va cristaliza într-o idee, iar lucrurile vor căpăta sens.
În mod ironic, cât timp am fost în facultate, domeniul în care mă aflu acum nu a fost discutat ca o profesie în sine, școala împingând mai degrabă către publicitate, identitate vizuală și alte ramuri corpo, deci o limitare a exprimării artistice libere.
Ce înseamnă pentru tine să fii artist vizual? Cum ți-ai caracteriza stilul?
Artiștii vizuali au avantajul că pot să incorporeze orice formă și metodă de reprezentare doresc, astfel deschizând ușile către orice domeniu din care ar vrea să împrumute sau din care cer inspirație. Totodată este o responsabilitate de a rămâne informați și la curent cu evenimente, curente, fenomene, schimbări, să fie dinamici (prezenți fizic /dinamici mental) pentru ca arta lor să aibă o reprezentare cât mai sinceră și informată.
Ce importanță crezi că are social media în evoluția ta ca artist?
De ceva vreme, am limită de timp pe aplicații de social media, pentru că în perioadele mai complicate mă trezesc deseori că fac doom scrolling până în punctul în care începe să doară fizic.
E foarte îmbietor să faci social media, gândindu-te că ar face parte din atribuțiile tale ca artist, ca să îți menții în viață personalitatea online, însă eu cred că a devenit o responsabilitate și o distragere de la procesele reale.
Din dorința de a se păstra relevante, multe persoane ajung să posteze mai degrabă content și își pierd credibilitatea în fața publicului. Devin mai puțin umani și adoptă un limbaj de plastic.
Consideri că există grad de comparație între arta digitală și cu cea clasică? Cum le vezi una în raport cu cealaltă?
Cred că arta digitală poate avea o formă „perfectă”, calcule exacte, mai puțin loc pentru erori, pe când cealaltă este produsul direct al unor procese manuale. Nu pot spune că vreuna primează peste cealaltă, ci doar că pentru mine o valență cu greutate mai mare o au procesele manuale, în care sunt implicate mai multe simțuri.
În cadrul Romanian Design Week, la București, ne-am bucurat în ambianța magazinului Aparterre de o expoziție semnată de tine. Ce ne poți spune despre această colaborare? De ce ai ales această locație și care a fost feedback-ul clienților, vizitatorilor?
Nu am ales această locație, ci a fost mai degrabă o viziune a Galeriei Posibilă, cu care colaborez, de a încerca acest context. Titlul „Innerskin” a fost ales pentru a reflecta nuanțele pe care le-au adus lucrările în spațiul Aparterre. Ele sunt de natură internă, unele mai brute – ce se întâmplă behind the walls. În timp ce magazinul are de la sine o prezentare curată și un înveliș vizibil exterior, lucrările pe care le-am adus am vrut să fie reprezentative întâmplărilor de natură autocritică și introspectivă.
Primul gând asupra unei potențiale expoziții a pornit de la lucrarea cea mare, „I love grandma so much, it’s unreal”, care este un desen pe care îl dedic afecțiunii și curajului de a fi vulnerabil, în special în contextul social actual.
Consider că este o nevoie generală mare ca oamenii din orice background să fie cât mai deschiși și onești față de emoțiile lor și ale celor de lângă.
Empatie și urechi ciulite, care ascultă pe bune. Acțiune, prezență, expunere.
Ce alte evenimente de acest gen mai pregătești și unde ne putem bucura de arta semnată Miruna Radovici?
Vara aceasta am instalat o lucrare în Turnul de Apă de la Drobeta Turnu Severin, lucrare ce este dedicată apei și fostei insule Ada Kaleh, într-o expoziție de grup, alături de alți artiști cărora le apreciez munca: Denise Lobonț, Ghenadie Popescu, Bogdan Gîrbovan și Dan Perjovschi. Expoziția vorbește despre perspectivele noastre asupra apei, a mea punând accent pe nostalgia resimțită față de un loc pierdut, înecat, ce și-a întins rădăcinile lungi, pe unde au dus-o foștii rezidenți ai insulei, luând bucăți din ea, mărturii și imagini.
În rest voi fi plecată prin rezidențe, așa că ne vom mai vedea toamna aceasta cu proiecte, evenimente și lucrări noi.
By Diana Turcu
Surse foto: arhivă personală Miruna Radovici, Bianca Dragne, Bogdan Gîrbovan, Florin Ghenade