Monica Bîrlădeanu, style-icon, actriță și antreprenoare, este populară atât în România cât și în străinătate. În SUA a acceptat un rol în serialul Lost, în anul 2006, după rolul din Moartea domnului Lăzărescu (regizor Cristi Puiu). În anul 2012 Monica a lansat o casă de producție în Los Angeles care are 23 de proiecte pe care le regizează și produce.
Din spirit autodidact , a învățat să sculpteze în ceară și mai apoi în argint. Acesta a fost începutul unui nou business adiacent, o linie de bjuterii intitulată Mooncast, pe care le-a construit de la zero și pe care le-a gândit singură: de la piese, website, identitate sau distribuție până la tot conceptul și franciza brandu-lui.
Cine este astăzi frumoasa Monica Bîrlădeanu?
Este exact cine vrea să fie, iar sentimentul este eliberator. Când ajungi la acel nivel de maturitate în care începi să te vezi prin ochii tăi şi nu prin ai altora, poţi reuşi să muţi chiar şi munţii din loc. Devii o forţă.
Cum simţi actoria acum că ai experimentat şi alte domenii de activitate?
Una nu le exclude pe alta – mi s-au părut întotdeauna domenii creative complementare. Ca să mă gândesc la un rol la un nivel mai profund, de obicei aleg să lucrez cu migală la o piesă şi în felul acesta bruiajul zilnic dispare, iar mintea începe să-mi genereze soluţii mai interesante decât aş fi capabilă în tumultul unei zile obişnuite.
Cum este Monica – antreprenorul?
Foarte „do it yourself”. Pornind de la realizarea bijuteriilor, crearea magazinului online, programarea şi customizarea acestuia, editarea fotografiilor de produs şi până la trimiterea unui mesaj pesonal fiecărei cliente Mooncast. Monica – antreprenorul funcţioneză după principiul „nevoia te învaţă”, aşa că acumulez constant informaţii noi care mă ajută să mă dezvolt atât uman, cât şi profesional.
Ai început MoonCast de la zero şi singură. Ai face ceva diferit dacă ar fi să o iei iar de la capăt?
Lucrurile s-au întâmplat exact aşa cum trebuie, totul a avut un parcurs firesc şi consider că drumul de până acum a avut un rol foarte important în dezvoltarea mea personală şi nu aş face nimic diferit.
Am învăţat atât de multe lucruri, iar faptul că pot să povestesc despre ele la un eveniment precum conferinţa The Woman after 5 PM! de la Oradea mi se pare că punctează foarte bine acest aspect. Nu voi povesti din cărţi de marketing sau de afaceri, totul va fi aplicat, din ceea ce eu am trăit de câţiva ani încoace.
Care sunt provocările cele mai mari ca şi antreprenor? Poţi să ne dai exemple de situaţii?
Provocarea cea mai mare a fost să găsesc acele piese cheie pe care o femeie trebuie să le aibă şi pe care le poate purta în mai multe combinaţii. Am pornit de la premisa clară că bijuteriile pe care le fac trebuie să fie în primul rând ceva ce aş purta chiar eu. Experimentez foarte mult cu forme şi mărimi şi întotdeauna încerc să iau feedback de la femeile care îmi poartă creaţiile.
Este foarte important pentru mine să ştiu ce anume îşi doresc. Un exemplu concret: la început, cerceii pe care îi realizam erau mult mai mici comparativ cu cei pe care îi fac acum, însă buna mea prietenă Silvana m-a rugat să îi fac ei o pereche mai mare. Am postat pe Instagram o poză cu acei cercei, iar până dimineaţa am găsit în inbox suficiente mesaje cât să mă convingă că ar trebui să lucrez mai multe perechi cu acea mărime şi să le pun pe site. Cerceii îi poartă numele şi sunt în prezent unii dintre cei mai bine vânduţi.
De unde vin majoritatea clientelor Mooncast şi care este profilul femeii care alege o bijuterie Mooncast?
Am cliente din toate colţurile lumii, dar cap de lista sunt Los Angeles şi Canada. Femeia Mooncast cred că seamănă foarte mult cu mine. E o femeie căreia îi plac combinaţiile de argintiu/auriu, layerele, care poartă cercei mari în forme diferite fără să îi considere vulgari. E o femeie care nu se fereşte de ceea ce poate alţii ar considera „too much” şi care înţelege că o bijuterie e parte din stylingul unei ţinute şi poate schimba un întreg concept sau poate fi acel ceva care oferă dinamism şi o face să fie mult mai sexy.
Ai ales să faci altceva pe lângă actorie, deşi nu erai la o încrucişare de drumuri, ce s-a schimbat atunci?
Întâmplarea face că tot actoria m-a îndreptat spre ceea ce fac acum. Totul a pornit că o necesitate de a-mi ordona mintea lucrând cu mâinile, transformându-se rapid într-o formă de meditaţie. Prima dată când am descoperit asta a fost când lucram la un personajul Eloisa, din filmul „Maternity Blues”. Îmi era destul de greu la acel moment să generez nişte soluţii la dilemele personajului şi cumva am simţit nevoia de a lăsa toate întrebările care mă preocupau deoparte şi de a face o vreme ceva cu mâinile. Aşa am ajuns să îmi cumpăr un kit cu plastelină de argint. Arată fix ca cel pe care îl foloseam noi la grădiniţă.
Unde vrei să duci brand-ul Mooncast şi ce înseamnă el pentru tine?
Mooncast şi cu mine creştem împreună şi sunt sigură că vom avea un drum lung de parcurs. Pentru mine este în primul rând o metodă de evadare din cotidian, mă linişteşte foarte mult să lucrez şi să produc un obiect cu propriile mâini. Mooncast înseamnă unul dintre cele mai provocatoare proiecte pe care le-am făcut de-a lungul anilor, realizat la propriu de mâinile mele, iar satisfacţie şi emoţie mai mare că atunci când văd femei purtându-mi bijuteriile nu am mai simţit până acum. E o mândrie şi o bucurie combinată de fiecare dată cu o doză de recunoştinţă.
Care parte din tine a rămas în LA şi care în România?
Nici una – sunt întreagă peste tot pe unde umblu. Şi umblu de-obicei peste tot pe unde am treabă. Momentan în România.
Ce nu ştie publicul despre tine?
Sunt foarte multe persoane care se miră de fiecare dată când le povestesc că eu îmi creez singură bijuteriile, iar asta chiar înseamnă că folosesc ciocane, cleşti, patent, ghilotine sau şlaif-uri.
Este succesul copleşitor?
Depinde de vârstă la care îl experiementezi, de valorile pe care le ai în viaţă şi cât de mulţi te laşi influenţat de asta.
De ce crezi că nu au curaj femeile să facă un pas înainte şi să înfrunte prejudecăţile?
Pentru că nu se înconjoară de oameni care să creadă cu adevărat în ele. Prietenele şi le aleg pe criterii greşite, iar barbatii pe criterii de dominare. Asta nu mi se pare un context în care încrederea de sine şi curajul sunt calităţi cultivate şi încurajate.
Dacă ar trebui să te caracterizezi în 3 cuvinte, care ar fi acelea?
Curioasă, curajoasă (până la limita inconştienţei), liberă.
Photo credits: Emil Costruț
Styling: Diana Flore
MUA: Lidia Gligor (Vestige Centre Ville)
Hairstyle: Simina Cheteleș (Vestige Centre Ville)