Am stat de vorbă cu Mirela Bucovicean despre Diploma Show 2023. Mirela este membru în Boardul creativ DIPLOMA Show în acest an, fiind unul dintre cei mai longevivi ai festivalului.
Cu o o experiență de peste 30 de ani în 9 industrii diferite și mai mult de 13 job-uri, aceasta a jurizat și în acest an secțiunea de fashion.
Mirela ne-a vorbit despre fenomenul Diploma Show și cum a reușit acesta să rămână atât de relevant și să cunoască expansiunea de la an la an, dar ne-a prezentat cu sinceritate și situația sectoarelor creative de la noi din țară. Deși artiștii devin mai „relevanți, colectabili, vizibili”, efervescența acestora se pierde pe parcurs. Ne-a menționat diferența dintre aparență și esență în domeniul modei, diferența dintre „frumusețe și creativitate” și „competitivitate excesivă, prețuri accesibile și uniformizare”, dar și anumite carențe pe care încă le avem, precum lipsa educației în business sau amprenta negativă pe care pandemia a lăsat-o asupra acestui sector.
Mai multe despre ediția din acest an a Diploma Show și despre viitoarele generații de creativi, cu Mirela Bucovicean în interviul următor.
Ești alături de DIPLOMA Show încă de la prima ediție. Cum s-a schimbat festivalul în tot acest timp? Care consideri că au fost aspectele care l-au făcut să rămână relevant și să ajungă la cea de a 10-a ediție?
DIPLOMA Show a crescut de la an la an, în mod sănătos, extinzându-și amprenta de la spațiul de expunere, la numărul lucrărilor înscrise și, foarte important aș spune, numărul vizitatorilor. Chiar și numărul juraților a crescut. Acceptarea părerilor diverse, dar constructive, precum și jurații cu background-uri diferite au contribuit ca, printr-o selecție riguroasă, să se ajungă la o selecție reprezentativă a celor care expun.
Mai cred că a contribuit în mod direct și creșterea notorietății acestei expoziții, ceea ce a stimulat creșterea numărului de aplicanți. Nu în cele din urmă, este un spațiu de artă și design care se îmbină în mod subtil cu lifestyle-ul celor interesați de industriile creative. DIPLOMA Show a devenit un spațiu “must visit” în rândul manifestărilor de acest gen.
Ce te motivează să fii alături de festival ediție după ediție?
Pentru mine este onorant să fac parte dintr-un exemplu de educație civică, o construcție a unei comunități din ce în ce mai mare și mai relevantă. Iar ca bonus este că, prin rolul meu de jurat în cadrul secțiunii Fashion, am ocazia să fiu la curent cu cele mai recente colecții ale celor care au curajul să facă un pas în față, înscriindu-se pentru selecție.
Cum au evoluat, din punctul tău de vedere, domeniile creative în tot acest timp? Dar dacă ne referim la industria modei?
Poate nu atât de repede pe cât ne-am fi dorit, dar arta autohtonă, în toate formele ei, prinde un contur destul de evident și stabil. Artiștii români devin din ce în ce mai relevanți, colectabili, vizibili.
În ceea ce privește moda, observ o efervescență la început de drum, care pe parcurs scade. Deși moda poate părea un domeniu la îndemână de a activa în el, în care frumosul și creativitatea domină, în realitate este unul hiper competitiv, în care piața „pilot” România este una greu de cucerit, fiind tributară prețurilor accesibile și poate chiar uniformizării, în defavoarea manifestării creative proprii.
Unde ai spune că excelează în prezent moda din România? În opoziție, unde mai avem de lucrat? Ce ne lipsește încă?
Nu știu dacă mai excelăm în ceva. Eram “lohn-iștii” Europei, dar acum nici aici nu mai suntem competitivi, din cauza costurilor crescute. Creativitate este peste tot, mai ales acolo unde este cultivată să fie liberă.
Cred că ne lipsește educația de business. Mulți studenți termină o facultate fără să aibă o strategie pentru viitorul apropiat. Este nevoie de mai mult decât niște idei, este nevoie de o înțelegere complexă a contextului și asta din păcate nu se predă în școli, ci se învață pe cont propriu, de multe ori, cu dezamăgiri.
Ne spuneai într-un interviu anterior: „sunt de la începuturi parte din universul DIPLOMA Show, ceea ce mă ajută să privesc în retrospectivă și să realizez ce generații de designeri au venit din urmă, câtă creativitate emană și cât de multe au de zis”. Ce are acum de spus generația tânără de artiști? Cum ai descrie lucrările din acest an a DIPLOMA Show?
Ca în fiecare an, unele lucrări au fost foarte bune: creativitate, inovație, extrem de multă muncă la unele dintre ele, care de altfel se și află între cele selectate.
La polul opus, anul acesta am găsit câteva aplicații extrem de slabe, care ar trebui să fie un semnal de atenționare mai degrabă pentru îndrumătorii studenților. Cred că este nevoie să fim ancorați nu numai în realitate, ci să avem capacitatea predictibilității sezoanelor următoare.
Există un punct comun, un trend sau o direcție spre care se îndreaptă lucrările? Ce este specific celei de a 10-a ediții a DIPLOMA Show?
Studenții de la 4 universități de stat, din 4 orașe diferite și-au depus aplicațiile. Am găsit similitudini de execuție, idee în cadrul aceleași universități, probabil fiind rezultatul direct al îndrumătorului comun de lucrare. Dar nu am remarcat și o direcție comună. Există totuși ceva specific acestei ediții: absolvenții de studiu a trei ani, din cauza pandemiei, au fost limitați atât în privința practicii, cât și al studiului. Și aici cred că s-a văzut diferența între absolvenții de facultate și masteranzi.
Cum ai descrie relația dintre boardul creativ și studenții implicați în universul DIPLOMA Show? Cum îi susții tu pe aceștia?
Datoria unui jurat este să fie obiectiv, de aceea, din faza de aplicație până la selecția finală, nu interacționăm cu ei decât în cadrul galelor de final de an, în cazul în care suntem prezenți.
În ceea ce mă privește, în calitate de fondator și reprezentant al Molecule-F, prima platformă de promovare și vânzare online dedicată în mod exclusiv designerilor români, acord în fiecare an o bursă unui absolvent al Universității de Arta și Design București și a Universității de Arta și Design Cluj. Bursele sunt un pachet de start-up, următorul pas după studiul academic.
Care este una dintre cele mai interesante sau neașteptate evoluții pe care ai observat-o în carierele absolvenților care au trecut prin DIPLOMA Show?
Claudiu Burca, absolvent al UNARTE, căruia de altfel i-am și acordat bursa, a schimbat fashionul pe make-up, iar anul acesta a lucrat pentru show-ul Balenciaga.
Lucian Arsene face o treabă foarte bună fiind designer pentru brandul VPM, deși mi-ar fi plăcut să-l văd văd activ cu propriul său brand, ARSENE.
Lana, care după ce a cunoscut notorietatea în România, s-a mutat din țară și a renunțat la modă.
Alina Morar, cu brandul sau House of Compulsion, care deja vinde pe platforme internaționale.
Andreea Bădală cu Murmur, un designer ce îmbracă și celebritățile internaționale.
Ne poți împărtăși lecțiile pe care ți le-a adus acest proiect de-a lungul timpului? Ce ai învățat despre tine ca profesionist și la nivel personal? Dar despre noile generații?
Una dintre lecțiile importante este că, pentru cei tineri, poate este mai important să-i susții, să-i încurajezi, decât să-i critici, chiar dacă este o critică obiectivă. La rândul lor, au un drum de parcurs, informații de sedimentat, experiență de adunat. Nu-i poți judeca ca și cum ar fi un top designer recunoscut internațional.
În ceea ce mă privește, am observat că pot nota diferit dacă fac jurizarea în zile diferite, de aceea, înainte de anunțarea notelor date, reiau toate evaluările, astfel încât să fie corect dozată jurizarea.
După 30 și ceva de ani de când activez în modă, este un exercițiu de reziliență să te lași surprins plăcut. Și totuși este important să găsești dorința de a descoperi partea bună a lucrurilor.
Cât despre noile generații, o concluzie ar fi că mulți arată potențial la finele studiilor, dar se pierd ușor pe drum. Realitatea este mai anevoioasă decât au anticipat.
Ca un gând de final, ne poți sumariza întreaga experiență DIPLOMA Show în câteva cuvinte? Ce are atât de special și diferit această inițiativă?
DIPLOMA este singurul eveniment dedicat absolvenților universităților de artă și design din țară. Este practic barometrul vizibil al rezultatelor anilor petrecuți în facultate, al priceperii profesorilor și determinării și talentului studenților.
—
Despre Diploma Show 2023
Diploma Show este festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, prezentat de UniCredit Bank și organizat de The Institute. Anul acesta se află la a X-a ediție și va avea loc la Combinatul Fondului Plastic, între 7 și 15 octombrie. De-a lungul timpului, festivalul a expus peste 1.300 de proiecte și a contribuit la promovarea a peste 1.400 de creatori din noua generație.
–
Editor: