Alecsandra Costin este fondatoarea 2032 communication, o agenție de comunicare care se adresează exclusiv femeilor din antreprenoriat. După mulți ani petrecuți în sfera jurnalismului, ani care au format-o ca om și profesionist, Alecsandra a decis că este timpul să pună bazele propriei afaceri, iar pentru că în viziunea ei „PR-ul creează și completează povești care contează” a pus bazele unei agenții de comunicare în care „să spună povești cu sens”.
Își coordonează echipa din diverse locații, începând cu Tenerife, iar acum din Marbella. Spune că se simte într-o continuă vacanță, dar asta îi oferă posibilitatea să evolueze, să fie mai creativă și mai curioasă.
Am aflat astăzi de la Alecsandra o perspectivă asupra antreprenoriatului feminin, dificultățile unei agenții de comunicare, abilitățile necesare unui om de PR, dar ne-a povestit și despre cum au format-o anii de presă și cum a făcut trecerea înspre antreprenoriat.
Alecsandra, cum ai decis să pui bazele 2032 communication?
Cred mult în puterea poveștilor bine spuse. În puterea comunicării. Până la urmă, creștem cu povești și ajungem apoi să ne spunem propriile povești. Puterea cuvântului este uriașă. Cuvântul poate schimba destine și poate dărâma afaceri, dacă nu este ales cu grijă.
Și așa am pornit, cu o poveste în minte, una îmbrăcată în cuvinte frumoase și autentice. Iar de la o agenție la fel ca oricare alta, în septembrie 2021, 2032 communication a devenit singura agenție de comunicare și PR din România, care se adresează exclusiv antreprenoriatului feminin. Și tot cuvintele au fost responsabile pentru schimbare. Au fost două: oceanul albastru.
Eram în vacanță atunci când am decis să fac rebranding pentru agenție și să mă nișez pe afacerile fondate de femei. Strategia oceanului albastru de Renée Mauborgne și W. Chan Kim este cartea căreia i se datorează această schimbare. Am identificat o piață neexploatată și am decis să vin în ajutorul afacerilor conduse de femei. Statistic, 90 % dintre afacerile din România, conduse de femei, sunt afaceri mici și mijlocii. Adică exact acele business-uri care au cea mai mare nevoie de comunicare și PR.
Când am început noua afacere, mi-am propus să creez o comunitate de femei puternice și, împreună, să spunem povești relevante, cu sens.
Ce te-a determinat să alegi această nișă? Ai simțit vreodată că ai de pierdut, având o afacere nișată?
Am multă încredere în spiritul antreprenorial și cred cu tărie că un grup puternic de antreprenori, cu afaceri puternice și stabile, poate schimba sisteme și, mai ales, mentalități. Atunci când vorbim despre antreprenoriatul feminin, vorbim despre creativitate, deschidere către nou, empatie. Dar, în același timp, vorbim despre multe afaceri mici, care deși au toate atuurile ca să devină mari, le lipsește povestea. Iar aici intervenim noi. Alegem esența aceea puternică pe care o are orice afacere și o facem cunoscută. Iar o poveste bună are multe șanse să devină Best Seller, nu-i așa? Nu suntem scriitori, noi oamenii din PR, însă suntem creativi și avem la îndemână toate instrumentele care pot transforma o afacere mică, necunoscută, într-una mare, despre care toată lumea să vorbească.
Făcând această alegere, eu am avut și am doar de câștigat, din toate punctele de vedere. Mi-am asumat că nu voi lucra cu afaceri conduse și fondate de bărbați, însă nicio clipă nu am simțit că aș pierde ceva, dimpotrivă. În ultimul an afacerea mea a crescut, atât ca echipă, cât și ca încasări. Am lansat și un canal de Youtube prin care promovez afacerile doamnelor și le ajut să-și spună poveștile. Eu, cu ajutorul comunității create, am crescut ca om și ca antreprenor. În fiecare zi învăț ceva nou pentru că acesta este marele secret al dezvoltării – acumularea de informații și aplicarea lor în propriul business și în relațiile cu cei din jur.
Având în vedere experiența agenției, cum ai descrie antreprenoriatul feminin? Care sunt câteva cuvinte care îl definesc?
E simplu și, în același timp, dificil să răspund la această întrebare. Noi, oamenii, construim afacerile după chipul și asemănarea noastră. Și, se știe deja, femeile aduc plus valoare în business. Sunt multi tasking, sunt empatice, non conflictuale, foarte responsabile, au o privire globală, dar și o mare atenție la detalii. În același timp, femeile antreprenor au un interes deosebit pentru inovație și excelează în domeniile creative. Cu alte cuvinte, așa sunt și afacerile lor. Până și în cele mai tehnice domenii, reușesc să strecoare creativitatea și să accepte noutatea. Iar asta face ca lumea antreprenoriatului feminin să fie una plină de magie. Nu vă imaginați zâne și inorogi, ci idei care curg și se îmbină cu tehnologia, cu creativitatea și cu inovația.
Este și ușor să faci PR pentru astfel de afaceri. Toate sunt unice și au identificatori puternici prin prisma femeilor care se află în spatele lor.
Înainte de a deveni antreprenor, ai activat în sfera jurnalismului. Cum ai simțit experiența anilor de presă? Ce te-a făcut să alegi calea antreprenoriatului?
Dorința de cunoaștere. Presa, jurnalismul oferă acces la multe informații, însă nu oferă acces la profunzime. Poți scrie un articol despre o afacere, însă nu vei ajunge să cunoști niciodată bine omul din spate, ce-l motivează, ce-l ghidează în business și, mai mult decât atât, nu ai instrumentele de a-l ajuta să crească. PR-ul vine în completarea acelor povești descoperite pe jumătate și creează poveștile care contează, care ajută, care fac o diferență în piață pentru antreprenor, dar și pentru consumatori.
Asta a fost motivația principală. Evident, a existat și nevoia de independență, de a fi responsabilă de propriile decizii, de a construi ceva și a lăsa ceva în urmă; și nu mă refer la moștenirea lăsată copiilor, ci la cea lăsată societății. Iar asta poate face un antreprenor care nu are ca scop final profitul, ci crearea de plus valoare în comunitatea sa. Eu sunt încă la început, însă chiar sper ca ceea ce fac să fie de folos și să ajute și, pentru fiecare pas pe care îl fac, mă ghidez după acest principiu al plus valorii.
Întorcându-mă însă la cei 12 ani de experiență în jurnalism, pot spune că au fost ani de formare ca om și profesionist. Eram încă studentă când am pășit prima dată într-o redacție de știri. Trebuia să stau acolo două săptămâni, pentru practica obligatorie, însă am stat aproape 10 ani în acel loc, cu mici întreruperi. Acolo am învățat ce înseamnă să fii responsabil de ceea ce spui, că ceea ce spui are un impact asupra afacerilor, oamenilor, sistemelor și destinelor. Că termenele limită au un scop, că echipa este extrem de importantă, că nu te poți baza doar pe tine și că trebuie să clădești relații de încredere ca să poți crește. Fără acea experiență și, evident, fără echipa mea, nu aș reuși să fac ceea ce fac acum. Să știi să vorbești pe limba jurnaliștilor, să-i cunoști, să știi care este fluxul de activități într-o redacție de știri, toate astea te ajută mult atunci când lucrezi într-o agenție de PR. Noi ne bazăm pe jurnaliști, sunt partenerii noștri și încercăm ca prin informațiile pe care le furnizăm să aducem acea plus valoare despre care am tot vorbit.
Care au fost primele lecții învățate în business? Ce ai face diferit, dacă ai lua-o azi de la capăt?
Prima lecție învățată a fost aceea că poți fi cel mai bun în domeniul tău, însă dacă nimeni nu știe de tine și nu are încredere în tine, pentru că ești la început, e în zadar. Am ajuns să fac mult networking pentru că am înțeles că așa pot să cunosc oameni și să le câștig încrederea.
În business e ca în piața muncii. Toată lumea vrea experiență și portofoliu, însă dacă nu e dispus să te angajeze, cum să le capeți?
Chiar dacă drumul a fost uneori anevoios și chiar dacă fără susținerea soțului meu nu aș fi ajuns aici, nu aș schimba absolut nimic. Suntem suma experiențelor noastre. Se spune că toate lucrurile se întâmplă la timpul lor, și așa este. Nu poți crește o afacere peste noapte. Chiar dacă ar exista peștișorul de aur și ar face posibilă transformarea asta, nu ar ajuta cu nimic. O creștere care nu este firească poate face mai mult rău decât bine din simplul motiv că tu, ca antreprenor, nu ești pregătit să o susții. Fiecare experiență este o lecție învățată care te ajută să mai faci un pas, să mai pui o cărămidă. Și așa, ușor, cu perseverență și seriozitate crești. Și alături de tine cresc și alte business-uri.
Acum, privind în urmă, aș avea mai multă încredere că lucrurile vor ieși în final așa cum îmi doresc, fără panică, cu răbdare.
Care a fost investiția inițială în afacerea ta? Cum arată 2032 communication în cifre astăzi, la aproape 5 ani de la lansare?
Investiția financiară a fost de ordinul zecilor de mii de lei, adică un site, o optimizare a site-ului și alte lucruri mărunte. Cea mai mare investiție a fost însă, cea emoțională. Atunci când crezi cu tărie în ideea ta, te aștepți ca și ceilalți să creadă imediat, la fel de mult ca tine. Însă nu se întâmplă așa, iar ca antreprenor la început de drum, poate fi descurajant. Astfel de momente sunt critice. Trebuie să știi că nu ai voie să te oprești decât atunci când ai făcut toate lucrurile posibile și imposibile și nu ai reușit. Dar nu mai devreme.
Noi, agenția 2032 communication, de la un nume și un site, am ajuns să fim o echipă internațională, dar foarte unită, care ajută la construirea și creșterea unor business-uri sănătoase. În ultimul an, cifra de afaceri a agenției a crescut cu mai bine de 60%. Echipa s-a dublat, afacerile pentru care comunicăm sunt și ele tot mai mari. Însă noi am rămas la fel: aproape de clienții noștri, doar că le oferim mai multe servicii.
De la sfârșitul anului trecut avem și posibilitatea de promovare a clienților în media internațională. Sună pompos, însă nu este așa. Este doar provocator și extrem de interesant. Mie îmi plac provocările. Și ce poate fi mai interesant decât să înveți despre țări noi, culturi noi, obiceiurile de consum alte altor popoare, ca să poți să fii relevant cu povestea ta, oriunde te-ai duce? Acoperim deja mare parte din Europa, dar și Statele Unite și Emiratele Arabe Unite. Unul dintre obiectivele de anul acesta este să ajungem în țările din toată Europa.
Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă o agenție de PR, din punctul tău de vedere? Ce consideri că nu trebuie să îi lipsească unui om de comunicare?
Noi considerăm că oamenii ar trebui să vadă agențiile de PR ca pe un partener în construirea afacerii și al drumului personal în carieră. Încă nu se întâmplă asta, la scară mare, dar semnele sunt bune și tot mai multe afaceri înțeleg această nevoie, respectiv necesitatea unui partener de încredere în zona comunicării. Este o concurență atât de mare, în toate domeniile și sunt atât de multe informații pe piață, încât dacă nu comunici targetat și relevant, nu ai nicio șansă să atragi atenția clienților. Cu asta ne ocupăm noi, partenerii din umbră ai antreprenorilor.
Ce NU trebuie să-i lipsească unui om de PR? Creativitatea, viziunea, capacitatea de a citi printre rânduri, de a extrage din orice afacere ACEA poveste interesantă pentru public. Dorința de cunoaștere, curiozitatea și determinarea.
Nimic nu este imposibil, totul are o soluție creativă, asta ar trebuie să fie fraza de căpătâi a oamenilor din PR. La noi în agenție chiar nu există NU SE POATE. Orice se poate, sub o formă sau alta. Așa e în orice business. Orice se poate.
Îți coordonezi echipa agenției din diverse colțuri ale lumii. Cum te împaci cu munca remote? Există și o serie de dezavantaje?
Mereu mi-am dorit să am o afacere pe care să o pot coordona de oriunde. Practic, acum îmi trăiesc visul. Pentru mine este extrem de important echilibrul familie – job și, cumva, balanța este perfect echilibrată acum.
Evident, munca remote, mai ales de peste hotare, vine cu provocări, însă mare parte dintre ele sunt rezolvate de tehnologie. Iar restul, prin calibrarea cu echipa. Eu am noroc să am în echipă oameni raționali și echilibrați, pasionați de munca lor și care nu au nevoie de un lanț ierarhic să lucreze. Fac asta din plăcere și cu pasiune. La fel, am clienți care înțeleg că putem relaționa și rezolva anumite situații fără ca eu să fiu prezentă fizic undeva anume.
Cum arată zilele tale de muncă remote? Dar cele pe care le petreci la birou? Ce activități nu îți lipsesc din lista zilnică? Cu ce te ocupi, în mod concret, în cadrul agenției?
Mă gândesc că arată la fel ca zilele oricărei alte femei antreprenor, din care însă elimin statul în trafic, statul între patru pereți (acum scriu textul acesta de pe plajă), însă cu mai multe email-uri și zoom-uri pentru că în lipsa interacțiunii fizice, așa coordonez echipa și discut cu clienții.
În cadrul agenției, de puțin timp, am preluat atribuțiile de antreprenor. Cum ar spune o antreprenoare dragă mie, mă ocup de dezvoltare, de strategie și de calibrarea clienților nou-veniți în agenție. O parte importantă a activității este legată de stabilirea de noi parteneriate internaționale, de analiza piețelor noi, de cunoașterea culturilor locale. Nu poți să vorbești cu un public pe care nu îl înțelegi. Consumatorii din Emiratele Arabe au cu totul alte obiceiuri și preferințe decât cei din România și este important să știu care sunt acestea ca să pot promova corect un anumit produs sau serviciu.
Ce faci atunci când ai timp liber? Care sunt pasiunile tale? Cum e Alecsandra, cea din timpul zilelor de weekend și vacanță?
Timpul liber îl petrec cu familia, cu soțul și cu băiețelul meu de patru ani. De opt luni, de când am plecat din țară, simt că sunt într-o permanentă vacanță. Descoperim împreună locuri noi, vizităm orașe noi, trăim experiențe noi. Ritmul vieții este altul aici, în Spania, și îmi permite să mă relaxez pentru că toată lumea e relaxată în jurul meu. Însă îmi permite și să evoluez, să fiu mai creativă, mai curioasă. Aici e de vină creierul, pentru că îl obligăm să facă mai multe sinapse atunci când ieșim din zona de confort. Iar mie îmi place să fac asta și îmi doresc să-i insuflu și copilului meu dorința aceasta de cunoaștere și de experimentare.
De unde lucrezi acum? – Marbella, Spania
PR-ul descris în câteva cuvinte: Creativitate, Perspectivă, Noutate, Perseverență
Destinația favorită de vacanță: Asia
Ce nu îți lipsește niciodată din geantă? – Cărțile de vizită
Note to self: Learn more, do more!
–
Editor: