Olivia Dejeu este, după cum ar recomanda-o prietenii ei mai departe, tipa cu kimono-urile. Dar dacă ar fi s-o recomandăm noi, am spune că ea este mai mult decât Fondator și Designer al unicului brand care face în mod exclusiv kimono-uri din România.
Este antreprenorul care s-a concentrat pe transpunerea celor mai creative părți din sufletul ei în brandul de fashion pe care l-a creat, Oh Kimono. Este persoana care vede frumusețea la tot pasul, în cele mai mărunte lucruri și care se îndrăgostește de ele ca mai apoi, să le transpună în creațiile sale. Și, totodată, este femeia caldă, plăcută și deschisă care lasă fiecare loc prin care trece puțin mai diafan, grațios și delicat. De fapt, acestea sunt și caracteristicile pe care și-a dorit să le transpună în creațiile sale.
A și reușit să o facă, fapt pe care-l și putem confirma. Am dat recent o fugă până în Alist Designers Boutique, magazinul în care se vând creațiile Oliviei, ca să achiziționăm un kimono exclusivist de-al său, și anume Exclusive Painting Kimono. Cu certitudine nu suntem singurele; Olivia ne-a povestit că tocmai din martie 2020 până astăzi, Oh Kimono a cunoscut o creștere a vizibilității și a vânzărilor cu 200%.
Totuși, n-ar fi ajuns la această performanță dacă în 2018, într-o piață din Hanoi, Vietnam, n-ar fi decis să-și spună un da profund, adevărat, pe care îl merita – ei însăși. Dar a făcut-o, iar astăzi își conduce propriul business: un business în care-și pune sufletul și pe al cărui suflet se concentrează.
“Oh Kimono a început cu un vis: un vis pentru a călători, a te regăsi, un vis pentru ceva … mai mult.” Asta-i ceea ce cunoaștem despre începutul călătoriei tale în antreprenoriat. Dar cum a arătat momentul în care ai decis să-ți transformi visul în realitate?
Eram într-o piață din Hanoi, Vietnam, și eram copleșită de minunățiile pe care le vedeam. Simțeam atât de profund totul din jurul meu fiindcă erau extrem de multe lucruri noi de care mă îndrăgosteam la fiecare pas. Poate altcineva, atunci, ar fi zis: dar plouă, sunt bălți pe aici, nu sunt clădiri fabuloase. Poate nu ar fi zis: wow, ăsta e un loc minunat.
Dar eram captivată pur și simplu de culori, de mirosuri, de texturi și … îmi plăceau până și măsuțele pe care vindeau vânzătorii din piețe și orice alt obiect mic de decor pe care îl găseam, cum ar fi simbolurile de deasupra magazinelor.
Am găsit niște kimono-uri foarte frumoase, câteva dintre ele fiind unicate și, pe moment, mi-am spus: ce ar fi dacă aș începe aici, și acum? Dacă aș începe business-ul la care am tot visat? Ce-ar fi să îmi iau inima în dinți să încerc? Am fost așa un pic inconștiență și-am zis: haide, dacă nu acum, atunci când? Habar nu aveam ce înseamnă să ai un business.
Deși am făcut un program de Master în Marketing, parcă nimic nu te pregătește pentru asta. Și mi-am spus da. Eu, mie însămi. Așa, acolo, a început. Contează mult, o să vezi, enorm de mult, dacă îți spui tu, mai întâi, da ție. Un da profund, adevărat și pe care îl meriți. Să nu îl aștepți de la ceilalți, să ți-l oferi tu ție întâi.
Tu o spui, contul tău de Instagram o spune și chiar și blogul tău ne-o dovedește: ești pasionată de călătorit. Până acum, ai călătorit în +30 de țări – și chiar și așa, brandul tău de fashion este inspirat de Vietnam. Dintre toate țările pe care le-ai experimentat, de ce ai ales să iei ca sursă de inspirație tocmai Vietnamul?
Acolo a început toată această nebunie care mi-a făcut viață atât de plină. Sursa de inspirație a fost, într-adevăr, Vietnamul, însă am continuat apoi cu Japonia – un loc care m-a inspirat cât pentru o mie de vieți.
Am avut, însă, și o colecție eco inspirată de Jaipur, din bumbac organic, vopsită prin metode tradiționale în Jaipur. Cred că fiecare din cele peste 30 țări pe care le-am vizitat a lăsat cumva o amprenta vizuală, dar și emoțională. Și cred că voi încerca mereu să aduc un fel de omagiu multora din locurile vizitate și să încerc să imprim asta – sau să insuflu asta și clienților – oamenilor care poftesc și ei în povestea noastră.
Știm că o bună parte din pasiunea ta pentru design este în strânsă legătură cu călătoriile pe care le faci. Cum au fost călătoriile tale influențate în anul 2020? Dar procesul tău creativ, care se corelează cu sursa de inspirație pe care ți-o iei din excursiile pe care le faci?
Într-adevăr, piesele Oh Kimono sunt inspirate din călătorii și nu e zi în care să nu mă gândesc unde aș călători, ce aș vizită, ce aș face. Câteodată petrec ore în șir planificând călătorii care, din păcate, nu s-au mai putut realiza în 2020 sau care încă nu se pot realiza. Aveam în plan destinații uluitoare, precum India.
Încă nu îmi vine să cred că nu am zburat nici măcar o dată în 2020, dar m-am bucurat pe de altă parte să descopăr mai mult din țara mea, din România. Am fost în locuri pe care nu le mai văzusem niciodată în România, în principal în Făgăraș, și toată zona aceea, și unele locuri mi-au tăiat respirația.
Avem atâtea frumuseți și am făcut deja un tel din asta: să descopăr cât mai multe dintre ele.Dat fiindcă momentan încă este mai dificil cu călătoriile, cu planificarea unor excursii, călătoresc cumva virtual, căutând simboluri, pattern-uri, locuri noi, căutând informații despre insule din Japonia, de exemplu, sau castele din Rajasthan.
Sunt o mulțime de locuri pe care le vizitez virtual prin video sau chiar prin materialele de la furnizori, de exemplu. Pot petrece o zi întreagă uitându-mă la poze cu materialele din Asia sau alte părți ale lumii și îmi imaginez apoi ce mi-aș dori să creez.
Pentru acest an, însă, voi aduce o parte extrem de exotică pentru colecția Resort din vară. Vreau să aduc alte tărâmuri tropicale și o explozie de culoare în România.
Când ai decis să-ți creezi propriul brand de fashion, dispuneai de toată libertatea creativă pentru a crea orice. Tu ai ales să creezi kimono-uri. Ce-ți dorești ca femeile (și, mai recent, și bărbații) să simtă în momentul în care poartă creațiile tale?
Mi s-a părut că este o piesă ce merită să fie purtată și admirată, dar nu numai în Japonia sau la muzeu, ci și pe stradă. Am considerat că ar trebui să facă parte din garderoba noastră în continuare, însă să rămână, în același timp, o piesă unică și puternică. De aceea, am ales să creez kimono-uri.
Eram pasionată de ceva timp deja de această piesă de care lumea nu prea știa, sau pe care o vedea doar pe câte o geisha, și zicea: ah, da, un kimono. Însă, cumva, nu se gândeau că: stai, poate o pot purta și eu. Reinterpretată, desigur, fiindcă sunt foarte grele, în special dacă sunt purtate cu obi, adică acel cordon lung de peste 6 metri lungime.
Am vrut să aduc un pic de Asia pe stradă și în garderoba românilor și nu cred că a fost un “easy task”, dar cred că am reușit.
Îmi doresc că femeile să se simtă diafane și grațioase și delicate, dar totuși puternice. Îmi doresc să simtă în primul rând că se apreciează pe ele înseși și că se răsfață, că își dăruiesc o piesă unicat care poate aduce delicatețe și în viață de zi cu zi, chiar și în condițiile în care lucrează de acasă zilnic.
Iar bărbații îmi doresc să se simtă chic și stylish atunci când îmi poartă kimono-urile, dar și super comozi, poate chiar îndrăzneți. Mi se pare că pentru bărbați este o piesă mai sofisticată care denotă multă grijă pentru aspect, dar și un soi de rafinament.
Călătoria în antreprenoriat ți-ai început-o în 2018; au trecut de-abia doi ani și a și apărut pandemia. Care a fost cea mai mare temere a ta cu privire la lansarea propriului brand de fashion, Oh Kimono în 2018? Dar acum cum s-a schimbat aceasta?
Cea mai mare temere a mea la lansarea propriului brand în 2018 a fost că nu știam ce fac. Nu aveam pașii următori scriși într-un plan de business, nu urmasem pașii de care toată lumea îmi vorbea, fără de care îmi spuneau că nu am să reușesc.
Dar mi-a trecut destul de repede fiindcă m-am gândit că eu, atunci, construiam ceva ce și mie în calitate de cumpărător mi-ar fi plăcut și mi-aș fi dorit să cumpăr. Întotdeauna am gândit din perspectiva celui care apreciază lucrurile frumoase și am pus sufletul înainte de tot în tot ceea ce am făcut. M-am dedicat, am oferit timp și am închegat o conexiune cu aproape fiecare client și am creat un brand care nu este fast fashion.În schimb, am creat un brand care se bazează pe ediții limitate, pe grijă față de mediu, pe grijă față de oameni și față de persoana care alege să fie parte din poveste.
De asemenea, un alt aspect al brandului este și cel de educare, pas cu pas, și de imersiune în simbolurile și înțelesurile altor culturi. Cred, de asemenea, că se vede destul de rapid un brand care nu prețuiește oamenii și care nu are ceva real, autentic și personal de dăruit.
Aici intervine povestea creatoarei, iar povestea mea oamenii o știau de dinainte. Eram pasionată de călătorii și am plecat în lume să explorez. Au început să mă urmărească și au văzut și fiecare pas pe care l-am făcut în crearea businessului, de la pozele de pe website făcute cu telefonul, până la cum am învățat să creez websiteul și așa mai departe.
Acum nu pot să zic că am dezvoltat noi temeri, cred că una din temerile mele ar fi să dezamăgesc vreodată un client, însă nu m-am confruntat cu asta până acum. Nu mă concentrez pe temeri, cred, și poate sună un pic îndrăzneț. Eu mă concentrez pe ce este frumos, diafan, dar și puternic în același timp. Combinația asta cred că mă reprezintă și pe mine și asta vreau să transmit. Și cred că dacă reușesc să transmit, ca și în altă meserie – cum ar fi în actorie sau muzică, atunci am câștigat inimile oamenilor.
Așadar, aș da un sfat tinerelor antreprenoare sau celor care vor să pornească la drum: nu vă concentrați pe temeri, vă pot inhiba și vă pot duce într-un vârtej de probleme create, nu reale. Concentrați-va pe sufletul brandului vostru.
În același timp, trebuie să fi existat, pe parcursul anilor pe care i-ai petrecut în antreprenoriat, un moment în care să fi simțit că brandul tău a evoluat foarte mult. Care a fost acel moment pentru tine? De ce?
Poate sună paradoxal sau neașteptat, însă momentul în care am simțit că brandul meu a evoluat foarte mult a fost când a început pandemia. Mi-am dat seama că eram într-o poziție în care ofeream deja, fără să știu, piese pe care lumea și le dorea, poate chiar cu mai multă ardoare că înainte.
În primele săptămâni din martie anul trecut, am înregistrat cele mai multe vânzări de la începutul lui 2020. Realizasem, de asemenea, prima mea campanie oficială, primul shooting oficial al produselor, și schimbasem puțin look-ul de la dyi la un look profesional, inspirațional chiar.
Așadar, cu un look & feel nou, cu produsele puse bine în evidență, și cu comenzile din ce in ce mai dese, am simțit că este un moment prielnic pentru brand, astfel că următoarea colecție lansată a fost mai mult de loungewear.
În calitate de antreprenor cunoști, cel mai probabil, și obiceiurile de cumpărare ale audienței tale. Cum s-au schimbat acestea în perioada pandemiei în relație cu munca ta?
Da, pot să spun că înainte, clienții cumpărau mult pentru nunți, pentru ocazii speciale sau pentru cadouri. Acum însă, publicul nostru feminin comandă mult loungewear și pentru vacanțele locale. Au renunțat la pijamale, sau la look-uri super casual care includ clasicii pantaloni jogger și au trecut la kimono-uri, pentru a se simți bine, frumoase, grațioase, chiar și acasă.
Și, cumva, mă bucură fiindcă și acasă trebuie să ne simțim că niște regine, iar la rândul lor, bărbații, ca niște regi. Uităm câteodată că e important să ne simțim bine și să avem materiale fine pe piele, delicate, ușoare, chiar și acasă. Iar pentru călătorii, kimono-urile au înlocuit rochiile sau alte piese, fiindcă sunt ușoare, ocupă puțin spațiu și sunt versatile.
Le poți purta în multiple combinații și poți arată și super chic în pozele și story-urile de pe Instagram. Iar faptul că piesele sunt fluide, a ajutat enorm de mult la creșterea brandului.
Ce modificări ai decis să faci la nivelul prezenței tale și a brandului tău în social media în perioada pandemiei? De ce?
Într-adevăr, am fost foarte prezenți în online în perioada pandemiei. Cumva, era un fel de golden hour pentru conținut, oamenii stăteau foarte mult acasă, nu mai ieșeau, și astfel tot căutau lucruri noi, în special pe Instagram. Atunci am comunicat mult cu ei în online, începând cu luna februarie, când am fost la Qreator, cu colecția de inspirație japoneză, continuând apoi cu o colecție cu motive sakura, apoi cu momente de acasă dar și din mini-vacanțe în România, pe timp de vara, în kimono-urile inspirate de Jaipur.
Ca și modificări, am încercat să colaborăm cu cât mai mulți oameni și brand-uri românești, inclusiv branduri de bijuterii. Însă, am mers cumva vizual pe același fir al emoției, al momentului și al poveștii mele.
Am preferat cadrele reale, autentice, în slow motion de cele mai multe ori, care aduc acel plus de emoție. Am preferat asta în locul pozelor de produs simple, de majoritatea dăților, fără viață.
A prins, pentru că lumea vrea să vadă oameni reali, oameni care de zi cu zi nu sunt niște super modele, sunt niște oameni care lucrează, dar care și visează. Și vreau să fiu aproape de ei, îmi doresc să ne apropiem firesc de ei și de dorințele lor. Tot aici sunt incluse și cele câteva campanii pe care le-am derulat mai ales în perioada verii, în colaborare cu Instagrammeri care și-au construit comunități medii și foarte mari. Asta ne-a ajutat foarte mult să ducem și mai departe vestea brandului OhKimono.
Apoi, au început să vină din ce în ce mai mult comenzi din Europa, astfel încât acum avem constant clienți din toată Europa, în special din Spania și Olanda.
Am observat că în perioada pandemiei ți-a construit o audiență mai mare în online, ai dat interviuri, ai fost vizbilă. Care ai spune că au fost top 3 cele mai importante reușite pentru brandul Oh Kimono în perioada pandemiei?
Într-adevăr, însă, cumva și Word-of-Mouth a contribuit la asta. Recomandările, faptul că mulți din prieteni m-au recomandat altora, ca fiind tipa cu kimono-uri. Asta a ajutat, însă și Instagramul m-a ajutat foarte mult în crearea de relații noi. Așa au apărut colaborările, interviurile, colaborările cu Instagrammeri români și internaționali. Cele câteva campanii cu bloggeri și Instagrammeri au propulsat brandul pe plan european. Iar fiecare video pe care îl postam ajungea la mulți oameni, fiindcă avea acea emoție și acel element de noutate în viața românilor în special.
Era plin de wanderlust chiar dacă eram în pandemie pentru că era o bucățică din mine. Iar unul din lucrurile care pentru noi contează este faptul că noi am fost și rămânem primul brand românesc de kimon-ouri, care realizează exclusiv kimono-uri.
Designul mânecilor, de asemenea, este o premieră în România, suntem primul brand care a realizat astfel de croieli pe mâneci. Însă, dacă ar fi să realizez un top 3 al celor mai importante reușite pentru brandul Oh Kimono din perioada pandemiei, le-aș enunța pe următoarele:
1. extinderea reach-ului pe piață românească, care a cunoscut un boom încă din primele săptămâni ale pandemiei;
2. stabilirea identității brandului pe piață românească și europeană;
3. creșterea vizbilitatii în online la un nivel neașteptat de mare și creșterea vânzărilor cu aproape 200%.
Probabil că printre cititoarele The Woman se regăsesc femei care fie speră să-și lanseze propriul brand de fashion într-o zi sau care se află tocmai acum la început. Care sunt cele mai importante sfaturi pe care i le-ai da Oliviei din 2018 – cea care se afla la început de drum în lansarea propriului brand de fashion – acum, dacă ai putea?
Oh, i-aș spune Oliviei: nu mai lua în seama ceea ce îți spun alții, că nimeni nu cumpără kimono-uri, sau alte bla bla-uri. I-aș spune: fruntea sus, ai atâtea de dăruit și de arătat lumii, dar de demonstrat nimănui.
Și aș mai adăuga: Tu poți, mereu ai putut și în adâncul tău știi asta.
Iar Celor care își doresc să își lanseze un brand și nu știu încă cum să facă, le-aș da următorul sfat: nu vă cheltuiți capitalul pe cursuri și pe website-uri sau pe lucruri care apoi se pot dezvoltă.
Mai degrabă, începeți și învățați-le din mers. Puneți tot sufletul și, odată cu el, și toate întrebările, și toate dilemele. O să le descifrați din mers, pe parcurs, făcând zi de zi asta.
Nu vă împotmoliți de deadline-uri, de așteptare sau de faptul că nu e momentul, nu… Faceți-o acum. Trebuia să o faceți de ieri. Dacă știi că ești bună în ceea ce faci, nu mai ai de ce să mai aștepți. Și dacă va întrebați dacă puteți avea și timp liber, înseamnă că nu sunteți suficient de pasionate.
Începuturile nu sunt ușoare, și dacă vreți să creați un brand cu suflet, durabil, va trebui să puneți în brandul creat un pic din sufletul vostru, zi de zi și, câteodată, și noapte de noapte.
Kimono-ul tău favorit pentru o zi petrecută în casă:
E așa greu de ales fiindcă depinde de stare. Dar kimono-ul favorit pentru o zi petrecută în casă ar fi Mbeya loungewear black floral pentru că e super confortabil iar designul mânecilor în stil japonez deschise complet ma fac să mă simt chic, o mică Audrey poate chiar, în filmul meu preferat.
Fashion designerul tău preferat:
Diane von Furstenberg. Pentru că mereu a fost o parte integrală din business, iar rochia wrap dress a fost o minune pentru silueta feminină. Am și lucrat la DVF o perioada și chiar își imprimă principiile și puterea, fiind un model de women empowerment cât se poate de puternic.
Locația ta favorită de călătorit în pandemie: Munții Făgăraș și … Maramureșul.
Activitatea ta favorită pentru a te recrea:
Ador să fac plimbări lungi sau să fac drumeții. Muntele mă calmează mult și mă regăsesc în natură, în locuri liniștite, cu aer curat. Îmi place mult să și dansez și să cant și cred că fac asta zilnic, e super și mă umple de energie. Și totul e mai bine cu muzică, parcă. Desigur, activitatea favorită pentru a mă recrea rămâne, însă, călătoritul. Câteodată și doar un one way ticket, fără planuri exacte și itinerarii exacte de întoarcere, e acea pasiune de a explora relaxată.
—
Carina Marisa Cichi este un Storyteller “din cap până în picioare”, specializat în transformarea poveștilor în și prin cuvinte. Pasionată și certificată în Content Marketing, scrie Copy, Content și face Social Media. Din Cluj, orașul despre care povestește pe clujlife.com.