Pe Oana Marinescu, fondatorul OMA Vision, ați cunoscut-o îndeaproape la The Woman, iar în acest interviu vă invităm să aflați mai multe despre valorile care o definesc.
Cum vi s-a părut trecerea de la o funcție în guvern la promovarea muzicii clasice, dacă luăm în calcul Festivalul George Enescu?
Adevărul este că nu am făcut trecerea peste noapte. După Guvern, am stat mai întâi în concediu de maternitate, iar apoi am preluat postul de Director General pentru Diplomație Publică în cadrul Ministerului Afacerilor Externe. În această calitate, pe lângă gestionarea întregii activități de comunicare a MAE, am coordonat și promovarea externă, respectiv partea de diplomație publică și culturală. Mai lucrasem anterior în domeniul diplomației publice – la Ambasada Marii Britanii la București, dar la MAE am văzut ce înseamnă de fapt provocarea de a promova România atât în ochii românilor, cât și ai străinilor. Am încercat să restructurez abordarea strategică a MAE în acest domeniu, iar parțial, cel puțin pe perioada mandatului meu, am reușit. Dar am considerat și atunci – și consider și acum – că România duce lipsa unei abordări moderne, flexibile, strategice pe partea promovării de țară, ceea ce face ca potențialul său uriaș să nu fie pus în lumină.
Când am ieșit din MAE, am decis să fac în fiecare an cel puțin un proiect cultural care să aducă beneficii României, chiar dacă îl fac ca o contribuție pentru societate și nu ca afacere. Am avut astfel de proiecte în fiecare an, începând din 2010 până în 2012, când am preluat comunicarea pentru Festivalul Enescu. Am realizat ulterior, făcând documentarea pentru a dezvolta strategia Festivalului, cât de puține făcusem pentru acest eveniment, ca director general la MAE și câte erau de făcut. Așa că am decis să compensez și să dau tot ce pot pentru a dezvolta Festivalul Enescu, pe o linie modernă și cu viziune, compensând astfel din privat ce nu am putut face în funcția mea publică.
În 2010, ați creat compania de consultanță OMA Vision. Care este punctul în care ați decis că este momentul să vă deschideți propria afacere?
De fapt eu am început pe cont propriu încă din 2004, dar între 2005 și 2010 – adică pe perioada în care am fost în sistemul public – am întrerupt activitatea firmei, pentru a nu exista niciun fel de conflict de interese sau suspiciune în acest sens. Am păstrat firma pentru că mi-a făcut bine să știu că am un loc unde pot să mă refugiez profesional oricând, că nu depind de nimeni și de nimic. Nu am mers la stat pentru că nu aveam loc de muncă, ci pentru a oferi ceva din ce știam și puteam eu să fac.
Să stau cu demisia pregătită, pentru a mă imuniza în fața compromisului inacceptabil a fost alegerea cea mai sănătoasă. Gândul că am firma mea, care mă așteaptă, m-a ajutat în acest sens. Eu sunt un om liber și autonom, dar și cu o conștiință vie. Așa că OMA Vision a fost răspunsul atunci când am înțeles că singurul lucru pe care îl mai puteam face în MAE era să am o carte de vizită pe care să scrie “director general”.
Privind în urmă, ce ați modificat pe parcursul timpului la stilul de lucru din cadrul OMA Vision, care a adus rezultate pozitive?
Am modificat foarte multe în timp și voi modifica în continuare. Eu nu sunt un om de business în adevăratul sens al cuvântului. Nu caut profitul cu orice preț, dar da, consider că serviciile de calitate trebuie plătite pe merit. Mai degrabă pot spune ceva ce am încercat de la bun început să creez în OMA Vision: o echipă în care să mă simt și eu bine, ca angajată, o echipă care să fie unită de valori comune și să se dezvolte continuu, odată cu mine și cu OMA Vision. Un spațiu viu, dinamic, în care nu frica de șef dă direcția, ci asumarea și împărtășirea unei viziuni. Un loc în care munca are un sens.
De unde vin cele mai bune idei în organizația pe care o manageriați?
Noi facem în primul rând o analiză strategică foarte atentă. La baza creativității stă o abordare tactică, fundamentată pe o gândire strategică. E drept, aceasta înseamnă un efort foarte mare din partea noastră, dar știm și ce soluții oferim clienților noștri.
Comunicarea este punctul forte în crearea unui brand. Cum v-ați definit standardele etice cu privire la ce și cum comunicați?
Standardele mele etice au fost de la început pe site-ul OMA Vision. Și ele au un impact real asupra alegerilor pe care le facem – dacă acceptăm sau nu un proiect, dacă propunem sau nu o soluție de comunicare, dacă acceptăm sau nu o cerință a clientului. Am refuzat clienți, proiecte, sau solicitări din motive de etică profesională. E bine, chiar dacă pierzi bani. Câștigi siguranță de sine și împăcare.
Succesul unei afaceri nu se măsoară doar în market share, cifră de afaceri și profit, ci și în contribuția pe care firma o aduce la societate, respectiv influența pe care o are în societate. O companie care minte ca să facă profit distruge societatea. De exemplu, una din valorile noastre este respectul pentru spațiul public.
Concret, aceasta se traduce prin tipul de discurs pe care îl promovăm și eu, ca persoană publică, și echipa mea, atât în luările de poziție publice asumate de noi, cât și în soluțiile de comunicare pregătite pentru clienții noștri. Cred că fiecare om are responsabilitatea a ceea ce spune și cum spune în public. Nu avem voie să promovăm un discurs al urii și al mizeriei, un discurs care incită la agresivitate, care denigrează și înșeală, un discurs care aruncă societatea în obscurantism.
În secolul vitezei, cât de importantă considerați că este comunicarea?
Cred că e important să comunicăm corect, în ciuda vitezei. Asta înseamnă că trebuie să definim de data aceasta corectitudinea. Din punctul meu de vedere, a comunica corect înseamnă să-l respecți pe celălalt, să-l respecți pe cel ce aduce mesajul tău chiar dacă nu este publicul tău țintă. Să ții cont de el și să îi respecți demnitatea umană pentru că dacă nu faci lucrurile acestea, ci doar îți urmărești agenda proprie, ai o comunicare egoistă care poate să facă foarte mult rău. Cred în puterea cuvintelor, dar în același timp și în puterea de a construi, dar și în puterea de a distruge. Cuvintele lasă urme, nu zboară așa, în eter. Atunci, e bine să încercăm să comunicăm corect.
Comunicăm adesea prin intermediul canalelor digitale. Care este viziunea dumneavoastră vis-a-vis de impactul acestora asupra vieții oamenilor?
Devenim tot mai digitali. Problema este să nu devenim și atât de superficiali pe cât ne împinge digitalizarea, cu toată complexitatea ei. Cred că este una din dilemele majore ale umanității în această etapă de dezvoltare.
Postați adesea în social media. Puteți să ne spuneți dacă există o rețetă pe care o urmați în momentul în care vă faceți publice opiniile?
Pe contul meu personal urmez câteva criterii de bază: bunul simț; discursul curat și argumentat (nu o dată am cerut celor care comentau pe pagină să își editeze sau să își șteargă comentariile agresive sau ofensatoare, chiar dacă ele vizau terți); interesul public și educarea cititorilor (postez lucruri despre care mi se pare important ca lumea să știe și mi-au spus mulți că îi ajută filtrul meu critic); prioritățile mele de agendă (de exemplu, pe mine mă interesează ce se întâmplă la nivel internațional și postez articole și analize din reviste străine).
Uneori postez și lucruri mai personale, deși viața mea nu e pe Facebook, iar uneori preiau articole pe care le scriu pe blogul meu personal, care este un blog pentru cei care sunt interesați de leadershipul personal. Postez destul de des fotografii cu câinele meu, care a devenit o vedetă deja. Mi s-a întâmplat să mă întâlnesc cu diverși cunoscuți, care mai întâi m-au întrebat ce face cățelul și apoi au întrebat de mine.
Din punct de vedere al strategiei de branding, care considerați că este mai puternică: OMA Vision sau Oana Marinescu?
Poate vă surprinde, dar eu nu am avut niciodată o strategie de brand. Eu am mers pe drumul greu pentru mine, pentru că nu îmi place auto-promovarea și nici auto-vânzarea. Deci așa-zisul meu brand s-a construit singur pornind de la trei elemente: autenticitate, profesionalism, conștiință.
La fel și OMA Vision. Este rezultatul valorilor mele, al muncii mele, implicând aici și greșelile mele, și al valorilor și muncii echipei mele, de care sunt foarte mândră.
Cum putem aduce brandul unei companii mai aproape de oameni?
Fiind autentic interesat de ce aduce bun oamenilor. Nu doar de banii, adeziunea și de like-urile lor.
Ce le lipsește liderilor de azi pentru a atinge acel succes recunoscut nu numai de propria echipă, dar și de cei din afara organizației: parteneri, clienți, etc.?
Nu vreau să dau rețete. Ce simt eu este că prea multă lume aflată în poziții de conducere caută exercitarea puterii, în locul asumării responsabilității. Cred că adevăratul leadership este cel bazat pe valori și pe compasiune. Nu pe forță. Cred că un șef – chiar și al unei mari companii, sau al unui minister – nu este automat un lider.
Cum ați defini femeia lider a zilelor noastre?
E dificil să dai o definiție a femeii lider. Din punctul meu de vedere, cel mai important este să fim oameni în primul rând și să fii om înseamnă să-ți asumi toată viața, inclusiv să-ți asumi rolul tău și responsabilitatea ta de a schimba lucrurile, de a construi, indiferent că ești femeie sau ești bărbat. Din punctul acesta de vedere, leadership-ul feminin ar putea începe cu conștientizarea puterii pe care o are fiecare femeie și cu conștientizarea responsabilității de a acționa și de a schimba lucrurile.
Așa cum ați menționat, citiți foarte multă presă internațională. Există și alte resurse pe care le utilizați pentru a vă informa corect cu privire la mediul din jurul dumneavoastră?
Citesc cărți, articole, urmăresc interviuri sau conferințe ale unor oameni inteligenți, sau care au o expertiză pe un anumit subiect. Îmi place să fiu conectată la ce se întâmplă și să am o privire de ansamblu asupra lucrurilor. Cred că suntem o părticică mică, dintr-o lume foarte mare, iar viața noastră depinde și de ce se întâmplă dincolo de granițele României.