Marina Samoilă este inițiatoarea proiectului Desprevin.ro, cea mai recentă inițiativă online din România, născută din pasiunea pentru vin.
Marina a demonstrat că orice pasiune poate deveni o carieră, chiar dacă vorbim despre un domeniu care îi reprezintă mai mult pe bărbați, așa cum este lumea vinului. Este nevoie de multă muncă, pasiune și dedicare.
“Ca femeie, într-o așa-zisă lume a bărbaților, ești mult mai vizibilă. Cu siguranță, este nevoie să demonstrezi de mai multe ori că bagajul tău de cunoștințe este vast, dar acest lucru ne face să evoluăm mai repede.”
De unde a pornit pasiunea pentru vin?
Una dintre expresiile mele preferate spune că „mai devreme sau mai târziu, cu toții ne întoarcem acasă, fie și doar mental”. Eu am fost un copil crescut la țară, mai exact aproape de comuna Pietroasele, în zona Buzăului, una dintre cele mai celebre zone viticole din România. Străbunica mea, o femeie simplă, de la țară, avea o vie mică pe care o iubea foarte mult și pe care o îngrijea așa cum știa ea mai bine. Pentru că trebuia să mă ia cu ea aproape de fiecare dată când mergea la vie, am început treptat să prind drag de tot ce înseamnă producerea vinului.
Odată cu trecerea timpului, a sosit momentul în care trebuia să-mi aleg cariera, iar singura mea opțiune a fost Facultatea de Horticultură. La începutul anilor 2000, când în România nu se știa foarte bine ce înseamnă să fii somelier sau degustător de vinuri, eu am intuit că acesta va fi drumul meu în viață.
Cum este să fii una dintre puținele femei somelier din România?
Îmi place foarte mult această întrebare deoarece și eu o pun doamnelor cu care discut pentru materialele ce se publică pe site-ul Desprevin.ro.
Consider că să fii una dintre puținele femei somelier din România este o poziție interesantă. În primul rând, nu multe persoane știu că această meserie nu are gen, ci este vorba doar despre dedicare și multă muncă.
Ca femeie, într-o așa-zisă lume a bărbaților, ești mult mai vizibilă. Cu siguranță, este nevoie să demonstrezi de mai multe ori că bagajul tău de cunoștințe este vast, dar acest lucru ne face să evoluăm mai repede. Oricum, ce poate fi mai frumos decât o femeie care povestește cu patos despre vin?
Ce calități trebuie să aibă un somelier?
Calitățile de care trebuie să dea dovadă un somelier sunt dorință, perseverență și deschidere.
De cele mai multe ori, a fi somelier înseamnă a degusta conștient și a înțelege exact de ce vinul este într-un anumit mod, de ce are un anumit miros sau gust. Bineînțeles, acest lucru se dobândește cu multă practică și cu studiu intens.
Ce sfaturi puteți oferi unei femei tinere care vrea să devină somelier?
Un prim sfat pe care îl recomand unei femei tinere care vrea să devină somelier este să își țină mintea și sufletul deschise pentru cele mai interesante experiențe. Acesta este un principiu de care și eu țin cont și îl aplic.
De asemenea, un alt sfat pe care îl recomand unei tinere la început de drum este să aibă răbdare când vine vorba de transformarea profesională pentru că este nevoie de mult timp și exercițiu. În această direcție trebuie investit cât mai mult.
În cele din urmă, încă un sfat important este acela de a avea pe cât se poate de mult o atitudine de respect față de paharul cu vin deoarece acolo au muncit mulți oameni pentru ca noi să ne putem da cu părerea despre el.
Cum ați descrie acest domeniu de activitate?
După facultate, ca orice tânăr ajuns în capitală, am avut job-uri în diferite domenii. Însă, acest lucru s-a întâmplat până în ziua în care am hotărât că este momentul să mă întorc la ceea ce mi-am propus înainte de a începe facultatea, și anume, să devin degustător de vinuri. Așa că, la sugestia unei prietene, m-am înscris la cursul de somelier ținut de renumitul Sergiu Nedelea.
După finalizarea cursului am început o colaborare cu singura revistă dedicată vinului de la acel moment, Vinul.ro. În felul acesta, am început să cunosc cramele din România. La scurt timp, am primit o propunere de a face parte din echipa Domeniile Tohani, continuând apoi, doi ani cu poziția de Event Manager la Cramele Recaș. La finalul anului 2019 am decis că este cel mai bun moment pentru a începe cariera de freelancer, wine educator și consultant.
Cum a început povestea Desprevin.ro?
Povestea Desprevin.ro a început la fel ca alte povești frumoase: la un pahar cu vin.
Împreună cu partenerul meu de viață, dar și de business, Alex Dona, am pus la cale noi proiecte în domeniul vinului.
În călătoriile noastre la cramele locale am observat că turismul viticol este aproape inexistent în România, în cea mai mare parte din cauza faptului că acești producători de vin nu dispun și de spații de cazare suficiente. Astfel, orice șofer care trece pe la o cramă va trebui să ia vinul la pachet, iar de multe ori turiștii nu includ cramele în traseul lor cu mașina.
Astfel, ne-a venit ideea de a digitaliza turismul viticol pentru a permite accesul cât mai multor persoane la cât mai multe crame din țară. Așa a început povestea Desprevin.ro.
Ce planuri aveți pe termen mediu și lung pentru acest proiect?
Desprevin.ro este un proiect care permite dezvoltarea în mai multe direcții, așa că, în afară de adăugarea unor noi elemente ce țin de online, cum ar fi ca selecțiile de vinuri anterioare să se poată comanda tot timpul, ne dorim să ducem Desprevin.ro și în mediul offline, prin tururi de crame ghidate, evenimente de wine and food pairing și alte surprize pe care le vom divulga la momentul potrivit.
Ce date ne poți oferi legate de business?
Dacă tragem linie după prima lună, avem 27 de Founding Members și VIPs, adică acei oameni care au dorit să se aboneze la comunitatea Desprevin.ro prin plata unei taxe anuale. Prin plata acestei taxe, oamenii primesc o serie de beneficii, cum ar fi vinuri „en primeur” spre degustare, jocuri disponibile pe site și acces la evenimente.
Am reușit să atingem o cifră de afaceri de aproape 70.000 de ron și să avem pe site aproape 10.000 de utilizatori unici, în prima lună de existență, fiind chiar în perioada pandemiei de coronavirus.
Ce aduce nou proiectul Desprevin.ro în România și de ce ați mizat pe cramele locale?
Ca țară viticolă, România este cea care a înregistrat cele mai mari investiții din Europa în ultimii 13 ani. Este țara cu cea mai rapidă creștere a calității și a tehnologizării.
Cramele din România au vinuri bune și multe lucruri de povestit. Așa că, ne-am gândit că este benefic, atât pentru promovarea lor, cât și pentru cultura generală a clienților noștri să afle cât mai multe despre România. Desigur, urmează și crame din alte țări, dar focusul este pe promovarea cramelor locale.
Ce face diferit Desprevin.ro de alte proiecte, poate, similare de pe piață?
Desprevin.ro este o platformă bazată pe trei vectori: informațiile pe care le poți afla citind articolele și interviurile de pe site, selecțiile făcute de noi ce sunt o experiență de degustare și jocul sau fișa de degustare interactivă pusă în fiecare cutie cu vin.
Practic, ghidăm vizitatorii de pe site în lumea frumoasă a vinului și le dăm motive să o încerce.
Surse foto: arhiva personala