Ana Nicolescu, business coach, susține antreprenorii și freelancerii hotărâți și determinați să obțină claritate printr-un plan de business și strategie de comunicare cu sens și scop și să își depășească blocajele emoționale care îi opresc să pună în practică viziunea afacerii lor.
Conform ei, viziunea ta trebuie să ajungă la oameni, iar pentru asta ai nevoie de instrumente și resurse pe care poate încă nu le-ai luat în calcul. În spatele unei afaceri de succes sunt multe lucruri pe care încă nu le cunoști, sau care pur și simplu nu ți s-au părut esențiale, mai ales la început de drum.
Și totuși, afacerea ta depinde de toate acestea la un loc. Iar întregul proces începe cu și depinde de importanța autocunoașterii în business.
Spuneai într-un interviu anterior pe care ni l-ai acordat astfel: „Ca business-ul tău să crească e nevoie să crești tu.” Ca tu să crești, e important să te cunoști pe tine însăți. Ce înseamnă cunoașterea de sine și cât de departe merge ea? Poți vreodată să te cunoști îndeajuns de bine personal și/sau profesional?
Autocunoașterea, în business, înseamnă să știu care e misiunea mea, ce am de făcut cu vocea mea în viața asta, cui am să-i contribui și cum mă mențin aliniată cu misiunea mea indiferent de obstacole sau povești.
Să mă cunosc pe mine înseamnă să știu care a fost impactul trecutului asupra mea și asupra relațiilor mele, să știu cum să las trecutul în trecut și să mă concentrez pe acțiunile pe care le am de făcut ca să îmi împlinesc misiunea scoțând poveștile pe care mi le-am spus de-a lungul timpului că nu pot, că e greu, că nu știu, că nu vreau…
Să mă cunosc pe mine înseamnă să fiu centrată, autentică și să mă exprim liber – astfel încât oamenii care vin cu mine profesional și personal să poată să fie cine sunt ei cu adevărat și să nu simtă că au nevoie de măști în prezența mea.
Cât de departe merge cunoașterea de sine? Depinde de etapa în care ești. Aș spune că tu poți să mergi atât de departe cât ești pregătit să duci într-un anumit moment din viață. Dar n-aș folosi departe, ci profund. Cât de profund poți să mergi în ființa ta. Cât de pregătit ești să îți vezi măreția?
Cu mult curaj poți să te cunoști îndeajuns de bine, doar că drumul nu se termină acolo. Te cunoști suficient de bine pentru cât poți să duci în acel moment, cum spuneam mai sus, apoi se deschide un alt nivel și mai profund la care să lucrezi. Ca o spirală.
Cum sau când știi că ai, în calitate de profesionist, o pasiune care poate fi transformată într-un business sustenabil pe termen lung?
Ca om, te prinzi destul de repede, chiar din copilărie, că ai o pasiune. Dacă atunci când ești adult vrei să o transformi într-un business și să nu fie doar un hobby scump, îți recomand să te uiți dacă este nevoie în piață de ceea ce vrei tu să oferi, cine ar fi clientul ideal care ar cumpăra de la tine și ce transformare i-ai aduce.
„Dacă vrei un business sustenabil, să ai mereu în minte și în suflet contribuția pentru clienții tăi, cu ce poți să îi ajuți, cum le ești în serviciu.”
Să fii mereu conectat la ei, să îți upgradezi serviciile pe baza feedback-ului lor, să ai acest tango permament cu ei, mai ales în primii doi ani când cizelezi produsul sau serviciul.
Dacă tu începi să faci un business gândindu-te doar la ce îți place ție să faci și ții cont doar de tine, probabil că nu vei avea un business sustenabil.
Merge cunoașterea de sine pe plan personal mână-n mână cu cunoașterea sinelui tău profesional? Cât de important e să îți cunoști limitele pe ambele planuri – și de ce?
Eu consider că avem un singur sine. Apoi putem să intrăm, în funcție de ce ne dorim, în energia de antreprenor, în energia de strateg, în energia de mamă, în energia de coach și așa mai departe.
Odată ce știi cine ești și ce ai venit să faci, odată ce știi cum contribui unei nevoi în piață și pe cine ajuți să se transforme, automat limitele sunt intrinseci. Vin firesc.
Nu intru în proiecte care nu sunt aliniate cu misiunea mea și cu obiectivele mele de business, oricât de mult mă entuziamează. Sau mă uit dacă noul proiect mă aduce mai aproape de misiune și de obiective și văd ce scot din planul de business ca să înlocuiesc cu noul proiect.
Limitele sunt intrinseci când ne cunoaștem pe noi înșine. Este ca și cum am merge pe o autostradă bună cu benzile trasate deja.
Poți să ne exemplifici cum ar putea să se reflecte – la nivel tangibil, pragmatic – cunoașterea de sine în business?
O să răspund invers la întrebarea asta. Cum impactează necunoașterea de sine business-ul. Apar frica de eșec, frica de succes, Sindromul Impostorului, frica de vânzare.
Văd foarte des frica de măreție și frica antreprenorilor de a-și asuma potențialul. Se sperie când și-l văd și renunță. Nu pot să ducă atâta bucurie, frumusețe, plinătate, resurse interioare.
Se consideră că sunt mici și cine sunt ei să merite asemenea bogăție interioară. Ce să facă cu ea? Cum să o canalizeze?
Când apar fricile astea, automat tinzi să fugi, să amâni proiecte, să nu te implici în campanii, să nu stai față în față cu clientul tău că ar putea să-ți oglindească ceva ce nu vrei să se știe despre tine și spui că nu știi să vinzi, că nu-ți place, că nu-ți place online-ul, că nu e de tine să scrii public, că nu îți place să te expui, că lumea nu te înțelege, pui prețuri mici, deși oferi multă valoare. Sunt doar câteva exemple.
„Când te știi pe tine, atunci când îți apare o frică, îi zici bun venit, nu te sperii de ea. Și știi că e o oportunitate ca tu să vezi ceva nou la tine, să faci un salt calitativ, să atingi alt nivel de profunzime.”
Așa că poți să te întrebi: Ce din această situație mă face să simt frică? Când am mai simțit o astfel de frică de se repetă în acest context? Aha, am identificat. Și ce aveam atunci de văzut și nu am văzut / nu am rezolvat de iarăși îmi apare asta?
Pot să merg apoi pe unde simt emoția în corp, ca ce o simt, ca pe o durere ascuțită sau rotundă sau oricum o simt, pot să închid ochii să respir acolo unde simt frica, să duc oxigen acolo.
Iar dacă sunt inițiată, pot să mă duc într-o meditație și să chem în spațiul sacru al inimii ghizii spirituali, părinții spirituali și să chem copilul interior căruia îi este de fapt frică. Și aici poate să-mi apară o întâmplare din copilărie când mi-a fost frică să merg la școală să prezint un proiect în fața clasei.
Și pot să merg și mai în profunzime și să o întreb pe fetița mea interioară de ce are nevoie de la mine și ea o să îmi arate. Ar putea să aibă nevoie ca eu să o țin de mână. Și în meditație o iau de mână până se simte sigură pe ea.
Și așa am avut acces la o amintire care nu era vindecată și am putut să lucrez în profunzime.
Deci de fapt nu mă speria că aveam întâlnire cu un client nou, ci aveam de vindecat ceva din trecut.
E foarte pe scrut explicat, procesul este mai lung și mai complex. 😊
Pentru ca un freelancer/antreprenor aflat la început de drum să reușească să facă primii pași cu succes în procesul cunoașterii de sine, ce îi poți recomanda acestuia să înceapă să facă?
Îi recomand un curs de 3 zile, de cunoaștere, formare și dezvoltare personală și profesională. Se numește Landmark Forum, pot să dau detalii în privat. Apoi îi recomand programul Copilul Interior al Oanei Stoianovici.
Cât de important e să știi să răspunzi clar întrebării cu privire la „cine ești tu ca freelancer/antreprenor” în business – poate în cadrul unui elevator pitch? Cum poate un profesionist să își rafineze răspunsul cu privire la această întrebare?
Să spună ceva despre ei cred că este unul din cele mai grele lucruri pe care le întâlnesc la antreprenori, fie că sunt la început de drum, fie că sunt veterani. De ce? Pentru că nu știm cine suntem.
Deci primul pas pentru un elevator pitch bun este să știi cine ești și cine nu ești și să fii ok cu asta, să îți placă de tine, să nu ții morțiș să dai bine sau să ai dreptate.
Apoi este foarte important să îi transmiți omului din fața ta foarte clar cine ești și cu ce poți să îl ajuți. Astfel încât el să înțeleagă dacă produsele sau serviciile tale sunt pentru el și dacă tu ești coach-ul/trainerul/liderul potrivit pentru el. EL trebuie să înțeleagă ce faci.
Nu e nevoie să te dai mare cu termeni pompoși și limbaj de lemn ca să arăți că ești expert pe un domeniu. Să îi fie LUI foarte clar pe cine ajuți și care sunt rezultatele lui dacă lucrează cu tine.
– Te ajut să faci primii bani în business.
– Te ajut să îți umpli calendarul de consiliere 1 la 1 și să ai și o listă de așteptare.
– Te învăț să îți faci un program online de grup și să ai un venit pasiv.
– Le ajut pe antreprenoare să știe ce să scrie pe Facebook ca să aibă clienți.
Simplu și clar.
La ce ar trebui să se gândească și/sau raporteze un freelancer sau un antreprenor atunci când își definește misiunea și viziunea în business?
Cei mai mulți oameni cu care am lucrat până acum nu aveau această perspectivă pe termen lung. Unde vreau să ajung – care este misiunea? Și cum o văd împlinită – care e viziunea prin care îmi împlinesc misiunea?
De obicei, oamenii au o pasiune și încep să scrie pe Facebook ca să aibă clienți. Întâi e nevoie să se gândească unde vor să ajungă? Apoi ce au de făcut ca să ajungă acolo? Ce acțiuni îi duc mai aproape de obiectivele lor.
Ce înseamnă și cum se concretizează crearea „unui business din ego”? Cum poate un freelancer sau antreprenor să își transforme misiunea și viziunea într-un business care nu este făcut din ego?
Să nu îl facă doar ca să se umple el cu confirmările clienților, să cerșească aplauze la scenă deschisă, să nu caute validare și iubire din exterior. Întâi să lucreze cu el, să își vadă și să își asume potențialul, să simtă că este valoros, iubit, apreciat chiar de el însuși, iar apoi să se ducă în lume din dorința de contribuție din prea plinul lui. Să ofere lumii, nu să ceară lumii.
Ce ar trebui să aibă în vedere un freelancer sau antreprenor ca să își traseze niște obiective de business realiste?
Să se uite la nevoia din piață. Să aleagă din toată expertiza pe care o are doar acea calificare ce acoperă nevoia din piață. Să își cunoască extrem de bine clientul ideal și să creeze produse și servicii de care are clientul nevoie, pe baza expertizei antreprenorului.
Cum îi poate ajuta coaching-ul pe freelanceri sau antreprenori să se cunoască îndeajuns de bine încât să pună bazele unui business sănătos?
Prin întrebări curajoase care să îl ducă la unele răspunsuri. Îl poate ajuta să facă diferența între rolurile pe care le are în business. Și să îl ghideze către mentalitatea de antreprenor. Aici mă refer la ce ar putea face un business coach. Poate aduce claritate, perspective, strategie și structură.
_
Editor: Carina-Marisa Cichi
Credit foto: Magdalena Aldea, Ioana Dodan