Peste 4.500 de profesori necalificați predau în școlile din România

România este singura ţară din Uniunea Europeană în care există titulatura de necalificat în sistemul educaţional, conform reprezentanţilor Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI). Ei susțin că în acest an şcolar 4.500 de cadre didactice necalificate au ajuns la catedră, cifră ce trebuie luată în considerare în condițiile în care tinerii calificaţi nu vor să predea în şcolile din ţară din cauza nivelului de salarizare mult prea mic.

hand-drawing-on-chalkboard_23-2147663732

Dacă în anul  2004, la un număr de 4 milioane de copii existau 343 de mii de posturi în educaţie, în anul 2017 ne confruntăm atât cu scăderea numărului de copii la 3 milioane, dar şi cu scăderea numărului de posturi didactice la aproximativ 295 de mii. Dorința scăzută a tinerilor de a deveni profesori se vede și în cifre. Dacă în anul 2005 existau 19.500 de debutanţi, în 2017, numărul acestora a ajuns la 16 mii.

primary-students-in-geography-class_1098-4013

Lipsa personalului didactic calificat în şcolile din România sporeşte un fenomen indezirabil pentru o creștere și dezvoltare sănătoasă a sistemului educațional: creşte numărul de profesori necalificaţi care ajung la catedră:

,,Ar trebui să facem un simplu exerciţiu de imaginaţie să ne dăm seama cât de gravă este situaţia din învăţământul românesc: gândiţi-vă ce ar însemna ca un medic necalificat să intre în sala de operaţii şi să facă o intervenţie chirurgicală? Sau un medic necalificat să prescrie medicamente unui bolnav? Ce ar însemna ca un necalificat să instrumenteze un dosar în justiţie, un necalificat să stabilească bugetul unei comunităţi sau un necalificat să conducă un avion sau o locomotivă? Ni se pare revoltător sau absurd. Dacă se acceptă ca în anul 2017 să fie copii care sunt “ modelaţi” de necalificaţi, înseamnă că inclusiv România este condusă de persoane fără studii de specialitate.”, spun reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, într-un comunicat de presă.

FSLI consideră că este inacceptabil ca în faţa copiilor să ajungă  “dascăli” care nu stăpânesc materia pe care o predau, aşa cum nu au nici abilităţile psihopedagogice necesare pentru formarea unor caractere.

By Loredana Bertișan – Editor Contribuitor The Woman

2

Loredana este de profesie jurnalist, cu experiență de peste cinci ani în domeniu. A lucrat pentru mai multe publicații locale și naționale și a urmat mai multe stagii de formare în domeniu atât în țară, cât și în străinătate. Este absolventă a Departamentului de Jurnalism din cadrul Universității ,,Babeș-Bolyai”. Pe parcursul studiilor a descoperit că are o pasiune pentru partea de social și voluntariat, așadar a creat comunitatea Art4Education prin care se ocupă de campanii caritabile pentru copiii din satele României.

 Sursă foto: www.freepik.com