Podcastul ”Research in the spotlight”, selectat de SCIENCE EUROPE ca exemplu de bună practică în comunicarea științei

Podcastul Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior și a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), Research in the spotlight, a fost selectat de SCIENCE EUROPE ca exemplu de bună practică în comunicarea științei, alături de alte proiecte similare din Europa. Proiectul românesc, creat de D|MBC – The Media and Branded Company, va fi prezentat în cadrul conferinței High Level Conference on Science Communication. Unlocking the Power of Science Communication in Research and Policy Making. Connecting research, government, industry, and society organizată de Science Europe, pe 12-13 martie 2024, la Bruxelles.

Aflat la cel de-al treilea sezon, Research in the spotlight este un instrument de comunicare de brand, prin intermediul căruira proiectele colaborative, implementate în cadrul Programului Cercetare finanțat din Granturi SEE și Norvegiene 2014 -2021 (EEA & Norway Grants), sunt cunoscute publicului larg, într-un mod facil și atractiv. Astfel, 33 de cercetători, împreună cu echipele pe care le coordonează,  au avut ocazia de a  deschide laboratorul și de a face cunoscute pasiunea și motivația care se ascund în spatele fiecărei inovații.

„Dincolo de a identifica un instrument potrivit care să asigure diseminarea proiectelor finanțate din Granturi SEE și Norvegiene, ne-am dorit să creăm contextul favorabil comunicării științei atât la nivel național, cât și internațional. Astfel, am gândit acest video podcast cu beneficii multiple pentru fiecare categorie de public vizată: pentru cercetători, mai multă vizibilitate; pentru Statele Donatoare și Operatorul de Program, un bun instrument de a argumenta necesitatea unei finanțări constante și consistente a cercetării; iar pentru publicul larg, o mai bună înțelegere a tot ceea ce ne afectează și ne influențează viața de zi cu zi”, a declarat Adriana Rotar, Expert Comunicare UEFISCDI.

Un produs media care aduce cercetarea mai aproape de publicul larg

Podcastul are scopul de a disemina proiectele colaborative de cercetare implementate la nivelul Granturilor SEE și Norvegiene, totodată, de a încuraja cercetătorii să-și prezinte activitatea, iar cetățenii să afle chiar de la ei care sunt ipotezele de la care au plecat și ce soluții se conturează la problemele cu care se confruntă societatea actuală. Podcastul este publicat atât în format audio pe Spotify, cât și în format video pe YouTube.  

Primul sezon al podcastului Research in the spotlight, publicat începând cu decembrie 2021, include 11 episoade în care sunt prezentate proiecte ce abordează teme de cercetare precum: dezvoltarea unei neuroproteze revoluționare ce permite recuperarea funcțiilor pierdute ale brațului; realizarea unor strategii medicale și sociale preventive pentru îmbunătățirea calității vieții copiilor, adolescenților și tinerilor adulți cu tulburări din spectrul autismului; identificarea unor experiențe sociale imersive ce pot ajuta persoanele cu tulburări mintale să se simtă mai bine etc.

Proiectele de cercetare prezentate în cel de-al doilea sezon, începând cu luna februarie 2023, prezintă 13 proiecte de cercetare din domenii precum energie regenerabilă, nanostructuri, sociologie, robotică medicală, neuroștiințe, medicină, agronomie, meteorologie, incluziune socială, sănătate psihică și protecția mediului. Astfel, publicul a putut să afle:

– de ce este important să înțelegem modul în care algele marine ar putea răspunde schimbărilor climatice;

– cum un dispozitiv ce are capacitatea de a degrada poluanții din medii apoase, poate fi o alternativă rapidă si ecologică la îndepărtarea poluanților din apa de băut;

– despre o terapie ce oferă promisiunea de a atenua simptomele și de a restabili funcția normală a creierului utilizând o metodologie neinvazivă și ușor de aplicat în boala Alzheimer;

– cum se dezvoltă o platformă eficientă pentru predicția pe termen scurt a vremii, ce poate contribui la reducerea timpului pentru luarea măsurilor de precauție, în rândul populației și oferirea de informații meteorologilor cu un grad mai mare de acuretețe privind aria geografică afectată;

– care este soluția geoștiințifică pentru creșterea producției de energie regenerabilă (geotermală) în partea de nord-vest a României și cum poate aceasta să conducă la scăderea emisiilor de CO2 generate de producerea de energie termică și electrică folosind combustibilii fosili;

– ce înseamnă să dezvolți un prototip avansat al unui software medical și al unei platforme robotizate pentru îmbunătățirea diagnosticului în endoscopia flexibilă folosind AI și robotică medicală pentru a crește rata de succes, a reduce expunerea la radiații și costurile procedurii pentru depistarea și tratarea precoce a cancerului.

În cel de-al treilea sezon Research in the spotlight, lansat la începutul lunii februarie, sunt prezentate 9 proiecte din domenii precum: protecția mediului, energie, biotehnologie, sănătate și științe sociale. Aspectele interdisciplinare sunt un laitmotiv în fiecare arie. Discuțiile s-au axat pe cercetările realizate în cadrul proiectelor și a soluțiilor pe care cercetătorii le propun pentru diferite probleme cu care se confruntă societatea actuală. De asemenea, a fost evidențiat și parteneriatul realizat între cercetătorii din țările donatoare & beneficiare cu reliefarea contribuției pe care aceștia o aduc pentru o Europă verde, competitivă și favorabilă incluziunii.

Acest proiect de comunicare a științei are potențialul de a crește încrederea publicului din România și Europa în cercetare, fiind un real instrument de diplomație științifică.

„Realizarea unui podcast de brand pentru UEFISCDI a fost o provocare frumoasă pentru că am pus la un loc expertiza echipei în realizarea de podcasturi de brand cu expertiza mea în domeniul cercetării științifice, astfel încât să surprindem esența proiectelor și să o comunicăm mai departe într-un limbaj accesibil publicului larg. Acest aspect s-a reflectat în toate etapele proiectului, de la realizarea brandului de podcast, la strategie, crearea storyboard-urilor și realizarea materialelor finale”, a declarat Diana Șerban, PhD, Owner & CEO D|MBC.

Conform Science Europe, comunicarea științei este domeniul care se ocupă de informarea publicului larg cu privire la cele mai noi descoperiri științifice. Acesta s-a dezvoltat datorită interesului crescut al populației în materie de medicină, astrofizică și ecologie, dar și pentru a contracara fenomenul dezinformării publice, prezent la nivel mondial în legătură cu subiecte precum vaccinarea sau încălzirea globală. La nivel european se dorește o mai bună implicare a cetățenilor în dezbateri informate și elaborarea de politici bazate pe știință. De asemenea, o bună comunicare a științei vizează și tinerele generații, care pot alege conștient să urmeze studii superioare în domeniul cercetării.

Science Europe funcționează ca o asociație ce reprezintă principalele organizații publice care finanțează sau desfășoară activități de cercetare științifică de excelență în Europa. Science Europe reunește expertiza în cercetare și facilitează depășirea frontierelor prin susținerea comunității oamenilor de știință și construirea spațiului european de cercetare.

 

***

UEFISCDI – Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) este o instituție publică care dispune de capacitate administrativ-profesională de implementare a politicilor publice naționale din domeniile cercetării științifice și învățământului superior, elaborate de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Ministerul Educației.

UEFISCDI promovează cercetarea și inovarea din România la nivel european și internațional, fiind organizaţia care utilizează metode şi tehnici de analiză şi consultare structurată reunite în conceptul de foresight pentru proiectele de dezvoltare instituţională şi de sistem pe care le dezvoltă.

De-a lungul timpului, în proiectele strategice implementate, au fost dezvoltate platforme precum EERTIS, Study in Romania, Brain Romania, Registrul Educațional Integrat (REI), ce contribuie la internaţionalizarea învăţământului superior şi a cercetării româneşti, reale instrumente de diplomaţie ştiinţifică şi culturală.

D|MBC – The Media and Branded Content Company este o companie de content marketing și branded media fondată în București, în 2018, care gestionează proiecte de branded content pentru clienți din Europa Centrală și de Vest. Pornind de la înțelegerea contextelor și audiențelor, și de la pasiunea pentru scris, echipa D|MBC creează strategii de conținut de brand și implementează produse media de brand în special pentru mediul digital.